Kathrine. Skrevet 13. mai 2015 #26 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Sikker på dette? Jeg måtte søke sosial støtte for ett par mnd for en tid tilbake, jeg og mannen er ikke gift men vi har barn sammen og dermed deler bolig som vi leier, hi og mannen eier hus og gjør selv om de ikke er gift, de deler utgifter og i nav sitt syn så deler de husholdning og da vill nok NAV sette deres begge inntekt og utgifter sammen i regnestykket, og med mannens inntekt så tror jeg ikke HI får noe da Nav har sine satser. Jeg husker jeg fikk beskjed om og ta ut innestående feriepenger, be mannen sette barnebidraget på vent osv!Jeg måtte levere papirer med inntekt for både meg og mannen, sammen med kontoutskrifter og selvangivelse. Ja, det er jeg sikker på, om nav forlanger at du legger ved samboerens inntekt, så må du be de følge egne regler: Det er inga generell likebehandling av sambuarar og ektefellar i lovverket. Sambuarar blir behandla som ektefellar på einskilde område og som einslege på andre. Om sambuarar blir behandla likt med ektefellar eller ikkje, blir avgjort innanfor dei respektive regelverka. Det same gjeld kven som reknast som sambuarar (sambuardefinisjonen). På enkelte område er sambuardefinisjonen avgrensa til sambuarar med felles barn. På andre område blir òg sambuarar utan felles barn inkludert, men slik at det vanlegvis blir stilt krav til at samlivet skal ha vara ei viss tid. I barnelova er ektefellar og sambuarar likestilte. Dette gjeld m.a. etablering av foreldreansvar, rettar og plikter for barn og foreldre ved barnefordeling og samvere. Tilsvarande ved mekling ved brot når partane har barn saman. Stortinget vedtok i 2005 endringar i barnelova som gav sambuande foreldre automatisk felles foreldreansvar for felles barn. Sambuarar med felles barn under 16 år må òg møte til mekling ved samlivsbrot. Dette følgjer av barnelova. For å få rett til utvida barnetrygd (barnetrygd for eitt barn meir enn det faktiske barnetalet) etter brot mellom sambuarar, må det leggjast fram meklingsattest. Hovudregelen på det økonomiske området er at kvar av partane i eit sambuarskap blir rekna som einslege. Regelverket byggjer på at sambuarar kan regulere dei økonomiske tilhøva sine gjennom avtaler. Sambuarar har inga forsytingsplikt for kvarandre, i motsetning til ektefellar. Frå 1. juli 2009 har sambuarar med felles barn rett til ein avgrensa arv etter kvarandre og rett til å sitje i uskifte. Dette gjeld òg sambuarar som har hatt eller ventar barn saman. Sambuarar som ikkje har felles barn, har ingen arverett etter lova. NAV her prøvde seg på det at samboeren min var forsvarlig ovenfor meg når jeg søkte sosial stønad, slo dette i bordet hos de, og neste søknad ble innvilget, så jeg får 4750,- nå, samt at nav dekker min del av husleien. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Synes du ikkje det er ei skam å leve på sosialen når du heller kan forsørges av din egen familie? Nå tjener ikke samboeren min like mye som HI sin, etter faste utgifter er betalt, sitter han igjen med 4500,- (etter at halve husleien ble dekket av nav sitter han igjen med 8750,- vi har 4 barn, så vil ikke påstå at vi ikke har ekstra behov for de 4750,- jeg får.. Men uansett hva, så kan ikke en partner forlanges å stå økonomisk ansvarlig for samboeren, felles barn? Ja, samboerne? Nei. Loven gjelder for alle, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Men korfor jobber du ikkje?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #27 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer.Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil.Anonymous poster hash: cdbe3...98b Sånn er det jo for de fleste, men mange har langt i fra så god inntekt som mannen din har. Og det er jo helt vilt at nav har foreslått sosialstønad hvis de vet hvor stor inntekt mannen din har. Og får du sosialstønad på det grunnlaget så er det noe riv ruskende galt med systemet. Men bare det at du i det hele tatt tenker på å søke om sosialstønad............har ikke ord. Anonymous poster hash: cf5b4...0c7 Jeg har ikke søkt om sosialstønad. Det har heller ikke falt meg inn å gjøre det. Men når NAV forslår det så lurer jeg på om jeg har misforstått hva sosialstønad er, eller om det bare slenges ut til alle og en hver. Samboeren min betaler vel 300.000 i skatt i året. Han er aldri syk, så for hans del er det helt supert om vi kan få noe igjen fra systemet. MEN som sagt.... Jeg har ikke hatt noen plan om å søke.... Ble bare nysgjerrig. Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #28 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Sikker på dette? Jeg måtte søke sosial støtte for ett par mnd for en tid tilbake, jeg og mannen er ikke gift men vi har barn sammen og dermed deler bolig som vi leier, hi og mannen eier hus og gjør selv om de ikke er gift, de deler utgifter og i nav sitt syn så deler de husholdning og da vill nok NAV sette deres begge inntekt og utgifter sammen i regnestykket, og med mannens inntekt så tror jeg ikke HI får noe da Nav har sine satser. Jeg husker jeg fikk beskjed om og ta ut innestående feriepenger, be mannen sette barnebidraget på vent osv!Jeg måtte levere papirer med inntekt for både meg og mannen, sammen med kontoutskrifter og selvangivelse. Ja, det er jeg sikker på, om nav forlanger at du legger ved samboerens inntekt, så må du be de følge egne regler: Det er inga generell likebehandling av sambuarar og ektefellar i lovverket. Sambuarar blir behandla som ektefellar på einskilde område og som einslege på andre. Om sambuarar blir behandla likt med ektefellar eller ikkje, blir avgjort innanfor dei respektive regelverka. Det same gjeld kven som reknast som sambuarar (sambuardefinisjonen). På enkelte område er sambuardefinisjonen avgrensa til sambuarar med felles barn. På andre område blir òg sambuarar utan felles barn inkludert, men slik at det vanlegvis blir stilt krav til at samlivet skal ha vara ei viss tid. I barnelova er ektefellar og sambuarar likestilte. Dette gjeld m.a. etablering av foreldreansvar, rettar og plikter for barn og foreldre ved barnefordeling og samvere. Tilsvarande ved mekling ved brot når partane har barn saman. Stortinget vedtok i 2005 endringar i barnelova som gav sambuande foreldre automatisk felles foreldreansvar for felles barn. Sambuarar med felles barn under 16 år må òg møte til mekling ved samlivsbrot. Dette følgjer av barnelova. For å få rett til utvida barnetrygd (barnetrygd for eitt barn meir enn det faktiske barnetalet) etter brot mellom sambuarar, må det leggjast fram meklingsattest. Hovudregelen på det økonomiske området er at kvar av partane i eit sambuarskap blir rekna som einslege. Regelverket byggjer på at sambuarar kan regulere dei økonomiske tilhøva sine gjennom avtaler. Sambuarar har inga forsytingsplikt for kvarandre, i motsetning til ektefellar. Frå 1. juli 2009 har sambuarar med felles barn rett til ein avgrensa arv etter kvarandre og rett til å sitje i uskifte. Dette gjeld òg sambuarar som har hatt eller ventar barn saman. Sambuarar som ikkje har felles barn, har ingen arverett etter lova. NAV her prøvde seg på det at samboeren min var forsvarlig ovenfor meg når jeg søkte sosial stønad, slo dette i bordet hos de, og neste søknad ble innvilget, så jeg får 4750,- nå, samt at nav dekker min del av husleien. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Synes du ikkje det er ei skam å leve på sosialen når du heller kan forsørges av din egen familie?Nå tjener ikke samboeren min like mye som HI sin, etter faste utgifter er betalt, sitter han igjen med 4500,- (etter at halve husleien ble dekket av nav sitter han igjen med 8750,- vi har 4 barn, så vil ikke påstå at vi ikke har ekstra behov for de 4750,- jeg får.. Men uansett hva, så kan ikke en partner forlanges å stå økonomisk ansvarlig for samboeren, felles barn? Ja, samboerne? Nei. Loven gjelder for alle, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Men korfor jobber du ikkje? Mistet jobben for 3 mnd siden, søker jobber, men er ikke stort å rope hurra for, har ordnet med vikariat for 2 mnd i sommer, men etter det er man jo arb.ledig igjen.. Søkt det som er av jobber i funksjonell nærhet for oss, men lite å oppdrive, arb.ledigheten her vi bor er høy, og høyere blir den, siden alt blir nedlagt eller går konkurs. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #29 Skrevet 13. mai 2015 Når det er sagt, så må jeg jo bare si at det ville vært bedre for familien vår totalt om jeg fikk sosialstønad til jeg fant meg en jobb (1-3 mnd), så får jeg bare ta den jobben jeg får. Så får jeg bare bli sykmeldt igjen om det ikke fungerer, og havne på nytt i NAV systemet.... Men kjøpe leilighet nær mannens jobb går ikke (Bærum), og jeg vil gjøre alt jeg kan for at ikke barna skal måtte flytte fra barnehagen. Det ene barnet starter på skolen neste år også. Barna er de viktigste, og det er kun det som gjør meg fortvilet over situasjonen i så fall. Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Mamma_til_2 Skrevet 13. mai 2015 #30 Skrevet 13. mai 2015 Du skriver at samboeren din bruker flere tusen i mnd på pendling, hvordan er det mulig? Og ser han jobber i Bærum kan han ikke bruke kolektiv trafikk da?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #31 Skrevet 13. mai 2015 Når det er sagt, så må jeg jo bare si at det ville vært bedre for familien vår totalt om jeg fikk sosialstønad til jeg fant meg en jobb (1-3 mnd), så får jeg bare ta den jobben jeg får. Så får jeg bare bli sykmeldt igjen om det ikke fungerer, og havne på nytt i NAV systemet.... Men kjøpe leilighet nær mannens jobb går ikke (Bærum), og jeg vil gjøre alt jeg kan for at ikke barna skal måtte flytte fra barnehagen. Det ene barnet starter på skolen neste år også. Barna er de viktigste, og det er kun det som gjør meg fortvilet over situasjonen i så fall. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Hvorfor tror du at du nå vil greie å få deg jobb på 1-3 måneder når du har gått to år på dagpenger uten å få deg jobb? Anonymous poster hash: 9c394...a25
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #32 Skrevet 13. mai 2015 Når det er sagt, så må jeg jo bare si at det ville vært bedre for familien vår totalt om jeg fikk sosialstønad til jeg fant meg en jobb (1-3 mnd), så får jeg bare ta den jobben jeg får. Så får jeg bare bli sykmeldt igjen om det ikke fungerer, og havne på nytt i NAV systemet.... Men kjøpe leilighet nær mannens jobb går ikke (Bærum), og jeg vil gjøre alt jeg kan for at ikke barna skal måtte flytte fra barnehagen. Det ene barnet starter på skolen neste år også. Barna er de viktigste, og det er kun det som gjør meg fortvilet over situasjonen i så fall. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Så du truer med å bli sykmeldt hvis du ikke får sosialstønad. Jobb kan du tydeligvis få, er vel bare ikke de jobbene du vil ha. Er man arbeidsledig så må man faktisk ta de jobbene man kan få Anonymous poster hash: cf5b4...0c7
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #33 Skrevet 13. mai 2015 Vi er en familie med to barn, og lever på samlet inntekt på ca 450 000. Vi bor riktig nok i utkantstrøk, men lever godt på denne inntekta. Snu om på tankegangen, og lev etter evne! Det er faktisk arti å ta kontrollen over utgiftene :-)! Anonymous poster hash: 63699...d74
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #34 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer. Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Sånn er det jo for de fleste, men mange har langt i fra så god inntekt som mannen din har. Og det er jo helt vilt at nav har foreslått sosialstønad hvis de vet hvor stor inntekt mannen din har. Og får du sosialstønad på det grunnlaget så er det noe riv ruskende galt med systemet. Men bare det at du i det hele tatt tenker på å søke om sosialstønad............har ikke ord. Anonymous poster hash: cf5b4...0c7 Vi har inntekt på rundt 760 000 i året, boliglån på 2,3mill billån på 300 000 og studielån på 110 000kr, et barn i bhg og et barn på SFO. Vi klarer oss fint og klarer å spare penger hver måned også. Kan ikke forstå at ikke dere skal klare det også, dere må ha utrolig høyt forbruk av andre ting da. Og min mann står for 600 000kr av de 760 000kr, trekkes 36% skatt i mnd men allikevel får han utbetalt over 30 000kr mnd. Er ikke staten som skal forsørge deg, når har en mann som tjener godt! Skjerp deg! Anonymous poster hash: 12a36...3dd
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #35 Skrevet 13. mai 2015 Så lenge dere ikke er gift har ikke han forsørgerplikt for deg, den gjelder kun i ekteskap. Det betyr at du har rett til å søke sosialstønad livsopphold for deg selv, og det vil da være på samboersats, så det er 4.750,- og du har forsørgerplikt for dine egne barn, om du har særkullsbarn. Har dere fellesbarn så har jo han full forsørgelsesplikt for dem. Du har da også rett til halve obligatorsike boutgiften, som er rentene på boliglånet, og halve forsikringen, halve renovasjonen og halve de kommunale avgiftene og eiendomsskatten. Hva du egentlig trenger bil til om du ikke skal gå i arbeid eller aktivitet vet jeg ikke, antar at samboeren din har sin egen bil, om ikke må han koste bilen, om dere skal ha bil. Det er ikke mye å ha en husstands inntekt på 700.000 jeg forstår det er knapt. Hvor mange barn har dere? Anonymous poster hash: 4da2b...bc9
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #36 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer.Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil.Anonymous poster hash: cdbe3...98b Reise til å fra jobb trekker han fra på skatten! Det du ser av denne tråden er at det er mange andre som har omtrent samme inntekt og klarer seg fint, det burde dere også gjøre med de riktige prioriteringene. Jeg svarte over her og vi har også to biler, billån, og kommunale avgifter.... Anonymous poster hash: 199fa...cf4 Ok, men sammenlignet med vår vennekrets er vi de med dårligst inntekt. Dessuten var det NAv som foreslo sosialstønad og ikke jeg. Ville bare forhøre meg om hvordan det fungerte. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Dette må være noe av det dummeste jeg har lest!! Sosialstøtte du liksom. Kutt forbruket!! Anonymous poster hash: 04474...daa
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #37 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer.Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil.Anonymous poster hash: cdbe3...98b Sånn er det jo for de fleste, men mange har langt i fra så god inntekt som mannen din har. Og det er jo helt vilt at nav har foreslått sosialstønad hvis de vet hvor stor inntekt mannen din har. Og får du sosialstønad på det grunnlaget så er det noe riv ruskende galt med systemet. Men bare det at du i det hele tatt tenker på å søke om sosialstønad............har ikke ord. Anonymous poster hash: cf5b4...0c7 Jeg har ikke søkt om sosialstønad. Det har heller ikke falt meg inn å gjøre det. Men når NAV forslår det så lurer jeg på om jeg har misforstått hva sosialstønad er, eller om det bare slenges ut til alle og en hver. Samboeren min betaler vel 300.000 i skatt i året. Han er aldri syk, så for hans del er det helt supert om vi kan få noe igjen fra systemet. MEN som sagt.... Jeg har ikke hatt noen plan om å søke.... Ble bare nysgjerrig. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Hvis han betaler 300.000 kr i skatt må jo han ha høy formue i tillegg.... Anonymous poster hash: 1f278...0d0
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #38 Skrevet 13. mai 2015 Virkelig?? Mener du dette seriøst, at du skal snylte på staten, penger som skal gå til dem som ikke greier forsørge seg selv, nr du eier eget hus og bil (la meg gjette, den er ikke billig) og har en mann som har så høy lønn? Ærlig talt, han har mer enn det jeg og mannen min har tilsammen-og vi har like mange unger som dere, og klarer oss helt fint! Men jeg tar vel ikke feil når jeg sier at dere er sånne som må til syden hvert år, ikke kan kjøpe First Price og må ha fancy leker til ungene ders. Og bilen er garantert ikke den billigste. Dere er ikke fattige, dere har havnet i luksusfellen og må senke kravene, ærlig talt! Man kan ikke sammeligne seg med "venner" slik du gjør, at de tjener bedre har da virkelig ikke noe å si, du skal ikke ha sosialstønad for å matche dine venners forbruk! At mannen din betaler mye iskatt betyr absolutt ingenting og er det dummeste argumentet jeg har hørt, det han betaler er ikke engang nok til å dekke forbruket deres av vei eller ditt forbruk av helsetjenester dersom du er syk eller har født unger. Tro meg! Og det forandrer ikke det faktum at dere har MYE penger i forhold til de aller fleste. Hvis dere "ikke får det til å gå rundt", så er det noe alvorlig galt med forbruket deres. Det er sånn type snylting som er med på å radere bort velferdsstaten vår, som gjør at vi etterhvert vil miste mange av godene vi har. Jeg blir helt kvalm av kravstorheten til folk idag, alt man skal ha og liksom må ha. Det er noe stort tull! Nei, kom deg i jobb, eller senk forbruket! Anonymous poster hash: ae825...ea3
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #39 Skrevet 13. mai 2015 Så lenge dere ikke er gift har ikke han forsørgerplikt for deg, den gjelder kun i ekteskap. Det betyr at du har rett til å søke sosialstønad livsopphold for deg selv, og det vil da være på samboersats, så det er 4.750,- og du har forsørgerplikt for dine egne barn, om du har særkullsbarn. Har dere fellesbarn så har jo han full forsørgelsesplikt for dem. Du har da også rett til halve obligatorsike boutgiften, som er rentene på boliglånet, og halve forsikringen, halve renovasjonen og halve de kommunale avgiftene og eiendomsskatten. Hva du egentlig trenger bil til om du ikke skal gå i arbeid eller aktivitet vet jeg ikke, antar at samboeren din har sin egen bil, om ikke må han koste bilen, om dere skal ha bil. Det er ikke mye å ha en husstands inntekt på 700.000 jeg forstår det er knapt. Hvor mange barn har dere? Anonymous poster hash: 4da2b...bc9 Det stemmer at vi har 2 biler, men bare lån på den ene. Min samboer jobber riktig nok ganske mye - derav god lønn også. Skulle han bli sykemeldt vil han ikke få den samme inntekten. Barna går i barnehage, kan selvsagt ta de ut av barnehagen, men det tror jeg vil være ekstremt leit for dem. De trives veldig godt. Her vi bor så er det ganske lange avstander, så man bør ha bil for det meste. Man kan gå ca 2 km for å ta buss til butikken, men det går ikke buss til barnehage og skole annet enn skolebussen. Og samboern jobber såpass at han ikke vil klare å verken hente eller levere - det er min jobb.... Godt å høre at noen er enig i at 700.000kr ikke er direkte mye for en husstand. Jeg har ikke lyst til å "gå på sosialen", så jeg skal selvsagt gjøre hva jeg kan for å unngå det. Anonymous poster hash: cdbe3...98b
mamma_til_verdens_beste Skrevet 13. mai 2015 #40 Skrevet 13. mai 2015 Virkelig?? Mener du dette seriøst, at du skal snylte på staten, penger som skal gå til dem som ikke greier forsørge seg selv, nr du eier eget hus og bil (la meg gjette, den er ikke billig) og har en mann som har så høy lønn? Ærlig talt, han har mer enn det jeg og mannen min har tilsammen-og vi har like mange unger som dere, og klarer oss helt fint! Men jeg tar vel ikke feil når jeg sier at dere er sånne som må til syden hvert år, ikke kan kjøpe First Price og må ha fancy leker til ungene ders. Og bilen er garantert ikke den billigste. Dere er ikke fattige, dere har havnet i luksusfellen og må senke kravene, ærlig talt! Man kan ikke sammeligne seg med "venner" slik du gjør, at de tjener bedre har da virkelig ikke noe å si, du skal ikke ha sosialstønad for å matche dine venners forbruk! At mannen din betaler mye iskatt betyr absolutt ingenting og er det dummeste argumentet jeg har hørt, det han betaler er ikke engang nok til å dekke forbruket deres av vei eller ditt forbruk av helsetjenester dersom du er syk eller har født unger. Tro meg! Og det forandrer ikke det faktum at dere har MYE penger i forhold til de aller fleste. Hvis dere "ikke får det til å gå rundt", så er det noe alvorlig galt med forbruket deres. Det er sånn type snylting som er med på å radere bort velferdsstaten vår, som gjør at vi etterhvert vil miste mange av godene vi har. Jeg blir helt kvalm av kravstorheten til folk idag, alt man skal ha og liksom må ha. Det er noe stort tull! Nei, kom deg i jobb, eller senk forbruket! Anonymous poster hash: ae825...ea3 Jeg synes ikke HI snylter på staten om hun skulle motta sosialpenger jeg. Hun søker jo på samme måte som alle andre. Det er jo opp til NAV å avgjøre om hun fyller vilkårene eller ikke. Det er jo til og med de som anbefalte de å søke. Blant mine venner er det mange som ikke har felles økonomi som samboere. Da blir det i tilfelle feil at mannen til HI skal dekke hennes livsopphold. Jeg trodde også at det kun var de som ikke eide hus og bil, eller hadde andre verdier som fikk sosialpenger. Vet selv hvordan det er å ha helseproblemer som gjør at man ikke kan ha alle typer arbeid eller 100% stilling. Det gjør det alltid mye vanskeligere å skaffe arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå