Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #1 Skrevet 18. mai 2015 Bruker dere alle forkle? Jeg syns den blå nordlandsbunaden er nydelig, men forkleet er grusomt. Så noen gamle bilder fra et bryllup der flere av kvinnene var ikledd nordlandsbunaden. Ingen av dem hadde forkle på. Det var så pent! Spør fordi jeg har mulighet for å kjøpe en brukt barnebunad til datteren min fra et familiemedlem, men om den må brukes med oransje forkle er det ikke aktuelt. Anonymous poster hash: 5eeb9...cff
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #2 Skrevet 18. mai 2015 Ja, klart det. Forkle er jo en del av bunaden. Men enig i at forkle ikke er så fint. Anonymous poster hash: 0db73...c8d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Ja, klart det. Forkle er jo en del av bunaden. Men enig i at forkle ikke er så fint. Anonymous poster hash: 0db73...c8d Men det ser jo ikke ut til å at det var vanlig at alle brukte det før? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Det har vært noen endringer på nordlandsbunaden siden den først ble laget. Forkle, sjal og veske er en del av bunaden. Lue, cape og paraply er tilbehør og valgfritt å bruke. Anonymous poster hash: 0db73...c8d
min<3 Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Bruker forkle ja...min bunad er sydd slik at man ville ha sett en "åpning" foran uten.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Bruker forkle ja, og min er også sydd sånn at man må det. "Smekken" foran synes uten forkle. Anonymous poster hash: 725f1...fb1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #7 Skrevet 18. mai 2015 Bruker forkle, men ikke sjal. Har nydelig broderi på ryggen som blir skjult av sjalet, så det dropper jeg. Og mange med meg.. Anonymous poster hash: 02a17...5d6
Mandala Skrevet 18. mai 2015 #8 Skrevet 18. mai 2015 Bruker både forkle og sjal ja. Kan jo ikke bare droppe forkle, og veldig spesielt at du ikke vil la datteren din bruke en bunad pga du synes forkle er stygt.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #9 Skrevet 18. mai 2015 Bunaden bli veldig rar uten forkle. Da vises åpningen. Har aldri sett noen bruke bunaden uten forkle heller. Sjalet pleier å jeg å ta av noen ganger. Anonymous poster hash: 1413f...69c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #10 Skrevet 18. mai 2015 Etter min mening, er noe av sjarmen med mange bunader nettopp at ikke alle delene slik sett kanskje passer så godt sammen. Opprinnelig tok folk det de syns var fint, og det de hadde råd til av dyre stoffer. I dag har disse tradisjonene "stivnet", og dermed blir det mer "sånn skal det være", mer standardisert og mindre valgfrihet. Dumt, vil mange mener, kanskje med rette. Jeg kjenner jeg er litt ambivalent... For eksempel så savner jeg et forkle til min drakt, ut i fra hva jeg kan om historie, så vil jeg tro det burde vært et. Anonymous poster hash: 7ac5c...31c
Tallah Skrevet 18. mai 2015 #11 Skrevet 18. mai 2015 Bunaden er ikke komplett med forkleet, så jeg ville syns det hadde vært rart å ikke bruke det. Virker som noe er 'glemt' da liksom. Men ja, helt enig med deg at det ikke er den fineste delen på bunaden akkurat Men hører til.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #12 Skrevet 18. mai 2015 Bruker både forkle og sjal ja. Kan jo ikke bare droppe forkle, og veldig spesielt at du ikke vil la datteren din bruke en bunad pga du synes forkle er stygt. Har en annen bunad så denne vil i tilfelle blir "ekstra". Litt lyst å kjøpe den fordi jeg kan få den billig og er glad i bunader, men bruker ikke penger på noe jeg syns er stygt. Kan jeg bruke den uten forkle kjøper jeg den. Flere? Anonymous poster hash: 5eeb9...cff
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. mai 2015 #13 Skrevet 18. mai 2015 Jenta mi bruker ikke forkle, fordi hun ikke har enda. Skal få til konfirmasjon da, men det er enda noen år til.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #14 Skrevet 18. mai 2015 Jenta mi bruker ikke forkle, fordi hun ikke har enda. Skal få til konfirmasjon da, men det er enda noen år til. Og den ser ordentlig ut uten? Altså ikke noe "hull" som enkelte andre snakker om? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #15 Skrevet 18. mai 2015 Bruker selvsagt forkle. Uten forkle er det som å gå med en halv bunad. Det ser bare snålt ut. Anonymous poster hash: 92cf8...ea6
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #16 Skrevet 18. mai 2015 Prøvde å finne bilde av Nordlandsbunad med oransje forkle. Kun brun og blå og brun og grønn. Har aldri sett oransje før. Kan du legge ut et bilde? Anonymous poster hash: 1413f...69c
Gjest Sekretøsa Skrevet 18. mai 2015 #17 Skrevet 18. mai 2015 Jenta mi bruker ikke forkle, fordi hun ikke har enda. Skal få til konfirmasjon da, men det er enda noen år til. Og den ser ordentlig ut uten? Altså ikke noe "hull" som enkelte andre snakker om? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff Nei, men det er fordi skjørtet er så langt opp at det ikke synes uansett. Men, så flere uten i går og jeg så ikke noe feil med det :-)
aanonym Skrevet 18. mai 2015 #18 Skrevet 18. mai 2015 Bruker selvsagt forkle, det originale som hører til. Ikke noe oransje, har aldri sett det.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #19 Skrevet 18. mai 2015 Bruker selvsagt forkle, det originale som hører til. Ikke noe oransje, har aldri sett det. Det ser iallefall oransje ut, men mulig det er en (grusom) brunfarge? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff
Tallah Skrevet 18. mai 2015 #20 Skrevet 18. mai 2015 Prøvde å finne bilde av Nordlandsbunad med oransje forkle. Kun brun og blå og brun og grønn. Har aldri sett oransje før. Kan du legge ut et bilde? Anonymous poster hash: 1413f...69c Det finnes ikke oransje forkle. Det kommer i blått og grønt som hovedfarger, men rutene har en slik sennepsgul farge. Det er nok denne fargen som vedkommende ikke liker (som jeg egentlig forstår).
aanonym Skrevet 18. mai 2015 #21 Skrevet 18. mai 2015 Bruker selvsagt forkle, det originale som hører til. Ikke noe oransje, har aldri sett det.Det ser iallefall oransje ut, men mulig det er en (grusom) brunfarge? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff Forkleet er nydelig, den gule kontrastfargen henter opp fargen i broderiet. Foret i capen matcher også. http://www.bunadrosen.no/damebunad/nordlandsbunad
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #22 Skrevet 18. mai 2015 Bruker selvsagt forkle, det originale som hører til. Ikke noe oransje, har aldri sett det.Det ser iallefall oransje ut, men mulig det er en (grusom) brunfarge? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff Forkleet er nydelig, den gule kontrastfargen henter opp fargen i broderiet. Foret i capen matcher også. http://www.bunadrosen.no/damebunad/nordlandsbunad Jeg syns det er grusomt. Mitt spørsmål er om bunaden kan brukes uten. Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff
aanonym Skrevet 18. mai 2015 #23 Skrevet 18. mai 2015 Bruker selvsagt forkle, det originale som hører til. Ikke noe oransje, har aldri sett det.Det ser iallefall oransje ut, men mulig det er en (grusom) brunfarge? Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff Forkleet er nydelig, den gule kontrastfargen henter opp fargen i broderiet. Foret i capen matcher også. http://www.bunadrosen.no/damebunad/nordlandsbunad Jeg syns det er grusomt. Mitt spørsmål er om bunaden kan brukes uten. Hi Anonymous poster hash: 5eeb9...cff Svaret er definitivt nei. Dette er nok ikke riktig bunad gir deg.
overlord Skrevet 18. mai 2015 #24 Skrevet 18. mai 2015 Jeg kjenner ei godt voksen dame som har denne bunaden og bruker den uten forkle.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2015 #25 Skrevet 20. mai 2015 Det har vært noen endringer på nordlandsbunaden siden den først ble laget. Forkle, sjal og veske er en del av bunaden. Lue, cape og paraply er tilbehør og valgfritt å bruke. Anonymous poster hash: 0db73...c8d Lua er del av bunaden, det samme er cape, men den tar man selvsagt kun på seg når det er kaldt. Paraplyen er et kommersielt påfunn som har knabbet mønsteret fra bunaden, og er ikke valgfritt en gang, den bør unngås. Smakløst. Hvis man har sjalet knyttet på rett måte skal det ikke skjule broderiet på ryggen, men mange gjør det feil. Forkleet er del av bunaden, men med den som med alle delene kan man jo variere, ha den på eller la det være. Jeg er finest med forkle på, men hvis jeg hadde flatere mage ville jeg ha gått uten. Anonymous poster hash: fe901...a0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå