Gå til innhold

Datteren min har plutselig en større pupill,er det noe farlig?

Anbefalte innlegg

Hun har lenge vært til utredning for noe nevrologisk og tatt MR av hode for 18mnd siden. Hun er grundig sjekket, men Idag ser jeg at den ene pupillen er større enn den andre. Bør dette sjekkes?

Anonymous poster hash: fe946...8e6

Fortsetter under...

Broren min har en pupill som alltid er stor (trekker seg ikke sammen), han ble sånn etter at han hadde regnbuehinnebetennelse på øyet. Han har bechterews.

Et lite barn jeg kjenner har også en pupill som ikke utvider eller trekker seg sammen, men står i samme stilling hele tiden. Der er det en medfødt nerveskade som gjør det. Det barnet er altså født sånn, med bare en pupill som forandrer størrelse mens den andre bare har samme størrelse hele tiden.

Anonymous poster hash: 48e3a...2b9

Annonse

Pupillene trekker seg sammen når jeg lyser på dem,ble plutselig litt usikker for det ble svært lite forskjell etter at jeg lyste på dem. Kan legge ut et bilde så kan dere se,ikke sikkert dere ser forskjell engang.

Annonse

Hun har lenge vært til utredning for noe nevrologisk og tatt MR av hode for 18mnd siden. Hun er grundig sjekket, men Idag ser jeg at den ene pupillen er større enn den andre. Bør dette sjekkes?

Slikt skal absolutt sjekkes raskt.

Min gutt har en pupill som er større enn den andre. Jeg oppdaget det plutselig når vi satt i et rom med dempet belysning, og jeg ble kjemperedd. Så igjennom barnebilder, og finner faktisk fra han var helt liten at det er en forskjell. Vi ser det ikke i normalt lys, men på soverommet, kino ol så blir det veldig synlig. Jeg påpekte det for barnehagen, og de hadde heller aldri sett det tidligere.

Uansett, kontaktet lege som henviste oss til øyelege.

I forkant av dette hadde jeg testet han med å holde opp små legofigurer langt i fra, og han holdt for et og et øye. Han hadde da ingen problemer med å se.

Hos øyenlegen gikk han igjennom en rekke tester (brukte sikkert 45min) uten at han fant noe galt. Han målte pupillene, og han sa at det finnes en viss variasjon i normalstørrelse på hver av pupillene, tror det var 3mm, uten at det hadde betydning.

Test barnet ditt enkelt ift synet hjemme. Se igjennom barnebilder, og se om du kan se antydning til forskjeller på barnebilder :)

Jeg var livredd med en gang (hysterisk), men legen roet meg ned raskt, og sa at det ikke var unormalt ;)

Jeg klarer ikke å se forskjellen på pupillene. På min gutt er det mye mer synlig. Legen spurte forresten om gutten min hadde vært slapp eller trett, eller oppført seg unormalt.

Han var akkurat som før, derfor ble det kun sjekket av øyenlege.

Har du sett igjennom barnebilder?

Nydelig jente forresten ☺️

Synes først det var en del forskjell og etter en stund bare litt forskjell. Hun har vært å sjekket øynene og alt var bra,ingen påpekte forskjellige pupiller. Hun har vært mye trøtt i det siste,men det kan også komme av at hun er tett av astmaen. Hun har ganske store pupiller i forhold til meg. Siden det er så lite forskjell så ser jeg det litt ann.

Er det pupillen på venstre side (altså høyre når jeg ser rett på bildet) som er større? Syns jeg ser en liten forskjell. Du bør absolutt få det sjekket ut.

Nydelig jente!

Anonymous poster hash: d100d...8ac

Er det pupillen på venstre side (altså høyre når jeg ser rett på bildet) som er større? Syns jeg ser en liten forskjell. Du bør absolutt få det sjekket ut.

Nydelig jente!

Anonymous poster hash: d100d...8ac

Ja det stemmer,til høyre når man ser rett på bilde.

Prøv å få henne til å lage store øyne 😮

Kanskje det er lettere å se...

Men uansett kan ikke vi dømme hva dette kommer av. Men ville uten tvil ringt legevakt. Kan jo I det minste spørre de om hva de tenker.

Anonymous poster hash: 8d529...eee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...