overlord Skrevet 12. mai 2015 #126 Skrevet 12. mai 2015 Festdrakter kan du vel bruke sammen med hijab, men for bunad er det strenge "regler" for hvordan drakten skal bæres. Jeg bruker f.eks ikke solbriller eller mye sminke sammen med bunaden. Jeg syns hijab er et onde som uansett hvordan man snur og vender på det er kvinneundertrykkende. Om man leser på islamnet.no om hvorfor kvinner skal bære hijab kan man bli skremt. Her .feks: "Anta at to like vakre tvillingsøstre går nedover gaten. En av dem er kledd i den islamske hijaben, dvs. at hele kroppen er dekket, unntatt ansiktet og hendene opp til håndleddene. Den andre søsteren har på seg vestlige klær, et miniskjørt eller en kort stram shorts. Rett rundt hjørnet er det en alminnelig mann, kjeltring, eller kanskje en voldtektsforbryter som venter på et offer. Hvem vil han prøve seg på, kvinnen som bruker den islamske hijaben eller søsteren i miniskjørt? Naturligvis vil han prøve seg på kvinnen i miniskjørtet. Slike klesdrakter er en indirekte invitasjon til det motsatte kjønn for usømmelig oppmerksomhet. Koranen har rett når den sier at hijab forebygger trakassering av kvinner." Når menn trakasserer er det holdningen til disse mennene som er problemet. Det er aldri kvinnen som ikke har dekket seg til.
Førstemann Skrevet 12. mai 2015 #127 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Når du er 3. generasjons innvandrer er du for norsk å regne i mine øyne. Om du ikke føler tilhørighet til det landet du er født og oppvokst i, så har din familie feilet stort en eller annen plass i integreringen. Noe jeg mistenkte fra starten av når du ikke bare bruker hijab, men har venner som "ville ledd seg skakk" om du brukte en bunads tilhørende skaut. Da kan vi vel trygt si at de venninnene dine ikke er etnisk norske de heller. Da er det ikke rart du ikke føler tilhørighet om du kun menger deg med folk fra samme bakgrunn som deg selv, og selv lager et skille mellom dere og oss etnisk norske. Jeg vil iallefall ikke bære skyld for at du ikke føler deg hjemme her, selv om jeg mener at hijab og bunad ikke er passende sammen. Det er ingen som har sagt at du ikke kan kjøpe deg bunad eller festdrakt, eller at noen ville reagert på det. Problemet blir når du bruker hijaben din til. Såpass burde du vel skjønne utfra alle svarene du har fått. Men det er vel mye enklere å dra rasisme kortet, enn å prøve å forstå og respektere de meninger du får servert. At din datter bruker bunad er jo bare flott, og jeg er glad for å lese at hun ikke må bruke hijab til denne. At hun har sort hår (og eventuelt ellers ikke har nordiske preg) hefter da ingen! Det som provoserer er at du tror det. Anonymous poster hash: 485a5...678 Helt enig med anonym her! Når du er 3 generasjons innvandrer burde du ha mer respekt og forståelse for den norske kulturen enn det du utviser her. Og ja, jeg er så gammeldags at jeg ville reagert også som noen nevnte her hvis jeg så noen med caps eller cowboyhatt til bunaden!
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. mai 2015 #128 Skrevet 12. mai 2015 Synes det er mye tull i bunadsdebatten. Opprinnelig var de ikke så konforme som nå, man tok den stakken man hadde med det fine skjerfet og gjerne ei rein skjorte. Snittet var likt, men materialene var ulike. Husk bunaden er ikke så gammel som dere skal ha det til, den hadde sin fremvekst med nasjonalromatikken og startet på 1900 tallet. Og alle dere i bunadspolitiet, har der bunadssko med spenne? Det er ca like autentisk som solbriller. Lange kneppestøvler er mer likt seg. Og bruker du ikke hodeplagget til bunaden din er den faktisk ikke komplett, så fram med lua (fundamentalist)damer. Og jeg glemte å si, konetørklærne har sitt opphav fra Bysants i middelalderen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-er-bunads-fundamentalister/a/10110134/
Iselilja Skrevet 12. mai 2015 #129 Skrevet 12. mai 2015 Jeg fulgte deg helt til du argumenterte med at skautene er stygge og at vennene dine kom til å le av deg. I utgangspunktet synes jeg du er tøff om du går med bunad og hijab, men det argumentet ble for dumt. Det er som å bytte ut den traurige veska med Chanel, eller skoene med Louboutin.
Gjest Antarctica Skrevet 12. mai 2015 #130 Skrevet 12. mai 2015 Og jeg tør ikke kjøpe meg hverken bunad eller fesdrakt, i frykt av å få kommentarer/stygge blikk og i verstefall at forbipasserende skal gå til verbalt/fysisk angrep på meg. Dette rett og slett pga holdningene her inne. Er det virkelig slik ute i samfunnet også? Hilsen tredjegenerasjons innvandrerAnonymous poster hash: be900...943 Skaff en bunad med et dydig hodeskaut, da. Så overholder du alle reglene, både dine forfedres tradisjon og den norske. Setesdal, Trøndelag og flere vestlandsbygder har kvinne/koneskaut som skjuler alt håret.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #131 Skrevet 12. mai 2015 Dessverre ville jeg hevet øyebrynene om du kom med bunad og hijab. Men søk deg frem på forskjellige bunader og hodeplagg, finn deg en med heldekkende skaut og velkommen i bunadsgjengen. Anonymous poster hash: e0cb3...ad2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #132 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Sikker på at datteren din kommer til å se strålende ut! Og du; de kommentarene handler ikke om deg, de handler om nasjonaldrakten vår. Drakter vi er stolte av og knytter sterke følelser til. Noen i Norge blir provoserte av hijab, akkurat som jeg er sikker på at det finnes sneversynte mennesker i muslimske land som blir provosert av at kvinner i vesten går kledd som de gjør, og som ikke ville satt pris på at folk gikk rundt med store, synlige kristne symboler (i enkelte kretser blir man sågar drept for det). Anonymous poster hash: 4e645...291
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #133 Skrevet 12. mai 2015 Det som er så fint med dette landet er at vi alle har rett til å mene det vi mener, og du har rett til å gå kledd i det du vil uavhengig av hva andre mener. Og ingen har lov til å trakassere deg for det. Men vi må få lov til å ha meningene våre. Anonymous poster hash: 86b45...961
Giss Skrevet 12. mai 2015 #134 Skrevet 12. mai 2015 Synes det er mye tull i bunadsdebatten. Opprinnelig var de ikke så konforme som nå, man tok den stakken man hadde med det fine skjerfet og gjerne ei rein skjorte. Snittet var likt, men materialene var ulike. Husk bunaden er ikke så gammel som dere skal ha det til, den hadde sin fremvekst med nasjonalromatikken og startet på 1900 tallet. Og alle dere i bunadspolitiet, har der bunadssko med spenne? Det er ca like autentisk som solbriller. Lange kneppestøvler er mer likt seg. Og bruker du ikke hodeplagget til bunaden din er den faktisk ikke komplett, så fram med lua (fundamentalist)damer. Og jeg glemte å si, konetørklærne har sitt opphav fra Bysants i middelalderen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-er-bunads-fundamentalister/a/10110134/ Jeg ser folk i bunad med solbriller og glade ansikter når det er sol på 17. mai. Er det virkelig noe å bli forarget over? Paraply når det regner? Jeg synes du skriver mye fornuftigt her!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #135 Skrevet 12. mai 2015 Det at du drar rasismekortet, sammen med informasjonen om de helt sikkert kneggende venninnene dine, og, ikke minst, den snurte bemerkningen om at din datter med sort hår og bunad kan komme til å provosere noen, vitner om at du er svært dårlig integrert og nok føler lite fellesskap med oss andre nordmenn. Jeg blir oppriktig lei meg når 3. generasjons innvandrere tilsynelatende står så milelangt fra det norske fellesskapet. Anonymous poster hash: 7c5b1...fb5
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. mai 2015 #136 Skrevet 12. mai 2015 For min del kunne du forøvrig ha spurt om jeg hadde reagert på gummistøvler til ballkjole eller om du kunne gå i rosa plysjjoggedress i din bestevenninnes bryllup. Det er litt i samme gate.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #137 Skrevet 12. mai 2015 Tilbehør og sånn, dagens TV2 nytt www.tv2.no/2015/05/12/nyheter/17-mai/bunad/6894705 Anonymous poster hash: a7c04...3ba
Jezebel Skrevet 12. mai 2015 #138 Skrevet 12. mai 2015 Synes det er mye tull i bunadsdebatten. Opprinnelig var de ikke så konforme som nå, man tok den stakken man hadde med det fine skjerfet og gjerne ei rein skjorte. Snittet var likt, men materialene var ulike. Husk bunaden er ikke så gammel som dere skal ha det til, den hadde sin fremvekst med nasjonalromatikken og startet på 1900 tallet. Og alle dere i bunadspolitiet, har der bunadssko med spenne? Det er ca like autentisk som solbriller. Lange kneppestøvler er mer likt seg. Og bruker du ikke hodeplagget til bunaden din er den faktisk ikke komplett, så fram med lua (fundamentalist)damer. Og jeg glemte å si, konetørklærne har sitt opphav fra Bysants i middelalderen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordmenn-er-bunads-fundamentalister/a/10110134/ Ja, jeg har støvler og hodelin til bunaden min. Er det da greit at jeg har en mening om hvorvidt man burde respektere tradisjoner? Skjønner jo godt at folk med spenne på skoene ikke har rett til å uttale seg. Det er jo tross alt ingen forskjell på bunadsko MED SPENNE og hijab.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #139 Skrevet 12. mai 2015 Det finnes da flere bunader med skaut e.l. Velger du konedrakt fra Hardanger f.eks. så er håret mer tildekket enn det du har til vanlig vil jeg tro! Anonymous poster hash: 126a4...573
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #140 Skrevet 12. mai 2015 Det finnes da flere bunader med skaut e.l. Velger du konedrakt fra Hardanger f.eks. så er håret mer tildekket enn det du har til vanlig vil jeg tro! Anonymous poster hash: 126a4...573 Ja, men da vil jo venninnene hennes le seg skakk av henne må du skjønne. Så det vil hun ikke gå med Anonymous poster hash: b26ac...284
pifi med tre nurk Skrevet 12. mai 2015 #141 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Jeg synes det er trist at du opplever at du ikke har noen tilhørighet, men jeg kan ikke skjønner det er slik pga denne diskusjonen her inne. De aller fleste her sier enten go for it eller at de ikke synes hijab og bunad hører sammen . Det er ærlig mening som du må tåle å høre. Men du bestemmer jo selv om du skal tillegge det noen mening i ditt liv. Når du sier at hijab for dere er et moteplagg så skjønner jeg ikke den store begrunnelsen for at du må ha hijab i bunadssammenheng. Og når du samtidig ikke synes hodeplagget til bunader er fine (og noe dine venninner ville ledd seg i hjel av) så skjønner jeg det som at det egentlig ikke betyr så mye for deg å bruke bunad. Da ville du ikke tillagt dine venninnersituasjon mening så mye vekt. Endret 12. mai 2015 av pifi med tre nurk
førskolelæreren Skrevet 12. mai 2015 #142 Skrevet 12. mai 2015 Jeg hadde blitt glad om jeg kunne se deg i hijab og bunad!!!!! :-) Bunaden har ingenting med religion - det er en festdrakt. Alle kan bruke den og jeg mener at det kun er positivt om alle viser stolthet og bærer den!!
Superdolly Skrevet 12. mai 2015 #143 Skrevet 12. mai 2015 Jeg hadde sperret opp øynene og syntes det var helt feil om du kom i bunad og hijab. Omtrent som å komme i bunad og pumps. Eller bunad og cowboyhatt. Det finnes mange bunader som har tilhørende hodeplagg som nok fyller samme funksjon som hijab. Bruk heller det.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #144 Skrevet 12. mai 2015 Man kan gå med akkurat det man vil men det sier seg selv at hijab og bunad ikke hører sammen. Hadde nok fått noen blikk hvis jeg kom med en pimpa burka med typisk rosemønster vil jeg tro! Og at du kjører rasismekortet fordi folk sier meningene sine, er bare trist hi! Den må du lengre ut på landet med! Anonymous poster hash: 2d9df...c5e
ulydia Skrevet 12. mai 2015 #145 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Er du heilt blåst?! Beklager, men du høyrest for fjern ut til å vere sann. Og berre for å vere på den sikre sida: Nei, det provoserer nok veldig få at dotter di, med svart hår, går med bunad.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #146 Skrevet 12. mai 2015 Hi du hadde min sympati helt til du dro rasisme kortet. En bunad er vår nasjonaldrakt. En hijab hører ikke til da bunader har sitt tilbehør. At din datter har svart hår skjønte jeg ingen ting av, det har min familie også og vi er norske. Anonymous poster hash: 0bb27...b7b
Sint naken biltyv Skrevet 12. mai 2015 #147 Skrevet 12. mai 2015 Jeg hadde nok syntes at hijaben din var et særs upassende plagg å bære til en festdrakt eller en bunad, og kanskje til og med blitt en smule fornærmet, men jeg hadde ikke sagt det høyt til deg. Du hadde nok måttet tåle noen rare blikk da, mens jeg tenkte mitt. Må du bruke hijab til bunad/festdrakt da? Det er bare ikke passende med noe så undertrykkende som en hijab til et plagg som i stor del representerer frigjøring. Anonymous poster hash: 485a5...678 Enig. Kunne faktisk ikke vært mer enig!
Sint naken biltyv Skrevet 12. mai 2015 #148 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Regner med at vi kan le oss i hjel av dere med hijab siden dere kan le av våres hodeplagg. Venninnene dine og du virker helt blåst og har tydeligvis null respekt for andre. Men vi skal respektere dere? Tror ikke det!! Og det er ikke fordi du er mørk i huden for jeg driter i hudfarge. Dra rasismekortet ditt så mye du orker men rasisme er ikke problemet ditt, det er det oppførselen din (og venninnene dine sin) som er. Som du sier selv, vi får håpe holdningene blir bedre etterhvert som barna dine vokser til Endret 12. mai 2015 av Sint naken biltyv
SuperFries Skrevet 12. mai 2015 #149 Skrevet 12. mai 2015 Syns du skal designe egne hijab tilpasset de ulike bunadene. Problemet løst.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #150 Skrevet 12. mai 2015 Bare for å sette det litt på spissen, det blir som om jeg går med lårkortskjørt i Saudi Arabia med hijab. :0 Jeg mener, noen tradisjoner må respekteres i de landene vi er i. Vi må tilpasse oss. Skal du på død og liv dekke til håret så gå med skaut. Beklager min direkte tale, men de kommer fra levera. Har selv bodd i muslimske land og har måtte tilpasse meg, hadde håpet å møte samme respekten i Norge. Anonymous poster hash: 31b1b...2ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå