Gå til innhold

Noen som har operert hallux valgus? Kan jeg gå vanlig på foten når gipsen tas av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal operere i morgen og skal ha gips i seks uker. Får av gipsen rett før vi skal på ferie. Hvordan er første tiden etterpå? Kan jeg gå vanlig og i vanlige sko?

Anonymous poster hash: dd875...fb5
Skrevet

Herregud jeg har glemt hvordan det var! Starteb som nyoperert var helt forferdelig, alt gjorde vondt og jeg kunne ikke stå lenge av gangen. Sørg for å få hjelp til mat og dusjen. Jeg hadde dusjkabinett og måtte sette meg på gulvet med det ene benet ut og opp på do. Ganske sikker på at jeg ble helt ren men lettvint var det absolutt ikke.

Da jeg fikk av gipsen var foten fortsatt hoven, jeg var sykemeldt i lenger tid og mye frem og tilbake fordi jeg ikke lot foten hvile lenge nok før jeg ble friskmeldt, jeg jobber på et byggvarehus med mye gåing på vinyl på betong og tunge løft. Tilrettelegging skjer bare ikke....

Ville investert i noen justerbare sandaler til ferien så du kan stramme/løsne ved behov og at du får luft. Bare på å bruke gode plaster/bandasje for å beskytte såret. Eventuelt gode joggesko som du kan justere. Det gjør vondt i lenger tid.. Du kommer nok til å vri og vende deg litt når du går i starten, jeg fikk senebetennelse i både låret og ankelen fordi jeg anspente meg for å lindre smerten.

Skrevet

Men kan jeg gå litt i pene sandaler på kveldene iallefall? Altså når vi skal ut og spise? Huff, dette tenkte jeg ikke på når jeg sa ja takk til operasjon nå før sommeren.

Anonymous poster hash: dd875...fb5
Skrevet

Altså, hvis du har smerter i bena så er det jo absolutt verdt det! Jeg ble mye verre av jobben min og var helt halt til slutt. Fungerte jo ikke i det hele tatt. Jeg var sykemeldt av og på i nesten 1 år men som sagt, det var fordi jeg dro tilbake på jobb for tidlig og bare irriterte foten igjen til jeg ikke kunne gå igjen.

Det er jo vanskelig å si! Hvem vet hvor hoven du er i bena når du er ferdig.. Og hvor varmt det er! Pass på å drikke van og pass på å hvile bena over hjertehøyde når du kan det for å lindre hevelse Kjølige fotbad og forsiiiiktig fotmassasje er også digg :) Bare tenk på at du kommer til å ha lyst på luftige sko med grei demping når du er ferdig så ikke du bare får vondt i ferien.

Prøv å skjerme operasjonssårene for solen også så du ikke får så synlige arr på sikt :) Er litt begrenset med "lekre" eccosandaler men jeg fant et par som var helt ok til både hverdag og "fest". Men velg flate sko. Du kommer ikke til å gå med heler på mange måneder!

Skrevet

Kjenner to stykker som har tatt den operasjonen, en ansatt i barnehagen og kusinen min.

Det begge erfarte var at rekovalisenstiden ble mye lenger enn forventet, det var vondt lenger enn forventet, de var sykemeldt mye lenger enn forventet.

Hun som jobber i barnehagen gikk på krykker en god stund etter at gipsen var tatt av...

Anonymous poster hash: c7e0b...348

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...