Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei  :) Vi prøver og bli gravide..men sliter litt med å lære meg dette ang eggløsning.. 

Jeg fikk mensen 26 mars, og nå siste mens var 30 april. Hvordan skal jeg da regne meg ut til neste eggløsning? Skal jeg gå ut fra at jeg har en syklus på 35 dager? Er dette normalt? Eller skal jeg gå ut fra siste mens første dag, altså 30 april? Noen som vet dette?  :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144214312-ang-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger gjerne noen sykluser før man lærer den å kjenne. Spesielt hvis man nettopp har sluttet på hormonprevensjon, da kan den være litt uregelmessig.

Det du kan prøve å ta utg.pkt i er at du har eggølsning 14 dager før 1. dag i mens(mensdag og eggløsningsdag telles ikke med.) Så om du teller deg 14 dager tilbake hadde du mest trolig eggløsinng den 15. dagen.

Men dette er heller ikke selvfølgelig om man nylig har sluttet med hormonprevensjon. Så igjen, mna trenger gjerne noen mnd på å bli kjent med syklusen sin.

Anonymous poster hash: 1568f...bf3

Takk for svar :) Ja, dette er ikke bare lett å finne ut av ;) Jeg har ikke gådd på prevensjon på mange år :) Men om jeg gjør det på måten du nevnte, når vil jeg da antakelig ha eggløsning neste gang? Skjønte ikke helt hva du mente.. :P

Man har normalt sett en lutealfase på 14 dager(lutealfase = dagene mellom eggløsning og mens). Eggløsningsdag og mensdag skal ikke telles med i lutealfasen.

For å finne din eggløsningsdag må du da telle deg tilbake i forrige syklus. Begynn på dagen før første dag i siste mens(i ditt tilfelle 29. april)og tell deg tilbake 14 dager. Eggløsningsdag skal ikke telles med, så da blir din forrige eggløsningsdag 15 april(antageligvis)

Så teller du framover fra første dag i forrige mens, altså 26. mars. 15 april blir da syklusdag 18. Altså eggløsning på syklusdag 18.

Men du kan bare telle på denne måten om du har stabil syklus. Om sykluslengden din varierer fra mnd til mnd blir det verre å regne ut.

Da bør du vurdere om du vil prøve andre måter å finne eggløsning på, f eks eggløsningstester el temping. Eller har du fysiske tegn som økt utflod eller smerter/ømhet/ubehag i eggstokkområdet?

Okei:-) da er det mulig min neste eggløsning er på dag 18, som da vil være 18 mai om jeg skjønner deg rett?

Ja, jeg har smerter rundt eggløsning. Kjenner det svært godt..vonde bryster, og vondt rundt eggstokkene.. :-)

Nei, 17. mai. For når du teller framover i syklus må du telle med første mensdag.

For å være sikker på å treffe eggløsning er det lurt med sex hvertfall annenhver dag fra syklusdag 10 og hvertfall til syklusdag 20. Husk åogså å legge merke til evt tegn på eggløsning i denne perioden.

En side med mye god info om syklus og eggløsning: www.syklus.info Verdt å sjekke ut.

Annonse

Takk :) i går og i dag har jeg merket utflod, da mener jeg at jeg plutselig har kjent at d blir vått i trusa, noe jeg ikke bruker og ha til vanlig.. Vil den komme snart da? Har ikke slim som jeg kan strekke enda..

Umulig å svare på, det er så individuelt. Mange har økt utflod i flere dager, andre bare noen timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...