Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har fått innvilget (godkjent) permisjonen min, men jeg og mannen skal dele på fellesperioden. og da har NAV satt opp at jeg har 4 uker lengere permisjon enn hva jeg har søkt om (far skal bare ha 4 uker av fellesperioden + sine 10 uker). da jeg ringte til NAV for å høre hvorfor de hadde satt opp 4 uker lengere permisjon på meg, så svarte ei veldig frekk dame at det gjaldt hele husholdningenens permisjon og vist jeg hadde lest side to på papirene mine så hadde jeg skjønt det... for det første så hadde jeg lest side 2 og for det andre så står det ikke opplyst!

jeg ringte da rundt til venner som har delt opp fellesperioden, og da hadde de fått innvilget permisjon for de datoene de hadde søkt om (og ikke hva som gjelder for hele husholdningen).

arbeidsplassen skal jo ha kopi av innvilget søknad fra NAV og da vill jo dette være missvisende i frohold til hva jeg har sendt av jobben sine permisjonspapirer...

er det noen flere som skal dele opp fellesperioden og fått godkjent andre datoer enn hva som ble opplyst i søknaden til NAV?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144215732-nav-s%C3%B8knad-i-hate-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm sjønner egentlig ikke for om han skal ha 10+4 uker altså 14 uker så har du 35/45 uker avhengig av dekningsgrad.

Mener du at han kun har fått innvilget fedrekvoten da eller?

han skal ha 14 uker (10 uker fedrekvote og 4 uker fra fellesperioden).

i NAV sine papirer til meg så er det skrevet at jeg har fått innvilget permisjon fra *start dato* til *slutt dato* hvor slutt datoen er hele fellesperioden. så ja man kan jo si at han bare har fått innvilget sine 10 uker med fedrekvote og jeg har fått hele mødrekvoten og hele fellesperioden.

hun fra NAV mente så brå kjekk at det var riktig, og at jeg måtte lese papirene mine. og at jeg sikkert kunne mere om dette enn hva hun kunne. jeg ble så paff at jeg egentlig bare måtte tenke og fordøye hva hun hadde sagt før jeg forsatte å snakke med de.

Håpløst, veldig lite hyggelig å møte på en sånn holdning. 

Har pappaen sendt inn sin søknad?  Vi har alltid søkt først meg også har mannen søkt senere og da kun fedrekvote.

Virker som de enten har oversett helt at du ikke skal ha hele fellesperioden, eller at de ikke forholder seg til det før far har søkt. ?

Det har ikke gått på skinner når jeg har søkt før heller, De har gjerne rotet bort deler av papirene 

Håpløst, veldig lite hyggelig å møte på en sånn holdning. 

Har pappaen sendt inn sin søknad?  Vi har alltid søkt først meg også har mannen søkt senere og da kun fedrekvote.

Virker som de enten har oversett helt at du ikke skal ha hele fellesperioden, eller at de ikke forholder seg til det før far har søkt. ?

Det har ikke gått på skinner når jeg har søkt før heller, De har gjerne rotet bort deler av papirene 

Jeg har jo nettopp vært i permisjon og rakk så vidt tilbake på jobb før jeg skal begynne i ny permisjon... og sist gikk det jo på skinner...

vi gjorde som sist, at vi sendte mine papirer, så føde, komme nærmere far sin permisjon så søke for far.

så vi har jo ikke søkt for far enda, for vi venter på fødselen først.

jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg har rett og hun har feil.

man må jo søke om permisjon (og alt annet) i sitt eget navn og ikke i husholdningen, så hvorfor i all verden kan NAV svare til husholdningen og ikke til enkelt person... må ringe igjen i morgen og få snakke med noen som kan det, og ikke svarer hadde du lest alle papirene dine, jeg tror ikke du har gjort det! hun sa det så mange ganger at jeg faktisk ble usikker på om jeg hadde mistet en side :P huff

Vi fikk godkjent at far skal ha fedrekvoten + 2 uker av felleskvoten uten noe problemer. Var overraska at nav skjønte/godtok det uten noe om og men, men i søknaden måtte man vist forklare nav hvorfor pappan ville ha 2 uker av felleskvoten.

Anonymous poster hash: cdf7b...832

Annonse

Nav systemet er helt håpløst.. Verste er egentlig at man venter at det er noe som ikke går i orden- at de roter bort papirer, bruker ekstremt lang tid osv. Jeg sendte min søknad for tre uker siden- har fremdeles ikke fått svar på at de har mottatt søknaden. Hvor lang tid tok det før dere fikk svar?

Man skal vel ikke måtte forklare det? Det heter jo fellesferie, altså kan man velge hvem som skal ta det. Ville ringt på nytt og snakket med noen andre, HI.

Det er eget felt i søknaden der man må skrive hvorfor far skal ha del av felleskvoten, stusset på det jeg og, er jo noe man ikke burde trenge og forklare for nav da det heter felleskvote.

Man skal vel ikke måtte forklare det? Det heter jo fellesferie, altså kan man velge hvem som skal ta det. Ville ringt på nytt og snakket med noen andre, HI.

Det er eget felt i søknaden der man må skrive hvorfor far skal ha del av felleskvoten, stusset på det jeg og, er jo noe man ikke burde trenge og forklare for nav da det heter felleskvote.

Hm, det så ikke jeg. Høres rart ut!

Jeg sendte søknaden elektronisk som PDF. Fikk brev to uker senere om at de ikke hadde mottatt side 1 av søknaden. Men den var jo sendt inn som en del av resten av PDF-dokumentet... Så da var det bare å sende inn på nytt per post! Spent på om den kommer frem nå😉

Jeg sendte søknaden elektronisk som PDF. Fikk brev to uker senere om at de ikke hadde mottatt side 1 av søknaden. Men den var jo sendt inn som en del av resten av PDF-dokumentet... Så da var det bare å sende inn på nytt per post! Spent på om den kommer frem nå

Sendte inn elektronisk selv, har hørt så mange lignende historier som det der så er spent på om det går uten problemer. Foreløpig har jeg mottatt et brev der de etterlyser inntektsopplysninger fra den ene arbeidsgiveren min. Brevet er datert 4 dager etter at jeg sendte søknaden, og jeg mottok det ti dager etter det igjen... Effektivt system...

Annonse

Opplever også at det blir et helsikes tull hvis far skal ha noe av fellesperioden. Det er akkurat som om de skal gjøre det vanskelig for far å ha mer enn standard 10 uker. I tillegg skjønner jeg ikke poenget med at man først må si ifra om termin og deretter om fødselsdato for så å få korrigert antall dager hvis man føder før termin. Det må jo koste mer for samfunnet at man må gjøre to vedtak istedenfor ett på alle istedenfor å bare få de dagene som estimeres utifra termin. Dersom man føder lenge før termin må man sannsynligvis være på sykehuset med sykmelding uansett, det er bare byråkrati.

Da har vertfall jeg fått snakket med NAV, og denne gangen kom jeg til ei veldig trivelig dame :)

Da forklarte hun at det hadde vært en feil i systemet de siste 4ukene som gjorde at hele fellesperioden ville komme med på "mine papirer" men det var bare å søke som vanlig angående fedrekvoten og evt hans fellesperiode!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...