Gå til innhold

Hei, kan dere se hit litt? Alenemamma med 3 barn og sommerferie

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en alenemor med 3 barn, hvor minste vil være 7mnd til sommeren. De to andre er 11 og 9. Jeg bor i en større norsk by, har ikke bil. Jeg har et stort ønske om å reise bort i sommer. Har ingen som kan være med dessverre.. Spiller ingen rolle om det er ferie her i Norge, hytteferie, utlandet, charter etc. Er åpen for det meste. Problemet er jo at jeg er alene.. hvor reiser jeg? Er det noen som har vært i samme situasjon som har feriert alene med 3 barn? Ikke alt for dyrt. 

Ikke en tiggetråd dette her altså, trenger bare tips :)

Anonymous poster hash: 7f0a6...5ce

Fortsetter under...

Uten bil ville jeg tatt fly til Billund!

Så tar dere taxi et par minutter til lalandia.

Her er det hytter til utlån. Greit å ha soverom til minsten istedenfor å ligge på et hotellrom. Man kan lage maten selv osv.

Lalandia er stort senter med både badeland,lekeland, bowling, slalom, tennis, hoppeputer, minigolf, restauranter, butikk osv.

Det tar 5 minutter å gå fra lalandia til legoland!

Ungene her er 9 og 12 og vil tilbake hvert år.

Mye aktiviteter som skjer på senteret og man trenger ikke bil!

Anonymous poster hash: 64d69...b36

Dette hørtes ikke så veldig lett ut, men husk på at det kommer bare til å bli lettere etterhvert som ungene vokser til. Jeg hadde nok holdt meg unna Lalandia og Legoland, tror jeg. Du kan jo ikke være med på noen ting med de største i og med at du har en liten baby. Du kommer til å måtte legge det meste etter minstens behov for mat og søvn mm. Later til at du ikke har noe familie du kan besøke. Hva med å leie en campinghytte på en stor og utviklet campingplass et sted. Så kan du ta tog, det er veldig greit med barn, synes jeg. Når man er på en campingplass er det lekeplasser og sånt som de største kan styre med selv. En annen mulighet er charter med all inclusive, også fordi det vil bli lettvint med alt på ett sted, og de største kan dure litt rundt selv. Det vil nok bli dyrere midt i fellesferien.

Men du kjenner barna dine best, hva de vil like, hvor selvgående de er etc. 

Lykke til og god ferie!

Anonymous poster hash: 4050f...cf9

Uten bil ville jeg tatt fly til Billund!

Så tar dere taxi et par minutter til lalandia.

Her er det hytter til utlån. Greit å ha soverom til minsten istedenfor å ligge på et hotellrom. Man kan lage maten selv osv.

Lalandia er stort senter med både badeland,lekeland, bowling, slalom, tennis, hoppeputer, minigolf, restauranter, butikk osv.

Det tar 5 minutter å gå fra lalandia til legoland!

Ungene her er 9 og 12 og vil tilbake hvert år.

Mye aktiviteter som skjer på senteret og man trenger ikke bil!

Tusen takk for svar :)

Vi elsker DK, og har vært i Legoland hver sommer i 7 år nå. Kunne gjerne ha tenkt meg tilbake, "problemet" (?) er vel at vi må bytte fly da det ikke går direkte fra her vi bor. Ser for meg at det kan bli ganske stress mtp barnevogn, baby etc. Og legoland, det er vel og ganske mye stress å drasse rundt på en mini alene vel? Eller er jeg helt på villspor? Reiste forrresten alene med de 2 eldste til Legoland i fjor sommer, det gikk veldig bra!

Takk for innspill :)

Dette hørtes ikke så veldig lett ut, men husk på at det kommer bare til å bli lettere etterhvert som ungene vokser til. Jeg hadde nok holdt meg unna Lalandia og Legoland, tror jeg. Du kan jo ikke være med på noen ting med de største i og med at du har en liten baby. Du kommer til å måtte legge det meste etter minstens behov for mat og søvn mm. Later til at du ikke har noe familie du kan besøke. Hva med å leie en campinghytte på en stor og utviklet campingplass et sted. Så kan du ta tog, det er veldig greit med barn, synes jeg. Når man er på en campingplass er det lekeplasser og sånt som de største kan styre med selv. En annen mulighet er charter med all inclusive, også fordi det vil bli lettvint med alt på ett sted, og de største kan dure litt rundt selv. Det vil nok bli dyrere midt i fellesferien.

Lykke til og god ferie!

Takk for svar :) Ja, det er sånn jeg og tenker.. alt for mye stress å reise til Legoland med en baby når jeg er alene. 

Kanskje tog og camping hadde vært noe ja :D Tusen takk for svar :)

Annonse

Du er tøff som reiser på ferie alene med tre barn!

Jeg anbefaler deg å legge opp ferien med tanke på de to store, babyen går som "håndbagasje".  Hva liker de?  Bading, shopping, lekeplasser, museer, parker, et spesielt fotballlag e.l?   

Jeg gått for en storbyferie i Europa et sted.  Siden du bor i en stor by kan du sikkert få billig fly.  Har du råd så reis til et "stort" mål som London eller Paris.  Hvis hotell i London e.l. blir for dyrt så reis til Øst-Europa.  Les deg opp på forhånd og lag en plan (ikke for ambisiøs) for hver dag.  Lær deg hovedgatene og finn ut av transportsystemet på forhånd (f.eks. er noen metrostasjoner i Paris uegnet for vogn, andre er egnet).  Hvis du vil unngå hotell så se på airbnb.com

Hvis du ikke kan språket så lær deg "takk" osv på forhånd.  Smil.  Jeg har vært på mange storbyferier med barnevogn og fått MYE hjelp fra fremmede.  Hvis du har behov for stelle-/ammerom så har jeg ofte funnet det hos store varehus, det reklameres ofte for på hjemmesidene deres.  

Det jeg synes er kjekt med storbyferier er at muligheten for mange forskjellige aktiviteter i løpet av samme ferie.  Museum på formiddagen, lunsj i en park og shopping på ettermiddagen.  

Anonymous poster hash: a29df...2b1

Lykke til og god ferie!

Mor og baby kan rusle rundt med barnevogn og se på når de eldste tar karuseller. De er jo store nok til å stå i kø og ta tingene sammen!

Må jo være helt topp, mor kan sitte og gi minsten mat og se på de to store i en karusell.

Uansett hvilken ferie du reiser på er det minsten sine behov som går først. Sånn er det med en baby.

Hva med dyreparken i Kristiansand da, går tog til Kristiansand og buss opp til parken. Et par dager i dyreparken og en dag i badelandet måtte jo være supert?

Abra Havn er ganske dyrt, ville reist enten så fort skoleferien har startet, eller rett før de begynner på skolen igjen i august, ville styrt unna juli.

http://www.dyreparken.no/Abra-Havn/#h%C3%B8ydepunkter

Om dere vi på campingplass er det fint på Hamresanden som ligger ikke langt fra dyreparken

http://hamresanden.no/norway/index.htm

Anonymous poster hash: 1e423...857

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...