Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #1 Skrevet 11. mai 2015 Hei Noen som er gode på limericks her? Jeg skal ha limerick i fm takke for maten tale. Tenkte å si noen hyggelige ord om brudeparet, og muligens ha en limerick i talen (men har ikke bestemt meg enda). Her er det beste jeg har klart å hoste opp foreløpig. Hadde vært fint om den inneholdt noe om et kommende barn og gitermål. Fredrik spurte Trine om å gifte seg Hun var snar og sa ikke nei For hun visste at Fredrik var god Matematikken med glans han besto (han er matematiker...) (Alternativt Et lite barn venter de to) ...siste setning sliter jeg med. På forhånd takk for hjelpen -G Anonymous poster hash: 70dc0...4b2
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #2 Skrevet 11. mai 2015 La oss starte med det første: Du har helt feil "takt" på limericken din/det er ikke en limerick du har laget. Du kan godt la det stå slik, men du må ikke presentere det som en limerick, det blir bare teit. Anonymous poster hash: 7009b...669
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #3 Skrevet 11. mai 2015 Tips: Søk på Limerick og Oppbygging, så får du en pekepinn. Anonymous poster hash: 7009b...669
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #4 Skrevet 11. mai 2015 Tips: Søk på Limerick og Oppbygging, så får du en pekepinn. Anonymous poster hash: 7009b...669 Ok. takk for hjelpen Første gang jeg prøver meg på noe sånt, og har laget en som forhåpentlig er litt bedre. "En kar fra Bærum har endelig funnet sin skreppe Noen bedre enn XXX finner man vel neppe Noen kjærester har det jo vært Men XXX har snært Vi er glade for at de har funnet sin rette" Er den bedre synes dere? Takk -G Anonymous poster hash: 70dc0...4b2
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #5 Skrevet 11. mai 2015 Limerick er kleint.. Anonymous poster hash: 8094c...f8e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #6 Skrevet 11. mai 2015 Tips: Søk på Limerick og Oppbygging, så får du en pekepinn. Anonymous poster hash: 7009b...669 Ok. takk for hjelpen Første gang jeg prøver meg på noe sånt, og har laget en som forhåpentlig er litt bedre. "En kar fra Bærum har endelig funnet sin skreppe Noen bedre enn XXX finner man vel neppe Noen kjærester har det jo vært Men XXX har snært Vi er glade for at de har funnet sin rette" Er den bedre synes dere? Takk -G Anonymous poster hash: 70dc0...4b2 Denne var bra syns jeg Etter hvordan jeg husker en limerick skal være så er denne ganske riktig. Anonymous poster hash: d8091...b3e
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #7 Skrevet 11. mai 2015 Nr to var best. Anonymous poster hash: 700fc...2bf
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #8 Skrevet 11. mai 2015 Limerick er kleint.. Anonymous poster hash: 8094c...f8e Ja det er så flaut. Dør av sånne nødrim jeg altså!! Anonymous poster hash: f86d2...425
soleia Skrevet 11. mai 2015 #9 Skrevet 11. mai 2015 Ingen av eksempela fyller vilkåra til ein Limerick, den siste likna mest, men har ikkje rette rytmen. http://no.wikipedia.org/wiki/Limerick_%28poesi%29http://no.wikipedia.org/wiki/Limerick_%28poesi%29 Du kan jo gjerne lage heile talen på rim, den treng ikkje vere lang, og godt rim kan vere morsomt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #10 Skrevet 11. mai 2015 Verselinjene dine er altfor lange hvis det er en limerick du vil ha. En kul fyr fra Oslo vest Har invitert til bryllupsfest Trine vant prinsen Og bryllup i pinsen For Peter er Trine best! Anonymous poster hash: dd471...947
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #11 Skrevet 11. mai 2015 Denne oppfyller "takt-kravene" til en limerick (jeg kommenterer ikke innholdet): En nisse på vei over heiavar sliten og lei hele greia.Han fant seg en støl, fikk brenn'vin og øl,så gikk han til sengs med budeia. Anonymous poster hash: 7009b...669
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #12 Skrevet 11. mai 2015 Hei og takk for innspill Skal jobbe litt mer med dette... Det er jo litt gøy, selv om det blir litt kleint. Skal ha tale på slutten, så regner med at alle har fått litt innabords og ler av mine dårlige rime haha. Anonymous poster hash: 70dc0...4b2
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #13 Skrevet 11. mai 2015 Verselinjene dine er altfor lange hvis det er en limerick du vil ha. En kul fyr fra Oslo vest Har invitert til bryllupsfest Trine vant prinsen Og bryllup i pinsen For Peter er Trine best! Anonymous poster hash: dd471...947 Disse er for korte igjen. Det skal være ni stavelser i første, andre og femte linje, og fem stavelser i tredje og fjerde linje. Regla med Nissen som var på vei over heia over her er den eneste i denne tråden som har limerick-rytme. Anonymous poster hash: db015...0d4
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #14 Skrevet 11. mai 2015 Limerick er kleint.. Ja, en dårlig limerick er virkelig utrolig kleint, da bruker man heller en annen type rim (om man absolutt må rime). Men en god limerick er bra, bare husk at lista ligger svært høyt for hva som er en god limerick. En ting er at takten må sitte dønn fast, en annen ting er at innholdet, og særlig sluttlinja/-poenget må ha skikkelig snert. Jeg synes HI er laaangt unna dette ennå. Anonymous poster hash: 7009b...669
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2015 #15 Skrevet 11. mai 2015 , og særlig sluttlinja/-poenget må ha skikkelig snert. Og når det kommer til snert og bra innhold i en limerick, holder det ikke med informasjon om at Fredrik og Trine skal gifte seg, at Trine ikke sa nei, at han er matematiker, eller at de venter barn. Du kan godt bygge limericken opp rundt en hendelse, et særtrekk eller noe annet som handler om paret, men det må være litt "dristigere"/mer spesielt enn tingene du nevner. Synes jeg. Anonymous poster hash: 7009b...669
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå