Gå til innhold

Gave/pengebeløp fra foreldre til barn sin 20 årsdag

Anbefalte innlegg

Vi har ikke så god økonomi akkurat nå, mye uforutsette utgifter og vi vet at ønsket er av høy verdi

ca 8-10 000 kr. Vi har alltid gitt dyre gaver og generelt ellers også. Har aldri manglet noe.

Hvor mye er vanlig å gi/få i 20 års dag?

Takker for svar 😊

Anonymous poster hash: 7613d...0a1

Fortsetter under...

Jeg fikk 500 kr, det fikk jeg også da jeg fylte 30 år. Får vanligvis 300 kr.

Svigerforeldrene mine gir 500 kr til vanlige bursdager og 1000 ved runde tall til sine barn.

20-åringen deres må ha blitt temmelig storforlangende og utakknemlig om han blir skuffet når dere sier dere ikke har mulighet til å gi 10.000 kr.

Anonymous poster hash: fdc13...bc7

Annonse

Tusen takk for svar

Er helt enig i at 8-10 000 er altfor mye! Meg og far uenige, han tenkte å kjøpe en Mac i gave....hun har allerede en god og ny PC. Ja, hun er bortskjemt og det er vår feil

Jeg tenkte på 2 000 selv, så da blir det det

HI

Anonymous poster hash: 7613d...0a1

Annonse

jeg fikk 3000 kr & middag ute med familien, av mamma & ste far på min 20 års dag. har dere råd til å kjøpe mac & lyst til det så for all del, men dere MÅ ikke gi henne en så dyr gave. man skal sette pris på allt man får selv om det ikke var akkuratt den tingen/summen man hadde håpet på.

Anonymous poster hash: a44e7...738

Mine foreldre er noe skrullete - de gir samme beløp som alderen + en ekstra null. Så til 10 årsdagen fikk jeg 100 kr (i kontanter, fikk noe gaver utenom. Totalt sikkert 2-300 kr). Til 20 årsdagen fikk jeg 200 i kontanter (samme beløp i gaver). Jeg vet min bestefar fikk 700 kr i 70årslaget sitt av dem, uten ekstra gaver. 

Jeg synes det egentlig er en fin ordning, og har ønske om å overholde den selv - med to ekstra nuller, unntatt til 10 årsdag. 1000 kr til en tiåring høres mye ut, så jeg tenker de får 100 kr i kontanter, noe gaver, og resterende beløp på sparekontoen vi har til dem (sparer allerede 300 til dem månedtlig der). 

Så 2000 til 20 årsdag høres ypperlig ut i mine ører. 

Anonymous poster hash: a3231...7af

Mine foreldre er noe skrullete - de gir samme beløp som alderen + en ekstra null. Så til 10 årsdagen fikk jeg 100 kr (i kontanter, fikk noe gaver utenom. Totalt sikkert 2-300 kr). Til 20 årsdagen fikk jeg 200 i kontanter (samme beløp i gaver). Jeg vet min bestefar fikk 700 kr i 70årslaget sitt av dem, uten ekstra gaver.

Jeg synes det egentlig er en fin ordning, og har ønske om å overholde den selv - med to ekstra nuller, unntatt til 10 årsdag. 1000 kr til en tiåring høres mye ut, så jeg tenker de får 100 kr i kontanter, noe gaver, og resterende beløp på sparekontoen vi har til dem (sparer allerede 300 til dem månedtlig der).

Så 2000 til 20 årsdag høres ypperlig ut i mine ører.

Anonymous poster hash: a3231...7af

Oi, det syns jeg var spesielt :o

Her fikk vår eldste pc til 10-årsdagen...

Anonymous poster hash: ddc56...f4b

Husker ikke hva jeg fikk, men regner med det var noen hundrelapper og en bukett blomster. Og det er mer enn nok, siden jeg på den alderen var sjef på arbeidsplassen min og tjente like i underkant av 500 000 selv. Når man er 20 år er man voksen og bør kjøpe alt av pc, telefoner o.l selv, det skulle bare mangle. Dette mener jeg selv om man er student også. Så å gi en Mac til henne er langt fordi det jeg synes er ok iallefall, når skal hun lære at man må jobbe for å få ting i livet? Dere hadde gjort henne en bjørnetjeneste om dere lærte henne å tjene penger til sånt selv. 

Anonymous poster hash: d520c...782

Tenker at 1000 er en bra sum. 2000 er mye. Og om hun er bortskjemt som du sier og forventer mer kan det kanskje være greit å lære at man ikke får alt det man vil. 2000 da er hun jo på vei til å spare til en mac eller noe annet dyrt hun ønsker seg.

Anonymous poster hash: 2bf2a...91e

Tenker ungen deres er rimelig ufordragelig.

Anonymous poster hash: 524f5...939

Er ungen vant til å få så dyre gaver er det vel ikke ungen som er ufordragelig og ønsker seg noe dyrt? Det er foreldrene som er problemet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...