Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #1 Skrevet 8. mai 2015 Er det ingen andre enn meg som er kritisk til denne screeningen av nyfødte? Vi klarte oss lenge med Føllingsprøven og stoffskifte. Det er vel ikke selve undersøkelsen jeg er kritisk til, men lagringen av opplysninger i etterkant. Ikke kan man velge å ta kun de gamle prøvene heller. En kan reservere seg mot videre forskning, men ikke lagring. Anonymous poster hash: eef6f...262
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #2 Skrevet 8. mai 2015 Hva i alle dager er du redd for? At staten skal lager opplysninger om at ditt barn ikke har noenogtjue svært sjeldne genetiske sykdommer? Forklar meg gjerne hvilke farer dette utgjør? Anonymous poster hash: 386f9...c47
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #3 Skrevet 8. mai 2015 Du vil ikke ha resultatet av undersøkelser som blir tatt av barnet ditt lagret? Hvorfor ikke det? Jeg kan ikke se en eneste negativ ting med det, hva er det du er så kritisk til da? http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss_/avdelinger_/nyfodtscreening_ Anonymous poster hash: de075...9b7
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #4 Skrevet 8. mai 2015 Jeg er kritisk til at en skal screenes for mulige ekstremt sjeldne sykdommer en muligens kan være disponert for. Hvorfor gå rundt å engste seg for noe som sannsynligvis aldri vil oppstå? Og det lagres da vitterlig nok opplysninger om oss allerede... Anonymous poster hash: eef6f...262
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #5 Skrevet 8. mai 2015 Jeg er kritisk til at en skal screenes for mulige ekstremt sjeldne sykdommer en muligens kan være disponert for. Hvorfor gå rundt å engste seg for noe som sannsynligvis aldri vil oppstå? Og det lagres da vitterlig nok opplysninger om oss allerede... Anonymous poster hash: eef6f...262 De sjekker da ikke for ekstremt sjeldne sykdommer de kan være disponert for, de sjekker for medfødte sykdommer som ikke nødvendigvis gir symptomer når de er spedbarn men som det er viktig å komme igang med riktig behandling av for å redusere skadevirkninger og senskader... Anonymous poster hash: de075...9b7
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #6 Skrevet 8. mai 2015 Forsikringsselskapene liker nok dette. Anonymous poster hash: 92c53...bd7
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Du må nok sette deg inn i dette. Det er ikke screening for sykdom "man er disponert for " av typen aldersdiabetes. Det er snakk om alvorlige sykdommer som det finnes behandling for og hvor tidlig igangsatt behandling er viktig for at barnet skal bli friskt! Det er i hovedsak svært sjeldne sykdommer, men svært alvorlig for de få det gjelder. Anbefaler å sette seg inn i ting man skal "være skeptisk til". Anonymous poster hash: 386f9...c47
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 For å utdype: det er feks snakk om genfeil hvor man må starte behandling innen en uke for at barnet ikke skal dø. Sjeldne sykdommer som de fleste av oss ikke har hørt om. Ved å screene redder man livet og helsa til disse barna. Blir faktisk helt matt av at folk skal gå rundt og være "kritisk " til ting de overhodet ikke har peiling på. Kan jo begynne med å faktisk lese brosjyren man får og evt stille helsepersonell noen spørsmål? Anonymous poster hash: 386f9...c47
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Er det ingen andre enn meg som er kritisk til denne screeningen av nyfødte? Vi klarte oss lenge med Føllingsprøven og stoffskifte. Det er vel ikke selve undersøkelsen jeg er kritisk til, men lagringen av opplysninger i etterkant. Ikke kan man velge å ta kun de gamle prøvene heller. En kan reservere seg mot videre forskning, men ikke lagring. Anonymous poster hash: eef6f...262 Jeg tror ytterst få et kritisk til nyfødtscreening ja, dette er faktisk første gang jeg har hørt noen som er skeptisk i det hele tatt. Lurt å sette seg inn i hva det er man screener, det er relativt sjeldne sykdommer som man ellers ikke oppdager ved fødselen. Oppdages disse tidlig og behandles har man muligheten til å holde seg frisk. Oppdages dem seint kan man få varig skader. Anonymous poster hash: 21bc9...75e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Jeg er kritisk til at en skal screenes for mulige ekstremt sjeldne sykdommer en muligens kan være disponert for. Hvorfor gå rundt å engste seg for noe som sannsynligvis aldri vil oppstå? Og det lagres da vitterlig nok opplysninger om oss allerede... Anonymous poster hash: eef6f...262 Om det er mindre enn 500 tilfeller/år så kalles det for sjeldne sykdommer. Høres det ikke viktig nøk for deg å redde så mange barn hvert år? For foreldre av barn med sjeldne sykdommer er det viktig nok å redde 1 barn/år. Var det røntgen ville jeg bli enig med deg. Men blodprøve??? Hva er galt med det? Anonymous poster hash: 7bdfd...307
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå