Gå til innhold

Norskebunader.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å se flere ganger hva beltestakken fra Telemark koster der. Står i avisen i dag at det er omtrent halve prisen for bunader i forhold til Husfliden sine. 

Kommer ikke inn på lenkene over bunadene de har der. 

Noen som vet hva beltestakken koster sånn ca der?

Anonymous poster hash: eba7f...c6a

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke bare les artikkelen godt nok. Tusen takk. 

Anonymous poster hash: eba7f...c6a
Skrevet

Vit hva du går til:

www.tv2.no/a/3863240

Norskebunader.No trekkes frem som en versting.

Skrevet

Å handle bunader der er som å handle designerveske i Alanya, Tyrkia.

Anonymous poster hash: 80f43...208
Skrevet

Svigerinnen min kjøpte bunad på norskebunader, den var kjempefin og helt lik min "originale". De reiser rundt og tar mål, helt fin servise.

Annonse

Skrevet

Jeg kjøpte bunaden min hos Norske bunader, og den er utrolig flott! De bruker samme stoffer som Husfliden bruker, og bunaden var meget pent sydd.

Ja kanskje noen har vært uheldige med dem, men de har tre måneders tilpasningsgaranti, og koster mye mindre enn hos andre. Jeg er veldig fornøyd!

Ingen som kan se forskjell på min og en fra Husfliden.

Skrevet

Det er synd at også produksjon av bunader skal eksporteres. Det gjør at vi på sikt risikerer å miste godt norsk håndtverk.

En bunad brodert i Kina kan sikkert være like fint brodert, men helt norsk er den ikke.

Anonymous poster hash: 13514...d63
Skrevet

Jeg har prøvd å se flere ganger hva beltestakken fra Telemark koster der. Står i avisen i dag at det er omtrent halve prisen for bunader i forhold til Husfliden sine. Kommer ikke inn på lenkene over bunadene de har der. Noen som vet hva beltestakken koster sånn ca der? Anonymous poster hash: eba7f...c6a

Men vil du virkelig ha en bunad som er sydd av underbetalte overarbeidede kinesiske arbeidere?

Anonymous poster hash: 9bfa6...b32

Skrevet

Kinabunad. Å handle bunad derfra i stedet for å få den brodert og montert i Norge, er rett og slett dårlig gjort - bidrar til å utvanne kunnskapene om og ferdighetene innen bunadbroderi og -sying her til lands. Vil du ha en norsk bunad, så betal det det koster å få laget den her til lands eller gå på kurs og lag den selv.

Anonymous poster hash: 8db69...791

Skrevet

Ville kjøpt hos søstrene systue heller,hun har rimelig pris og jobbet mange år for husfliden :)

Anonymous poster hash: 16961...23b

Skrevet

Mange andre lokale sybutikker som er mye billigere enn husfliden. Pluss er  gjerne også at de er spesialister på akkuratt denne bunaden (lager gjerne bare et par forskjellige) 

Skrevet

Aldri verden om jeg hadde kjøpt en kinabunad. Et norsk tradisjonsplagg sydd av underbetalte kineser blir bare helt feil!

Da hadde jeg heller kjøpt brukt, eller fra en eller annen lokal hobbysyerske, det er mange av dem.

Anonymous poster hash: 4bc71...3a7

Annonse

Skrevet

Jeg så noen nordlandsbunader igår som må ha vært billigbunader. Jeg er ikke den som legger merke til hva folk går med, men jeg så med en gang at noe var galt med de bunadene. De hadde en annen fargenyanse på sjalet,myr klarere gul blant annet, og selve bunaden var en litt klarere grønnfarge. Selvom differansen var relativt liten, så var det veldig tydelig! Tenk å betale opp mot 30 000 kr for noe sånt!

Skrevet

Man kan godt fortelle seg selv at man ikke ser forskjell, men det gjør man. Så noen i går og er tydelig forskjell når du har mange stående ved siden av hverandre av samme bunad.

Skjønner ikke hvorfor folk betaler titusen av kroner for kinabunader når det i) synes godt og det viktigste ii) utvanner norsk håndtverk. Har man ikke råd, er det bedre å la være.

Anonymous poster hash: 398fc...782

Skrevet

Jeg syns at de får være opp til en selv hva man vil kjøpe, ikke alle har økonomi til å kjøpe eller spare til bund til 50.000kr. Syns at man da kan få kjøpe seg en billigere en om man vil. Hadde jeg ikke fått arvet bestemor sin bunad så hadde jeg ikke hatt bunad, jeg kan ikke spare 50.000kr på bare noen få år.

Anonymous poster hash: e94a9...d8c

Skrevet

Jeg er så glad for at moren min kan det håndverket der og har sydd og brodert bunaden til både meg og søsteren min! :)

Anonymous poster hash: a7eb7...679
Skrevet

Man kan godt fortelle seg selv at man ikke ser forskjell, men det gjør man. Så noen i går og er tydelig forskjell når du har mange stående ved siden av hverandre av samme bunad.

Skjønner ikke hvorfor folk betaler titusen av kroner for kinabunader når det i) synes godt og det viktigste ii) utvanner norsk håndtverk. Har man ikke råd, er det bedre å la være.

Jeg har ikke bunad selv, men er det ikke slik at Norske Bunader kjøper stoffene sine fra Husfliden?? Da kan det vel ikke være fargeforskjeller man ser i alle fall.

Anonymous poster hash: d5ac7...d3b

Skrevet

Noen som vet om noen "hobbysysersker" i Oslo da?

Anonymous poster hash: d5ac7...d3b
Skrevet

Herlighet, for noen priser! Forsøk heller å finne noen som syr og broderte her, ikke bruk husfliden heller mener nå jeg.

Har øst-telemarks bunad, betalte 30 000 og den er brodert og sydd i Telemark.

Anonymous poster hash: 3ffe9...059

Skrevet

Kinabunad. Å handle bunad derfra i stedet for å få den brodert og montert i Norge, er rett og slett dårlig gjort - bidrar til å utvanne kunnskapene om og ferdighetene innen bunadbroderi og -sying her til lands. Vil du ha en norsk bunad, så betal det det koster å få laget den her til lands eller gå på kurs og lag den selv.

Anonymous poster hash: 8db69...791

No seier vel og hufliden at ein god del av broderiarbeidet deira er gjort i utlandet, medan bunaden vert sydd saman her i landdet.  Det kan vere like godt broderiarbeid for det, men veldig synd at tradisjonar går tapt.  På min heimstad er det framleis vanleg at ein syr litt sjølv, kjøper litt handarbeid av andre i bygda, og får ei sydame/skreddar til å sy den saman.  Dei fleste klarar å brodere noko, sjølv om ein ikkje er så vant med det, og så er det kjekt med sjølvlaga/bestemorlaga.

Skrevet

Husfliden må også ty til syersker i utlandet. Bare sånn til info.

Anonymous poster hash: 8bf01...8c5

Skrevet

Jeg så noen nordlandsbunader igår som må ha vært billigbunader. Jeg er ikke den som legger merke til hva folk går med, men jeg så med en gang at noe var galt med de bunadene. De hadde en annen fargenyanse på sjalet,myr klarere gul blant annet, og selve bunaden var en litt klarere grønnfarge. Selvom differansen var relativt liten, så var det veldig tydelig! Tenk å betale opp mot 30 000 kr for noe sånt!

Det er neppe "KIna-bunader" du så, for Norskebunader osv kjøper stoffer fra samme leverandør som husfliden. Derimot har det nok opp gjennom tidene vært en del lokale sykjerringer som har brukt litt alternative stoffer. Jeg kjenner mange med erkenorske nordlandsbunader, for eksempel, med litt ulike nyanser i farge på både stakk, sjal og forkle.

Skrevet

Husfliden må også ty til syersker i utlandet. Bare sånn til info.

Anonymous poster hash: 8bf01...8c5

Det er jammen ikke rart. Svigermor sydde bunader for husfliden i flere år. Fikk betalt omtrent knapper og glansbilder. Forstår godt at de sliter med å få folk til å sy for seg. Merkelig at bunadene er svindyre når timeprisen til den som broderer og monterer er så lav.

Anonymous poster hash: ecadb...df0

Skrevet

Ser du har fått flere svar, men vil også si at det er forskjeller på bunadene som er 1-5 år og f.eks som moren min sin som er 50 år gammel. De er like ekte og sydd i Norge.

Anonymous poster hash: 081b6...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...