Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Er det virkelig sånn at dere da ikke eier nåla i veggen ? Dagpengeperioden min er over og jeg har ikke fått jobb. Har fått beskjed om at det går an å søke sosialstønad. Men kan man det når man eier eget hjem og har bil? Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Jeg lever ikke på sosialstønad, men jeg deler den ut . Alle har rett på penger nok til å sørge for sitt nødvendige livsopphold. Det er etter sosialtjenestelovens § 18. Neste spørsmål da blir hva som regnes som det nødvendige livsopphold. Å eie eget hjem, det er ofte veldig dyrt, og om det ikke er veldig dyrt, så kan det være at det er me friverdi i din bolig, et overskudd du kan bruke på å forsørge deg selv og familien. Å eie egen bil er heller ikke noe man normal vil definere som nødvendige livsopphold. Akkurat hvordan dette blir praktisert varierer en del fra kommune til kommune. Det skal være kommunale forskjeller når det gjelder sosialhjelp, det er uttalt fra departementet. MEN, de fleste kommuner vil nok godta slike utgifter, og deg beholde slike formuesgoder i en overgangsperiode. Det vil ofte være mot vel å si at du skal kvitte deg med bolig og bil. Er boutgiftene dine lavere ved å eie, enn ved å leie er det større sjangse for å beholde huset. Det kan være uforholdsmessig tyngende å måtte selge en boligeiendom for en kortere periode uten penger. Men det er ikke penger til vedlikehold i en sosialstønad. Det er heller ikke slik at kommunen skal betale din formuesøkning i forhold til boliglån, så det er lettere å få stønad til renter, enn det er til å få stønad til avdrag på boliglån. Du må ordne avdragsfrihet hos banken. Bor du i sentrum i en storby er det mindre sjangse for at de ser på bilutgifter som en nødvendig utgift, men bor du i et utkantstrøk kan bil være en nødvendighet for å kunne komme seg til og fra jobb. Hva som blir regnet som nødvendige utgifter for deg, slik at du har rett på stønad kommer an på en sammensatt vurdering. Om de gir deg avslag på stønad etter nevnte bestemmelse, plikter de å vurdere om du kan ha rett på stønad etter sosialtjenestelovens § 19, som er en hensiktsmessighetsvurdering i forhold til å avhjelpe eller overkomme en vanskelig livssituasjon. Se ikke så mørkt på livet, gå ut å søk jobber. Det som kan tale mot å gi deg særlig lang omrømmingsperiode er vel at du har gått ledig i et år eller to, uten å skaffe deg jobb. Hvorfor skal de gi deg enda lenger tid på å omrømme deg på. Hvor sannsynlig er det at du får deg jobb i en omrøømingsperiode på 3 eller 6 måneder, når du ikke har klart det på 24? Lykke til. Anonymous poster hash: 4da2b...bc9
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Tusen takk for godt svar. Jeg har helsemessige problemer med kroppen, som gjør at jeg ikke kan ta et hvert arbeid, og det vet Nav. Men siden jeg burde klare å jobbe mellom 50-60 % får jeg ikke AAP. Jeg har vært veldig mye sykmeldt i mine 2 siste jobber, og har ikke fått noen gode referanser sånn sett derfra. I tillegg tjener samboern min godt, mellom 600 og 700.000kr. Men vi får det uansett ikke til å gå rundt her hjemme uten at jeg har en inntekt på minimum 10.000kr. Vi har boliglån på 2,1 mill. I tillegg har vi 2 unger i barnehage, men pga mannens inntekt får vi ikke noe rimeligere plass. Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Det høres spesielt ut at dere ikke får det til å gå rundt med de summene der.. Da må dere leve høyt i forhold til hva dere reelt kan unne dere i en sådan situasjon. Jeg er selv alene med 3 barn og har det samme i gjeld, inntekten min er på 450' før skatt.. Har så jeg klarer meg faktisk. Anonymous poster hash: a7572...62f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Tusen takk for godt svar. Jeg har helsemessige problemer med kroppen, som gjør at jeg ikke kan ta et hvert arbeid, og det vet Nav. Men siden jeg burde klare å jobbe mellom 50-60 % får jeg ikke AAP. Jeg har vært veldig mye sykmeldt i mine 2 siste jobber, og har ikke fått noen gode referanser sånn sett derfra. I tillegg tjener samboern min godt, mellom 600 og 700.000kr. Men vi får det uansett ikke til å gå rundt her hjemme uten at jeg har en inntekt på minimum 10.000kr. Vi har boliglån på 2,1 mill. I tillegg har vi 2 unger i barnehage, men pga mannens inntekt får vi ikke noe rimeligere plass. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Vi har en samlet inntekt på ca 600 til 700 tusen i året og et boliglån på 2 mill. 2 unger i barnehage og to biler. Vi lever godt. Syns du burde revurdere å kutte i utgifter. Anonymous poster hash: 5bb85...c1a
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 Dere burde kunne klare dere meg samboerens inntekt, han tjener jo kjempebra (700 000 tilsvarer to helt ordinære årslønner). Jeg foreslår at dere går gjennom økonomien deres og sjekker hvordan dere kan spare. Kan dere leve uten bil? Kan dere redusere matutgiftene? Har dere faste utgifter dere kan klare dere uten, f.eks. fasttelefon eller avis? Jeg forstår at du har cirka 50% restarbeidsevne? Da MÅ du enten finne en jobb, eller så får du bruke restarbeidsevnen din på en annen måte. Kan f.eks. ungene få 50%-plass i barnehagen? Kan du bruke tiden din på å redusere utgiftene deres (f.eks. bake heller enn å kjøpe ferdig, gå heller enn å ta bussen)? Kan du bruke tiden på studier som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet? Jeg tenker at sosialstønad er for de som er fullstendig blakke og ikke har noen annen utvei. Anonymous poster hash: 7da2a...20d
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #7 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Vi har 3 barn, total gjeld på 3.5 millioner og en inntekt på 800.000. Sikker på at dere har kutta helt ned til beinet? Anonymous poster hash: 8801c...7bd
Mamma_til_2 Skrevet 13. mai 2015 #9 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Sikker på dette? Jeg måtte søke sosial støtte for ett par mnd for en tid tilbake, jeg og mannen er ikke gift men vi har barn sammen og dermed deler bolig som vi leier, hi og mannen eier hus og gjør selv om de ikke er gift, de deler utgifter og i nav sitt syn så deler de husholdning og da vill nok NAV sette deres begge inntekt og utgifter sammen i regnestykket, og med mannens inntekt så tror jeg ikke HI får noe da Nav har sine satser. Jeg husker jeg fikk beskjed om og ta ut innestående feriepenger, be mannen sette barnebidraget på vent osv! Jeg måtte levere papirer med inntekt for både meg og mannen, sammen med kontoutskrifter og selvangivelse.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Tusen takk for godt svar. Jeg har helsemessige problemer med kroppen, som gjør at jeg ikke kan ta et hvert arbeid, og det vet Nav. Men siden jeg burde klare å jobbe mellom 50-60 % får jeg ikke AAP. Jeg har vært veldig mye sykmeldt i mine 2 siste jobber, og har ikke fått noen gode referanser sånn sett derfra. I tillegg tjener samboern min godt, mellom 600 og 700.000kr. Men vi får det uansett ikke til å gå rundt her hjemme uten at jeg har en inntekt på minimum 10.000kr. Vi har boliglån på 2,1 mill. I tillegg har vi 2 unger i barnehage, men pga mannens inntekt får vi ikke noe rimeligere plass. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Det er en skam at dere vil ha sosialstøtte når husstanden har en inntekt på 600 - 700 000 Anonymous poster hash: cf5b4...0c7
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Syns det høres veldig merkelig ut at dere ikke skal få det til å gå rundt dersom mannen din har 600 -700.000 i årsinntekt. Dere må jo ha et vanvittig høyt lån eller andre pengesluk som dere kan bli kvitt? Start med å kontakte banken i så tilfelle, for å stoppe å betale ned på lånet, men kun betale renter for en periode. Dere bør også gå gjennom økonomien deres å se på hva dere kan kutte ut eller gjøre annerledes, for noe må det være dersom dere trenger mer penger enn det for å holde hodet over vannet. Kan aldri tenke meg at du vil få sosialstønad, da er det i så fall noe helt hakkande gale med hele systemet. Anonymous poster hash: defd4...a58
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Tusen takk for godt svar. Jeg har helsemessige problemer med kroppen, som gjør at jeg ikke kan ta et hvert arbeid, og det vet Nav. Men siden jeg burde klare å jobbe mellom 50-60 % får jeg ikke AAP. Jeg har vært veldig mye sykmeldt i mine 2 siste jobber, og har ikke fått noen gode referanser sånn sett derfra. I tillegg tjener samboern min godt, mellom 600 og 700.000kr. Men vi får det uansett ikke til å gå rundt her hjemme uten at jeg har en inntekt på minimum 10.000kr. Vi har boliglån på 2,1 mill. I tillegg har vi 2 unger i barnehage, men pga mannens inntekt får vi ikke noe rimeligere plass. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Det høres helt merkelig ut. Her i huset tjener mannen 450.000 også har jeg 250.000 i aap, det ble jo en betydelig nedgang da jeg ble syk så vi måtte snu rundt på det meste for å klare holde hodet over vannet. Men vi har nå da en inntekt på 700.000 i året, har 2,4 mill i boliglån, to biler, 4 barn hvor en går i barnehage og en på sfo så ingen søskenmoderasjon og vi klarer oss da. Det er klart det ikke er penger til klær, utstyr, ferier, frisørbesøk osv i hytt og pine, det er klart vi har måtte si opp alt av abonnementer og slike utgifter, gå gjennom forsikringer, telefonregninger, internett osv og finne billigste løsningene på alt sammen. Vi har i perioder hatt avdragsfrihet på lånet og i perioder betalt mindre avdrag enn vanlig, vi har et strengt budsjett på mat og fornøyelser osv. Men vi klarer oss da vi... Dere burde klare å kutte ned på utgiftene deres så dere klarer dere dere også, med en mann som tjener såpass bra med penger til husholdningen får du ikke stort i sosialstøtte altså. Anonymous poster hash: 199fa...cf4
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer. Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil. Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer. Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Reise til å fra jobb trekker han fra på skatten! Det du ser av denne tråden er at det er mange andre som har omtrent samme inntekt og klarer seg fint, det burde dere også gjøre med de riktige prioriteringene. Jeg svarte over her og vi har også to biler, billån, og kommunale avgifter.... Anonymous poster hash: 199fa...cf4
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 I alle dager, hvor mange er dere i familien egentlig når dere ikke får det til å gå rundt med 700 000 i året?! Jeg er alene med to barn og vi klarer oss med 200 000 i året. Du bør virkelig tenke på hva dere bruker penger på. I din situasjon handler det ikke om å "ikke eie nåla i veggen", det handler om at dere er vant til å velge et luksusliv som du ønsker å fortsette med. Sosialstønad er absolutt ikke for deg!! Anonymous poster hash: c95e5...35e
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #16 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer.Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil.Anonymous poster hash: cdbe3...98b Reise til å fra jobb trekker han fra på skatten! Det du ser av denne tråden er at det er mange andre som har omtrent samme inntekt og klarer seg fint, det burde dere også gjøre med de riktige prioriteringene. Jeg svarte over her og vi har også to biler, billån, og kommunale avgifter.... Anonymous poster hash: 199fa...cf4 Ok, men sammenlignet med vår vennekrets er vi de med dårligst inntekt. Dessuten var det NAv som foreslo sosialstønad og ikke jeg. Ville bare forhøre meg om hvordan det fungerte. Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #17 Skrevet 13. mai 2015 Tviler sterkt på at du får noe særlig i sosialstønad når samboeren din har så høy inntekt. Jeg tjener 350 000 i året og samboeren min går på sosialstønad, han får utbetalt 8000 kr pr mnd (han har ett barn fra før også), han får kun til livsopphold for seg selv og litt til å betale husleie, ellers må jeg betale alt annet. Han har måttet slutte å betale på gjelden sin siden han ikke har ei krone til overs, så det står bare å renter seg mens han søker jobber som en gal. Alle andre utgifter han har inkl barnet hans betaler jeg. Og hvis man ser bort ifra den delen med gjelden hans så klarer vi oss greit på inntekten vår selv om vi betaler 8000 i mnd for å bo her vi bor, pluss alt annet. Dere må rett og slett kutte kraftig ned på forbruket, evt selge bilen og kjøpe en billig en uten lån til å starte med. Med den inntekten han har så burde dere klare dere helt fint, han får tross alt fradrag for pendling til jobb o.l dersom kostnadene er så høye. Anonymous poster hash: 8a387...1b8
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Forresten en annen ting også, om noen vet.... Vi er ikke gift, og har ikke hatt planer om å gifte oss heller. Men samboern snakket om at dersom vi gifter oss vil vi bli liknet sammen. Vil han da få lavere skatter om vi er gift? Anonymous poster hash: cdbe3...98b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 Forresten en annen ting også, om noen vet.... Vi er ikke gift, og har ikke hatt planer om å gifte oss heller. Men samboern snakket om at dersom vi gifter oss vil vi bli liknet sammen. Vil han da få lavere skatter om vi er gift? Anonymous poster hash: cdbe3...98b Tja, da blir vel dere automatisk lignet slik at fradrag kommer den av dere som tjener mest til gode, men dette er jo ikke noe dere ikke kan endre i selvangivelsen selv Anonymous poster hash: defd4...a58
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #20 Skrevet 13. mai 2015 Ok, men sammenlignet med vår vennekrets er vi de med dårligst inntekt. Dessuten var det NAv som foreslo sosialstønad og ikke jeg. Ville bare forhøre meg om hvordan det fungerte. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Det er helt greit å forhøre seg om hvordan det fungerer, men du bør regne med at de over her som sier at dere bør greie dere på den inntekten mannen din har, at de har rett. Du kan selvfølgelig søke, men bør ikke regne med å få noe særlig. Dere bør absolutt gå gjennom alle utgiftene deres og kutte det som kuttes kan. Det at dere er de i vennekretsen som har dårligst inntekt sier mer om vennekretsen deres enn det som er realiteten i deres liv. Dere kan ganske enkelt ikke sammenligne dere med andre i denne situasjonen. Dere har såpass mye inntekt at dere bør greie dere. Og en ekstra motivasjon for å skaffe seg jobb er det jo når man må leve knapt. Dere kan garantert gjøre mange grep for å få det til å gå rundt! Jeg får ikke en gang støtte til nødvendig behandling (med legeerklæringer) fra sosialkontoret - selv om jeg kvalifiserer for det. Håper du finner en jobb så snart som mulig og at dere kommer dere over kneipa! Anonymous poster hash: 9c394...a25
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #21 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Sikker på dette? Jeg måtte søke sosial støtte for ett par mnd for en tid tilbake, jeg og mannen er ikke gift men vi har barn sammen og dermed deler bolig som vi leier, hi og mannen eier hus og gjør selv om de ikke er gift, de deler utgifter og i nav sitt syn så deler de husholdning og da vill nok NAV sette deres begge inntekt og utgifter sammen i regnestykket, og med mannens inntekt så tror jeg ikke HI får noe da Nav har sine satser. Jeg husker jeg fikk beskjed om og ta ut innestående feriepenger, be mannen sette barnebidraget på vent osv! Jeg måtte levere papirer med inntekt for både meg og mannen, sammen med kontoutskrifter og selvangivelse. Ja, det er jeg sikker på, om nav forlanger at du legger ved samboerens inntekt, så må du be de følge egne regler: Det er inga generell likebehandling av sambuarar og ektefellar i lovverket. Sambuarar blir behandla som ektefellar på einskilde område og som einslege på andre. Om sambuarar blir behandla likt med ektefellar eller ikkje, blir avgjort innanfor dei respektive regelverka. Det same gjeld kven som reknast som sambuarar (sambuardefinisjonen). På enkelte område er sambuardefinisjonen avgrensa til sambuarar med felles barn. På andre område blir òg sambuarar utan felles barn inkludert, men slik at det vanlegvis blir stilt krav til at samlivet skal ha vara ei viss tid. I barnelova er ektefellar og sambuarar likestilte. Dette gjeld m.a. etablering av foreldreansvar, rettar og plikter for barn og foreldre ved barnefordeling og samvere. Tilsvarande ved mekling ved brot når partane har barn saman. Stortinget vedtok i 2005 endringar i barnelova som gav sambuande foreldre automatisk felles foreldreansvar for felles barn. Sambuarar med felles barn under 16 år må òg møte til mekling ved samlivsbrot. Dette følgjer av barnelova. For å få rett til utvida barnetrygd (barnetrygd for eitt barn meir enn det faktiske barnetalet) etter brot mellom sambuarar, må det leggjast fram meklingsattest. Hovudregelen på det økonomiske området er at kvar av partane i eit sambuarskap blir rekna som einslege. Regelverket byggjer på at sambuarar kan regulere dei økonomiske tilhøva sine gjennom avtaler. Sambuarar har inga forsytingsplikt for kvarandre, i motsetning til ektefellar. Frå 1. juli 2009 har sambuarar med felles barn rett til ein avgrensa arv etter kvarandre og rett til å sitje i uskifte. Dette gjeld òg sambuarar som har hatt eller ventar barn saman. Sambuarar som ikkje har felles barn, har ingen arverett etter lova. NAV her prøvde seg på det at samboeren min var forsvarlig ovenfor meg når jeg søkte sosial stønad, slo dette i bordet hos de, og neste søknad ble innvilget, så jeg får 4750,- nå, samt at nav dekker min del av husleien. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #22 Skrevet 13. mai 2015 Altså... Selv om samboern min tjener godt så betaler han ekstremt mye i skatt da. I tillegg til at det koster mange tusen i mnd for han å kjøre frem og tilbake til jobb. 1 time hver vei med div bomringer. Det er høye kommunale avgifter her vi bor også. Har et billån også og bor utabys, så vi MÅ ha bil. Anonymous poster hash: cdbe3...98b Sånn er det jo for de fleste, men mange har langt i fra så god inntekt som mannen din har. Og det er jo helt vilt at nav har foreslått sosialstønad hvis de vet hvor stor inntekt mannen din har. Og får du sosialstønad på det grunnlaget så er det noe riv ruskende galt med systemet. Men bare det at du i det hele tatt tenker på å søke om sosialstønad............har ikke ord. Anonymous poster hash: cf5b4...0c7
Kathrine. Skrevet 13. mai 2015 #23 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Sikker på dette? Jeg måtte søke sosial støtte for ett par mnd for en tid tilbake, jeg og mannen er ikke gift men vi har barn sammen og dermed deler bolig som vi leier, hi og mannen eier hus og gjør selv om de ikke er gift, de deler utgifter og i nav sitt syn så deler de husholdning og da vill nok NAV sette deres begge inntekt og utgifter sammen i regnestykket, og med mannens inntekt så tror jeg ikke HI får noe da Nav har sine satser. Jeg husker jeg fikk beskjed om og ta ut innestående feriepenger, be mannen sette barnebidraget på vent osv!Jeg måtte levere papirer med inntekt for både meg og mannen, sammen med kontoutskrifter og selvangivelse. Ja, det er jeg sikker på, om nav forlanger at du legger ved samboerens inntekt, så må du be de følge egne regler: Det er inga generell likebehandling av sambuarar og ektefellar i lovverket. Sambuarar blir behandla som ektefellar på einskilde område og som einslege på andre. Om sambuarar blir behandla likt med ektefellar eller ikkje, blir avgjort innanfor dei respektive regelverka. Det same gjeld kven som reknast som sambuarar (sambuardefinisjonen). På enkelte område er sambuardefinisjonen avgrensa til sambuarar med felles barn. På andre område blir òg sambuarar utan felles barn inkludert, men slik at det vanlegvis blir stilt krav til at samlivet skal ha vara ei viss tid. I barnelova er ektefellar og sambuarar likestilte. Dette gjeld m.a. etablering av foreldreansvar, rettar og plikter for barn og foreldre ved barnefordeling og samvere. Tilsvarande ved mekling ved brot når partane har barn saman. Stortinget vedtok i 2005 endringar i barnelova som gav sambuande foreldre automatisk felles foreldreansvar for felles barn. Sambuarar med felles barn under 16 år må òg møte til mekling ved samlivsbrot. Dette følgjer av barnelova. For å få rett til utvida barnetrygd (barnetrygd for eitt barn meir enn det faktiske barnetalet) etter brot mellom sambuarar, må det leggjast fram meklingsattest. Hovudregelen på det økonomiske området er at kvar av partane i eit sambuarskap blir rekna som einslege. Regelverket byggjer på at sambuarar kan regulere dei økonomiske tilhøva sine gjennom avtaler. Sambuarar har inga forsytingsplikt for kvarandre, i motsetning til ektefellar. Frå 1. juli 2009 har sambuarar med felles barn rett til ein avgrensa arv etter kvarandre og rett til å sitje i uskifte. Dette gjeld òg sambuarar som har hatt eller ventar barn saman. Sambuarar som ikkje har felles barn, har ingen arverett etter lova. NAV her prøvde seg på det at samboeren min var forsvarlig ovenfor meg når jeg søkte sosial stønad, slo dette i bordet hos de, og neste søknad ble innvilget, så jeg får 4750,- nå, samt at nav dekker min del av husleien. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Synes du ikkje det er ei skam å leve på sosialen når du heller kan forsørges av din egen familie?
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #24 Skrevet 13. mai 2015 Jeg blir flau på dine vegne HI. Dere får flytte nærmere jobben til mannen, flytte i leilighet osv. Det er virkelig TUSEN ting dere kan gjøre for å klare dere på det dere har. Kutt ut frisørturer, kutt ut indrefilet til middag, begynn å bruke huet litt. Hvis det er slike som dere nav kaster penger etter er det ikke rart de som sliter ikke får noe. Herregud. Anonymous poster hash: 6a67b...b00
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #25 Skrevet 13. mai 2015 Du får sosial stønad, han har ikke krav på å forsørge deg, så lenge dere ikke er gift, han må forsørge ungene. Men det du får pr mnd er da 4750,- pr mnd. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Sikker på dette? Jeg måtte søke sosial støtte for ett par mnd for en tid tilbake, jeg og mannen er ikke gift men vi har barn sammen og dermed deler bolig som vi leier, hi og mannen eier hus og gjør selv om de ikke er gift, de deler utgifter og i nav sitt syn så deler de husholdning og da vill nok NAV sette deres begge inntekt og utgifter sammen i regnestykket, og med mannens inntekt så tror jeg ikke HI får noe da Nav har sine satser. Jeg husker jeg fikk beskjed om og ta ut innestående feriepenger, be mannen sette barnebidraget på vent osv!Jeg måtte levere papirer med inntekt for både meg og mannen, sammen med kontoutskrifter og selvangivelse. Ja, det er jeg sikker på, om nav forlanger at du legger ved samboerens inntekt, så må du be de følge egne regler: Det er inga generell likebehandling av sambuarar og ektefellar i lovverket. Sambuarar blir behandla som ektefellar på einskilde område og som einslege på andre. Om sambuarar blir behandla likt med ektefellar eller ikkje, blir avgjort innanfor dei respektive regelverka. Det same gjeld kven som reknast som sambuarar (sambuardefinisjonen). På enkelte område er sambuardefinisjonen avgrensa til sambuarar med felles barn. På andre område blir òg sambuarar utan felles barn inkludert, men slik at det vanlegvis blir stilt krav til at samlivet skal ha vara ei viss tid. I barnelova er ektefellar og sambuarar likestilte. Dette gjeld m.a. etablering av foreldreansvar, rettar og plikter for barn og foreldre ved barnefordeling og samvere. Tilsvarande ved mekling ved brot når partane har barn saman. Stortinget vedtok i 2005 endringar i barnelova som gav sambuande foreldre automatisk felles foreldreansvar for felles barn. Sambuarar med felles barn under 16 år må òg møte til mekling ved samlivsbrot. Dette følgjer av barnelova. For å få rett til utvida barnetrygd (barnetrygd for eitt barn meir enn det faktiske barnetalet) etter brot mellom sambuarar, må det leggjast fram meklingsattest. Hovudregelen på det økonomiske området er at kvar av partane i eit sambuarskap blir rekna som einslege. Regelverket byggjer på at sambuarar kan regulere dei økonomiske tilhøva sine gjennom avtaler. Sambuarar har inga forsytingsplikt for kvarandre, i motsetning til ektefellar. Frå 1. juli 2009 har sambuarar med felles barn rett til ein avgrensa arv etter kvarandre og rett til å sitje i uskifte. Dette gjeld òg sambuarar som har hatt eller ventar barn saman. Sambuarar som ikkje har felles barn, har ingen arverett etter lova. NAV her prøvde seg på det at samboeren min var forsvarlig ovenfor meg når jeg søkte sosial stønad, slo dette i bordet hos de, og neste søknad ble innvilget, så jeg får 4750,- nå, samt at nav dekker min del av husleien. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b Synes du ikkje det er ei skam å leve på sosialen når du heller kan forsørges av din egen familie? Nå tjener ikke samboeren min like mye som HI sin, etter faste utgifter er betalt, sitter han igjen med 4500,- (etter at halve husleien ble dekket av nav sitter han igjen med 8750,- vi har 4 barn, så vil ikke påstå at vi ikke har ekstra behov for de 4750,- jeg får.. Men uansett hva, så kan ikke en partner forlanges å stå økonomisk ansvarlig for samboeren, felles barn? Ja, samboerne? Nei. Loven gjelder for alle, enkelt og greit. Anonymous poster hash: 9afbc...b9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå