Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Jeg er 16 uker på vei og har mye magevondt Jeg tok en gastric bypass i 2013, og har kanskje vært litt uheldig med tanke på reaksjon på mat. Jeg dumper ofte. Hver eneste dag faktisk, men ikke til alle måltider. Nå spiser jeg mye salat, yoghurt, banan, havrekjeks, grovbrød, hvit pasta. Men avføringen har samme ekle konsistens uansett.. Jeg snakket med aleris hvor jeg ble operert, men svaret jeg fikk fra de var at om jeg ville ha hjelp måtte jeg bestille time og betale 1400 kr i timen for samtale med ernæringsfysiolog...Som jeg vet kommer til å si, mindre fett, mindre sukker, mer fiber, og proteinrik mat. Jeg prøver jo alt dette, uten at det hjelper! Anonymous poster hash: ffdf1...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Kan du ikke snakke med vanlig lege? Altså fastlege? Anonymous poster hash: 4d5df...e0a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Nok en gang bevis på at slankeoperasjon er en dårlig løsning. Anonymous poster hash: 6c299...eae
Gjest Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Bli henvist til en vanlig enæringsfysiolog på sykehuset kanskje? Eller kutte ut det du vet som kan føre til denne dumpingen blandt annet?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Begynn hos fastlegen, du. Denne kan henvise til offentlig ernæringsfysiolog, og evt til leger med peiling på mage generelt. Det er ellers ikke helt uvanlig at man får trøbbel med magen i svangerskap selv om man ikke er operert noe sted. God bedring! Anonymous poster hash: bf834...06d
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Kan du ikke snakke med vanlig lege? Altså fastlege? Anonymous poster hash: 4d5df...e0a Bli henvist til en vanlig enæringsfysiolog på sykehuset kanskje? Eller kutte ut det du vet som kan føre til denne dumpingen blandt annet? Jeg kan dumpe av alt! så det er vanskelig... Hade det vært potetgull og sjokolade hadde det vært lett å kutte ut, men dumper til og med når jeg spiser kyllingsalat. (kylling uten skinn) Anonymous poster hash: ffdf1...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Dersom du dumper hver dag, så vet du jo hva du må gjøre!! Full skjerpings! Anonymous poster hash: 26b1f...3e9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Ok, der så jeg siste svar... Har du fjernet galleblæren? Er dette bare nå etter du ble gravid! Anonymous poster hash: 26b1f...3e9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Nok en gang bevis på at slankeoperasjon er en dårlig løsning. Anonymous poster hash: 6c299...eae Nok en gang bevis på at slankeoperasjon er en dårlig løsning. Anonymous poster hash: 6c299...eae Hadde du sett meg.... jeg var 127 kg, ulykkelig, pcos, hudbyller på lårene, halsbrann hver gang jeg løftet en handlepose, husarbeid var så tugt at jeg måtte dele oppe dagene. Mye syk. Enda den gang da spiste jeg veldig sunt, jeg gikk tur med bikkja hver dag, men kiloene klorte seg fast. Jeg så ingen annen utvei. Nå er jeg 60 kg lettere, ingen byller, er symptomfri av pcos, har bedre selvfølelse, er generelt friskere, klarer å være i full jobb... For meg er ikke dumpingen heller det største problemet nå, for den kan jeg leve med. Det slitsomme er den dritten som aldri får normal farge og konsistens. HI Anonymous poster hash: ffdf1...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Ok, der så jeg siste svar... Har du fjernet galleblæren? Er dette bare nå etter du ble gravid! Anonymous poster hash: 26b1f...3e9 Jeg fjernet galleblæren i 2008. Etter denne operasjonen var jeg ekstremt plaget i flere år av diaré som kom 5 minutter etter inntatt måltid. Dette forsvant når jeg ble gastric bypass operert. HI Anonymous poster hash: ffdf1...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Kan være du kan få hjelp av tilskudd av gallesyrer. Men hvis du fikk diare 5 minutter etter at du spiste, så er det tarmfunksjonen din som er problemet (maten blir ikke til diare og beveger seg flere meter på 5 minutter), og det er vanskeligere å gjøre noe med. Men snakk med legen din. Anonymous poster hash: 529b9...ac7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Hva er "å dumpe"? Anonymous poster hash: e731a...ccd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Ok, der så jeg siste svar... Har du fjernet galleblæren? Er dette bare nå etter du ble gravid!Anonymous poster hash: 26b1f...3e9 Jeg fjernet galleblæren i 2008.Etter denne operasjonen var jeg ekstremt plaget i flere år av diaré som kom 5 minutter etter inntatt måltid. Dette forsvant når jeg ble gastric bypass operert. HI Anonymous poster hash: ffdf1...4cd Da tenker jeg det har ned enzymer å gjøre.... Har vært slik etter galleblæreop. selv (2000), jeg tok sleeveop. i feb. ifjor, men jeg ble ikke bedre... Nå har jeg fått resept på et middel som heter Creon, som veldig mange med "gallediaré" har stor nytte av. Har ikke fått prøvd ennå... (litt treig med å komme igang, da jeg er redd for at ikke det heller funker ) Men skal hente de neste uke! OBS!! Vet ikke om gravide kan ta dem!! (de er reseptfri, får de på resept fordi det er mye billigere) Anonymous poster hash: 26b1f...3e9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Hva er "å dumpe"? Anonymous poster hash: e731a...ccd Man får en reaksjon etter å ha spist mat. Jeg blir kvalm, svett, høy puls (ca 100 slag pr.min), puster og peser, vanskelig å snakke når det står på. Noen ganger må jeg kaste opp, men jeg får ikke til og kaste opp så det blir bare brekninger. Jeg har også opplevd sovedumping hvor man blir akutt trøtt etter å ha spist og man mååå sove. Da sover jeg i fire, fem timer og er vanskelig å vekke. Videre hender det at jeg får føling (hvis det er litt lenge siden jeg har fått i meg mat), som diabetikere får når de har lavt blodsukker. Det eneste som fungerer da er å få i seg noe med sukker. HI Anonymous poster hash: ffdf1...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 Ok, der så jeg siste svar... Har du fjernet galleblæren? Er dette bare nå etter du ble gravid!Anonymous poster hash: 26b1f...3e9 Jeg fjernet galleblæren i 2008.Etter denne operasjonen var jeg ekstremt plaget i flere år av diaré som kom 5 minutter etter inntatt måltid. Dette forsvant når jeg ble gastric bypass operert. HI Anonymous poster hash: ffdf1...4cd Da tenker jeg det har ned enzymer å gjøre.... Har vært slik etter galleblæreop. selv (2000), jeg tok sleeveop. i feb. ifjor, men jeg ble ikke bedre... Nå har jeg fått resept på et middel som heter Creon, som veldig mange med "gallediaré" har stor nytte av. Har ikke fått prøvd ennå... (litt treig med å komme igang, da jeg er redd for at ikke det heller funker ) Men skal hente de neste uke! OBS!! Vet ikke om gravide kan ta dem!! (de er reseptfri, får de på resept fordi det er mye billigere) Anonymous poster hash: 26b1f...3e9 Rett før jeg ble bypass operert fant jeg noe som fungerte veldig bra mot denne akutte diaréen. Det er egentlig medisin mot høyt kolesterol. Questran heter det. Det er medisin du må få på resept. Det er poser med pulver som må blandes ut i drikke, for meg funket det best med appelsinjuice. Dette pulveret er fuktflukterende så det kjennes tørt ut å svelge selvom du drikker det. Jeg fant ut om questran etter å ha googlet mine egne plager i 4 fire år. Det var nemlig noen i usa som hadde prøvd dette med god effekt. Og det funket like bra på meg. Jeg måtte diskutere i en halvtime med fastlegen før han ville skrive det ut, fordi han mente det ikke ville ha noe effekt. Grunnen til at det fungerer er visst fordi det binder gallesyre som jeg hadde fri flyt av i tarmsystemet, og som gjorde at det ble diarétilstander hele tiden. Legen på aleris forklarte at det jeg har er postcholecystectomy syndrome, men han mente en gastric bypass da ville lindre disse plagene. Noe det også har gjort....helt til jeg ble gravid.. Jeg skal undersøke dette med creon. Mamma får disse tablettene fordi hun har fjernet deler av bukspyttkjertelen og at hun da skal ha bedre næringsopptak.. HI Anonymous poster hash: ffdf1...4cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 Nok en gang bevis på at slankeoperasjon er en dårlig løsning. Anonymous poster hash: 6c299...eae Idiot Jeg har født 3 barn etter gastric bypass uten problemer.... Anonymous poster hash: 20e81...a5f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2015 #17 Skrevet 14. mai 2015 Nok en gang bevis på at slankeoperasjon er en dårlig løsning. Anonymous poster hash: 6c299...eae Ikke minst på hos en privat pengemaskin. Anonymous poster hash: 0d3cd...029
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå