Gå til innhold

Hvordan kan Nordlandsbunaden være Norges vakreste bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fargene er jo grelle og heslige. Det er den styggeste bunaden jeg kan tenke meg.

Norge har så utrolig mange vakre bunader også skal Nordlandsbunaden vinne fordi det er mange som har den?

Kvalitet foran kvantitet osv.. 😳

Anonymous poster hash: c9075...06f

Fortsetter under...

Skrevet

Den er kjempefin, men det er også mange andre kjempefine bunader som aldri kommer med i kåringer fordi de rett og slett er for sjeldne. Hordaland er fylket med mest bunader. Rundt 50 forskjellige bunader finnes det i fylket. De fleste er mye mer autentiske enn de fleste andre bunadene i landet, Mange av dem er kjempefine, men de er ikke så kjente for folk utenfor fylket, og når det er så få som eier dem, vil de få få stemmer. Nordhordlandsbunaden er f.eks kjempefin, men lite kjent i andre deler av landet.

Anonymous poster hash: 7bf74...721

Skrevet

Det spørs kun hvilken kåring du ser på, andre kåringer har andre vinnere.

Anonymous poster hash: d7f83...0e5

Skrevet

Var det ikke nordmørsbunaden som vant da? ;)

Skrevet

Den er kjempefin, men det er også mange andre kjempefine bunader som aldri kommer med i kåringer fordi de rett og slett er for sjeldne. Hordaland er fylket med mest bunader. Rundt 50 forskjellige bunader finnes det i fylket. De fleste er mye mer autentiske enn de fleste andre bunadene i landet, Mange av dem er kjempefine, men de er ikke så kjente for folk utenfor fylket, og når det er så få som eier dem, vil de få få stemmer. Nordhordlandsbunaden er f.eks kjempefin, men lite kjent i andre deler av landet.Anonymous poster hash: 7bf74...721

Lurer på hva du mener med at disse bunadene er mer autentiske enn andre?

Anonymous poster hash: 409f1...6c6

Skrevet

Den er kjempefin, men det er også mange andre kjempefine bunader som aldri kommer med i kåringer fordi de rett og slett er for sjeldne. Hordaland er fylket med mest bunader. Rundt 50 forskjellige bunader finnes det i fylket. De fleste er mye mer autentiske enn de fleste andre bunadene i landet, Mange av dem er kjempefine, men de er ikke så kjente for folk utenfor fylket, og når det er så få som eier dem, vil de få få stemmer. Nordhordlandsbunaden er f.eks kjempefin, men lite kjent i andre deler av landet.Anonymous poster hash: 7bf74...721

Lurer på hva du mener med at disse bunadene er mer autentiske enn andre?Anonymous poster hash: 409f1...6c6

Jeg sier ikke at alle bunadene i Hordaland er mer autentiske enn alle andre bunader. Da har du misforstått meg, eller jeg uttrykte meg kanskje litt klumsete. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Hvilken-bunad-liker-du-best-3361362.html "Det som kjennetegner bunadene fra Hordaland er at svært mange av bunadene er videreføringer av eldre folkedrakter." Hardangerbunaden er også Norges eldste bunad.

Anonymous poster hash: 7bf74...721

Annonse

Skrevet

Ikke alle bunadene i Norge var med på avstemningen, så avtemningen er ugyldig.

Anonymous poster hash: bb310...fd6

Skrevet

Den grønne nordlandsbunaden er ikke spesielt fin. Den blå derimot, er kjempefin :-)

Anonymous poster hash: b29d4...5d1

Skrevet

Den grønne nordlandsbunaden er ikke spesielt fin. Den blå derimot, er kjempefin :-)

Anonymous poster hash: b29d4...5d1

Synes begge er fine, men enig i at den blå er finest!

Også er det nok helt sikkert noe i det at den er av de mest kjente, og at det er en stor del av grunnen til at den vant (hvis den vant, jeg har ikke fulgt med).

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

JEG synes den grønne Nordlandsbunaden er finest av blå og grønn, men man skulle vel opprinnelig velge farge etter om man kom fra kyst eller innlandsstrøk. Sier noen. Andre sier den grønne er den opprinnelige fargen.

Jeg har den selv, og bærer den med stolthet, slik jeg tror de fleste med bunad gjør.

Men jeg kan helt ærlig si at jeg også lurer på hvorfor Nordlandsbunaden har vunnet kåringer over landets fineste, for det er mange andre som i mine øyne er enda finere!

Skrevet

Nordlandsbunaden er flott, men synes det er håpløst å kåre den vakreste av bunader, så godt som alle er vakre - på sin måte. Selv har jeg 1700-talls rekonstruert Gudbrandsdalsdrakt og synes den er vakker.

Anonymous poster hash: ac8a5...586

Skrevet

Ikke alle bunadene i Norge var med på avstemningen, så avtemningen er ugyldig.

Anonymous poster hash: bb310...fd6

Jo. De hadde en avstemming først hvor alle var med, og deretter en hvor kun de ti mest populære i den første avstemmingen var med.

Anonymous poster hash: 7f599...abe

Skrevet

JEG synes den grønne Nordlandsbunaden er finest av blå og grønn, men man skulle vel opprinnelig velge farge etter om man kom fra kyst eller innlandsstrøk. Sier noen. Andre sier den grønne er den opprinnelige fargen.

Jeg har den selv, og bærer den med stolthet, slik jeg tror de fleste med bunad gjør.

Men jeg kan helt ærlig si at jeg også lurer på hvorfor Nordlandsbunaden har vunnet kåringer over landets fineste, for det er mange andre som i mine øyne er enda finere!

Jeg har den grønne :) 

Det var egentlig kun grønn fra starten av, men den blå kom inn i bildet under en "krise". Det var tomt for grønt stoff og det eneste de kunne velge i var blått akkurat det året og vipps så var den blåe nordlandsbunaden født :)

Anonymous poster hash: e4bbc...424

Annonse

Skrevet

Av samme grunn som at Stetind (Nordland) er Norges nasjonalfjell, Målselvfossen (Troms) er Norges nasjonalfoss, Kvæfjordkaka er Norges nasjonalkake og at små byer som nesten bare lokalbefolkningen og spesielt interesserte kjenner til blir vinnere og finalister i kåringen av Norges sommerby...  Småsteder og folk nordpå er gode til å mobilisere, og dermed blir det mange stemmer.  Sånne avstemninger har ingen betydning så lenge ikke alle eller i alle fall en stor del av Norges befolkning stemmer og så lenge man ikke kun har en stemme hver.

Samme grunn som at Oslobeboere sjelden eller aldri kommer til å vinne Idol etc...  Storbyer klarer ikke å mobilisere på samme måter som mindre sentrale strøk.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nææi, blå er finest! Haha! Men det stemmer at den var grønn opprinnelig og at de måtte sy blå i mangel på grønt stoff ;-)

Jeg vandrer rundt i min blå med stolthet :-) Skal ha den på til jeg legger meg! Haha

Skrevet

Nordlandsbunaden er vel en av de billigste, og utrolig mange har den. Folk stemmer gjerne på sin egen bunad. Selv her på østlandet flyter det over avnordlandsbunader. Absolutt ikke en stygg bunad, men den blir kjedelig når den er så vanlig. Veldig mange bunader er mye finere.

Anonymous poster hash: b2b92...838

Skrevet

Nordlandsbunaden er vel en av de billigste, og utrolig mange har den. Folk stemmer gjerne på sin egen bunad. Selv her på østlandet flyter det over avnordlandsbunader. Absolutt ikke en stygg bunad, men den blir kjedelig når den er så vanlig. Veldig mange bunader er mye finere.

Billig og billig. Men ja, utrolig mange som har den. Min bestemor er nordfra, og jeg har så mange minner fra 15 somre der at jeg føler jeg har på et stykke hav og fjell når jeg pynter meg i min :-)

Anonymous poster hash: 19a00...896

Skrevet

Det spørs kun hvilken kåring du ser på, andre kåringer har andre vinnere.

Anonymous poster hash: d7f83...0e5

Nordlandsbunaden har vunnet de aller fleste kåringer gjennom mange år. I år vant den P4, Dagbladet og VG sine.

Anonymous poster hash: 7859d...0b5

Skrevet

Fargene er jo grelle og heslige. Det er den styggeste bunaden jeg kan tenke meg.

Norge har så utrolig mange vakre bunader også skal Nordlandsbunaden vinne fordi det er mange som har den?

Hvorfor tror du så mange har den, da? Fordi de må eller fordi de liker den?
Skrevet

Helt merkelig å diskutere noe som kun går på smak... Åpenbart er det mange som er uenig med deg og din smak, HI. Det må du nesten bare leve med. 

Anonymous poster hash: 7f599...abe
Skrevet

Du har ikke sett trønderbunaden hvis du mener nordlandsbunaden er den styggeste.. Den er støgg den!

Anonymous poster hash: 68c44...0d6

Skrevet

Tro det eller ei, så er det nok mange som syns den er finest. Jeg syns også det er en av de fineste, og har ingen tilknytning på noen som helst måte til denne bunaden. Jeg er ikke så veldig gla i disse rød/sorte med hvite forkle bunadene.

Anonymous poster hash: f716d...e8a

Skrevet

Du har ikke sett trønderbunaden hvis du mener nordlandsbunaden er den styggeste.. Den er støgg den!

Anonymous poster hash: 68c44...0d6

Enig! Bunader er flotte, men både nord- og sørtrønderbunaden er blant de mindre pene. Nordlandsbunaden er bare boring. Hilsen trønder.

Skrevet

Jeg har blå Nordlandsbunad og forstår ikke helt disse pollene der den alltid vinner. Telemarksbunad, Setesdalsbunad og et hav andre er utrolig flotte! Skikkelig budeiefeeling!

Men nå liker jeg at det er litt budeie over det, kanskje fordi jeg er så langt unna ei budeie man kan komme ;)

Anonymous poster hash: 7590c...321

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...