Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #76 Skrevet 11. mai 2015 Hadde jeg sett det hadde jeg blitt irritert, men jeg hadde aldri i verden gått å sagt det til deg. Du kan selvfølgelig gå med begge deler, men da må du også godta at du kan få mange irriterte blikk. Bunaden er virkelig noe som er særnorsk. Tenk hvis en av disse stammene i Amazonas som går regelrett nakne kom til et muslimsk land, krevde å få gå nakne, men ville også hatt på seg en hijab? Hadde det blitt rett i dine øyne? Anonymous poster hash: c70b7...f22
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #77 Skrevet 11. mai 2015 Jeg hadde blitt rørt hadde jeg sett deg! :-) Du blir sikkert nydelig! Anonymous poster hash: 9a93a...81a
Gjest Moonstruck Skrevet 11. mai 2015 #78 Skrevet 11. mai 2015 Hvis du bærer hijaben din med stolthet,ville jeg blitt stolt av å vite at jeg lever i et land der du hadde muligheten til å kombinerer disse to "folkedraktene" uten å være redd for restriksjoner. At noen velger å lage et problem ut av en så fantastisk ting som at noen ønsker og markere sin tilhørighet til sitt "nye" land er ....bare trist. "Bunadregler" brytes i hytt og gevær (feil farge på strømper, feil hårfrisyre, feil veske, feil jakke osv... Så at hijaben ødelegger helhetsintrykket kan vel neppe brukes som tungtveiende argumentasjon for at du burde la være... Håper jeg ser deg på 17-mai! Hurra! For alle!!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #79 Skrevet 11. mai 2015 Skjønner bare ikke hvorfor hi skal undertrykke sin egen religion fordi hun vil gå med bunad? Hun er norsk hun også! Og det er mange nordmenn som har en annen religion! Hva hvis det er en person som vil bruke hodetørkle fordi hun har mistet håret pga cellegift, er det greit? Trodde virkelig vi var kommet lenger i samfunnet! Blir trist av å lese svarene du får her, hi! Ikke bry deg, gå med hijab til bunaden!:-) Anonymous poster hash: 9a93a...81a
Mammaaaaaa Skrevet 11. mai 2015 #80 Skrevet 11. mai 2015 Skjønner bare ikke hvorfor hi skal undertrykke sin egen religion fordi hun vil gå med bunad? Hun er norsk hun også! Og det er mange nordmenn som har en annen religion! Hva hvis det er en person som vil bruke hodetørkle fordi hun har mistet håret pga cellegift, er det greit? Trodde virkelig vi var kommet lenger i samfunnet! Blir trist av å lese svarene du får her, hi! Ikke bry deg, gå med hijab til bunaden!:-) Anonymous poster hash: 9a93a...81a Ble anonym i dette og forrige innlegg, det var ikke meningen!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #81 Skrevet 11. mai 2015 Den enkle løsningen; Kjøp en festdrakt og gå med akkurat hva du vil til den!Enklete festrdrakter er da riktig så lekker og flott i snittet også - og de ser veldig tradisjonelle ut. samtidig som man er fri til å bære solbriller, klovnehatt, stiletthæler, trillebagg - faktisk hva man vil - uten å bryte noen tradisjoner. Anonymous poster hash: e0158...3e0
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #82 Skrevet 11. mai 2015 Jeg synes heller du skal vise frem dine egne røtter jeg, dere har sikkert noen fargerike festdrakter dere også?. Og da kan du beholde hijaben på. Bunad og hijab går ikke i hop dessverre. Anonymous poster hash: c33fc...1a9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #83 Skrevet 11. mai 2015 Det er synd dette i det hele tatt skal være en problemstilling. Jeg skjønner at både bunad og hijab er to plagg med stor symbolsk verdi på to forskjellige måter, men om noen vil kombinere de to så må man jo få det uten at det skal ha noen betydning for andre. og ærlig talt.... Tredje generasjons innvandrer er en nordmann med røtter i norge men en slektshistorie som strekker seg utenfor landegrensen. Anonymous poster hash: cea40...292
Katteskinnet Skrevet 11. mai 2015 #84 Skrevet 11. mai 2015 Støtter alle dem som nevner skaut eller andre hodeplagg som naturlig hører til bunaden. Hijab og bunad blir helt feil i mine øyne, men selvfølgelig, du gjør nok som du vil. Angrepet blir du nok ikke, men malplassert, DET er det.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #85 Skrevet 11. mai 2015 Hadde jeg sett det hadde jeg blitt irritert, men jeg hadde aldri i verden gått å sagt det til deg. Du kan selvfølgelig gå med begge deler, men da må du også godta at du kan få mange irriterte blikk. Bunaden er virkelig noe som er særnorsk. Tenk hvis en av disse stammene i Amazonas som går regelrett nakne kom til et muslimsk land, krevde å få gå nakne, men ville også hatt på seg en hijab? Hadde det blitt rett i dine øyne? Anonymous poster hash: c70b7...f22 Rart at du sammenligner å "dekke" kroppen med et plagg med å være naken😳😳😳 Anonymous poster hash: 02bcf...e93
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #86 Skrevet 11. mai 2015 Hijab og bunad hører ikke sammen. Hadde jeg sett det hadde jeg blitt sint, det hadde jeg sett på som et hån mot landet vårt. Anonymous poster hash: 10a64...848
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #87 Skrevet 11. mai 2015 Synes man skal vise respekt for hverandres kulturer og religioner, og det gjør HI ikke om hun går med bunad og hijab. Hva om noen gikk med hijab eller niqab oventil, men også med miniskjørt? I Norge, stakkars naive Norge, er jo alt tillatt snart. Muslimer får det som de vil, eget bønnerom på UiO, moskeer overalt, går du med vanlige norske plagg i områder med mange muslimer får du ikke bare stygge blikk... Og om nordmenn hadde prøvd å gjøre noe lignende i et muslimsk land, så vet vi jo at det aldri ville blitt godatt. Synes HI får ta på seg najonaldrakt der hvor hun har sine røtter fra på nasjonaldagen. Og da kan hun jo bruke hijaben sin Anonymous poster hash: a27b8...d63
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #88 Skrevet 11. mai 2015 PS: Og jeg tviler på at du elsker bunad. Men elsker å provosere gjør du hvertfall. Anonymous poster hash: a27b8...d63
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #89 Skrevet 11. mai 2015 PS: Og jeg tviler på at du elsker bunad. Men elsker å provosere gjør du hvertfall. Anonymous poster hash: a27b8...d63 Får den følelsen jeg også. Kan enkelt fikses med tilhørende sjal, men det blir kjerringaktig? Haha, ja, riktig. Anonymous poster hash: 10a64...848
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #90 Skrevet 12. mai 2015 Ei jeg kjenner bruker hijab og bunad, hun får verken kommentarer eller blikk. Og det ser faktisk ganske OK ut syns du kan bruke bunad! Anonymous poster hash: fe626...a64
MammantilNurket Skrevet 12. mai 2015 #91 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Jeg er ikke så opptatt av om HIB tøyser eller ikke. Jeg synes dette er en interessant problemstilling. Jeg ser ikke problemet med hijab og bunad. Det er mange måter å være norsk på. Bunaden handler om geografi og røtter - ikke religion. I min verden (som er veldig flerkulturell) blir å kritisere hijabbruk til bunad litt som å insistere på at bare kaukasiske barn får gå i 17.maitoget ... Jeg er selv stolt eier av to flotte shalwar kameezer som jeg har fått i gave av vener. Jeg er hverken pakistaner eller muslim, men har _bare_ møtt anerkjennelse og lovord når jeg har hatt den på meg i forbindelse med høytider og fester. Kulturen vår er i stadig endring. Bunad og hijab kan, slik jeg ser det, betraktes som et møte mellom to kulturer. Hipp-hipp-hurra og gratulerer med dagen! Endret 12. mai 2015 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #92 Skrevet 12. mai 2015 Hadde sikkert ikke sett det en gang. Men når det er sagt. Koneskaut ble laget til de fleste bunader, nettopp fordi norske "koner", gifte kvinner, skulle dekke seg til og være tekkelige. Så hvorfor ikke gå for det? Nå vet jeg ikke hvor i landet HI bor, men antar hun er såpass "norsk" at hun velger en bunad hun har tilhørighet til? Hijab, tja,- bunad man ikke har tilhørighet til? Nope Når det er sagt, piercinger og "crazy frisyrer har helt siden dag en blitt fjernet før bunaden taes på. Fikk bunaden som 15åring,- og har alltid tatt ut slike "ureglementære" ting av respekt for bunad. Bunadsko er et must (såfremt man ikke har god unnskyldning for det), og man skal selvsagt ikke ha vanlig håndveske. Solbriller er for meg et must såfremt sola kan så mye som skimtes bak en sky, men hadde helts sett jeg kunne lagt de fra meg uansett. Og bunadsparaply er bra,- men nøyer meg selv med en sort, nøytral en.... At koneskaut ikke er fine er IKKE en god nok unnskyldning, såfremt det fyller krav til "hijab"-erstatning. Men der må du som sagt se hvilke bunad (-er) du kan bruke etter hvor dine familie har bodd i Norge. Ikke alle har koneskaut, og noen av disse vil helt sikkert ikke dekke nok,-uansett.. Den fineste bunaden i mine øyne kan jeg ikke bruke, nettopp av den grunn at den kommer fra annet sted i landet Anonymous poster hash: 412a7...4a6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #93 Skrevet 12. mai 2015 Bunad og hijab er no go, men det fleste bunader har jo konesjal/konehatt. Kan du ikke bruke det, da? :-) Anonymous poster hash: 48a7a...adb
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #94 Skrevet 12. mai 2015 De skautene jeg har googlet opp er helt horrible! Kan ikke tenke meg å bruke noe slikt. Jeg skjønner at dere tenker at hijab er hijab, men hijab er absolutt et moteplagg for muslimske kvinner. Hadde jeg gått med et slikt skaut, hadde nok venninnene mine ledd seg skakk i hjel. Hi Selv om jeg egentlig håper at du er et troll: Ta på deg hijaben din til bunad, du. Og le deg gjerne skakk av hodeplagget mitt sammen med venninnene dine, men så får du også finne deg i at jeg synes at et i utgangspunktet kvinneundertrykkende plagg som hijab passer særdeles dårlig sammen med nasjonaldrakten i et demokratisk land. Hurra for 17. mai! Anonymous poster hash: 7c5b1...fb5
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #95 Skrevet 12. mai 2015 Jeg hadde synes det var flott om du gjorde det. Enten vi liker det eller ikke er Norge blitt et land med mange ulike kulturer og religioner. Da er det naturlig at en del av befolkningen føler seg som en del av flere av disse, og ønsker å "ta litt herfra og litt derfra". Jeg ville smilt til deg om vi gikk forbi hverandre på 17.mai hvertfall Anonymous poster hash: 9693f...333
sug lut Skrevet 12. mai 2015 #96 Skrevet 12. mai 2015 Har du stedstilknytning til en bunad med skikkelig hodelin er jo problemet løst, vil jeg tro. http://www.norskflid.no/bunad/bunader/vest-agder/bunad-fra-vest-agder-med-plissestakk/hodelin-til-bunad-fra-vest-agder/Hvis aktuell bunad ikke har hodeplagg som kan erstatte hijab får du bruke festdrakt, da er ikke hijab et problem. Pynt deg og kos deg med nasjonaldagen, du.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #97 Skrevet 12. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil) Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn. Må føye til: dette ble beskrivende ryddig. Det tror jeg må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. "Slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg" ?? Om det er den følelsen du får av å ha på deg bunad på 17. mai håper jeg du har valgt eller velger annen bekledning. Jeg kler meg i bunaden min med stolthet og føler meg kjempefin, helt uten å pine elelr å sulte meg. Dersom du syns bunad er et krenkende plagg for kvinner er du helt på bærtur! Om man liker bunad og hijab sammen er en annen diskusjon syns jeg, og jeg må helt ærlig si at jeg ikke har tenkt over det før jeg leste spm her inne nå. Aldri sett noen som bruker det sammen. I utgangspunktet tror jeg ikke at jeg hadde reagert på det fordi betydningen av hijab og bunad hører hjemme i to forskjellige verdener, men muligens tenkt at det ikke passet sammen, på samme måte som om noen hadde gått med Bergans jakke over bunaden eller med sjøstøvler i stede for bunadsko. Støtter de som foreslår skaut eller annet hodeplagg som hører til bunaden her, så får HI heller leve med venninnner som ler seg i hel. Det er ikke akkurat en fashion-statement heller da, men at det passer sammen. Anonymous poster hash: d73d1...fe5
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #98 Skrevet 12. mai 2015 Bunad og hijab hører ikke sammen! Anonymous poster hash: 6dd92...ad6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #99 Skrevet 12. mai 2015 De skautene jeg har googlet opp er helt horrible! Kan ikke tenke meg å bruke noe slikt. Jeg skjønner at dere tenker at hijab er hijab, men hijab er absolutt et moteplagg for muslimske kvinner. Hadde jeg gått med et slikt skaut, hadde nok venninnene mine ledd seg skakk i hjel. HiAnonymous poster hash: be900...943 For meg handler dette om respekt. Akkurat som jeg respekterer kvinner som bruker hijab, må du respektere bunaden. Hvis jeg har forstått riktig handler hijab om å dekke håret. Da kan du velge en bunad med skaut. Hvis du ikke synes det er "moderne nok" har du misforstått poenget med bunad, og da kan du kanskje la vær... Anonymous poster hash: 031f8...1ac
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. mai 2015 #100 Skrevet 12. mai 2015 Jeg synes ikke det passer sammen. Det har ingenting med religion eller etnisitet å gjøre, du kunne ha snakket om flosshatt eller trailercaps for den del- det blir det samme. Til bunaden mener jeg man skal ha det hodeplagget som hører til. På samme måte som jeg heller ikke synes noe om joggesko, solbriller eller skrikende sminke til bunaden. En bunad er et tradisjonsplagg og ikke en motestatement. Det får man heller komme med ved andre anledninger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå