Gå til innhold

Kan de spise for mye tomater?

Anbefalte innlegg

Ungene på 7 og 5 år er helt hektet på cherrytomater for tiden. Dersom jeg ikke passer på, har de fort spist opp en sånn "boks" med cherrytomater til frokost, dvs ca 8-10 stykker hver. En gang sist uke hadde jeg kjøpt inn to bokser og satt dem litt høyt i kjøleskapet, men de fant dem og vips hadde de spist en boks hver.

Jeg vet jo at tomater er sunt, men kan det bli "farlig" på noen måte om de spiser for mye av dem?

Anonymous poster hash: c9f19...909
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144213813-kan-de-spise-for-mye-tomater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oranges and Tomatoes

You’ve got to be careful to not overindulge with these delicious but highly acidic summer staples, says Gina Sam, M.D., M.P.H., director of the Mount Sinai Gastrointestinal Motility Center at The Mount Sinai Hospital. The increased acid intake associated with eating too many oranges or tomatoes can lead to reflux. Over an extended period of time, this can cause Barrett's Esophagus, a disorder in which precancerous lesions form on esophageal lining. Sam suggests sticking to no more than two servings of oranges or tomatoes a day and avoiding these foods altogether if you already have symptoms of reflux.

Anonymous poster hash: 17bc7...dca

Ok, begrense det litt med andre ord. Det er egentlig litt trist da, for det er jo mange næringsstoffer i dette. Nå er jo cherrytomater mye mindre enn store, så kanskje 3-4 stykker hver da pr. dag?

HI

Så lenge de i utgangspunktet er friske kan de spise veldig mye tomater uten skadevirkninger. Passerer de et par kilo om dagen kan bu begynne å begrense dem, men så mye tomater kjøper du sansynlig vis ikke.

Anonymous poster hash: 103bb...266

Så lenge de i utgangspunktet er friske kan de spise veldig mye tomater uten skadevirkninger. Passerer de et par kilo om dagen kan bu begynne å begrense dem, men så mye tomater kjøper du sansynlig vis ikke.

Nei, det er som regel snakk om 4-5 sånne plastbokser i uken. Noen spiser jo vi i salater til middag alle sammen, men barna tar jeg gjerne noen i hånden for å kose seg. I helgene når vi sover litt lenger, har de da altså ofte tømt en boks ;)

HI

Så lenge de i utgangspunktet er friske kan de spise veldig mye tomater uten skadevirkninger. Passerer de et par kilo om dagen kan bu begynne å begrense dem, men så mye tomater kjøper du sansynlig vis ikke.Anonymous poster hash: 103bb...266

Nei, det er som regel snakk om 4-5 sånne plastbokser i uken. Noen spiser jo vi i salater til middag alle sammen, men barna tar jeg gjerne noen i hånden for å kose seg. I helgene når vi sover litt lenger, har de da altså ofte tømt en boks ;) HI Anonymous poster hash: c9f19...909
Det er ingenting å bekymre seg for. Kommer de opp i 4-5 bokser hver, hver dag, kan du begynne å tenke på at det blir mye. Det forbruket ungene dine har er godt innenfor det som bare er bra for dem.

Annonse

Jeg håper du kjøper økologisk. Masse giftstoffer i de andre tomatene. Just saying.Anonymous poster hash: ceff7...d3f

Det finnes ikke giftstoffer i norske tomater. Hver sesong tar Mattilsynet ganske mange prøver og de har ikke funnet noe på mange år. Det brukes så godt som ikke kjemisk plantevern i norsk tomatproduksjon.

7-åringen min elsker også cheerytomater! Hun snapper opp kurven så fort jeg kommer hjem fra butikken, og spiser gjerne alle med én gang! :)

Hvis jeg trenger tomater til matlaging, må jeg alltid kjøpe to kurver.. ;)

Anonymous poster hash: cbac2...51e

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...