Gå til innhold

Kjøpe bolig sammen, ulik ek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe leilighet med samboeren, men er kun jeg som har egenkapital. Hvordan gjør vi det for at det skal bli så rettferdig som mulig?

Anonymous poster hash: 0f813...b5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt med meg egenkapitalen inn, delt verdistigningen likt, og ved evt. brudd tatt samme egenkapital ut igjen.

Anonymous poster hash: bf340...1a0

Skrevet

Hadde eid 50/50 hver og ved evt brudd beholder du EK. Min ex hadde mer EK enn meg og var uaktuelt å eie like mye som meg pga det, derfor eide jeg 1/3 av boligen, noe han til stadighet dro frem om vi var uenig om noe..for da var det han som skulle ha siste ordet må vite, han eide jo tross alt mest! Spy..!

Anonymous poster hash: 4fb51...8a9
Skrevet

Skal kjøpe bolig sammen med min samboer nå. Jeg har alt av EK, mens han har ingenting. Jeg eier boligen mer enn han, men vi kommer til å betale det samme i lån :-)

Anonymous poster hash: 07869...545
Skrevet

Spørs jo hvor mye egenkapital da. Jeg har ca 1,4 mill i egenkapital. Kjæresten har 100 000. Begge ønsker ikke mer gjeld enn ca 1 mill hver. Dermed kommer jo jeg til og eie mer enn han. Vi tjener ca likt og. Jeg vil gjerne ha verdistigning på den store delen jeg går inn med.

Anonymous poster hash: a5b6b...5fd
Skrevet

Spørs jo hvor mye egenkapital da. Jeg har ca 1,4 mill i egenkapital. Kjæresten har 100 000. Begge ønsker ikke mer gjeld enn ca 1 mill hver. Dermed kommer jo jeg til og eie mer enn han. Vi tjener ca likt og. Jeg vil gjerne ha verdistigning på den store delen jeg går inn med.

Høres ut som du ikke har tro på forholdet siden du vil ha verdistigningen på dine penger?

Jeg hadde ganske mye mer egenkapital enn han (ca 500.000), han ingenting.

Kjøpte bolig og eier likt.

Vi har felles økonomi og han tjener mye mer enn meg. Det er VÅRE penger, alt felles! Han har nok betalt mer i hus og familien as av lønnen sin opp gjennom årene enn jeg har med ek min.

Anonymous poster hash: da6d7...956

Skrevet

Høres ut som du ikke har tro på forholdet siden du vil ha verdistigningen på dine penger?

Vi har felles økonomi og han tjener mye mer enn meg. Det er VÅRE penger, alt felles! Han har nok betalt mer i hus og familien as av lønnen sin opp gjennom årene enn jeg har med ek min.

Jeg har vært i forhold i 10 år før, vi var gift, og trodde aldri vi kom til å bli skilt. Jeg arvet penger da vi var gift, og det forsvant til boliglån, oppussing, reiser osv. Så ble vi skilt ganske raskt etterpå. Og de pengene var borte.

Her så ønsker jo heller ikke min kjæreste å ha gjeld på mer enn 1 mill. Uten meg hadde han faktisk ikke fått kjøpt seg bolig overhodet. Det er jo takket meg han får bolig. Jeg har og to barn, vil faktisk da ha mulighet til å kjøpe ut han, hvis forholdet går galt. Ikke måtte ende opp med å måtte selge, og finne en billig leilighet, for det var alt vi hadde råd til. Han har ikke barn. Og jeg sitter med ganske stor egenkapital. Verdistigningen på den, kan faktisk være snakk om veldig mye penger. Er jo takket være verdistigning at jeg har så mye egenkapital.

Skrevet

Jeg har vært i forhold i 10 år før, vi var gift, og trodde aldri vi kom til å bli skilt. Jeg arvet penger da vi var gift, og det forsvant til boliglån, oppussing, reiser osv. Så ble vi skilt ganske raskt etterpå. Og de pengene var borte.

Her så ønsker jo heller ikke min kjæreste å ha gjeld på mer enn 1 mill. Uten meg hadde han faktisk ikke fått kjøpt seg bolig overhodet. Det er jo takket meg han får bolig. Jeg har og to barn, vil faktisk da ha mulighet til å kjøpe ut han, hvis forholdet går galt. Ikke måtte ende opp med å måtte selge, og finne en billig leilighet, for det var alt vi hadde råd til. Han har ikke barn. Og jeg sitter med ganske stor egenkapital. Verdistigningen på den, kan faktisk være snakk om veldig mye penger. Er jo takket være verdistigning at jeg har så mye egenkapital.

Tjener dere ganske likt?

Dumt viss en blir fattig og en rik i forholdet! Man skal jo leve sammen som en familie.

Skrevet

Vi hadde ulik egenkapital, han hadde mer enn meg. Husker ikke de nøyaktige tallene, men la oss si at jeg kunne betale 10% av kjøpesummen, han 30%, de resterende 60% var belånt. Da eier han 30+30% av huset, mens jeg eier 10+30%. I ettertid har jeg arvet penger som utgjør ca like mye som det han hadde mer enn meg i egenkapital, de pengene gikk rett inn i huset, så vi skal endre fordelingen til tilnærmet 50-50. 

Anonymous poster hash: 945c6...40b
Skrevet

Det handler da ikke om at man ikke har tro på forholdet! Det er fornuftig å gjøre slike avtaler FØR man plutselig sitter der midt i en bitter skilsmisse. Hva man tjener og bruker penger på mens man er sammen (spesielt om man er gift) er en ting - hva man bringer med seg inn i forholdet er en annen. Det var jeg som skrev om fordelingen 40&60% nettopp. Det er snakk om penger som min mann tjente før han møtte meg. Ser ingen grunn til at han ikke skal kunne få verdistigningen på de pengene? Nå tjener han mye mer enn meg, og det vil han nok gjøre resten av våre yrkesaktive liv, og det sier vi selvfølgelig ikke er mine/dine penger, men våre penger. Men penger han har spart før vi møttes, og min arv, det holder vi utenom, og det skulle bare mangle.

Anonymous poster hash: 945c6...40b

Skrevet

Her hadde samboer 400 000 i egenkapital etter boligsalg, mens jeg ikke hadde noe.

Han har lagt det i leiligheten, vi eier 50/50. Her går begge lønningene inn i fellesskapet nå. Men før det gjorde det så betalte han også litt mer inn til felles pga. han tjener mer.

Ved evt. brudd får selvfølgelig han de 400 000 kr. med seg igjen.

Anonymous poster hash: 100ec...fb6

Skrevet

okei.. Men si at jeg legger 500k inn i en leilighet og vi tar opp lån sammen og deler dette lånet 50 - 50. Si at vi kjøper leiligheten for 2,7. Skal vi da stå oppført at vi eier leiligheten 50 - 50? Og hvis det blir brudd skal vi da trekke fra de 500 k og så dele resten likt? Da vil jo ikke mitt innskudd ha økt noe som helst..

Anonymous poster hash: 0f813...b5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...