Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #101 Skrevet 12. mai 2015 De fleste bunader har sjal til, eller skaut. Sjalet er jo stort, så det skulle ikke være noe problem og få dekket alt håret der. Og da matcher du i hvert fall bunaden. Anonymous poster hash: a0f96...ec4
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #102 Skrevet 12. mai 2015 He he, hodeplaggene til bunader er der jo nettopp av gammel tradisjon for å dekke til håret. Vi skal ikke så langt tilbake før dette var vanlig her også, ingen av mine bestemødre ville bli sett levende på gata uten hatt.... Men Hijaben hører ikke til det tradisjonelle plagget, så gå for en variant som dekker til håret med hodeplagg. Ellers føler jeg det blir som å fsete ei svær sølje på nikaben.... Anonymous poster hash: d592f...159
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #103 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #104 Skrevet 12. mai 2015 Jeg syns det er flott at du ønsker å bruke bunad, og elsker å se mennesker fra alle land feire nasjonaldag sammen, og barnetog med ulike bunader og drakter er bare nydelig. Det som er greia her er at bunaden er et tradisjonsplagg. Du ville fått samme svar om du lurte på om du kunne ha NY-Capsen din på hodet, eller om du ønsket å bruke Strikket kvikklunsj lue. Ikke hijaben som er problemet, men at det er feil plagg til drakten... Anonymous poster hash: d592f...159
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #105 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Du har nok misforstått dette en smule når du tror dette har med rasistiske holdninger å gjøre, for sånn leste ikke jeg kommentarene her. Det har rett og slett å gjøre med at en hijab ikke passer til bunad da en bunad er et tradisjonsrikt plagg. En hijab passer like lite til bunad som en cowboyhatt hadde passet. Jeg er sikker på din datter blir kjempeflott i bunad, og hun vil neppe provosere noen pga sitt sorte hår. Anonymous poster hash: d73d1...fe5
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #106 Skrevet 12. mai 2015 Hvis du bærer hijaben din med stolthet,ville jeg blitt stolt av å vite at jeg lever i et land der du hadde muligheten til å kombinerer disse to "folkedraktene" uten å være redd for restriksjoner. At noen velger å lage et problem ut av en så fantastisk ting som at noen ønsker og markere sin tilhørighet til sitt "nye" land er ....bare trist. "Bunadregler" brytes i hytt og gevær (feil farge på strømper, feil hårfrisyre, feil veske, feil jakke osv... Så at hijaben ødelegger helhetsintrykket kan vel neppe brukes som tungtveiende argumentasjon for at du burde la være... Håper jeg ser deg på 17-mai! Hurra! For alle!! Med all respekt å melde; hijab er ikke en folkedrakt, det er et religiøst plagg som, i all hovedsak, brukes for å undertrykke kvinner i muslimske samfunn. Det at noen få kan velge om de vil bære hijab eller ikke endrer ikke utpreget tvangsbruk av hijab for millioner av kvinner verden over. Blant annet i Norge. Anonymous poster hash: 24a24...a94
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #107 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Respekt går begge veier, hi. Du vil at andre skal respektere at du vil bruke hijab til bunad, noe som overhodet ikke harmonerer med norske tradisjoner. Men ditt ønske om å bære hijab til bunad viser at du ikke respekterer folkedrakttradisjonene. Dette handler ikke om deg og din religion, det handler om respekt for nasjonale tradisjoner. Jeg vil forøvrig fraråde deg å spille diskriminering/rasismekortet. Det går inflasjon i det når det blir brukt hver gang man opplever motgang og får da motsatt effekt. Slik som i dette tilfellet. Hilsen mor med utenlandsk mann og barn som følger norske tradisjoner på nasjonaldagen. Anonymous poster hash: 24a24...a94
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #108 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Du er jo helt på bærtur. Anonymous poster hash: 86b45...961
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #109 Skrevet 12. mai 2015 Nei, enten eller!! Hijab og bunad representer to helt motsatte ting, og etter mon mening kan de IKKE kombineres! Her må du ta et valg. Anonymous poster hash: 8a063...7ad
Englenemine Skrevet 12. mai 2015 #110 Skrevet 12. mai 2015 Siterer først og fremst Miss Marple og enig med hennes post. Og en ting HI. Du drar frem rasismekortet noe det ikke er grunn til her nå. Har du lest alle postene? Ang ikke heller ha caps, andre sko enn bunadsko/ veske og ikke ansiktet fult av piercinger? Du velger å ignorerer dette og kommer til slutt med at datteren din har sort hår og skal ha festdrakt? Tøys og tull fra deg. Du fikk jo råd om bunad med tilhørende hodeplagg men da ville veninnene dine le av deg og de skautene var så umoderne og ikke fine? Med de holdningene til bunader burde du ikke ha det kanskje... Er ikke et moteplagg som flere har nevnt før.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #111 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Du er jo helt på bærtur. Anonymous poster hash: 86b45...961 Nei, vet du hva.... Man kan faktisk ikke få alt her i livet. Man må lære å kunne ta valg, ofre ting og godta det! Og så kan man ikke gå rundt i livet å være så hårsår!! Anonymous poster hash: 8a063...7ad
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #112 Skrevet 12. mai 2015 Skjønner bare ikke hvorfor hi skal undertrykke sin egen religion fordi hun vil gå med bunad? Hun er norsk hun også! Og det er mange nordmenn som har en annen religion! Hva hvis det er en person som vil bruke hodetørkle fordi hun har mistet håret pga cellegift, er det greit? Trodde virkelig vi var kommet lenger i samfunnet! Blir trist av å lese svarene du får her, hi! Ikke bry deg, gå med hijab til bunaden!:-) Anonymous poster hash: 9a93a...81a Det er helt riktig som du påpeker; at mennesker fra alle religioner bruker bunad om de er norske. Men muslimer er de eneste som bryter med bunadstradisjoner ved å bære hijab. Jeg tviler på at du ser forskjell på agnostikere, katolikker og kristne som bærer bunader. Anonymous poster hash: 24a24...a94
Gustav Klitt Skrevet 12. mai 2015 #113 Skrevet 12. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil) Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn. Må føye til: dette ble beskrivende ryddig. Det tror jeg må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. "Slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg" ?? Om det er den følelsen du får av å ha på deg bunad på 17. mai håper jeg du har valgt eller velger annen bekledning. Jeg kler meg i bunaden min med stolthet og føler meg kjempefin, helt uten å pine elelr å sulte meg. Dersom du syns bunad er et krenkende plagg for kvinner er du helt på bærtur!Om man liker bunad og hijab sammen er en annen diskusjon syns jeg, og jeg må helt ærlig si at jeg ikke har tenkt over det før jeg leste spm her inne nå. Aldri sett noen som bruker det sammen. I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg hadde reagert på det fordi betydningen av hijab og bunad hører hjemme i to forskjellige verdener, men muligens tenkt at det ikke passet sammen, på samme måte som om noen hadde gått med Bergans jakke over bunaden eller med sjøstøvler i stede for bunadsko. Støtter de som foreslår skaut eller annet hodeplagg som hører til bunaden her, så får HI heller leve med venninnner som ler seg i hel. Det er ikke akkurat en fashion-statement heller da, men at det passer sammen. Anonymous poster hash: d73d1...fe5 Tror du misforstod. På flere plan. Hvis vi først skal være petimetre, så er det riktigere å bruke hijab til bunaden enn gummistøvler. Hvis man vil ha variasjon i fottøy, så går det an å vurdere å snøre inn føttene fra småbarnsalderen av. (For ordens skyld _mener_ jeg strengt tatt ikke det heller.)
Gustav Klitt Skrevet 12. mai 2015 #114 Skrevet 12. mai 2015 He he, hodeplaggene til bunader er der jo nettopp av gammel tradisjon for å dekke til håret. Vi skal ikke så langt tilbake før dette var vanlig her også, ingen av mine bestemødre ville bli sett levende på gata uten hatt.... Men Hijaben hører ikke til det tradisjonelle plagget, så gå for en variant som dekker til håret med hodeplagg. Ellers føler jeg det blir som å fsete ei svær sølje på nikaben.... Anonymous poster hash: d592f...159 DA begynner vi å snakke integrering
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #115 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Ærlig talt, du har virkelig ikke forstått hva som har blitt skrevet her. Min mann, og dermed "halve slekta vår" , er fra Pakistan. Min skjønne niese bruker hijab, og det er ikke snakk om at hun kan ha den til bunad, uansett hvor vakker, nydelig og norsk hun er. Hijab og bunad er no go, og det har overhodet ingenting m rasisme å gjøre. Hiv den en offerrollen ut av vinduet, det er helt unødvendig. Anonymous poster hash: 9042e...35f
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #116 Skrevet 12. mai 2015 Bunader og hijab skal holdes laaaaaaaaaaangt unna hverandre! !!! Anonymous poster hash: d20d4...a57
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #117 Skrevet 12. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil) Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn. Må føye til: dette ble beskrivende ryddig. Det tror jeg må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. "Slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg" ?? Om det er den følelsen du får av å ha på deg bunad på 17. mai håper jeg du har valgt eller velger annen bekledning. Jeg kler meg i bunaden min med stolthet og føler meg kjempefin, helt uten å pine elelr å sulte meg. Dersom du syns bunad er et krenkende plagg for kvinner er du helt på bærtur!Om man liker bunad og hijab sammen er en annen diskusjon syns jeg, og jeg må helt ærlig si at jeg ikke har tenkt over det før jeg leste spm her inne nå. Aldri sett noen som bruker det sammen. I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg hadde reagert på det fordi betydningen av hijab og bunad hører hjemme i to forskjellige verdener, men muligens tenkt at det ikke passet sammen, på samme måte som om noen hadde gått med Bergans jakke over bunaden eller med sjøstøvler i stede for bunadsko. Støtter de som foreslår skaut eller annet hodeplagg som hører til bunaden her, så får HI heller leve med venninnner som ler seg i hel. Det er ikke akkurat en fashion-statement heller da, men at det passer sammen. Anonymous poster hash: d73d1...fe5 Tror du misforstod. På flere plan. Hvis vi først skal være petimetre, så er det riktigere å bruke hijab til bunaden enn gummistøvler. Hvis man vil ha variasjon i fottøy, så går det an å vurdere å snøre inn føttene fra småbarnsalderen av. (For ordens skyld _mener_ jeg strengt tatt ikke det heller.) Dette gir jo bare INGEN mening. Har du røyka sokkene dine i dag eller noe? Anonymous poster hash: d73d1...fe5
Giss Skrevet 12. mai 2015 #118 Skrevet 12. mai 2015 Jeg så en med festdrakt og hijab i fjor. Jeg reagerte ikke. Jeg reagerer heller ikke på folk som har synlige tatoveringer, blått hår eller piercinger sammen med bunaden. Et år så jeg en (sansynligvis opprørsk) tenåring som hadde tatt et livstykke i svart lær på i stedet for bunadens originale livstykke. Den slags kan bare ikke forarge meg. Beklager. Bunaden er et tradisjonsplagg men folk i dag er folk i dag og plagget er for en stor del et festplagg som folk bærer med stolthet og med variasjoner siden de er de folk de er. Det finns ingen bunadspoliti! Det finns anbefalinger om hva som hører til eller ikke - men det opp til en selv hva man er komfortabel med og hva som betyr noe for en. Om du ønsker å være diplomatisk hadde jeg valgt en festdrakt i stedet for en strengt tradisjonell bunad fra et eller annet lite sted hvor alle teller nøye i slekten for å sikre at man har "rett" til å bære deres bunad. - Men det er faktisk ingen som har rett til å si noe om du velger å gå med bunad og hijab. Like lite som hvis en kristen velger å la en halskjede med kors synes i skjortens halsåpning.
Hjertefru Skrevet 12. mai 2015 #119 Skrevet 12. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? HiAnonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil)Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn.Må føye til: dette ble beskrivende ryddig.Det tror jeg må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. "Slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg" ?? Om det er den følelsen du får av å ha på deg bunad på 17. mai håper jeg du har valgt eller velger annen bekledning. Jeg kler meg i bunaden min med stolthet og føler meg kjempefin, helt uten å pine elelr å sulte meg. Dersom du syns bunad er et krenkende plagg for kvinner er du helt på bærtur!Om man liker bunad og hijab sammen er en annen diskusjon syns jeg, og jeg må helt ærlig si at jeg ikke har tenkt over det før jeg leste spm her inne nå. Aldri sett noen som bruker det sammen. I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg hadde reagert på det fordi betydningen av hijab og bunad hører hjemme i to forskjellige verdener, men muligens tenkt at det ikke passet sammen, på samme måte som om noen hadde gått med Bergans jakke over bunaden eller med sjøstøvler i stede for bunadsko. Støtter de som foreslår skaut eller annet hodeplagg som hører til bunaden her, så får HI heller leve med venninnner som ler seg i hel. Det er ikke akkurat en fashion-statement heller da, men at det passer sammen.Anonymous poster hash: d73d1...fe5 Tror du misforstod. På flere plan. Hvis vi først skal være petimetre, så er det riktigere å bruke hijab til bunaden enn gummistøvler. Hvis man vil ha variasjon i fottøy, så går det an å vurdere å snøre inn føttene fra småbarnsalderen av.(For ordens skyld _mener_ jeg strengt tatt ikke det heller.) Dette gir jo bare INGEN mening. Har du røyka sokkene dine i dag eller noe? Anonymous poster hash: d73d1...fe5 Da har jeg røyka sokkene mine også, for jeg skjønner godt hva GK mener. Jfr svaret mitt lenger oppe. Ikke dermed sagt at jeg synes det er greit med hijab til bunad.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. mai 2015 #120 Skrevet 12. mai 2015 Du kan umulig ha lest svarene særlig godt. 90% av dem nevner ikke etnisitet eller religion med et eneste ord, de aller fleste som er uenige med deg er det fordi at de/vi synes at bunaden skal bæres i sin "originale" form. Dvs at man bærer det hodeplagget som hører til, går med bunadssko og ikke joggesko til og dropper partysminken og Louis Vuittonveska. Det har ingenting med rasisme å gjøre.
Jezebel Skrevet 12. mai 2015 #121 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Jada, trekk rasismekortet når du ikke fikk det svaret du ønsket deg. De aller fleste svarene har ingenting med etnisitet å gjøre. Det handler om norske tradisjoner. Og dem synes jeg at du, som den nordmann du er, skal respektere. Kommentaren om datteren din var bare tåpelig.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #122 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe en bunad/festdrakt.. Rett og slett fordi jeg har lest alle kommentarene her inne, og har diskutert dette med min mann. Jeg blir oppriktig lei meg, og føler meg identitetsløs, da jeg hverken hører til i mine besteforeldres hjemland, eller her vi er født og oppvokst. Jeg føler at man aldri kommer til å bli akseptert for hvem man er. Jeg håper så innderlig at holdningene vil forandre seg, når mine barn blir eldre. PS: min datter har sort hår og skal bruke bunaden sin, håper ikke det provoserer noen!! HI Anonymous poster hash: be900...943 Når du er 3. generasjons innvandrer er du for norsk å regne i mine øyne. Om du ikke føler tilhørighet til det landet du er født og oppvokst i, så har din familie feilet stort en eller annen plass i integreringen. Noe jeg mistenkte fra starten av når du ikke bare bruker hijab, men har venner som "ville ledd seg skakk" om du brukte en bunads tilhørende skaut. Da kan vi vel trygt si at de venninnene dine ikke er etnisk norske de heller. Da er det ikke rart du ikke føler tilhørighet om du kun menger deg med folk fra samme bakgrunn som deg selv, og selv lager et skille mellom dere og oss etnisk norske. Jeg vil iallefall ikke bære skyld for at du ikke føler deg hjemme her, selv om jeg mener at hijab og bunad ikke er passende sammen. Det er ingen som har sagt at du ikke kan kjøpe deg bunad eller festdrakt, eller at noen ville reagert på det. Problemet blir når du bruker hijaben din til. Såpass burde du vel skjønne utfra alle svarene du har fått. Men det er vel mye enklere å dra rasisme kortet, enn å prøve å forstå og respektere de meninger du får servert. At din datter bruker bunad er jo bare flott, og jeg er glad for å lese at hun ikke må bruke hijab til denne. At hun har sort hår (og eventuelt ellers ikke har nordiske preg) hefter da ingen! Det som provoserer er at du tror det. Anonymous poster hash: 485a5...678
Gjest Pusikatt Skrevet 12. mai 2015 #123 Skrevet 12. mai 2015 Aldri tenkt på dette før, så jeg har nok ikke sett noen med bunad og hijab. Men en interessant diskusjon. Men hva betyr hijaben for deg? Spør kun fordi jeg er nysgjerrig. Så noen nevnte at det var et undertrykkende plagg, men du sier du bærer det av egen vilje. Men jeg har egetnlig aldri skjønt FUNKSJONEN til hijaben? Er det for å dekke til håret ditt? Isåfall, hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #124 Skrevet 12. mai 2015 Nei! Hijab hører heller ikke til her i Norge.......... Anonymous poster hash: 75856...0f9
DaenerysStorm Skrevet 12. mai 2015 #125 Skrevet 12. mai 2015 Du hadde fått de samme svarene om du hadde spurt om det var greit å bruke jødelue (hva enn det egentlig heter) eller joggesko... Er så lei av det rasistkortet alle skal dra frem! Nordmann snakker imot en muslim = Rasist? Nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå