Gå til innhold

Dere som har nordlandsbunaden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært noen endringer på nordlandsbunaden siden den først ble laget. Forkle, sjal og veske er en del av bunaden. Lue, cape og paraply er tilbehør og valgfritt å bruke.

Anonymous poster hash: 0db73...c8d

Lua er del av bunaden, det samme er cape, men den tar man selvsagt kun på seg når det er kaldt.

Paraplyen er et kommersielt påfunn som har knabbet mønsteret fra bunaden, og er ikke valgfritt en gang, den bør unngås. Smakløst.

Hvis man har sjalet knyttet på rett måte skal det ikke skjule broderiet på ryggen, men mange gjør det feil. Forkleet er del av bunaden, men med den som med alle delene kan man jo variere, ha den på eller la det være. Jeg er finest med forkle på, men hvis jeg hadde flatere mage ville jeg ha gått uten.

Anonymous poster hash: fe901...a0d

Hvordan sjalet skal brettes og bæres har forandret seg siden jeg fikk min bunad for 25 år siden og nå. Jeg fikk med instruksjon fra Husfliden den gang, og da skulle det brettes så det var ganske stort, og liksom 'stå' rundt skuldrene. Nå skal det brettes ganske lite og være helt tett rundt skuldrene.

Anonymous poster hash: 093a8...98f

Fortsetter under...

Skrevet

Paraplyen er et kommersielt påfunn som har knabbet mønsteret fra bunaden, og er ikke valgfritt en gang, den bør unngås. Smakløst

Jeg har bunadsparaplyen, syns den er veldig fin. Og mye bedre å bruke i regnvær enn f.eks regnjakke eller gule paraplyer med Nille-logoer o.l (som jeg har sett). Jeg vil jo ikke bli verken våt, eller holde meg hjemme pga. været. Så syns en paraply som matcher bunaden er et flott alternativ. Kjøpt på husfliden.

Skrevet

Det har vært noen endringer på nordlandsbunaden siden den først ble laget. Forkle, sjal og veske er en del av bunaden. Lue, cape og paraply er tilbehør og valgfritt å bruke.

Anonymous poster hash: 0db73...c8d

... og hvis man ikke bruker forkle, sjal og veske så skjer hva da?

Ser nesten aldri noen som bruker hodeplagg til nordlandsbunaden. Hvis det kan velges bort, så kan forklet også.

Anonymous poster hash: 8c60b...ff8

Skrevet

Jeg bruker ikke sjalet, ser grusomt ut på alle. Forkleet er vel elementært? Men tja...mulig jeg prøver uten ;)

Anonymous poster hash: 95a8f...318

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...