Gå til innhold

Kan man få boliglån på overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ut i permisjon, og etter permisjonen så tenker jeg å søke overgangsstønad og få fullført utdannelse slik at jeg stiller sterkere på arbeidsmarkedet. Er svært vanskelig å få en fot innafor idag uten utdannelse, og med hull i cv'en som jeg også har.

Men så har jeg også veldig lyst å selge leiligheten min, og kjøpe et rekkehus istedet. Trenger å komme ned på bakkenivå igjen, og kanskje ha en aldri så liten hageflekk nå som jeg får barn. Det er en så stor trang at jeg allerede er ulykkelig med dagens bosituasjon. 

Men det er bare ikke mulig nå å selge og flytte, både pga. økonomi, og at det er lite fristende å flytte som høygravid/spedbarnsmor.

Om jeg går ut fra at jeg får samme takst eller mer for leiligheten som jeg selv ga, så vil jeg ha en egenkapital på 750 000 eller mer.

Et rekkehus her går idag for mellom 1,500 000 og 2,000 000, og jeg vil da behøve å låne alt fra ca 800 000 - 1,3 mill. 

Er det i det hele tatt mulig, og vits i å gå til banken om ett års tid og søke om lån, med overgangsstønad som primærinntekt?

Anonymous poster hash: 15468...497

Fortsetter under...

Skrevet

Heller tvilsomt siden overgangsstønad kun er inntekt i en begrenset periode

Anonymous poster hash: 26e36...420

Skrevet

Jeg har en venninne Juliea og hun fikk boliglån da hun gikk på overgangsstønad og stipend fra Lånekassen, hun hadde kausjonist og en del egenkapital. Har du mulighet for kausjonist? For det hjelper veldig på altså!

Men ja det er faktisk mulig! :) skjønner deg godt deilig med hage og de prisene du snakker om er ikke Så høye ei heller vanskelig p betjene på stønader :)

Skrevet

Det koster også vesentlig mer å holde et rekkehus, og stiller helt andre krav til buffer. Det smarteste er nok å spare som en gal, og flytte den dagen du har fast jobb med mer stabil inntekt.

Anonymous poster hash: ee9c3...d0c
Skrevet

Hovedregelen er at man ikke får lån på midlertidige stønader, man må ha fast inntekt.

Men ingen regel uten unntak og jo mer egenkapital du har jo større sjanse for lån. Jeg ville absolutt bedt om et møte i banken.

Anonymous poster hash: 82563...443

Skrevet

Jeg er klar over at det koster mer å vedlikeholde et rekkehus. Men det vil faktisk også koste meg mindre månedlig å f.eks betjene et lån på 1 mill, enn jeg har i bokostnader idag som inkluderer lån og husleie til borettslag. Det jeg ville gått i "overskudd" kan jeg da fint legge bort til vedlikehold og kommunale avgifter f.eks. Så det tror jeg faktisk skulle gått helt fint.

En ganske grei egenkapital har jeg jo, og kausjonist tror jeg nok også jeg kunne fått. Har jo også hatt lån i samme bank i 8 - 9 år hvor de ser at jeg ikke en eneste gang har misligholdt lånet mitt. Tenker det bør vel også telle for noe?

Hadde bare vært så greit å ha noe å se frem til om et års tid, når jeg nå mistrives slikt her. Det kan jo bli bedre for all del, men da er ingen skade skjedd iallefall uansett :) 

Annonse

Skrevet

Jeg ville tatt en tur til banken og spurt. Det er godt mulig du får. At du har vært flink å betjene lånet teller absolutt positivt. I tillegg er det ikke snakk om høyt lån og du har jo kausjonist. Jeg tror det går fint, jeg.

Anonymous poster hash: 41053...977

Skrevet

Jeg fikk ja i 2 av 3 banker da jeg tok runden for noen år siden. Alene med to små og fulltidsstudent. Hadde to ar igjen av utdanningen og gode muligheter for jobb etterpå. Hadde 200 000 i egenkapital og fikk låne 1 mill. Gikk veldig bra det altså:) Trengte ikke husbanklån. Boligprisene her er lave da. Skader ikke å prøve iallfall!

Anonymous poster hash: 96ab3...24e
Skrevet

Takk for svar!

Tror jammen jeg skal våge meg i banken neste år, og høre med dem :) 

Skrevet

Det kan kanskje også komme an på utdannelsen du tar?

Vi fikk lån som studenter, da vi hadde fryktelig sikre utdannelser. Jeg vil tro det er lettere for deg å få lån om du utdanner deg til feks sykepleier eller lærer enn om du tar medievitenskap. 😊

Anonymous poster hash: be7e1...866

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...