Gå til innhold

Økologiske frukter og grønnsaker? Kjøper du det?

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 2 år som spiser rundt 5 frukter hver dag, pluss masse tomater og grønnsaker.

Jeg kjøper økologisk noen ganger men ikke veldig ofte. Har aldri sett økologiske druer og plommer (de to hun spiser oftere).

Jeg blir litt bekymret på grunn av giftigstøffer.

Hva pleier dere å kjøpe økologisk? Tenker dere på det når barna spiser for mye frukt?

Hvor kjøper dere øko frukt/grønt?

Takk.

Anonymous poster hash: b2952...182

Fortsetter under...

Ja, vi kjøper det som er av økologisk når vi handler. 

Det er ikke kjempeutvalg, men bananer, epler og en del grønnsaker får vi tak i. 

Handler på Kiwi sånn i det daglige, og innimellom på OBS eller Meny. 

Annonse

Nei , jeg gjør ikke det. Altfor mye såkalt økologisk produksjon har blitt avslørt som humbug, og at produsentene jukser. Ergo er det ikke noe poeng å betale dyre penger for noe som er merket økologisk, men som i realiteten ikke er det.

Anonymous poster hash: 25c92...b13

Nei , jeg gjør ikke det. Altfor mye såkalt økologisk produksjon har blitt avslørt som humbug, og at produsentene jukser. Ergo er det ikke noe poeng å betale dyre penger for noe som er merket økologisk, men som i realiteten ikke er det.

Anonymous poster hash: 25c92...b13

Ja, det er ikke lett å vite. :sjokkert:

Norske produkter er det en del mindre giftstoffer i, enn utenlandske produkter. Og det beste er økologiske norske produkter. I utlandet er det lov med litt giftstoffer i det økologiske landbruket. Her i Norge er det ekstremt strengt. Kjenner en økologisk bonde.

Jeg kjøper litt økologiske produkter. Kommer an på pris. Jeg kan godt betale litt mer, men betale 3-4 ganger så mye gjør jeg ikke.

Anonymous poster hash: 46b65...ee4

Kjøper norske produkter om det er tilgjengelig, prøver å unngå økologisk. Vi spiser lite frukt, men mye grønnsaker. Minuset med den økologiske er holdbarheten, størrelsen og prisen. Frister ikke med små brunprikkete bananer. Sliter fra før med at frukten blir gammel før vi får spist den opp. Føler også det er altfor uklart om den økologiske frukten er særlig sunnere og miljøvennlig til at vi kjøper det pga. de tydelige negative sidene.

Annonse

Kjøper bare økologisk

Anonymous poster hash: 68327...78d

Hvor kjøper du? Finner du plommer og druer?

Nei, det har jeg ikke funnet noe sted ennå.

Anonymous poster hash: 68327...78d

Jeg kjøper det som er billigst jeg... har ikke satt meg så nøye inn i det. Jeg er så naiv at jeg stoler på at det vi får kjøpt i butikker i Norge er trygt nok uansett. Vi har jo så strenge regler på alt mulig.

Anonymous poster hash: 44a24...ccf

Kjøper norske produkter om det er tilgjengelig, prøver å unngå økologisk. Vi spiser lite frukt, men mye grønnsaker. Minuset med den økologiske er holdbarheten, størrelsen og prisen. Frister ikke med små brunprikkete bananer. Sliter fra før med at frukten blir gammel før vi får spist den opp. Føler også det er altfor uklart om den økologiske frukten er særlig sunnere og miljøvennlig til at vi kjøper det pga. de tydelige negative sidene.

Hva med å kjøpe mindre mengder? Hvorfor tror du konvensjonell frukt og grønt holder lengre? Fordi det er tilsatt noe kanskje?

Hvis du har to epletre foran deg, det ene er sprøytet, det andre ikke, hvilket eple vil du velge? Er epla som er sprøytet mindre miljøvennlig enn den andre?

Du som bor sammen med en bonde, vet sikkert at man må ha sprøytekurs og sertifikat for å kjøpe plantevernmidler, det er nettopp fordi det er giftig og ikke noe hvem som helst kan bruke.

Når det er sagt, og beklager for at jeg skriver inne på ditt svar for dette er ikke ment som kritikk på noe du skrev altså:)..jeg lar meg provosere over dem som er så skeptisk til økologisk landbruk og ikke ser hva som skjer i konvensjonell drift. Snakker om hvor mye mer areal økologisk drift krever, mere kjøring osv..men hva med den konvensjonelle driften som kutter svingene i hver åker fordi det ikke lønner seg økonomisk å ta med det som ligger litt kronglete til, som bare øker på gjødslinga for å øke avlinga. Som bare forer med enda mere kraftfor om det skorter på grovforet. Som ikke bruker de gamle beitene som er tilgjengelig fordi det er mer praktisk å ha dem inne eller på innmarka.

Anonymous poster hash: 3ecbc...4a9

De har jo prøvd flere ganger å bevise at økologisk mat er bedre en vanlig mat, men ingen har klart det til nå. Jeg betaler ikke ekstra for slikt. Så, nei, jeg kjøper ikke bevisst økologisk.

Anonymous poster hash: a1c3c...8b4

Kjøper økologisk så langt det er mulig. Prøver å få tak i alt fra grønt til kjøtt og gjerne viltkjøtt rett fra jegeren :) Kjøpte engang en halv hjort som jeg parterte å la i fryseren. Kjøttet varte leeenge. Ellers er jeg fan av å kjøpe klær, tannkrem, hygieneartikler og slikt øko også :) Grunnen er at jeg tenker helse, helse og atter helse, men det er også godt å tenke på at jeg bidrar med å holde naturen så ren som mulig. Økologiske klær og slikt er fra produsenter som faktisk tar vare på de menneskene som arbeider for dem og at det ikke er testet på dyr! Greit det er dyrere, men det finnes ikke noe bedre enn å bidra for å opprettholde en god helse og bidra til at folk i andre land får bedre arbeidsforhold. 

Hva med å kjøpe mindre mengder? Hvorfor tror du konvensjonell frukt og grønt holder lengre? Fordi det er tilsatt noe kanskje?

Hvis du har to epletre foran deg, det ene er sprøytet, det andre ikke, hvilket eple vil du velge? Er epla som er sprøytet mindre miljøvennlig enn den andre?

Du som bor sammen med en bonde, vet sikkert at man må ha sprøytekurs og sertifikat for å kjøpe plantevernmidler, det er nettopp fordi det er giftig og ikke noe hvem som helst kan bruke.

Når det er sagt, og beklager for at jeg skriver inne på ditt svar for dette er ikke ment som kritikk på noe du skrev altså :)..jeg lar meg provosere over dem som er så skeptisk til økologisk landbruk og ikke ser hva som skjer i konvensjonell drift. Snakker om hvor mye mer areal økologisk drift krever, mere kjøring osv..men hva med den konvensjonelle driften som kutter svingene i hver åker fordi det ikke lønner seg økonomisk å ta med det som ligger litt kronglete til, som bare øker på gjødslinga for å øke avlinga. Som bare forer med enda mere kraftfor om det skorter på grovforet. Som ikke bruker de gamle beitene som er tilgjengelig fordi det er mer praktisk å ha dem inne eller på innmarka.

Det du skriver om at bøndene kutter svinger, ikke dyrker det som ligger kronglete til, ikke bruker gamle beiter osv gjelder i like stor grad for dem som driver økologisk. Begge må drive rasjonelt for å få økonomi i produksjonen. Det er også en del gårder der deler av driften er økologisk og deler er konvensjonell.

Anonymous poster hash: 856da...7e7

Når det er sagt, og beklager for at jeg skriver inne på ditt svar for dette er ikke ment som kritikk på noe du skrev altså :)..jeg lar meg provosere over dem som er så skeptisk til økologisk landbruk og ikke ser hva som skjer i konvensjonell drift. Snakker om hvor mye mer areal økologisk drift krever, mere kjøring osv..men hva med den konvensjonelle driften som kutter svingene i hver åker fordi det ikke lønner seg økonomisk å ta med det som ligger litt kronglete til, som bare øker på gjødslinga for å øke avlinga. Som bare forer med enda mere kraftfor om det skorter på grovforet. Som ikke bruker de gamle beitene som er tilgjengelig fordi det er mer praktisk å ha dem inne eller på innmarka.

Det du skriver om at bøndene kutter svinger, ikke dyrker det som ligger kronglete til, ikke bruker gamle beiter osv gjelder i like stor grad for dem som driver økologisk. Begge må drive rasjonelt for å få økonomi i produksjonen. Det er også en del gårder der deler av driften er økologisk og deler er konvensjonell.

Anonymous poster hash: 856da...7e7

Det gjelder ikke i like stor grad dem som driver økologisk nei, for noen kanskje. Fordi dem må utnytte ressursene på en helt annen måte en konvensjonell drift. Og dyrene er generelt lengre tid på beite, ergo må man også utnytte beiteområdene som er tilgjengelige. Dem som driver begge deler har ofte ikke ressurser til å drive økologisk på alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...