Gå til innhold

Retting av gloseprøver ol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har ukentlige gloseprøver i engelsk. Det er jo ganske vanlig og noe jeg regner med at de fleste barn på den alderen har.

Når læreren retter disse prøvene markerer hun bare det som er galt. Hver feil markeres med en stor rød "g". Datteren vår sliter mye med rettskriningen. Skolen har foreslått at hun bare skal lære seg halvparten av glosene, men hun vil gjerne prøve seg på alle. Som regel har hun klart alle glosene så godt at det er lett å forstå hvilket ord hun mener å skrive, men det skjer ofte et to vokaler har byttet plass, feil bruk av dobbelt konsonant, k i stedenfor c ol. Hun får ingen poeng for et ord med mindre det er helt riktig. Fungerer det slik hos dere også? Dette begynner faktisk å bli ganske demotiverende.

Det positive er jo at hun lærer ordene godt nok til å forstå dem når hun leser, men som regel har hun stavefeil i ca halvparten av ordene og uttrykkene. Det blir mange røde g-er og en begredlig poengsum.

Jeg skulle ønske læreren noen ganger så mer på hva de faktisk viste at de hadde lært og ikke bare på hva de ikke får til.

Anonymous poster hash: 8ae13...e19

Fortsetter under...

Skrevet

Her har gutten min på 10 år også gloseprøe hver uke, hvor de også skal lage setninger med ordene i. Her trekkes for eks 1/2 poeng dersom det er en feil eller man bytter om to bokstaver, mens 1 poeng trekkes om man rett og slett ikke husker ordet eller skriver det helt galt. Da markeres den bokstaven man har skrevet feil eller byttet om med en liten rød hake og så slriver læreren det riktig ved siden av. Vi skal signere på alle gloseprøvene, at vi har sett de, før de leveres tilbake til læreren, og dersom det er feil på de så skal barnet skrive det riktige på nytt ved siden av (dette gjelder alle prøver, ikke bare gloseprøver). På den måten ser de hva de har gjort feil og får skrevet det riktig, så kanskje de husker det bedre til neste gang. I tillegg får de alltid skryt for det de faktisk har fått til på prøver og gloseprøver, og det syns jeg er veldig bra. Det fokuseres både på det som er feil og må rettes opp i tillegg til det de faktisk har fått til og gjort bra.

Skrevet

Men, tenker du at hun skal få riktig på ting hun skriver galt? Gloser handler jo nettopp om å lære seg ordene og skrivemåten. Det er leit for datteren din som strever med rettskriving, og som sikkert legger ned mye jobb i å få det til, men det vil jo ikke hjelpe henne det grann når hun kommer høyere opp i klassene og skal skrive engelsk at læreren aksepterer "kar", "baot" og "buss" nå. Det vil jo allikevel alltid være feil. Etterhvert deles karakterene i et fag inn i muntlig og skriftlig. Da vil det jo telle veldig at hun har lært seg mange ord og har et godt ordforråd, men det blir helt feil å skulle gi poeng for ord som ikke er skrevet rett på en gloseprøve, bare fordi man i den sammenhengen kan tolke hvilket ord hun mener.

Anonymous poster hash: 128ce...29c
Skrevet

Men, tenker du at hun skal få riktig på ting hun skriver galt? Gloser handler jo nettopp om å lære seg ordene og skrivemåten. Det er leit for datteren din som strever med rettskriving, og som sikkert legger ned mye jobb i å få det til, men det vil jo ikke hjelpe henne det grann når hun kommer høyere opp i klassene og skal skrive engelsk at læreren aksepterer "kar", "baot" og "buss" nå. Det vil jo allikevel alltid være feil. Etterhvert deles karakterene i et fag inn i muntlig og skriftlig. Da vil det jo telle veldig at hun har lært seg mange ord og har et godt ordforråd, men det blir helt feil å skulle gi poeng for ord som ikke er skrevet rett på en gloseprøve, bare fordi man i den sammenhengen kan tolke hvilket ord hun mener.

Jeg synes faktisk at det å vise at man vet hvilket ord det er bør premieres med noe mer enn en stor rød "g" og jeg er sikker på at det hadde vært godt å få merket av det som er helt riktig med "R" eller noe annet også. Fokuset blir så stort på feilene og så lite på det som er bra.

Jeg hadde også følt det slitsomt om jeg hver uke skulle levere inn noe på jobben til vurdering og så kun få tilbakemeldinger på det som ikke var bra nok, mens det som faktisk var bra bare skulle blitt oversett.

Det er klart hun må få vite hva som var feil, men motivasjonsmessig tror jeg det hadde vært bedre å få tilbakemeldinger på det som var bra også.

Anonymous poster hash: 8ae13...e19

Skrevet

Helt riktig bør hun selvsagt ikke få, men 1/2 poeng for riktig ord som er feilstavet burde ikke være noe problem. Som du selv sier, gloser handler om å lære seg ordene og skrivemåten. Når hun da har klart å lære ordet, men ikke skrivemåten, har hun ikke da lært halve glosen? Det er snakk om en tredjeklassing som sliter med rettskrivning. Hvis hun ikke får kreditt får det hun faktisk klarer å lære vil det hele bli veldig demotiverende!  

Hi, jeg ville tatt det opp med læreren,spør om hun kan få halve poeng for feilstavede ord, når det er tydelig at hun har det riktige ordet,bare ikke stavemåten. Hvis læreren sier nei ber du om en faglig begrunnelse for dette, og tar det derfra. Inntil videre kan du jo selv påpeke at du ser hun har husket ordet, bare ikke stavemåten, og skryte av de ordene som er feilstavet, sånn at hun opplever at du vertfall ser hva hun faktisk har læret.

Anonymous poster hash: dc532...336

Skrevet

Jeg ville også tatt det opp med læreren og forklart at det er demotiverende og fortsetter det slik kan det bety at hun mister motivasjonen til å øver så godt fremover. 

Karakterer/retting skal være med på å fremme læring. Det ser det ikke ut til at det gjør i dette tilfellet. Dermed bør læreren gjøre noen endringer i forhold til tilbakemeldinger til datteren din. 

Hilsen mamma til en som også sliter. 

Anonymous poster hash: 80064...9c7

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...