Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Og jeg tør ikke kjøpe meg hverken bunad eller fesdrakt, i frykt av å få kommentarer/stygge blikk og i verstefall at forbipasserende skal gå til verbalt/fysisk angrep på meg. Dette rett og slett pga holdningene her inne. Er det virkelig slik ute i samfunnet også? Hilsen tredjegenerasjons innvandrer Anonymous poster hash: be900...943
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 Jeg hadde dessverre hevet et øyenbryn om det kom en i bunad og hijab.. Anonymous poster hash: 61568...c45
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Jeg hadde nok syntes at hijaben din var et særs upassende plagg å bære til en festdrakt eller en bunad, og kanskje til og med blitt en smule fornærmet, men jeg hadde ikke sagt det høyt til deg. Du hadde nok måttet tåle noen rare blikk da, mens jeg tenkte mitt. Må du bruke hijab til bunad/festdrakt da? Det er bare ikke passende med noe så undertrykkende som en hijab til et plagg som i stor del representerer frigjøring. Anonymous poster hash: 485a5...678
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 SÅ enig med anonym over meg her...... Anonymous poster hash: 034ae...47e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Det finnes bunader m tilhørende skaut, kan du bruke det? Bunad og hijab blir ellers i kategorien bunad og joggesko for meg, det går bare ikke. Men jeg er streng på bunadsregler. Syns ellers det er helt herlig at du ønsker deg bunad😊 Anonymous poster hash: 9042e...35f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Det er mange regler for skikk og bruk for bunader. Hijab og bunad hører ikke sammen!! Skal du bruke bunad må du droppe hijaben. Anonymous poster hash: c2fb0...e17
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Du gjør det nok riktig i å holde deg unna bunaden.. Anonymous poster hash: 5d020...49a
Gjest Zaria Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 (endret) Hva hvis man er etnisk norsk muslim da? Skal man ikke få lov til å bære nasjonaldrakten sin? Jeg synes du kan bære bunad på lik linje med alle andre nordmenn, og får du noen stygge blikk eller kommentarer så hev hodet og ikke bry deg! Det er de som har et problem, ikke du😃 klem💕 Endret 11. mai 2015 av Lillehi
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Jeg velger selv å bruke hijab, slik andre velger å tatovere seg eller klippe bolleklipp! Skjønner ikke hvorfor dere alltid skal fra det "undertrykkende-stakkars-kvinne" kortet! Det er jo dere som undertrykker meg, når jeg ikke får "lov" til å bruke et plagg som representerer det jeg føler er min nasjonalitet! Blir like rørt og skjelven jeg som alle andre når jeg hører nasjonalsangen! Anonymous poster hash: be900...943
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Jeg hadde reagert om jeg så en i hijab og bunad. Passer ikke sammen. Skal du absolutt gå med bunad får du droppe hijaben. Hadde riktignok ikke sagt noe eller vist det på noen måte til deg på gaten Anonymous poster hash: 8c816...4f1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Det blir jo som å.gå med verdens trangeste og korteste minikjole, med tidenes utringning. Og samtidig bruke hijab for å dekke seg til. Bunaden er en festdrakt som stort sett blir sett på som et selvfølgelig plagg (for de som har det) for å feire vår frihet. Hvordan kan man med stolthet bære et "frihets-plagg" når man samtidig skal ha på seg en hijab, som i mine og sikkert de fleste andres øyne Sees på som det heeeelt motsatte?!? Flott om du som ikke er etnisk norsk ønsker å bruke "vår" fantastiske drakt, men syntes faktisk det blir litt respektløst å bære en slik drakt med hijab. Anonymous poster hash: e157e...ee1
Gustav Klitt Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 På hvilken måte representerer stakken frigjøring? Trodde bunadene var (inspirert av) festplagg fra svunne tider, tider med et forhold mellom kjønnene som var mer som i retning av dagens India?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 Tuller dere?! Alle anonyme over her må være kjerringer fra indre langtvekkistan! Jeg hadde faktisk blitt RØRT om jeg så en dame med bunad og hijab. Det betyr at vedkommende er stolt av sin norske identitet i tillegg til at hun henger om opphavet sitt. Det nye Norge!! Kjempeflott! Og er sikkert veldig fint å på også, tror faktisk plagene kan passe godt sammen, siden de begge er litt "konservative". Håper virkelig jeg får se noen i bunad og hijab på 17 mai. Men tviler vel egentlig, siden jeg dessverre skal feire langt utpå landet i år, hvor slike holdninger sonde anonyme legger for dagen sikkert eksisterer i beste velgående. Anonymous poster hash: f9d7e...420
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 Bunad med skaut? Jeg bruker denne bunaden med skaut til. Bruker ikke hijab altså. Men skaut har jo noe av samme funksjonen😳 http://www.norskflid.no/bunad/bunader/aust-agder/aamlibunad-fra-aust-agder-dame/aamlibunad/ Anonymous poster hash: 1193d...441
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 Bruk skaut eller hodeplagget som hører til bunaden. Bunad og hijab blir som å bruke bunad med reinskinnsvest - totalt malplassert, med unntak om man er helt på vidda Anonymous poster hash: e7b82...b55
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #16 Skrevet 11. mai 2015 Det blir jo som å.gå med verdens trangeste og korteste minikjole, med tidenes utringning. Og samtidig bruke hijab for å dekke seg til. Bunaden er en festdrakt som stort sett blir sett på som et selvfølgelig plagg (for de som har det) for å feire vår frihet. Hvordan kan man med stolthet bære et "frihets-plagg" når man samtidig skal ha på seg en hijab, som i mine og sikkert de fleste andres øyne Sees på som det heeeelt motsatte?!? Flott om du som ikke er etnisk norsk ønsker å bruke "vår" fantastiske drakt, men syntes faktisk det blir litt respektløst å bære en slik drakt med hijab. Anonymous poster hash: e157e...ee1 Seriøst? Oss og dere? Som oss etnisk nordmenn, og dere tredjegenerasjons innvandrere med selv foreldre som er født i Norge ? Seriøst?! Mine barn er fjerdegenerasjons innvandrere, det gjør meg så vondt at folk fortsatt skal betrakte dem som utlendinger ! Vi har ikke innvandret!! Hi Anonymous poster hash: be900...943
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #17 Skrevet 11. mai 2015 På hvilken måte representerer stakken frigjøring? Trodde bunadene var (inspirert av) festplagg fra svunne tider, tider med et forhold mellom kjønnene som var mer som i retning av dagens India? Signerer! Stakk har da absolutt ingenting med frihet å gjøre, sludder og pølsevev. Anonymous poster hash: f9d7e...420
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #18 Skrevet 11. mai 2015 Hvis du bruker skaut istedenfor hijab er det innafor. bunad handler om mer enn en fin kjole. Synes også en bunad skal vise slektstilhørighet, men vet det er mange etnisk norske som kjøper den de synes er finest. Anonymous poster hash: 64d6d...2b7
Gustav Klitt Skrevet 11. mai 2015 #19 Skrevet 11. mai 2015 Det blir jo som å.gå med verdens trangeste og korteste minikjole, med tidenes utringning. Og samtidig bruke hijab for å dekke seg til. Bunaden er en festdrakt som stort sett blir sett på som et selvfølgelig plagg (for de som har det) for å feire vår frihet. Hvordan kan man med stolthet bære et "frihets-plagg" når man samtidig skal ha på seg en hijab, som i mine og sikkert de fleste andres øyne Sees på som det heeeelt motsatte?!? Flott om du som ikke er etnisk norsk ønsker å bruke "vår" fantastiske drakt, men syntes faktisk det blir litt respektløst å bære en slik drakt med hijab. Anonymous poster hash: e157e...ee1 Men det hører jo lue med til flere av bunadene, fordi de stammer fra en tid hvor det var vanlig for kvinner i Norge å dekke til håret..
Elsker livet Skrevet 11. mai 2015 #20 Skrevet 11. mai 2015 Mange av bunadene har egnet hodeplagg om du ønsker å dekke til håret.
pifi med tre nurk Skrevet 11. mai 2015 #21 Skrevet 11. mai 2015 Jeg velger selv å bruke hijab, slik andre velger å tatovere seg eller klippe bolleklipp! Skjønner ikke hvorfor dere alltid skal fra det "undertrykkende-stakkars-kvinne" kortet! Det er jo dere som undertrykker meg, når jeg ikke får "lov" til å bruke et plagg som representerer det jeg føler er min nasjonalitet! Blir like rørt og skjelven jeg som alle andre når jeg hører nasjonalsangen! Anonymous poster hash: be900...943 Så bruk bunad med tilhørende skaut? Det finnes jo mange bunader som har hodeplagg.. Så jeg skjønner dessverre ikke problemet. Håper du får en fin 17. Mai uansett!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #22 Skrevet 11. mai 2015 Tviler på at noen flyr på deg men syntes dette var en spennende diskusjon. Alt for mange kjerringer her desverre. Syntes forslaget om bunad med skaut ikke var helt feil? Dessuten regner jeg med at du vil ha en hijjab i matchenede farge så det vil jo uansett neppe stikke seg så fælt ut? Hva med en hijjab med bunadsmønster? Dét hadde vært litt kult! Anonymous poster hash: a7c04...3ba
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #23 Skrevet 11. mai 2015 Jeg velger selv å bruke hijab, slik andre velger å tatovere seg eller klippe bolleklipp! Skjønner ikke hvorfor dere alltid skal fra det "undertrykkende-stakkars-kvinne" kortet! Det er jo dere som undertrykker meg, når jeg ikke får "lov" til å bruke et plagg som representerer det jeg føler er min nasjonalitet! Blir like rørt og skjelven jeg som alle andre når jeg hører nasjonalsangen! Anonymous poster hash: be900...943 Ingen som nekter deg å bruke hijab, eller bunad. Vi sier det er upassende å bruke disse to plaggene sammen. Så får du velge selv. Du spør etter en mening, og da får du tåle å høre den også. Og hijab er undertrykkende, selv om der finnes kvinner som "velger" å bruke dette, så er opprinnelsen og den fortsatte bruk av dette plagget kvinneundertrykkende, og det er ikke til å komme unna. Beklager! Anonymous poster hash: 485a5...678
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #24 Skrevet 11. mai 2015 Hva hvis man er etnisk norsk muslim da? Skal man ikke få lov til å bære nasjonaldrakten sin? Jeg synes du kan bære bunad på lik linje med alle andre nordmenn, og får du noen stygge blikk eller kommentarer så hev hodet og ikke bry deg! Det er de som har et problem, ikke du😃 klem💕 Jeg syns ikke at det er ok med bunad og hijab helt uavhengig av etnisitet. Anonymous poster hash: 9042e...35f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #25 Skrevet 11. mai 2015 De skautene jeg har googlet opp er helt horrible! Kan ikke tenke meg å bruke noe slikt. Jeg skjønner at dere tenker at hijab er hijab, men hijab er absolutt et moteplagg for muslimske kvinner. Hadde jeg gått med et slikt skaut, hadde nok venninnene mine ledd seg skakk i hjel. Hi Anonymous poster hash: be900...943
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå