Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #26 Skrevet 18. mai 2015 Litt på siden, men om dere har spist posekake solgt på 17.mai så er det litt rart? Følger ikke folk mattilsynets regler? Det er jo ikke lenger lov med hjemmebakt dersom kakene skal selges/loddes ut, kakene må være bakt på godkjent kjøkken, det vil som regel si at kakene skal være bakt på bakeri. Anonymous poster hash: 1d2da...972 Aldri hørt om, og håper ikke de begynner å følge det i såfall. Det vil jo gjøre det umulig å tjene inn penger til klasseturer o.l. samt at vi ikke lenger vil kunne kjøpe et kakestykke for en tier på 17. mai, dugnad o.l. Anonymous poster hash: a0e0c...128
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #27 Skrevet 18. mai 2015 wow, dagens i-land problem! Anonymous poster hash: c112f...d72
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #28 Skrevet 18. mai 2015 Jeg liker å bake og jeg har gått over til pose på noen ting. Sjokoladekake brukes pose - da kan vennene til ungene som er allergiske spise den. Det er toppen som gjør kaka, så den alges fra bunn. Skal jeg gi til 17mai eller andre slike ting gjør jeg det samme for da vet jeg det hvertfall kommer en glutenfri kake. Sist det var tilstedning på skolen ahdde ingen tenkt på at det var 3 barn i klassen som var allergiske, men med litt snoking hos de som bakte kaker viste det seg at det var en pose kake, dermed en kake de kunne spise. Hun som bakte syns det var så flaut å si hun hadde bakt posekake, og overraskelsen var stor da jeg ble veldig glad og takket henne. Så i noen tilfeller er det veldig greit. Liker toro slik. Brownies - hun som elsker brownie her i huset vil bare ha denne, greit for meg. Gidder ikke bruke mer tid på kjøkkenet om jeg må. Muffins - de blir som min gamle oppskrift om jeg bytter ut det meste av vannet med appelsinjuice. Jeg er fornøyd og resten av huset er fornøyde med det. Minsta lager muffins fra pose hun og. Hun skjønte ikke oppskriften så istede for å smeltesmør eller bruke olje tok hun hardt smør og maste det inn med stavmikser. De ble faktisk ekstremt gode. Stesøstra som var innom ba om oppskriften, for hun hadde ikke smakt så gode før. Hun er ett skikkelig kakamonster som lager de mest fantastiske kaker og skal lage alt fra bunnen av. Så minsta her lo skikkelig da hun rota frem posen fra søpla, og stesøster fikk litt langt ansikt. Hoho. Men jeg baker mange kaker som er fra bunnen av. Jeg baker heller ikke slike standar kaker. De nymotens kakene har aldri kommet inn på kjøkkenet her. Den beste kaka her i huset er oldemors kake, den må alle ha når det er bursdag. Både de i min familie og i min nye familie. Min manns ex-svigermor sendte bestilling på denne hver bursdag. Så jeg syns en blanding kan være på sin plass. Bløtekakebunn har jeg gitt opp å lage. Enten blir den superbra eller sp blir den helt ræva. Så jeg kjøper ferdig kakebunn og lager min lille vri på den istede. Anonymous poster hash: 574d1...bfb
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 18. mai 2015 #29 Skrevet 18. mai 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor posekaker er så in, jeg. Det er jo omtrent like enkelt å lage kaken selv, bare man har oppskrift. Men jeg skjønner at enkelte velger dette, dog ikke ALLE! Blir selv som regel skuffet over kaker på sånne tilstelninger, så jeg har sluttet å smake. Selv elsker jeg å bake, og melder meg alltid frivillig til å ha med kake...
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #30 Skrevet 18. mai 2015 Litt på siden, men om dere har spist posekake solgt på 17.mai så er det litt rart? Følger ikke folk mattilsynets regler? Det er jo ikke lenger lov med hjemmebakt dersom kakene skal selges/loddes ut, kakene må være bakt på godkjent kjøkken, det vil som regel si at kakene skal være bakt på bakeri. Anonymous poster hash: 1d2da...972 Det stemmer ikke. Det er ikke meldeplikt til Mattilsynet så lenge man skal ha "kortvarig salg" av mat (pølser, burger og annen varmmat, og vafler/kaker) på arrangementer som skoleavslutninger, loppemarked og 17. mai-arrangementer. Men man må sørge for tilstrekkelige forhold for renhold og hygiene. Les mer på Mattilsynet sine hjemmesider: http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/kortvarig_salg_av_mat/kake_eller_polseselger_for_en_dag.5 http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/kortvarig_salg_av_mat/ Det er spesielle hensyn man bør ta ift kremkaker: http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/kortvarig_salg_av_mat/er_det_tillatt_aa_tilby_kremkaker_ved_lotteri.4873 Anonymous poster hash: 3305d...a78
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #31 Skrevet 18. mai 2015 Jeg skjønner ikke helt hvorfor posekaker er så in, jeg. Det er jo omtrent like enkelt å lage kaken selv, bare man har oppskrift. Men jeg skjønner at enkelte velger dette, dog ikke ALLE! Blir selv som regel skuffet over kaker på sånne tilstelninger, så jeg har sluttet å smake. Selv elsker jeg å bake, og melder meg alltid frivillig til å ha med kake... Det er like enkelt, enig i det, og også enig i at det er mye bedre, MEN: Hvis man baker kun 1 gang i året (kjenner flere som har det sånn), så kan jeg faktisk forstå at det ikke er attraktivt å kjøpe inn mel, kakao, vaniljesukker, bakepulver osv, osv, for å bake den ene kaken. Da har man plutselig skapet fullt av varer man ellers ikke bruker, og som bare tar opp plass. Da er det bedre å kjøpe inn en pose som inneholder det meste man trenger, og man slipper å til slutt kaste overskuddsvarer. Og så er det en psykiske sperringen. Føler man at man ikke kan bake kaker, så er det rett og slett ikke "like enkelt" å bake etter oppskrift. Anonymous poster hash: 3305d...a78
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #32 Skrevet 18. mai 2015 Fordi posekaker er enkelt og kjapt å lage når man må ha med seg 2 kaker hver...som hos oss, dessuten er det de det går mest av hos oss i hvertfall. Jeg hadde med meg en langpannesjokoladekake (Toro - denne er også uten gluten, greit for mange) og en Melkesjokoladebrownie - begge røk ut første halvtimen. Til neste år skal jeg faktisk bare ha med meg to Toro brownies, for det var den mest populære av alle kakene, og folk spurte etter det lenge etter at vi var tom. Det enkle er mange ganger det beste Anonymous poster hash: 7d188...ae5
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #33 Skrevet 18. mai 2015 Jeg liker å bake og jeg har gått over til pose på noen ting. Sjokoladekake brukes pose - da kan vennene til ungene som er allergiske spise den. Det er toppen som gjør kaka, så den alges fra bunn. Skal jeg gi til 17mai eller andre slike ting gjør jeg det samme for da vet jeg det hvertfall kommer en glutenfri kake. Sist det var tilstedning på skolen ahdde ingen tenkt på at det var 3 barn i klassen som var allergiske, men med litt snoking hos de som bakte kaker viste det seg at det var en pose kake, dermed en kake de kunne spise. Hun som bakte syns det var så flaut å si hun hadde bakt posekake, og overraskelsen var stor da jeg ble veldig glad og takket henne. Så i noen tilfeller er det veldig greit. Liker toro slik. Brownies - hun som elsker brownie her i huset vil bare ha denne, greit for meg. Gidder ikke bruke mer tid på kjøkkenet om jeg må. Muffins - de blir som min gamle oppskrift om jeg bytter ut det meste av vannet med appelsinjuice. Jeg er fornøyd og resten av huset er fornøyde med det. Minsta lager muffins fra pose hun og. Hun skjønte ikke oppskriften så istede for å smeltesmør eller bruke olje tok hun hardt smør og maste det inn med stavmikser. De ble faktisk ekstremt gode. Stesøstra som var innom ba om oppskriften, for hun hadde ikke smakt så gode før. Hun er ett skikkelig kakamonster som lager de mest fantastiske kaker og skal lage alt fra bunnen av. Så minsta her lo skikkelig da hun rota frem posen fra søpla, og stesøster fikk litt langt ansikt. Hoho. Men jeg baker mange kaker som er fra bunnen av. Jeg baker heller ikke slike standar kaker. De nymotens kakene har aldri kommet inn på kjøkkenet her. Den beste kaka her i huset er oldemors kake, den må alle ha når det er bursdag. Både de i min familie og i min nye familie. Min manns ex-svigermor sendte bestilling på denne hver bursdag. Så jeg syns en blanding kan være på sin plass. Bløtekakebunn har jeg gitt opp å lage. Enten blir den superbra eller sp blir den helt ræva. Så jeg kjøper ferdig kakebunn og lager min lille vri på den istede. Anonymous poster hash: 574d1...bfb Rart de som har barn med allergi ikke baker kaker som passer til egne barn. Anonymous poster hash: 076e5...0cc
HeltAnonym Skrevet 18. mai 2015 #34 Skrevet 18. mai 2015 Jeg baker som regel alle kaker fra bunnen av og får alltid skryt av dem, men sjokoladekake sverger jeg til Toro langpanne.. Alle elsker den! Lager glasur selv. Men den er fantastisk god så hvorfor skal jeg lage sjokoladekake fra bunnen når alle elsker Toro sin? Ellers tenker jeg folk har nok med seg selv og sine før 17 mai og bør få lage den kaka de føler de har tid til selv!
Leirha Skrevet 18. mai 2015 #35 Skrevet 18. mai 2015 Det er vell ikke alle som liker å lage skikkelig hjemmelaget kanskje?Ikke alle som kan?Du kan jo tilby deg neste år da.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #36 Skrevet 18. mai 2015 Tror ikke jeg overdriver med å si at 95% av kakene på skolen i går var posemikser. Kjøpte 6 foskjellige kakestykker; ett var ikke posekake. Vant en kake på lotteriet og skuffende nok var det også en posekake. Neste år har jeg lyst til ta med hjemmefra. Anonymous poster hash: 16152...64e Men hvordan vet du det? Har posekaker en egen smak? Anonymous poster hash: e8d6f...d59
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2015 #37 Skrevet 18. mai 2015 Tror ikke jeg overdriver med å si at 95% av kakene på skolen i går var posemikser. Kjøpte 6 foskjellige kakestykker; ett var ikke posekake. Vant en kake på lotteriet og skuffende nok var det også en posekake. Neste år har jeg lyst til ta med hjemmefra. Anonymous poster hash: 16152...64e Men hvordan vet du det? Har posekaker en egen smak? Anonymous poster hash: e8d6f...d59 Ja, posekaker smaker ikke godt og er dessuten veldig tørre. Neste år er det "vårt" trinn som skal til pers. Jeg skal absolutt tilby meg å levere kaker i stedet for å stå i bod for eksempel. HI Anonymous poster hash: 16152...64e
Villbringebringebær Skrevet 18. mai 2015 #38 Skrevet 18. mai 2015 Postkaker er helt ok Vil man ha skikkelig kake får man bake selv, enkelt og greit. Småbarnsforeldre har stort sett en del å gjøre, da syns jeg det er innafor med posekake! Nå er jeg småbarnsforeldre selv til to stk, og klarer fortsatt å hive sammen en hjemmelaget kake. Tar ikke så mye ekstra tid. Skru på ovnen, mål opp ingredienser og mikse det sammen. Så er kaken klar til steking når ovnen er varm. Noe man uansett må gjøre med posekaker. HI Anonymous poster hash: 16152...64e Enig! Fatter ikke at folk argumenterer med tid, det tar jo ikke noe lenger tid med hjemmelaget kontra Posekake!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå