Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har fått påvist væske i mellomøret. Mye væske. Legen sa at det ikke var noe han kunne gjøre, det må bare gå seg til. Men likevel, når jeg googler væske i mellomøret, finner jeg bare artikler der det står at øretrompeten er tett, og at man ikke klarer å utligne/blåse ut dotten. Men jeg er ikke tett. Jeg klarer fint å utligne. Hvorfor renner ikke væsken da ut av øret mitt? Hjelp... Anonymous poster hash: b021a...a08
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Fordi øretrompeten nok er så tett at væsken ikke kommer ut i svelget, og at du "blåser" den opp når du utligner. Tanken bak væske i mellomøret er at når man får væsken der kan det komme av undertrykk, og at væsken "suges inn" i øret. Når du utligner "presser" du den ut igjen, men ikke gjennom øretrompeten, men gjennom slimhinnen (og hindrer at mer væske kommer inn, siden du sørger for at det ikke blir undertrykk/vakuum der igjen. Væsken har altså ingen plass den kan renne ut. Du må bare sørge for at det ikke er vakuum der slik at det kan komme mer væske, og det gjør du med å utligne trykket. Anonymous poster hash: 679db...2d2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Fordi øretrompeten nok er så tett at væsken ikke kommer ut i svelget, og at du "blåser" den opp når du utligner. Tanken bak væske i mellomøret er at når man får væsken der kan det komme av undertrykk, og at væsken "suges inn" i øret. Når du utligner "presser" du den ut igjen, men ikke gjennom øretrompeten, men gjennom slimhinnen (og hindrer at mer væske kommer inn, siden du sørger for at det ikke blir undertrykk/vakuum der igjen. Væsken har altså ingen plass den kan renne ut. Du må bare sørge for at det ikke er vakuum der slik at det kan komme mer væske, og det gjør du med å utligne trykket. Anonymous poster hash: 679db...2d2 Aha! Takk for svar! Så da skal jeg bare fortsette å blåse/utligne? Men hvordan skal jeg få væsken ut? Jeg hører nesten ingenting. HI Anonymous poster hash: b021a...a08
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Fordi øretrompeten nok er så tett at væsken ikke kommer ut i svelget, og at du "blåser" den opp når du utligner. Tanken bak væske i mellomøret er at når man får væsken der kan det komme av undertrykk, og at væsken "suges inn" i øret. Når du utligner "presser" du den ut igjen, men ikke gjennom øretrompeten, men gjennom slimhinnen (og hindrer at mer væske kommer inn, siden du sørger for at det ikke blir undertrykk/vakuum der igjen. Væsken har altså ingen plass den kan renne ut. Du må bare sørge for at det ikke er vakuum der slik at det kan komme mer væske, og det gjør du med å utligne trykket. Anonymous poster hash: 679db...2d2 Aha! Takk for svar! Så da skal jeg bare fortsette å blåse/utligne? Men hvordan skal jeg få væsken ut? Jeg hører nesten ingenting. HI Anonymous poster hash: b021a...a08 Du skal fortsette å blåse ja. Men du kommer ikke til å merke at væsken kommer ut, den skal "presses" tilbake gjennom veggen inne i øret. Kroppen vil også ta den opp igjen etterhvert som det ikke er undertrykk der inne lengre. Så for å få væsken "ut" - blås i vei Anonymous poster hash: 679db...2d2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Anonym lenger oppe svarte deg bra med forklaringa si. Det går over av seg sjøl etterhvert. Er ubehagelig med den "vanndotten" og mindre hørsel. Men det er midlertidig. Forsett å trykkutligne så ofte legen bad deg om. Anonymous poster hash: 37735...e7d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Takk dere! HI Anonymous poster hash: b021a...a08
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Dette lurer jeg også på! Jeg har også fått høre av legen at jeg har væske i mellomøret, at trommehinnen buler litt. Hvordan utligne trykket? Hvis jeg prøver å blåse det ut med å holde for nesen så kjenner jeg at trykket i ene øret utligner seg, men i det med væske så utlignes ikke noe. Det eneste som skjer er at luften kommer ut tårekanalen i øyet på samme side! Samme når jeg er forkjølet og må snyte meg, da vil tårevæske som egentlig var rent ned i tårekanalen på den siden komme opp igjen når jeg snyter meg. Har hatt det slik i mange år, aner ikke hvor mange, først et år siden jeg tilfeldig hadde smerter når jeg likevel hadde legetime og han så på det. Ble anbefalt å bruke nesehorn i noen uker for å se om det kunne hjelpe, men det gjorde det ikke. Så - noen tips til dere som vet? Anonymous poster hash: cc248...2f3
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Jeg fikk en eller annen slags nesespray på resept når jeg hadde væske på mellomøret... det funka. Husker ikke hva den heter, men innbiller meg at det er den samme de selger reseptfritt i dag, med lang grønn/turkis kork. Anonymous poster hash: 9c1d4...ea6
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #9 Skrevet 13. mai 2015 Avsvellende nesespray, du får kjøpt det på apoteket, husker ikke hva den heter. Anonymous poster hash: 679db...2d2
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg fikk beskjed om å kjøpe nasonex. Den selges reseptfritt på apotek, koster ca 200 kr, og kommer i en hvit eske med grønn skrift. Har brukt den nå i tre dager, og syns den fungerer litt på den tette nesa, men heller dårlig på øret. Men jeg kjører på, og bruker den litt til. HI Anonymous poster hash: b021a...a08
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Nr. 7 igjen her. Jeg har ikke problemer med tetthet i nesen. Har dere andre med dette alle vært tett i nesen, eller er det noen som er anbefalt å bruke nesespray til tross for at nesen ikke har vært tett? Anonymous poster hash: cc248...2f3
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Nr. 7 igjen her. Jeg har ikke problemer med tetthet i nesen. Har dere andre med dette alle vært tett i nesen, eller er det noen som er anbefalt å bruke nesespray til tross for at nesen ikke har vært tett? Anonymous poster hash: cc248...2f3 Nei, jeg var heller ikke spesielt tett i nesa, kun en vanlig forkjølelse. Jeg fikk beskjed om å ta nasonexen mot øretettheten. HI Anonymous poster hash: b021a...a08
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 By the way. Hvor lenge må jeg gå med dette? Blir gal av øresus og dårlig hørsel. Svimmel blir jeg og. Vil det tørke opp når forkjølelsen forsvinner? HI Anonymous poster hash: b021a...a08
Stridsmøy Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Det bør bedre seg i løpet av en til to uker. Hvis ikke, ta kontakt med legen igjen og få en henvisning til Øre-, Nese- og Halsavdelingen på sykehuset. Prøv å ikke bøy deg med hodet langt ned mens du har det, for da unngår du den værste svimlinga.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 Det bør bedre seg i løpet av en til to uker. Hvis ikke, ta kontakt med legen igjen og få en henvisning til Øre-, Nese- og Halsavdelingen på sykehuset. Prøv å ikke bøy deg med hodet langt ned mens du har det, for da unngår du den værste svimlinga. Takk, fint å vite. HI Anonymous poster hash: b021a...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå