smurfis Skrevet 12. mai 2015 #151 Skrevet 12. mai 2015 Og jeg tør ikke kjøpe meg hverken bunad eller fesdrakt, i frykt av å få kommentarer/stygge blikk og i verstefall at forbipasserende skal gå til verbalt/fysisk angrep på meg. Dette rett og slett pga holdningene her inne. Er det virkelig slik ute i samfunnet også? Hilsen tredjegenerasjons innvandrer Anonymous poster hash: be900...943 Vet du hva, ha på deg både bunad og hijab og vær stolt av begge deler!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #152 Skrevet 12. mai 2015 Men hvorfor hijab og ikke et heldekkende skaut? Er hijaben i seg selv hellig, i såfall kan du jo ikke skifte den ut noen gang?? Eller må den gjennom deres mulla for å bli hellig? Poenget er vel at håret er dekket? Anonymous poster hash: e0cb3...ad2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #153 Skrevet 12. mai 2015 Åmlibunad, sunnmørsbunad, trønderbunad, hardangerbunad har også skaut (skal brukes av gifte kvinner) poenget det finnes mange som har heldekkende hodeplagg, let og du skal finne. Anonymous poster hash: e0cb3...ad2
MammaTilFrøkna Skrevet 12. mai 2015 #154 Skrevet 12. mai 2015 Jeg blir oppgitt, flau og irritert når jeg ser hva mange av dere skriver over her. Er det noen jeg ville hevet brynet til, og sett en ektra gang på, så er det dere. Dere anonyme over her som tror at bunaden kun kan brukes av etnisk norske. Dere som mener at å bruke hijab til bunad, er det samme som å bruke joggesko til bunad. Kjære HI, vær så snill - bruk bunad OG hijab med stolthet. Jeg ville isåfall blitt utrolig glad for å se deg på gata. Om du hadde sett meg smile, ville det selvfølgelig være et vennlig smil TIL deg, fordi jeg blir så glad for at det finnes mennesker som ser mennesker som mennesker, uansett land man kommer fra eller bor i. Ikke la disse anonyme over, holde deg fra å bruke bunad eller festdrakt. Norge er like mye ditt som mitt, og det er bunaden også. Til tross for at du bruker hijab og jeg ikke :-)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #155 Skrevet 12. mai 2015 Ærlig talt. Det går ikke. Mistanke om dette er tulleinnlegg. Ha respekt for bunadene, vær så snill, følg regler og skikker for bruk av bunad. Takk!! Anonymous poster hash: 8176f...3b6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #156 Skrevet 12. mai 2015 Norge er like mye ditt som mitt, og det er bunaden også. Til tross for at du bruker hijab og jeg ikke :-) Jo'a, om du gir beng i kvinnesak og norsk kultur. Anonymous poster hash: 7c5b1...fb5
Førstemann Skrevet 12. mai 2015 #158 Skrevet 12. mai 2015 Jeg blir oppgitt, flau og irritert når jeg ser hva mange av dere skriver over her. Er det noen jeg ville hevet brynet til, og sett en ektra gang på, så er det dere. Dere anonyme over her som tror at bunaden kun kan brukes av etnisk norske. Dere som mener at å bruke hijab til bunad, er det samme som å bruke joggesko til bunad. Jeg har ikke sett NOEN som har hevdet at bunad kun kan brukes av etnisk norske! Det er jo bare et helt usaklig argument å dra frem her nå. Det er kombinasjonen bunad og hijab folk reagerer på. Skikk og bruk, etikette, ære, respekt for tradisjon og norsk kultur. Da bruker man ikke et religiøst hodeplagg til folkedrakten, særlig ikke når det finnes alternativer som fyller den samme funksjonen!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #159 Skrevet 12. mai 2015 Åmlibunad, sunnmørsbunad, trønderbunad, hardangerbunad har også skaut (skal brukes av gifte kvinner) poenget det finnes mange som har heldekkende hodeplagg, let og du skal finne. Anonymous poster hash: e0cb3...ad2 men i følge hi så ser det latterlig ut vettu og hun vil bli gjort til latter av "venninnene" sine hvis hun skal gå med skaut som hører til bunader!! Anonymous poster hash: 2d9df...c5e
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #160 Skrevet 12. mai 2015 Hijab og bunad hører ikke sammen. Bra du velger å ikke blande disse to plaggene. Anonymous poster hash: 79f4a...009
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2015 #161 Skrevet 12. mai 2015 Det virker som om du har trukket deg fra diskusjonen, Hi, men regner med at du leser likevel. Du sier selv at du føler deg like norsk som andre, og at du også føler at du ikke hører til noe sted. Du skriver at det å bruke hijab er en motesak i jentegjengen. 365 dager i året velger du å bruke hijab for å vise at du har sterk tilhørighet til dine forfedres hjemland. Likevel sier du at du føler deg norsk. Vil det ikke da være fint å én dag i året virkelig vise det at du føler deg så norsk som du sier du gjør (selv om du også sier du ikke gjør det). Det er én eneste dag. Du har mange bunader med hodeplagg, noen finere enn andre. Du kunne fint brukt et av disse hodeplaggene og likevel holdt på dine andre tradisjoner med å dekke til håret. Men du velger å fortelle at hvis du bruker en hodeplagg som hører med bunad så ville dine venner ledd av deg... Da er det tydelig av det er vennenes meninger som er viktigere for deg enn bunaden. Da er det tydeligvis viktigere for deg å vise tilhørighet til venner med samme kulturtradisjoner (fra flere generasjoner siden), enn det er for deg å vise at du også føler deg tilknyttet til Norge. Du har mulighet å bruke et bunadhodeplagg som dekker det du ellers dekker med hijaben. Men det vil du jo ikke... Jeg hadde forstått det om det ikke fantes slike hodeplagg til bunader, men det gjør det jo. Da mener jeg at du én eneste dag i året, på ditt hjemlands nasjonaldag, kan bruke dette plagget. Så kan du heller bruke hijaben din de 364 andre dagene i året. Anonymous poster hash: 5a1dc...1cb
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #162 Skrevet 13. mai 2015 Jeg blir oppgitt, flau og irritert når jeg ser hva mange av dere skriver over her. Er det noen jeg ville hevet brynet til, og sett en ektra gang på, så er det dere. Dere anonyme over her som tror at bunaden kun kan brukes av etnisk norske. Dere som mener at å bruke hijab til bunad, er det samme som å bruke joggesko til bunad. Kjære HI, vær så snill - bruk bunad OG hijab med stolthet. Jeg ville isåfall blitt utrolig glad for å se deg på gata. Om du hadde sett meg smile, ville det selvfølgelig være et vennlig smil TIL deg, fordi jeg blir så glad for at det finnes mennesker som ser mennesker som mennesker, uansett land man kommer fra eller bor i. Ikke la disse anonyme over, holde deg fra å bruke bunad eller festdrakt. Norge er like mye ditt som mitt, og det er bunaden også. Til tross for at du bruker hijab og jeg ikke :-) Du leser nok denne diskusjonen like forvrengt som HI om du får ut av denne at noen her mener at bunad kun kan brukes av etnisk norske. Med mindre jeg har oversett mange innlegg her, så er det ingen som mener det. At bunad og hijab ikke passer estetetisk sammen er noe helt annet, og ja, det kan absolutt sammenlignes med å bruke joggesko til bunaden, hvorfor skulle det ikke det? Dersom poenget er å måtte dekke til håret er det flere flotte hodeplagg som hører til ulike bunader, men da diss vil få venninnene til HI til i le seg i hel, så må hun nesten droppe det skjønner du, det er tross alt viktigere å være moteriktig med hijaben på hodet enn å dekke til håret på en måte som kan passe til en bunad. Anonymous poster hash: d73d1...fe5
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #163 Skrevet 13. mai 2015 Jeg tror en festdrakt er forbundet med mindre "regler" enn en bunad, så kanskje gå for det i stedet? Om du vil bruke hijab. Sånn ellers så hadde jeg aldri sagt noe til deg, folk får gjøre som dem vil selv, men jeg synes ikke hijab (og joggesko, boblejakke, tennissokker ol) hører sammen med bunad. Anonymous poster hash: 95729...d6f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #164 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har jobbet en tid i Syria, kan ikke si jeg følte for å gå på tvers av det landets tradisjoner og regler om sikk og bruk så fikk ikke sola meg så mye den tiden jeg var der for å si det sånn. Og det er helt ok. Anonymous poster hash: 95729...d6f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #165 Skrevet 13. mai 2015 http://www.p4.no/story.aspx?id=613242 Kjør på med bunad og hijab! Anonymous poster hash: 93010...077
Leadh Skrevet 30. april #166 Skrevet 30. april Her var det mye rasisme ser jeg Til alle dere som er i mot hijab med bunad, burde kanskje se litt tilbake på norsk historie.. det var helt vanlig at norske kristne kvinner dekket håret med skaut eller andre hodeplagg akuratt som en hijab det finnes flere bunader som har hodeplagg som dekker håret.. legger ved noen eksempler (og til deg som la ut posten, eller andre norske muslimer/muslimser generelt, her er noen forslag til noe dere kan bruke for å dekke håret sammen med bunaden <3)sempler
Anonym bruker Skrevet 30. april #167 Skrevet 30. april Leadh skrev (8 minutter siden): Her var det mye rasisme ser jeg Til alle dere som er i mot hijab med bunad, burde kanskje se litt tilbake på norsk historie.. det var helt vanlig at norske kristne kvinner dekket håret med skaut eller andre hodeplagg akuratt som en hijab det finnes flere bunader som har hodeplagg som dekker håret.. legger ved noen eksempler (og til deg som la ut posten, eller andre norske muslimer/muslimser generelt, her er noen forslag til noe dere kan bruke for å dekke håret sammen med bunaden <3) Du vet innlegget er ti år gammelt? Anonymkode: 2986d...28b
Anonym bruker Skrevet 30. april #168 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (På 11.5.2015 den 21.48): Jeg hadde dessverre hevet et øyenbryn om det kom en i bunad og hijab.. Anonymous poster hash: 61568...c45 Det gjør man bare ikke. Det er blasfemi på høyt nivå. Det er krenkelse av nasjonaldrakten vår. Heldigvis har jeg ikke sett det enda, men hadde jeg sett det hadde jeg blitt rasende. Anonymkode: 03dc7...8c5
Anonym bruker Skrevet 30. april #169 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det gjør man bare ikke. Det er blasfemi på høyt nivå. Det er krenkelse av nasjonaldrakten vår. Heldigvis har jeg ikke sett det enda, men hadde jeg sett det hadde jeg blitt rasende. Anonymkode: 03dc7...8c5 For noe rasistisk tullball! Jeg bruker koneskautet til bunaden min. Eneste forskjellen på den og en hidjab er at jeg knytter skautet i nakken (kan festes foran også) mens en hidjab festes foran. Du ville ikke ha sett forskjell en gang. Anonymkode: 3f571...fb4
Anonym bruker Skrevet 30. april #170 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Det gjør man bare ikke. Det er blasfemi på høyt nivå. Det er krenkelse av nasjonaldrakten vår. Heldigvis har jeg ikke sett det enda, men hadde jeg sett det hadde jeg blitt rasende. Anonymkode: 03dc7...8c5 Du har da ingenting med hvordan andre kler seg! Min venninne hadde kreft da datteren konfirmerte seg og hadde bunad og hvitt skaut som dekket hele hodet - likt som en hijab. Hadde du blitt rasende da også? Anonymkode: aff65...b5b
Anonym bruker Skrevet 30. april #171 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det gjør man bare ikke. Det er blasfemi på høyt nivå. Det er krenkelse av nasjonaldrakten vår. Heldigvis har jeg ikke sett det enda, men hadde jeg sett det hadde jeg blitt rasende. Anonymkode: 03dc7...8c5 Tror jeg går for heldekkende hodeplagg til bunaden min i år og håper du ser meg. Anonymkode: 244b6...530
Anonym bruker Skrevet 30. april #172 Skrevet 30. april Gjest Zaria skrev (På 11.5.2015 den 21.54): Hva hvis man er etnisk norsk muslim da? Skal man ikke få lov til å bære nasjonaldrakten sin? Jeg synes du kan bære bunad på lik linje med alle andre nordmenn, og får du noen stygge blikk eller kommentarer så hev hodet og ikke bry deg! Det er de som har et problem, ikke du😃 klem💕 Stygge blikk og kommentarer er en uting uansett. Dessverre er det nokså vanlig uansett hva enkelte er misfornøyde med, slik oppfører dumme mennesker seg. For meg er hijab og bunad bare helt feil. Det er latterlig og ser bare dumt ut, for meg. Men om noen ønsker å bruke begge deler så bryr jeg meg ikke. Det er ikke meg det angår, og jeg lar det ikke gå ut over noen som bare ønsker å pynte seg. Det er jo positivt, så lenge det ikke er en bevisst markering av annet enn at en ønsker å pynte seg. Men jeg ville tenkt at det forteller om et Norge i oppløsning, og at det er trist og meningsløst at vi har muslimer i Norge. Men det er ikke noe en trenger å la gå ut over de enkeltmenneskene det gjelder. Det bruker jeg stemmeseddelen for å markere. Norge er bygd på kristendommen, selv om vi ikke er veldig kristne lenger, så er det grunnlaget for vår kultur. Islam passer ikke inn det samfunnet jeg ønsker å leve i. Men som sagt, jeg er ikke så primitiv at jeg går løs på muslimer i Norge. Anonymkode: f4098...a05
ulenissen Skrevet 30. april #173 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det gjør man bare ikke. Det er blasfemi på høyt nivå. Det er krenkelse av nasjonaldrakten vår. Heldigvis har jeg ikke sett det enda, men hadde jeg sett det hadde jeg blitt rasende. Anonymkode: 03dc7...8c5 Da får du sitte der og være rasende å ødelegge dagen for deg selv 🤷♀️ Bryr oss da ikke om hva en liten rasistisk mener.
Anonym bruker Skrevet 30. april #174 Skrevet 30. april Så trist at kvinner lar seg undertrykke med å gå rundt med hijab. Blir trist når jeg ser kvinner nedverdige seg med å gå med sånt. Anonymkode: 25468...11d
Anonym bruker Skrevet 30. april #175 Skrevet 30. april Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Så trist at kvinner lar seg undertrykke med å gå rundt med hijab. Blir trist når jeg ser kvinner nedverdige seg med å gå med sånt. Anonymkode: 25468...11d Og jeg blir trist av ignorante mennesker som deg. Tror du noen bryr seg? Anonymkode: aff65...b5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå