Gå til innhold

Konfirmanten vår fikk sølvtøy i konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

han vil ikke beholde det og vi vil heller ikke prioritere å kjøpe flere deler av noe som vi aldri har samlet på til han før, dumt å bytte det inn og heller velge ut andre varer?

Evnt så tenkte jeg å bytte det inn og heller gi han pengene for det det er verdt. Personlig synes jeg Hardanger bestikk er penere og mye større bruksgrad enn sølvtøy.

Anonymous poster hash: 83cac...552
Skrevet

Dere gjør da som dere vil

Skrevet

Det er han som eier det og om han vil bytte det får han jo gjøre det, men jeg ville ikke hjulpet min 15 åring å bytte slike konfirmasjonsgaver. Det fikk de eventuelt gjøre selv og selv fortelle giveren om valget. Det er mye en barnskig 15 åring ikke ser verdien av som han vil kunne sette pris på når han blir voksen.

Anonymous poster hash: e1c3a...d2c
Skrevet

Nå har sønnen vår noe sølvtøy som sølvskjeer og noen dessertskjeer og dette som han fikk i konfirmasjonsgave er et helt nytt mønster på så derfor ser jeg ikke for meg at vi nå blir å samle på noe nytt til han. Men om han vil prioritere det skal vi selvsagt ikke nekte han det.

Skrevet

Som voksen vil han se verdien av det sølvtøyet han fikk til konfirmasjonen, spesielt om det da er et minne om giveren.

Penger er ikke alt.

Skrevet

Jeg har noe sølvtøy fra dåp og konfirmasjon - har aldri vært snakk om å bytte det, verken av meg eller mine foreldre. Men helt ærlig, så er det noe som bare ligger i skuffa og blir brukt som vanlig bestikk (begynte å bruke det da jeg fikk barn. Før det, bare støvet det bort), men det har ingen affeksjonsverdi overhodet for meg. Jeg skulle ønske jeg heller fikk noe annet, et smykke, armbånd ol. 

Så jeg mener det er innafor å bytte det - men til noe fornuftig! Penger, ja, om de spares! Ikke til tvspill eller sånt drit som man blir lei av/utgår på dato før eller siden pga nye spillbokser... 
Det er kanskje ikke riktig å sette slike restriksjoner på en 15 åring, det er tross alt hans sølvtøy og han er snart voksen... Men å oppmuntre ham til å bruke det på f.eks et pent halskjede, mansjettknapper, et armbånd ol., synes jeg er fornuftig. Noe som kan bli brukt vel og lenge, og som kan få affeksjonsverdi. 
Eventuelt også prøve å bytte inn i samme serie som han har fra før?

Anonymous poster hash: 91ace...7f4
Skrevet

Sølvtøy er noe herk. Takke seg til Hardangerbestikk.

Anonymous poster hash: caa53...125

Skrevet

Utakknemlige drittunger altså.

Helt normalt å få gjenstander man har bruk for i voksenlivet i konfirmasjonsgave men din utakknemlige sønn vil ha penger så han kan kjøpe noe annet?

Lar du han bytte dette i noe annet enn en annen type bestikk vil jeg si du har feilet som mor.

Greit det er hans gave men han viser seg som en drittunge.

Pinlig.

Anonymous poster hash: 3d7f8...e0d

Skrevet

Helt normalt å få gjenstander man har bruk for i voksenlivet i konfirmasjonsgave men din utakknemlige sønn vil ha penger så han kan kjøpe noe annet?

Lar du han bytte dette i noe annet enn en annen type bestikk vil jeg si du har feilet som mor.

Pinlig.

Har man bruk for sølvtøy i voksenlivet? Jeg klarer meg aldeles fint uten altså. Har ikke opplevd gjester som har etterlyst det heller. Når jeg tenker meg om, vet jeg ikke om noen andre som har det heller (i hvert fall ikke som bruker det).

Skrevet

Pinlig.

Har man bruk for sølvtøy i voksenlivet? Jeg klarer meg aldeles fint uten altså. Har ikke opplevd gjester som har etterlyst det heller. Når jeg tenker meg om, vet jeg ikke om noen andre som har det heller (i hvert fall ikke som bruker det).

Det sier vel mest om omgangskretsen.

Skrevet

Utakknemlig drittunge? Unnskyld meg, men jeg presiserer jo at han allerede har sølvtøy i et annet mønster og jeg synes det er dumt å begynne å samle på et nytt. Greit han ikke har spiseskjeer, men jeg blir ikke å prioritere å kjøpe spiseskjeer som koster over 1000 kroner stykket.

Han kunne få kjøpt seg andre deler i det vi har samlet på han siden dåpen.

Skrevet

Pinlig.

Gidder du lese alt jeg skriver?

Eller er leseforståelsen ikke helt på plass?

Skrevet

Jeg er voksen, og har fått sølvtøy opp gjennom oppveksten. Ser fortsatt ikke verdien i det. Har aldri vært brukt og kommer aldri til å bli brukt.

Så bytt med god samvittighet du!

Anonymous poster hash: c5c26...69c

Skrevet

jeg hadde bytta

Anonymous poster hash: e2b8f...e88
Skrevet

Han kan vel bytte til samme mønster da? Ellers så synes ikke jeg det gjør noe om sølvtøyet er forskjellig. Det er mye finere med sølvtøy enn stålbestikk da, sånn ala hardangerbestikk. Det bruker jeg til hverdags jeg, og sølv i finere anledninger.

Jeg fikk også mye sølv til konfirmasjonen, jeg fikk minst penger av alle i klassen husker jeg så var ikke overhappy for sølvet da men er takknemmlig for det i ettertid.

Anonymous poster hash: df9a1...eb2
Skrevet

Som 14 åring så jeg ikke ikke verdien eller nytten av disse sølvteskjeene som jeg fikk av gammeltante og ei heller disse kostbare krystallglassene som farmor kjøpte til bursdag og til jul. Men som VOKSEN har jeg hatt mye glede av dette og ikke minst når vi har selskaper, feiring av bursdager og jul / nyttår her i heimen.

Lekkert blir det og ja har tenkt i mitt stille sinn at stål hadde vært bedre, men det gjør seg ikke på et pyntet bord. Dette er nå min personlige mening :) Enkelt er det også å få sølvtøyet rent, ved å legge det i kommen med sølvfolie, bakepulver og en skvett zalo.

Men nå er jeg er gammal kjerring i forhold til mange unge hipstere her inne i 20 årene med andre meninger.

Skrevet

Pinlig.

HVA sier det egentlig om min omgangskrets? Er vi dårligere enn deg, pga at vi ikke bruker sølvtøy? Har vi lavere utdanning?

Eller er det bare et dårlig forsøk på hersketeknikk?

Skrevet

Pinlig.

HVA sier det egentlig om min omgangskrets? Er vi dårligere enn deg, pga at vi ikke bruker sølvtøy? Har vi lavere utdanning?

Eller er det bare et dårlig forsøk på hersketeknikk?

Anonymous poster hash: caa53...125 [/acronym

Det er i hvert fall ikke et forsøk på hersketeknikk. Resten kan du fundere på.

Skrevet

Jeg ser ikke poenget med sølvtøy, og hvis han ikke ønsker det, la han bytte det.

Sølvtøy er for meg noe unødvendig tull, og jeg har til og med komplett til 16 stk, arvet av bestemor.

Er snart 40, har ennå ikke brukt det, og syns så mange andre ting er finere når det kommer til å dekke et bord.

Mulig jeg er uten klasse da som andre her antyder, og det kan jeg leve fint med kjenner jeg 😊

Skrevet

Jeg ville fått det bytta i "riktig" mønster. Jeg begynte å samle på sølv i voksen alder, og liker sølvtøyet mitt godt. Jeg arvet noen deler og har komplettert senere. Det er fint å kunne ta fram noe av farmor til fest. 

Skrevet

Utakknemlig drittunge? Unnskyld meg, men jeg presiserer jo at han allerede har sølvtøy i et annet mønster og jeg synes det er dumt å begynne å samle på et nytt. Greit han ikke har spiseskjeer, men jeg blir ikke å prioritere å kjøpe spiseskjeer som koster over 1000 kroner stykket.

Han kunne få kjøpt seg andre deler i det vi har samlet på han siden dåpen.

Då hadde eg bytta det i mønsteret han allereie har litt av.  Det trur eg ikkje ein givar vil bli fornærma av, det er vanleg å samle på eit mønster, og byte det ein evt får av andre mønster.  Te- skeier og dessertskeier i sølv synes eg er hyggeleg å ta fram når vi får gjester, og er det første eg ville ha samla på om eg berre skulle ha litt sølvtøy. Spiseskeier trur eg er det ein brukar minst. 

Sjølvsagt kan han byte det i heilt andre ting og, om det er det han aller helst vil.

Skrevet

Som voksen vil han se verdien av det sølvtøyet han fikk til konfirmasjonen, spesielt om det da er et minne om giveren.

Penger er ikke alt.

Og jeg, som voksen og vel så det, har omsider somlet meg til å "stampe" alt sølvtøyet jeg aldri har brukt, men som har samlet støv siden jeg ble konfirmert for et par-tre tiår siden. Jeg brukte pengene på et bestikk jeg alltid har ønsket meg, og som jeg bruker hver dag.

Penger er ikke alt, men for meg betyr det "alt" om jeg har bruk for tingene eller ei.

Anonymous poster hash: ac5e6...f6f

Skrevet

Må man ha sølvtøy egentlig? Mine foreldre har men bruker det sjeldent. Jeg fikk til konfirmasjonen men det ligger i en skuff hos mine foreldre, er fint men dyrt. Mannen har noe han og, men ikke nok så det kan brukes. Vi har aldri hatt behov for sølvbestikk så når sønnen vår ble døpt og folk spurte hva vi ønsket i gave så sa vi hva som helst men ikke sølvtøy.

Bytt det om dere vil :)

Anonymous poster hash: 35708...fde

Skrevet

Herregud, bytt det nå bare! Det gjør han slettes ikke til noe utakknemlig drittunge. Det er da mye bedre at han bytter til en gave han vet han blir å bruke. Ville dere reagert hvis noen byttet et smykke som ikke var i mottakers stil? Vi har forresten også sølvtøy som ikke blir brukt.

Anonymous poster hash: 8770d...07e

Skrevet

Det er han som eier det og om han vil bytte det får han jo gjøre det, men jeg ville ikke hjulpet min 15 åring å bytte slike konfirmasjonsgaver. Det fikk de eventuelt gjøre selv og selv fortelle giveren om valget. Det er mye en barnskig 15 åring ikke ser verdien av som han vil kunne sette pris på når han blir voksen.

Anonymous poster hash: e1c3a...d2c

Ser absolutt poenget ditt med at man har ulikt verdisyn som 15åring og som voksen, men akkurat sølvtøy er det vel neppe stor sannsynlighet for at han vil verdsette senere i livet. Mange i min venneflokk, meg selv inkludert, fikk sølvtøy til konfirmasjonen. Tanken var at man skulle ønske seg deler til jul og bursdag for så å tilsutt ende opp med fullt sett. For min del ble det med de 6 t-skjeene jeg fikk til konfirmasjonen. Ikke gadd jeg å ønske meg kniv og gaffel til jul og når jeg ble voksen kjøpte jeg heller hardangerbestikk. MYE billigere, langt større bruksverdi og man slipper den evinnelige pussingen. Jeg kjenner INGEN under 50 som har sølvbestikk. Det er rett og slett på vei ut så å forvente at en gutt skal begynne å samle er nok litt fånyttes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...