Gå til innhold

Hvordan kan Nordlandsbunaden være Norges vakreste bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er vest-agder jeg synes er kjempefin..

Anonymous poster hash: 68c44...0d6

Fortsetter under...

Skrevet

Fargene er jo grelle og heslige. Det er den styggeste bunaden jeg kan tenke meg.

Norge har så utrolig mange vakre bunader også skal Nordlandsbunaden vinne fordi det er mange som har den?

Kvalitet foran kvantitet osv.. 😳

Anonymous poster hash: c9075...06f

Fordi nordlendinger er helt rå på "konkurranser" og sender masse masse stemmer. Det er vel ingen andre en nordlendinger som syns den er vakrest - egentlig.

Anonymous poster hash: 53996...a6b

Skrevet

Fargene er jo grelle og heslige. Det er den styggeste bunaden jeg kan tenke meg.

Norge har så utrolig mange vakre bunader også skal Nordlandsbunaden vinne fordi det er mange som har den?

Du har ikke sett trønderbunaden hvis du mener nordlandsbunaden er den styggeste.. Den er støgg den!

Anonymous poster hash: 68c44...0d6

Enig! Bunader er flotte, men både nord- og sørtrønderbunaden er blant de mindre pene. Nordlandsbunaden er bare boring. Hilsen trønder.

Anonymous poster hash: b2b92...838

Rart hvordan smaken er så forskjellig... Jeg elsker min røde trønderbunad og bærer den med stolthet. Jeg bor på Østlandet, og det er få som har denne bunaden her. Jeg er født og delvis oppvokst i Trøndelag, og falt for enkelheten i bunaden. Synes mange bunader blir too much...

Synes det blir for dumt å si at enkelte bunader er stygge - det handler kun om personlig smak.

Anonymous poster hash: db234...b99

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

JEG synes den grønne Nordlandsbunaden er finest av blå og grønn, men man skulle vel opprinnelig velge farge etter om man kom fra kyst eller innlandsstrøk. Sier noen. Andre sier den grønne er den opprinnelige fargen.

Jeg har den selv, og bærer den med stolthet, slik jeg tror de fleste med bunad gjør.

Men jeg kan helt ærlig si at jeg også lurer på hvorfor Nordlandsbunaden har vunnet kåringer over landets fineste, for det er mange andre som i mine øyne er enda finere!

Nææi, blå er finest! Haha! Men det stemmer at den var grønn opprinnelig og at de måtte sy blå i mangel på grønt stoff ;-)

Jeg vandrer rundt i min blå med stolthet :-) Skal ha den på til jeg legger meg! Haha

Nåååh, hadde du nå det? :P

Jeg synes selvfølgelig ikke at den blå er stygg altså, de ligger ganske likt, men grønn er liksom "min" ;)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nordlandsbunaden er vel en av de billigste, og utrolig mange har den. Folk stemmer gjerne på sin egen bunad. Selv her på østlandet flyter det over avnordlandsbunader. Absolutt ikke en stygg bunad, men den blir kjedelig når den er så vanlig. Veldig mange bunader er mye finere.

Anonymous poster hash: b2b92...838

Vil jo ikke si 25000 er billig heller da, men ja, det blir jo rimeligere når man ikke har sølvbelte og slikt ;)

Og folk velger jo fremdeles bunad stort sett etter tilhørighet, så hvis det er mange slike å se på østlandet er det vel fordi vi er så mange som har emigrert dit :P

Skrevet

Jeg synes heller ikke den er pen. Og grønn er for meg penere enn den blå rett og slett fordi jeg syns blå og gul er en fæl fargekombinasjon. Syns sognebunaden er fin jeg 😊 Selv har jeg hardangerbunad og syns den blir litt sånn stereotypisk...

Anonymous poster hash: a273a...ed8

Annonse

Skrevet

Fordi det er 3 fylker som stemmer på den. Og de fleste stemmer på den de har selv.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

JEG synes den grønne Nordlandsbunaden er finest av blå og grønn, men man skulle vel opprinnelig velge farge etter om man kom fra kyst eller innlandsstrøk. Sier noen. Andre sier den grønne er den opprinnelige fargen.

Jeg har den selv, og bærer den med stolthet, slik jeg tror de fleste med bunad gjør.

Men jeg kan helt ærlig si at jeg også lurer på hvorfor Nordlandsbunaden har vunnet kåringer over landets fineste, for det er mange andre som i mine øyne er enda finere!

Nææi, blå er finest! Haha! Men det stemmer at den var grønn opprinnelig og at de måtte sy blå i mangel på grønt stoff ;-)

Jeg vandrer rundt i min blå med stolthet :-) Skal ha den på til jeg legger meg! Haha

Nåååh, hadde du nå det? :P

Jeg synes selvfølgelig ikke at den blå er stygg altså, de ligger ganske likt, men grønn er liksom "min" ;)

Haha, NEI! For når bordet var dekket og russetoget ferdig, så sto jeg her klar for å ta imot gjestene.... Alle hadde skifta! Så da gadd jeg ikke å være ensom i bunaden...

Grønn er flott, spesielt til de med mørkt hår!

Skrevet

Jeg har alltid ment den har vært pen, og det var lenge før jeg fikk meg en selv. Valgte en annen bunad til konfirmasjonen min (fra min mors sted), og har skaffet meg nordlandsbunad (fra min fars sted) i voksen alder. 

Det jeg alltid har likt med bunaden er fargen (spesielt den blå), og at den er enkel med et kledelig snitt. Samtidig er den pynta opp med forkle og sjal i kontrastfarger/mønster. 

Men nå synes jeg alle bunader har sin sjarm, og jeg elsker å se alle bunadene på 17.mai! Spesielt mannfolk i bunad :)

Anonymous poster hash: 78d6e...aeb
Skrevet

Fordi det er 3 fylker som stemmer på den. Og de fleste stemmer på den de har selv.

Nå heter det en gang "Nordlandsbunad", og den har sin opprinnelse i fylket Nordland....og det er flere alternativer innenfor Nordland pluss at Troms og Finnmark egne bunader og drakter

Skrevet

Jeg har alltid ment den har vært pen, og det var lenge før jeg fikk meg en selv. Valgte en annen bunad til konfirmasjonen min (fra min mors sted), og har skaffet meg nordlandsbunad (fra min fars sted) i voksen alder.

Det jeg alltid har likt med bunaden er fargen (spesielt den blå), og at den er enkel med et kledelig snitt. Samtidig er den pynta opp med forkle og sjal i kontrastfarger/mønster.

Men nå synes jeg alle bunader har sin sjarm, og jeg elsker å se alle bunadene på 17.mai! Spesielt mannfolk i bunad :)

Kledelig snitt? Alle ser 10 cm lavere og 15 kg tyngre ut i den. Veldig mange overvektige dverger ute og rusler på 17. mai!

Skrevet

Synes også den er mindre pen

Anonymous poster hash: bedaf...57e

Skrevet

En svært kjedelig bunad som "alle" har. Men så klart, når så mange har den, vil den jo få mange stemmer. Folk ser ikke lenger enn til sin egen navle når det kommer til slike avstemninger.

Anonymous poster hash: 56cb8...bb9

Annonse

Skrevet

Vel, jeg trodde fotballfruen hadde løkenbunaden ettersom hun er fra Sarpsborg. Mener å ha sett bilder av henne i blå løkenbunad.

Anonymous poster hash: 7ebd5...f09

Skrevet

Vel, jeg trodde fotballfruen hadde løkenbunaden ettersom hun er fra Sarpsborg. Mener å ha sett bilder av henne i blå løkenbunad.

Feil tråd 😂

Skrevet

En svært kjedelig bunad som "alle" har. Men så klart, når så mange har den, vil den jo få mange stemmer. Folk ser ikke lenger enn til sin egen navle når det kommer til slike avstemninger.

'Ser ikke lengre enn sin egen navle (her skal det for øvrig være nese, til opplysning)'...? Så det er feil at folk stemmer på det DE synes er finest?

Hvis dere er så opptatte av dette, og sure på resultatet, så stem selv da. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 7f599...abe

Skrevet

'Ser ikke lengre enn sin egen navle (her skal det for øvrig være nese, til opplysning)'...? Så det er feil at folk stemmer på det DE synes er finest?

Hvis dere er så opptatte av dette, og sure på resultatet, så stem selv da. Enkelt og greit.

Det hjelper ikke å stemme på alle de andre bunadene når "alle" har nordlandsbunad og stemmer på den. Jeg er ikke sur, jeg synes bare at resultatet ikke gjenspeiler de faktisk forhold.

Og dessuten: Min nese er så petit, og min midje er så smal, at jeg synes det passer bedre med navle enn med nese.

Skrevet

Det hjelper ikke å stemme på alle de andre bunadene når "alle" har nordlandsbunad og stemmer på den. Jeg er ikke sur, jeg synes bare at resultatet ikke gjenspeiler de faktisk forhold.

Og dessuten: Min nese er så petit, og min midje er så smal, at jeg synes det passer bedre med navle enn med nese.

Eh... SELVSAGT er det ikke representativt! Vi er over 5 mill innbyggere i Norge, og i den ene avstemmingen var det ca 74 000 som hadde stemt (VG sin tror jeg).

Skrevet

Synes heller ikke den er noe særlig fin. Liker ikke blått og gult sammen. Det finnes jo så mange andre fine bunader.

Anonymous poster hash: 6ef42...b9f

Skrevet

Nordlandsbunaden er bunaden til alle fylkene fra Nordland og oppover. I tillegg er det mange Trøndere med aner/besterforeldre fra Nordland, så derfor er det mange som har den, ergo vinner den ofte slike kåringer.

Selv synes jeg det er en skam at Trønderbunaden stadig er med på slike kåringer, mens "Nord-Trønderbunaden" ikke er med. Den er jo mye finere! Trodde ikke den var så sjelden, men på landsbasis er den kanskje det. For har aldri sett den blant de nominerte. Finnes i rust, blå og plommerød.... Ikke den fineste i landet den heller, men finere enn trønderbunaden. Den er jo bare....kjedelig? Men når det er sagt, alle bunader er staselige!.

Anonymous poster hash: 422f5...7ce
Skrevet

Det var NORDMØRSbunaden som vant, ikke nordlandsbunaden.

Nordmørsbunaden kommer i fra nordmøre. ( i møre og rømsdal fylke)

Anonymous poster hash: c5f1b...92a

Skrevet

Alle ser 10 cm lavere og 15 kg tyngre ut i bunad. Ikke kun Nordlandsbunad. Så ja mange tykke dverger der ute på 17. Mai 😉

Anonymous poster hash: 03c22...71d

Skrevet

Nordlandsbunaden er bunaden til alle fylkene fra Nordland og oppover. I tillegg er det mange Trøndere med aner/besterforeldre fra Nordland, så derfor er det mange som har den, ergo vinner den ofte slike kåringer.

Selv synes jeg det er en skam at Trønderbunaden stadig er med på slike kåringer, mens "Nord-Trønderbunaden" ikke er med. Den er jo mye finere! Trodde ikke den var så sjelden, men på landsbasis er den kanskje det. For har aldri sett den blant de nominerte. Finnes i rust, blå og plommerød.... Ikke den fineste i landet den heller, men finere enn trønderbunaden. Den er jo bare....kjedelig? Men når det er sagt, alle bunader er staselige!.

Troms og Finnmark har egne bunader...

Skrevet

Det var NORDMØRSbunaden som vant, ikke nordlandsbunaden.

Nordmørsbunaden kommer i fra nordmøre. ( i møre og rømsdal fylke)

Anonymous poster hash: c5f1b...92a

Det har vært flere forskjellige kåringer.

Skrevet

Troms og Finnmark har egne bunader...

Vet det finnes flere, men "Nordlandsbunaden" tilhører hele "Nord-Norge",- altså som om man kunne ha en "Sørlandsbunad" for alle fylker der,- om du skjønner hva jeg mener. Den henviser ikke til fylket, men landsdel i forhold til "bruk av lokal" bunad.... Det var en "bunadsspesialist" som forklarte det da det ble spurt hvorfor den stadig (nesten) vinner kåringer. Og som denne eksperten sa, den bunaden flest har, den vinner....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...