Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er nå på siste dag i uke 37 av svangerskapet, og tenker mer og mer på hvordan fødselen vil bli. Jeg føler fortsatt ingen frykt for hva som venter -men er utrolig spent, utålmodig og nysgjerrig...

Hvilken smertelindring skal jeg velge? Føde i vann? Hvordan kommer jeg til å takle dette? Osv...

Noen snille sjeler som har gode tips/råd eller historier de vil dele? Evt som har prøvd vannfødsel, og anbefaler dette?

Fortsetter under...

Ta ting som det kommer og ta imot/krev smertelindring ved behov. Ikke vær redd for å si fra, det er din fødsel!

Jeg fikk ikke føde i vann pga dårlig (ingen) fremdrift, men satte stor pris på de timene jeg fikk i badekaret.

Lykke til, du tåler mer enn du tror! 😉

Fødsel nr 1 var ikke så grei dessverre. Jeg gikk inn i det med å glede meg, og tenkte å ta smertelindring som det kom. Det kom til det punktet at jeg måtte ha epidural for det tok altfor lang tid, og kreftene dabbet helt av. Stort barn, lav hjerterytme og at han ikke kom seg ordentlig nedover gjorde at det til slutt ble to mislykkede forsøk med vakuum før de dro ham ut med tang. Ingen hyggelig opplevelse for noen av oss. 

Jeg fødte nr 2 i vann, og jeg synes det var fantastisk! Jeg elsker å ligge i badekar til vanlig, og det varme vannet lindret bra for meg. Jeg fikk bare 1,5 time i vannet før ungen var ute, men det var supert! Kom inn med 3 cm og det gikk da fort fremover, he he!

Nå venter jeg nr 3 om 7 uker, og innstillingen min er vel "vi ser hvordan det går, satser på å slippe epidural, og vil gjerne føde i vann en gang til" :D 

Masse lykke til med innspurten! 

Anonymous poster hash: 09d35...8ad

Du har samme innstilling som jeg har hatt og hadde med første.

Jeg syns dette med fødsel er så spennende.  Jeg gruer meg ikke, er bare spent på når det begynner, hvordan og så videre.

Jeg var veldig avslappet til smertelindring, men innerst inne ønsket jeg det nok ikke.  Da jeg plutselig skulle føde nr 1 hadde jeg ikke tatt ordentlig stilling til smertelindring og fikk en super fødsel uten epidural. 

Har ikke hatt noe smertelindring med de neste, likevel åpen for det nå som 4. kommer. 

Jeg klarer ikke å forestille meg at jeg kan ha noe glede av vann. Skjønner jeg skiller meg ut, men har hatt så intense fødsler at det ikke har vært noe tema..l.

Jeg ville og kunne føde i vann dersom jeg ønsket dette. satt i badekar,men ble uvel å kastet opp så j.... Når riene ble kraftige. Ville ikke ha smertelindring heller og hadde en helvetes lang seig pinsam åpning... Tilslutt sa jm at hun ønsket sterkt at jeg skulle ta epidural for å få hentet meg inn igjen. Gjorde det og det var fantastisk!!!! Epiduralen gikk tom tre timer før trykketrangen min kom. Ungen var ute på 35 min. Åpningsfase på 31t 😳 sliten ja... Er 7 mnd på vei med nr 2 nå. Gruer meg ikke til fødsel(gleder meg denne gangen også) men skal ta det mer som det kommer ang. Vann og smertelindring. Iom åpningen tok så lang tid hadde jeg nok klart meg uten dersom fødselen varte i 10t noe jeg satser på denne gangen 😜 men uansett så skal ungen ut og du klarer det 😊👍 ikke noe å grue seg til. Fantastisk premie venter på slutten ☺️ Lykke til.

Jeg ville og kunne føde i vann dersom jeg ønsket dette. satt i badekar,men ble uvel å kastet opp så j.... Når riene ble kraftige. Ville ikke ha smertelindring heller og hadde en helvetes lang seig pinsam åpning... Tilslutt sa jm at hun ønsket sterkt at jeg skulle ta epidural for å få hentet meg inn igjen. Gjorde det og det var fantastisk!!!! Epiduralen gikk tom tre timer før trykketrangen min kom. Ungen var ute på 35 min. Åpningsfase på 31t sliten ja... Er 7 mnd på vei med nr 2 nå. Gruer meg ikke til fødsel(gleder meg denne gangen også) men skal ta det mer som det kommer ang. Vann og smertelindring. Iom åpningen tok så lang tid hadde jeg nok klart meg uten dersom fødselen varte i 10t noe jeg satser på denne gangen men uansett så skal ungen ut og du klarer det ikke noe å grue seg til. Fantastisk premie venter på slutten ☺ Lykke til.

Ja noen ganger er det anbefalt at mor får hentet seg inn litt. Det er godt jordmødre kan si i fra at de syns det er en fordel om man får epidural.

Annonse

Jeg kan dele det at for min del så var nettopp uvitenheten om fødselsopplevelse det aller beste med første fødsel.
Det at jeg gikk på med nærmest hevet hodet og en innstilling som at "pytt sann, dette har kvinner gjort i siden tidenes morgen, jeg er kvinne, dette klarer jeg glatt".
Jeg var nysgjerrig og positivt innstilt, forventningsfull og engasjert, jeg følte en enorm glede over å få lov til å oppleve dette.
Jeg hadde ingenting å sammenligne med, andres historier prellet av, det gjaldt jo ikke meg, jeg skulle ha min egen opplevelse.
Jeg leste det jeg kom over av pustetekninkk, smertelindring, vannfødsel osv, alt.

Fødselen ble kjempefin den, jeg var godt fornøyd med egen innsats.
Jeg gikk til fødsel med en innstilling om at jeg skulle ta smertilllende om jeg virkelig følte behov for det, men at jeg skulle forsøke uten så lenge som mulig, men ble det, så ville jeg ha.
Det ble aldri noe smertestillende, jeg ventet hele tiden det skulle bli verre...Og plutselig hadde jeg en liten i armene.

Magisk.

Masse lykke til, det går nok strålende :)

Jeg kan dele det at for min del så var nettopp uvitenheten om fødselsopplevelse det aller beste med første fødsel.

Det at jeg gikk på med nærmest hevet hodet og en innstilling som at "pytt sann, dette har kvinner gjort i siden tidenes morgen, jeg er kvinne, dette klarer jeg glatt".

Jeg var nysgjerrig og positivt innstilt, forventningsfull og engasjert, jeg følte en enorm glede over å få lov til å oppleve dette.

Jeg hadde ingenting å sammenligne med, andres historier prellet av, det gjaldt jo ikke meg, jeg skulle ha min egen opplevelse.

Jeg leste det jeg kom over av pustetekninkk, smertelindring, vannfødsel osv, alt.

Fødselen ble kjempefin den, jeg var godt fornøyd med egen innsats.

Jeg gikk til fødsel med en innstilling om at jeg skulle ta smertilllende om jeg virkelig følte behov for det, men at jeg skulle forsøke uten så lenge som mulig, men ble det, så ville jeg ha.

Det ble aldri noe smertestillende, jeg ventet hele tiden det skulle bli verre...Og plutselig hadde jeg en liten i armene.

Magisk.

Masse lykke til, det går nok strålende :)

Håper min fødsel nr 2 blir sånn 😜

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...