Gå til innhold

Er det bare vi som ikke har svær 17 mai frokost, lunsj og middag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg vokste opp var vi en korpsfamilie så vi beinet ut døren grytidlig og var slakke i strikken da vi endelig fikk komme hjem så derfor har vi ikke de tunge mattradisjonene på 17 mai.

Nå spiser vi vanlig frokost, reiser til skolen hvor vi spiser kake/pølse/rundstykker/is etter toget før vi reiser til en eldre slektning på kaffe, videre til russetog og enten på restaurant eller hjem da er kl allerede 18 så det meste av dagen er borte. På kvelden pleier vi å ha åpent hus så venner ramler innom for å ta noen pils å snakke tull.

Er det bare vi som har det sånn? Får inntrykk av at de fleste disker opp det ene med det andre til 17 mai.

Anonymous poster hash: 9b18c...07d

Skrevet

Ingen i huset spilte i korps når jeg var barn men vi hadde heller ikke mye mat den dagen. Mora mi jobba som regel den 16. så da stressa hun med stryking og sånt på morgenen den 17. Så etter en enkel frokost så dro vi ut, gikk i tog og var på skolen. Så på toget i byen og spiste noe godt men enkelt på kvelden. Ble mest pølser og is :)

Vi har et barn nå og gjør ikke så kjempe mye ut av maten nei, skal grille på søndag men ikke masse styr

Anonymous poster hash: f4a76...bff

Skrevet

Da jeg var singel og barnløs, hadde vi alltid svær frokost i vennegjengen med masse god mat og champagne. Da voksenlivet innhentet meg, kokte det liksom bort i kål. Nå føler jeg at overskuddet er på vei tilbake og skal prøve meg på god 17. maifrokost i år. Men kun for oss 4 i kjernefamilien. Skal på koldtbord og kaker til søs kl 14. 

Anonymous poster hash: 68467...13d
Skrevet

Fra jeg var lita har vi også vært en korpsfamilie, så vi har vært ute av døren tidlig og spilt på 3-4 ulike skoler før vi var ferdige. Mat tok vi i farten. 

Men som voksen har vi flyttet til et område hvor arrangementene på skolen ikke starter før kl 15. Hverken vi eller barna ønsker å dra inn til byen på formiddagen, så vi inviterer heller 1-2 vennepar med barn hit på 17-mai lunsj før vi går på skolens arr. 

Det er en koselig tradisjon som passer oss bra synes vi. 

Anonymous poster hash: 95e95...669
Skrevet

Vi har ikke det.

Skrevet

Næh, vi har aldri hatt noen stor mat tradisjon på 17 mai. Eneste er at vi griller til middag.Enten hos svigers, oss eller foreldra mine:) Har aldri dratt ut for å spise da det er kaos på 17 mai. I tillegg virker det som å ilegge seg mer stress med stor 17 mai frokost, når man skal være ferdig pynta med 2 unger ned til byen for å se på toget... Orker ikke stresse mer enn det jeg må ;) He he.

Har mer tradisjoner i forhold til julen ;)

Skrevet

Jeg gikk også i korps 😊 Kunne tenkt meg å starte tradisjoner fra neste år, da har jeg en liten baby i hus. Enn så lenge må jeg jobbe med eksamen i år, så får ta dagen som den kommer akkurat i år 😊

Anonymous poster hash: fdf7d...13e

Skrevet

Her får ungene to brødskiver med nugatti/sjokoladepålegg til frokost (er egentlig bare på lørdager de får det, så de er superfornøyde).

Lunsj: hive i seg pølser før vi stresser bort på skolen.

Middag: griller som regel med noen naboer..

Så nei; store 17.maimåltider har vi ikke (vi rekker ikke) ;)

Anonymous poster hash: 1b652...227

Skrevet (endret)

Vanlig frokost, rømmegraut eller pølse og is på arrangementet og kanskje mifdag og kake mot kvelden.

Endret av ★
Skrevet

Her starter opplegget med tog for ungene kl. 08.00. Dermed blir det ingen stor frokost, men vi har bestandig noe godt.

Opplegget på skolen slutter 13.00. Da har vi en større lunch med grilling og kaker, men til middag gjør vi ingenting. Det blir gjerne rester i sofaen med bena på bordet og reprise på barnetoget på TV.

Anonymous poster hash: b97c6...fe4
Skrevet

17. mai er ein utedag, og ikkje ein dag eg vil bruke mykje tid på kjøkenet.  Då eg vaks opp var det å få i seg frukost før vi trekte i uniforma og gjekk i 3stk 17. maitog.  Så var det pølser og is, eller full middag, på samfunnshuset.  Utpå ettermiddagen vanka det gjerne ei kake saman med familien, gjerne saman med grovskiver eller rundstykke.  På kvelden var det rundstykke og godt pålegg, og beina på bordet.

Då eg var singel samla eg gjerne ein del vener til frukost, der alle hadde med litt pålegg, før vi gjekk og såg på toget.  På kvelden grilla vi medbragt og delte på salat og kaker.

Har ikkje innarbeida faste rutiner med ungane enno, men trur nok me kjem til å satse på vanleg frukost, pølse og is på skuleplassen, og grilling på ettermiddag/kveld saman med familie.

Skrevet

Jeg er oppvokst med at mat på 17mai er lapskaus. Lapskaus er genial for den varmes når vi har litt tid hjemme, på 17mai vet en aldri helt når en er hjemme.

Pappa jobba natt til 17mai, før han kom hjem i åtte tiden hadde han ordnet med flaggheising, og hjulpet til med to tog før han kom hjem. Da ble vi vekt, han hoppet i dusjen før han sovnet på sofaen til vi røsket han ut av sofaen slik at han ble når vårt første barnetog begynte. Mamma ordnet med klær og slike ting. Så da gikk vi i ett tog, hjem for å parkere bilen og gå til skolen der det var kaker, pølse, leker og nytt tog.

Så var det mulig en time eller to med litt avslappning hjemme før turen gikk til byen med borgertog. Litt forskjellig om hvem som gikk der. Pappa gikk der i veldig mange år, meg og min søster har gått endel år, men ikke alle. Så når dette var ferdig var alle kaputte og endte på sofaen med en tsllerken lapskaus på fanget.

Nå er vi en korps familie, så dagen er ganske hektisk. Eldste forsvinne ut døra 6.30 og kommer hjem engang på ettermiddagen. De andre ungene leveres to timer etter og da går ting slag i slag. Det blir veldig mye kjøre, bringe, hente, vente, titte. Så når vi er hjemme er det deilig å slippe å lage middag eller styre med noe. Så her går det i lapskaus noe alle er fornøyde med. Prøvde å slippe unna å lage det i fjor, men det ble ville protester. Selv fra mannen som helst ikke vil feire 17mai.

Anonymous poster hash: a7ce5...051

Skrevet

Ikke mye matlaging her heller. Barnetog kl 10, nytt tog med lag og foreninger kl 14. Arrangementene på skolene i bygda starter derfor ikke før kl fem. Når vi er hjemme i syv- tida er det ikke mye krefter igjen..

Anonymous poster hash: c2905...e36

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi spiser noe enkelt hjemme, drar til byen for å se korpset kl 10, så drar vi å kjøper en soft is, så er det mer tog 14.30, så skolen, så russetog, så drar vi til mamma på koldtbord når det er ferdig :-)

Skrevet

Liker ikke store frokoster på dager det skal skje mye. Men har alltid god middag og kaker etter tog og leker.

Skrevet

Her er dagen så pakket at vi bare er innom og snur. De store måltidene blir det ikke. 

Skrevet

Her er det ingenting som skjer før kl 13, så vi inviterer besteforeldre på begge sider til deilig frokost. Jeg lager rundstykker på kaldheving og ellers bare vanlig pålegg og god juice, kaffe og te.

Etter barnetoget får barna is og gassballong, før vi alle sammen reiser hjem til mine foreldre og spiser spekemat og rømmegrøt. Så blir det kaffe og kaker til slutt. Så ruller vi ut døra rundt kl 19. Så

legger vi barna og sovner som regel selv også.

Anonymous poster hash: 2f893...2c4

Skrevet

Er ikke vokst opp med store tradisjoner. Hendte vi samlet vennegjengen til frokost og champange da vi var studenter. Her jeg bor nå starter ikke toget før kl 13 og arrangementet varer til kl 17. Har i de siste årene invitert svigerfamilen på tidlig lunsj med rundstykker og godt pålegg. Middag, kaker, brus og is inntas på arrangement.

Anonymous poster hash: 41e41...29a
Skrevet

Har selv vokst opp med at 17 mai er "familiens kosedag", vi sto opp og spiste frokost foran tv'n, så på 17 mai tog fra hele landet, så dro vi å gikk i eget tog, videre ble det å spise en is og pølse, gjerne møte venner av familien for en kopp kaffe/brus/is, så hjem og slappe av og grille. Samboeren kommer fra dette: Opp tidlig å spise frokost med de av familien som bode nært nok (som regel 17 stk til frokost!) så gå i tog, så til venne grilling, hvor de da var rundt 40 stk, så russetoget, deretter hjem og spise middag med kjernefamilien..

Nå som vi har fått egne barn: Starter med rolig dag, frokost og film på tv, gjør oss klar til å gå i bhg toget, etter det er det samling for alle bhg i parken, hvor vi blir til ungene har fått sin årlige brus og bolle, så blir det middag hos svigers, etter det er det som regel så sent at det er på tide å komme seg hjem og legge ungene, når de er lagt kommer venner hjem til oss og slapper av ute på verandaen med en øl eller annet drikke (kaffe, brus, vann, vin, mojito....) og avslutter det hele med film på tv'n og kveldsmat bare jeg og samboeren.

Anonymous poster hash: 50f12...bdc
Skrevet

Vi har ingen særlig 17.mai tradisjon i min storfamilie, det ble liksom helt slutt på det når vi ikke lenger var barn og gikk på skolen, og de siste 14 årene har jeg valgt å jobbe på 17.mai av mangel på noe bedre å ta meg til. 

Noen år har noen av oss møttes for kake og kaffi på ettermiddagen, men det er stort sett det.

Jeg har alltid hatt lyst til å være en slik familie som møtes for å se på tog, og går hjem og spiser en god lunsj eller middag før det er til byen igjen å se på folketog og russetog.

Nå venter jeg smått, og vil gjøre mitt ytterste for å lage gode og fine tradisjoner for ham og meg fra neste år av. 

Anonymous poster hash: 586f2...0c3
Skrevet (endret)

Hvis vi skal rekke slike kosemose dilldall frokoster FØR  barnetoget, så må vi opp kl 05.00. Og det gidder vi ikke. Koser oss heller på en restaurant i byen, føre det blir grillings med venner utover ettermidagen :)

Endret av Gjest
Skrevet

Skal møte på skolen kl 8,så stor frokost utgår. linsj blir å hive i seg noe mellom barnetoget og arrangementet på skolen kl. 15.00, og når det er ferdig kl. 17.00 tror jeg vi er klare for en temmelig enkel middag, type pølse og lompe.

Anonymous poster hash: a3d1c...3a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...