Gå til innhold

Noen hageeksperter her så sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså plantet noen planter her og der. Jeg har satt noen tulipanløk (for noen uker siden), et tre av ymse slag (det plantet jeg i fjor) en bitteliten  rosebusk (også i fjor). Jeg gravde relativt dype hull og lagde en blanding av plantejord, lekakuler og litt gjødsel som jeg hadde i hullet sammen med planten(e). 

Tulipanene er ennå ikke kommet opp, og jorden er blitt skikkelig gjørmete og kompakt. Samme med jorden rundt det lille treet og rosebusken. Rosebusken klippen jeg helt ned sånn ca rett etter at frosten var borte , men fortsatt er det ingen tegn til liv (den var kjempefin i fjor).

Hva gjør jeg galt? Har kjøpt masser av planter som jeg veldig gjerne vil skal overleve, men jeg lurer på om jeg bare ikke har det i meg. Jeg følger "bruksanvsningen" til punkt og prikke (?) men likevel ser det ut til at det blir feil. 

Skal plante er kirsebær tre i morgen og vil veldig gjerne at det skal vokse seg stort og fint og at det ikke skal bli et gjørmehull rundt det. Noen tips?

Og...hvordan gjødsler jeg med hønsejødsel? Bare sprer litt rundt planten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du kjøpt tulipanløker nå? Dem skal du plante på høsten, dem trenger en kuldeperiode for å blomstre så tviler på at du vil se noe til dem før til neste vår.

Jeg er ingen ekspert men holder på å lære etter at vi fikk stor hage for 2 år siden. Har plantet masse frukttrær og det har gått bra. Blir det et gjørmehull så høres det ut som om du planter på feil sted!

Aner ikke hva som kan ha skjedd med rosene men dem krever vel ganske god jord? Det kan ikke ha blitt for kaldt for dem? Jeg plantet en rododrendron i fjor som kurer veldig å år..når jeg ser nærmere på den har nok musa vært å spist på barken så får se om den overlever. Lykke til, ikke gi opp!

Anonymous poster hash: 55b21...441
Skrevet

Fikk du kjøpt tulipanløker nå? Dem skal du plante på høsten, dem trenger en kuldeperiode for å blomstre så tviler på at du vil se noe til dem før til neste vår.

Jeg er ingen ekspert men holder på å lære etter at vi fikk stor hage for 2 år siden. Har plantet masse frukttrær og det har gått bra. Blir det et gjørmehull så høres det ut som om du planter på feil sted!

Aner ikke hva som kan ha skjedd med rosene men dem krever vel ganske god jord? Det kan ikke ha blitt for kaldt for dem? Jeg plantet en rododrendron i fjor som kurer veldig å år..når jeg ser nærmere på den har nok musa vært å spist på barken så får se om den overlever. Lykke til, ikke gi opp!

Ah, fikk de i gave fra noen som har vært i Amsterdam og som kjøpte de der...Tulipanene altså, stod på pakken at det bare var å plante de ut. Det er vel ikke helt det samme klima der som her, så da får jeg håpe de kommer neste vår da :-)

Skrevet

Tulipaner må ikke ligge over sommeren i gjørmete jord, skal de komme til neste år må de i relativt næringsfattig og tørr jord. I god hagejord er de etårige om du ikke graver de opp og tørker de etter at de skulle ha blomstret. 

Plantejord? Mener du da posejord kjøpt f.eks på Plantasjen? Dette er ikke skikkelig jord, det er for det meste torv. For optimale vekstvilkår bør du blande vanlig hagejord (fra hagen din) med kompostjord. 

Anonymous poster hash: aec4e...ad7
Skrevet (endret)

Roser har lett for å fryse. Det er lurt å dekke de litt til om vinteren med granbar el, og gjerne legge litt kugjødselkompost rundt den om høsten. Var det liv i den da du klipte den ned? Du sier at du klipte den helt ned. De fleste roser skal ikke beskjæres så kraftig, med mindre det er døde greiner. De kan du selvfølgelig klippe helt ned. Jeg venter alltid med å beskjære rosene til bjørka har museører, da vet jeg at den ikke fryser.

Du lærer underveis, og det finnes nok ingen med hage som ikke mister noen planter i ny og ne. Du skulle bare visst hvor mye løk jeg har satt som aldri kommer opp, hvor mange stauder som har tatt kvelden og jeg har dessuten mistet 2 klatreroser de siste årene pga insektangrep, så her blir det noen år uten klatreroser. Hage er et prosjekt med behov for stadig fornying. Gå på gode hagesentre der folk vet hva de driver med, beskriv hva du ønsker deg og hvor plantene skal stå (jord- og lysforhold) og hvor mye du vil stelle og stulle, så får du hjelp til å velge planter som vil trives hos deg. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet

Tulipaner må ikke ligge over sommeren i gjørmete jord, skal de komme til neste år må de i relativt næringsfattig og tørr jord. I god hagejord er de etårige om du ikke graver de opp og tørker de etter at de skulle ha blomstret. 

Plantejord? Mener du da posejord kjøpt f.eks på Plantasjen? Dette er ikke skikkelig jord, det er for det meste torv. For optimale vekstvilkår bør du blande vanlig hagejord (fra hagen din) med kompostjord. 

Jeg har ikke kjøpt jord fra plantasjen, men en lokal "hagebutikk". Blandet den jorden med jorden fra hagen + litt gjødsel.. Jaja, da får jeg grave ut tulipanløken og heller sette noe annet der :-)

Skrevet

Roser har lett for å fryse. Det er lurt å dekke de litt til om vinteren med granbar el, og gjerne legge litt kugjødselkompost rundt den om høsten. Var det liv i den da du klipte den ned? Du sier at du klipte den helt ned. De fleste roser skal ikke beskjæres så kraftig, med mindre det er døde greiner. De kan du selvfølgelig klippe helt ned. Jeg venter alltid med å beskjære rosene til bjørka har museører, da vet jeg at den ikke fryser.

Ja, det var det jeg leste jeg også:-) om museørene til bjørka! Jeg klipte kun bort døde greiner...men mulig den ikke tålte vinteren da, for jeg dekket den ikke til..

Skrevet

Jeg har ikke kjøpt jord fra plantasjen, men en lokal "hagebutikk". Blandet den jorden med jorden fra hagen + litt gjødsel.. Jaja, da får jeg grave ut tulipanløken og heller sette noe annet der :-)

Grav opp tulipanene, tørk de og sett de på et tørrere sted til høsten. Da kommer de igjen og igjen, år etter år uten ekstra stell :) 

All slik "plantejord" er for det meste torv og ender ofte opp som gjørme og deretter som utarmet jord. Kan du heller kjøpe kompostjord et sted, ville gått for det til kirsebærtreet ditt :) 

Skrevet

Roser. Jeg planter de dypt. Graver ut et stort hull. Har kugjødselkompost blandet med jord fra plantasjen i, rundt og over rota. Prøver at podestedet er 10 cm under jordoverflaten. På høsten legger jeg en haug med kugjødselkompost over. Når blomstrer kniper jeg av vissene roser, da produserer de mere. Dette gjør jeg med slle blomstene i hagen forresten..

Rosene stortrivest. Gjødsler de 2-3 g pr sesong, der siste gjødsling er rundt st.hans..

Tulipaner: setter løker på høsten. Ca oktober -nov. Etter bruksannvisning..

Stauder. Gjødsler de 2-3 g pr sommer. Tilfører litt kugjødselkompost.

Anonymous poster hash: 4f6b8...ff4

Skrevet

Ren plantegjødsel i plantehull gr at røttene svir og planten dør. Ikke gjør det!

Skrevet

Jeg plantet tulipaner fra Nederland nå i vår, alle løkene spirte etter et par uker. De var kuldebehandlet for å kunne gi blomster samme år, dine er kanskje også det? Sto ikke på pakka, fikk høre det fra de jeg fikk løkene av.

Skrevet

Jeg plantet tulipaner fra Nederland nå i vår, alle løkene spirte etter et par uker. De var kuldebehandlet for å kunne gi blomster samme år, dine er kanskje også det? Sto ikke på pakka, fikk høre det fra de jeg fikk løkene av.

Jeg har også kjøpt kuldebehandlede tulipaner i Amsterdam for noen år siden. Kun noen få kom opp det året, men året etter kom flere og nå er det veldig mange og jeg har aldri gravd dem opp og tørket dem.

Anonymous poster hash: dbb6e...62c

Skrevet

Ren plantegjødsel i plantehull gr at røttene svir og planten dør. Ikke gjør det!

Men hvordan skal man bruke plantegjødsel da? Jeg har blandet en neve eller to sammen med kjøpt blomsterjord og resten av jorden fra hullet pluss noen lekakuler ...

Skrevet

Da venter jeg  spenning :-) Men hva gjør du med det hullet (eller der du gravde hullet) der hvor du har gravd de ned. Legger du bark oppå, sår gress eller bare lar du det være jord der?

Skrevet

Da venter jeg  spenning :-) Men hva gjør du med det hullet (eller der du gravde hullet) der hvor du har gravd de ned. Legger du bark oppå, sår gress eller bare lar du det være jord der?

Jeg har plantet tulipaner langs en vegg, brukte bare en liten plantespade og gravde med ned og la jordlappen m/gress på oppå. Kommer vel an på hvor du planter dem, her blomstrer dem seg ferdig og så klipper jeg plena som vanlig etterpå. Har også masse krokusløk her og der i plena, dem er ferdig med det i god til til første tur med plenklipperen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...