Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #51 Skrevet 11. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil) Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn. For noe tull! Jeg bærer iallefall min bunad med stolthet, og har aldri pinet meg inn i den på noen som helst måte. Det er heller ingen som blir tvunget til å bruke bunad om dem ikke vil. Bunad verken er eller har opprinnelse som et kvinneundertrykkende plagg, slik som en hijab. Å godta hijab på en slik dag (eller i det hele tatt etter min mening) er det motsatte av fremskritt! Anonymous poster hash: 485a5...678
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #52 Skrevet 11. mai 2015 Så mange snerpete kjerringer! Klart du kan ha bunad og hijab, jeg hadde syntes det var skikkelig kult å møte deg på gata på 17. mai :-) Ja til et moderne samfunn! Anonymous poster hash: 8b019...9da
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #53 Skrevet 11. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil) Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn. Må føye til: dette ble beskrivende ryddig. Hehe godt skrevet, selv om jeg er uenig. Anonymous poster hash: 86b45...961
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #54 Skrevet 11. mai 2015 Det er da mange fine skaut til bunader man kan bruke! Jeg bruker luen fra Nordlandsbunaden. Den er ikke akkurat så diskré eller moteriktig, men jeg liker den forde. Hvorfor skal vennene dine le av en bunad med fullt tilbehør? Mange av skautene er veldig gammeldagse, ja, men det er jo også bunaden! Det er ikke meningen at bunaden skal være moteriktig. Velger du bunadsskaut får du et enkelt kompromiss. Du får dekket til håret samtidig som ingen kommer til å reagere negativt på deg. Om du mener at du trenger hijaben for å vise din bakgrunn, klarer du vel å gå en dag uten? Du viser jo din muslimske bakgrunn hver dag så 17.mai kan du konsentrere deg om å vise den norske tilhørighet. Anonymous poster hash: 499b2...65e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #55 Skrevet 11. mai 2015 Bunader består av ulike elementer. For hver bunad er det noe ulikt, men disse ulike elementene bør være med, og ikke noe mer. Har med respekt for drakten å gjøre. Jeg klarer dessverre ikke å "godta" hijab og bunad. Ingen problem med hijab ellers, men ikke sammen med bunad! Rett og slett av respekt for kodene på klesplagget, ikke på grunn av motfølelse mot hijab! Anonymous poster hash: 774fe...8d0
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #56 Skrevet 11. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Nei, du kan løse dette enkelt og elegant ved å velge bunad m skaut som det finnes mange varianter av. Du vil ha et mer moteriktig hodeplagg, men det blir som å bytte bunadsskoene med stiletthæler fordi bunadsskoene er kjerringaktige (og det er de jo, men bunad er en "uniform" som man ikke kan pimpe/style som man vil😉) Anonymous poster hash: 9042e...35f Så, for å oppsummere: vi bruker nasjonaldagen til å feire kvinnefrigjøring ved å slanke og pine oss inn i et kvinneundertrykkende plagg. Kvinner fra andre kulturer får IKKE lov til å kombinere vårt tradisjonsplagg med sine kvinneundertrykkerskaut, fordi 1) vi vil ikke ha muslimsk innblanding mens vi krenker våre egne kvinner, og 2) å tilføre gadgets til bunaden er vi strengt i mot, fordi det representerer utvikling og at tidene forandrer seg, og selv om vi altså piner oss inn i kvinneplagestakken en gang i året for å feire hvor langt frigjøringen har kommet, er vi I MOT folk som faktisk sørger for fremskritt og sånn. Må føye til: dette ble beskrivende ryddig. Eller: Vi bruker nasjonaldagen til å feire det rotnorske og vår kultur ved blant annet og iføre oss nasjonaldraktene våre. Vi hegner om reglementet rundt bunaden da vi har et behov for at noen svært få ting er fredet fra "fremskritt og modernisering" særlig når det dreier seg om nasjonale symboler, kultur og tradisjon. Anonymous poster hash: 9042e...35f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #57 Skrevet 11. mai 2015 Nasjonaldagen er feiring av grunnloven, men i praksis er den vel så mye feiring av at krigen var over. Krigen. Hvor bidro til å deporterte jøder til utryddelsesleire i Polen, fordi de var annerledes. I lys avhandling nasjonaldagen representerer, gir det en særdeles dårlig smak i munn når man "bruker" bunaden til polarisering. "Nei, det er ikke lov til å bruke hijab til bunad. Enten er du mot oss, eller så er du med oss". Æsj! Anonymous poster hash: f9d7e...420
Von Hertelhofen Skrevet 11. mai 2015 #58 Skrevet 11. mai 2015 Du blir sikkert kjempefin! Ikke bry deg om disse inntørka negative nepetrollene som tror de har fasiten på alt. Go for it!!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #59 Skrevet 11. mai 2015 Så mange snerpete kjerringer! Klart du kan ha bunad og hijab, jeg hadde syntes det var skikkelig kult å møte deg på gata på 17. mai :-) Ja til et moderne samfunn! Anonymous poster hash: 8b019...9da Dette moderne samfunnet ditt vil raskt se ut som den tristeste midtøsten om vi lar muslimene slippe for mye til med sin (u)kultur. Anonymous poster hash: 485a5...678
ulydia Skrevet 11. mai 2015 #60 Skrevet 11. mai 2015 Nå er eg prinsipielt imot hijab, med eller utan bunad, men om du insisterer på hijaben synest eg ikkje du skal avstå frå å bruke bunad av den grunn. Eit anna poeng er jo at det blir stilkrasj, så eg hadde nok vurdert bunadslue eller -skaut om eg var deg.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #61 Skrevet 11. mai 2015 Bunader består av ulike elementer. For hver bunad er det noe ulikt, men disse ulike elementene bør være med, og ikke noe mer. Har med respekt for drakten å gjøre. Jeg klarer dessverre ikke å "godta" hijab og bunad. Ingen problem med hijab ellers, men ikke sammen med bunad! Rett og slett av respekt for kodene på klesplagget, ikke på grunn av motfølelse mot hijab!Anonymous poster hash: 774fe...8d0 Jeg klarer ikke å godta øredobber, synlige tatoveringer, piercinger, sminke, solbriller eller paraply med bunaden. Har med respekt for drakten å gjøre. *sarkasme* Hva med å ha respekt for FOLK istedet for et plagg?!? Anonymous poster hash: f9d7e...420
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #62 Skrevet 11. mai 2015 Bunader består av ulike elementer. For hver bunad er det noe ulikt, men disse ulike elementene bør være med, og ikke noe mer. Har med respekt for drakten å gjøre. Jeg klarer dessverre ikke å "godta" hijab og bunad. Ingen problem med hijab ellers, men ikke sammen med bunad! Rett og slett av respekt for kodene på klesplagget, ikke på grunn av motfølelse mot hijab!Anonymous poster hash: 774fe...8d0 Jeg klarer ikke å godta øredobber, synlige tatoveringer, piercinger, sminke, solbriller eller paraply med bunaden. Har med respekt for drakten å gjøre. *sarkasme* Hva med å ha respekt for FOLK istedet for et plagg?!? Anonymous poster hash: f9d7e...420 Men hvorfor er det alltid Ola Nordmann som må bøye seg da, å være den som alltid skal respektere andre, og godta alt? Hvorfor kan ikke HI her være den som må respektere at flertallet av oss ikke synes det er greit med hijab til bunad? For eksempel? Anonymous poster hash: 485a5...678
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #63 Skrevet 11. mai 2015 Bunader består av ulike elementer. For hver bunad er det noe ulikt, men disse ulike elementene bør være med, og ikke noe mer. Har med respekt for drakten å gjøre. Jeg klarer dessverre ikke å "godta" hijab og bunad. Ingen problem med hijab ellers, men ikke sammen med bunad! Rett og slett av respekt for kodene på klesplagget, ikke på grunn av motfølelse mot hijab!Anonymous poster hash: 774fe...8d0 Jeg klarer ikke å godta øredobber, synlige tatoveringer, piercinger, sminke, solbriller eller paraply med bunaden. Har med respekt for drakten å gjøre. *sarkasme* Hva med å ha respekt for FOLK istedet for et plagg?!? Anonymous poster hash: f9d7e...420 Men hvorfor er det alltid Ola Nordmann som må bøye seg da, å være den som alltid skal respektere andre, og godta alt? Hvorfor kan ikke HI her være den som må respektere at flertallet av oss ikke synes det er greit med hijab til bunad? For eksempel? Anonymous poster hash: 485a5...678 Det var et godt poeng i en mye større diskusjon.. Anonymous poster hash: a7c04...3ba
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #64 Skrevet 11. mai 2015 Joda, jeg har absolutt respekt for mennesker og ulike tradisjoner og kulturer. Poenget mitt er at det blir kjedelig om alt blir utvannet! Sier ikke at noe er verdt mer enn annet, men en ikke trenger å bruke alt på en gang, om noen skjønner.. ? (Dessuten kommer hvertfall min bunad med tilhørende øredobber og paraply. Klarte ikke å la være selv om jeg vet det sånn sett ikke var poenget ditt.) Må likevel si at jeg håper du ikke reagerer på samme vis irl om du er uenig med noen, snakk om å overreagere på et utsagn fra noen som du ikke er enig med! Anonymous poster hash: 774fe...8d0
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #65 Skrevet 11. mai 2015 Bunader består av ulike elementer. For hver bunad er det noe ulikt, men disse ulike elementene bør være med, og ikke noe mer. Har med respekt for drakten å gjøre. Jeg klarer dessverre ikke å "godta" hijab og bunad. Ingen problem med hijab ellers, men ikke sammen med bunad! Rett og slett av respekt for kodene på klesplagget, ikke på grunn av motfølelse mot hijab!Anonymous poster hash: 774fe...8d0 Jeg klarer ikke å godta øredobber, synlige tatoveringer, piercinger, sminke, solbriller eller paraply med bunaden. Har med respekt for drakten å gjøre. *sarkasme*Hva med å ha respekt for FOLK istedet for et plagg?!?Anonymous poster hash: f9d7e...420 Men hvorfor er det alltid Ola Nordmann som må bøye seg da, å være den som alltid skal respektere andre, og godta alt?Hvorfor kan ikke HI her være den som må respektere at flertallet av oss ikke synes det er greit med hijab til bunad? For eksempel? Anonymous poster hash: 485a5...678 Jeg skjønner ikke hva som liksom skulle være å bøye seg her. Det er spørsmål om et annet menneske kan "få lov" til å gå med de klærne hun vil eller ikke. Det plager da ingen! Og jeg tror ikke noe på at flertallet mener dette. bim er ikke representativt, forumet består av en hel masse White Trash. Anonymous poster hash: f9d7e...420
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #66 Skrevet 11. mai 2015 Bunader består av ulike elementer. For hver bunad er det noe ulikt, men disse ulike elementene bør være med, og ikke noe mer. Har med respekt for drakten å gjøre. Jeg klarer dessverre ikke å "godta" hijab og bunad. Ingen problem med hijab ellers, men ikke sammen med bunad! Rett og slett av respekt for kodene på klesplagget, ikke på grunn av motfølelse mot hijab!Anonymous poster hash: 774fe...8d0 Jeg klarer ikke å godta øredobber, synlige tatoveringer, piercinger, sminke, solbriller eller paraply med bunaden. Har med respekt for drakten å gjøre. *sarkasme*Hva med å ha respekt for FOLK istedet for et plagg?!?Anonymous poster hash: f9d7e...420 Men hvorfor er det alltid Ola Nordmann som må bøye seg da, å være den som alltid skal respektere andre, og godta alt?Hvorfor kan ikke HI her være den som må respektere at flertallet av oss ikke synes det er greit med hijab til bunad? For eksempel? Anonymous poster hash: 485a5...678 Jeg skjønner ikke hva som liksom skulle være å bøye seg her. Det er spørsmål om et annet menneske kan "få lov" til å gå med de klærne hun vil eller ikke. Det plager da ingen! Og jeg tror ikke noe på at flertallet mener dette. bim er ikke representativt, forumet består av en hel masse White Trash. Anonymous poster hash: f9d7e...420 White trash, hehe, trøst deg med at på seg selv kjenner man andre. Anonymous poster hash: 4ac40...c31
Hannasbananas Skrevet 11. mai 2015 #67 Skrevet 11. mai 2015 Jøss, her var det mye grums, på grensen til brunt... Kjør på, sier jeg! Jeg kjenner ei nydelig jente med lundebydrakt med en skjønn hvit hijab til. Det ser fantastisk OG himla kult ut!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #68 Skrevet 11. mai 2015 Jeg er for integrering. Men det er endel "regler" ved bunader som jeg synes vi skal respektere. Hijab til bunad synes jeg er en hån mot nasjonaldrakter og veldig respektløs. Man kan gjerne bruke Hijab for min del men ikke sammen med et så tradisjonsrikt plagg. Man bør ikke blande to så tradisjonsrike plagg. Anonymous poster hash: ce7a9...597
Hjertefru Skrevet 11. mai 2015 #69 Skrevet 11. mai 2015 Jag ville nok hevet et halvt øyenbryn hadde jeg truffet deg med bunad og hijab, men sånn helt i motsetning til hverandre synes jeg ikke de to plagene står. Elsker bunader, men for meg symboliserer de ikke frihet, selv om de brukes på 17. Mai. For meg er bunaden et tegn på norsk tradisjon og tilhørighet, og jeg synes det er kjempeflott at du ønsker å bruke bunad. For ca 150-200 år siden,i den tiden bunadene har sin opprinnelse, var det strenge restriksjoner på kvinners liv og seksualitet. Mange steder måtte gifte kvinner bruke hodelin for å markere at de tilhørte en mann. Kun unge jenter kunne bære håret løst osv. Det kunne også være egne regler for eldre, ugifte kvinner. I kirken måtte menn og kvinner sitte atskilt, det var påbud for hodeplagg i Guds hus for kvinner, mens menn derimot måtte ta av seg lua osv. Synes dette er en interessant diskusjon, for det er faktisk en del forbindelseslinjer mellom tradisjonelle hodeplagg i Norden/vesten og hijab. Men hadde jeg vært deg ville jeg byttet ut hijaben med et hodeplagg som hører til den bunaden du velger.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #70 Skrevet 11. mai 2015 Det er helt sant det. Slik var det. For 100 år siden! Anonymous poster hash: e157e...ee1
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 11. mai 2015 #71 Skrevet 11. mai 2015 Jeg ville synes du var beintøff om du gikk med bunad og hijab. Jeg ville beundret deg for ditt mot og for å vise din etnisitet så tydelig. Anonyme hatere finner du alltid, men de er ikke verd å bruke tida på. Gjør som du føler for.
*Miss Marple* Skrevet 11. mai 2015 #72 Skrevet 11. mai 2015 Det er litt sykt hele greia.. La oss si at jeg ikke hadde valgt å bruke hijab, at jeg ble tvunget til det av min far eller mann osv, også skulle jeg ut i det norske samfunnet og kjøpe meg en bunad, for å forsterke min identitet som nordmann, men så blir jeg undertrykket av nordmenn fordi de mener at jeg bruker et undertrykkende plagg? Altså.. Dobbelt undertrykkelse? Er det greit? Å ekskludere noen som allerede lider da? Hi Anonymous poster hash: be900...943 Du stiller et spørsmål og må tåle å få ulike meninger på det. Jeg har ingen motforestilling mot at voksne folk bruker hijab, men jeg syns at det hadde skurret å kombinere det med bunad. Det er fordi jeg holder meg til bunadsreglene så godt jeg kan og en hijab hadde brutt med det jeg syns var Ok. MEN jeg hadde ikke vist meningen min med et blikk og hadde respektert ditt ønske om å kombinere det, på samme måte som jeg gjør med dem som syns det er Ok å trekke ha vanlig veske og sko til bunaden, for eksempel. Jeg syns det blir feil av deg å tillegge alle som har motforestillinger en negativ holdning til muslimer generelt. Til bunad bruker man hodeplagget som hører til, ikke hijab, caps eller cowboyhatt. Min mening, siden du spurte.
Urwa Skrevet 11. mai 2015 #73 Skrevet 11. mai 2015 Du kan jo bruke en liten sort hijab som du kan knyte bak håret😊
Jezebel Skrevet 11. mai 2015 #74 Skrevet 11. mai 2015 Nei, jeg synes ikke man kan bruke hijab til bunad. Av samme grunn som at du ikke kan bruke caps, lue, dødningshodetørkle, flosshatt, stråhatt eller finlandshette. Den hører ikke til bunaden.
bIomstre Skrevet 11. mai 2015 #75 Skrevet 11. mai 2015 Jeg har brukt hijab til bunad! Det året jeg ikke hadde hår... Hadde ikke noe hodeplagg til bunaden min, så jeg fant et silkeskjerf i matchende farger som jeg danderte på min egen måte. Fikk ingen reaksjoner på det. Her er det absolutt mulig å finne en løsning du blir fornøyd med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå