Gå til innhold

Skal male hus for første gang i mitt liv! Hvilken maling skal jeg kjøpe? 😊 og litt til

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hvordan veeet jeg at d er maling eller beis fra før? Kjøpte hus på nyåret, og det trengs å males.

Huset er rødt, og jeg vil ha grått. Men hvordan finner jeg ut av om det er beis eller maling fra før?

Bor på østlandet, så været er "vanlig", ikke ekstremvær...

Hvor er det billigst maling? Coop obs?

Anonymous poster hash: bdba0...524

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har hatt rødt hus vil jeg anbefale deg å gå over til en lys farge. Når man maler med mørke farger så "kokes" materialet når sola står på og materialet tørkes. Vi har brukt å "bytte" farge fra hver gang vi har malt.

Hva som er billigst er litt forskjellig, følg med på tilbud :) 

Husker ikke hva malinga vi brukte het, men det var et av de dyreste merkene.

Anonymous poster hash: 2faf3...7a4
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde gått for den billigste malingen. Er jo greit med litt kvalitet, fordel at det holder i mange år.

Men nå har jeg ikke peiling på dette ;)

Vi skal male huset grått nå selv i år, kommer til å gå for Jotun Optimal. Husker jeg googlet litt på den vs drygolin, men husker hvorfor vi endte på Optimal

Anonymous poster hash: 9299e...4d8

Skrevet

Kjøpte et gammelt hus og eieren var blitt dement , så her fikk man ikke akkurat noe klart svar på om det var brukt beis eller maling. Man kan evt ta av en planke på huset, ta det med til en malingbutikk å høre hva de mener det kan være, men da vi gjorde dette, så fikk vi så ulike svar,så vi endte opp med ( Drygolin) beis.

Kjøpte dengang all maling på coop obs, da de akkurat da hadde et tilbud gående.

Anonymous poster hash: 6687c...62b

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Om det er trekt inn i treverket er det beis, hvis det ligger som et lag oppå er det maling. Stort sett :-)

Skrevet

Og hvis huset er gammelt - fra 1950-tallet f.ex kan det hende det er malt med linoljemaling. Hvis det er tilfelle er det viktig å male over med linoljemaling. Annen maling vil boble seg, det fungerer ikke. Det gjelder bare gamle hus. Er en del år siden man sluttet med linoljemaling, men hvis det er det som er brukt, må man fortsette med det. Hilsen en som har malt gammelt hus...

Anonymous poster hash: 84246...5ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...