Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som har flere forsøk bak seg, nå skal hun i gang med prøverør. Hun er ganske fortvilet, stresset og lei seg. Og jeg føler at jeg ikke strekker til. Jeg har så lyst til å være en støtte for henne, derfor spør jeg dere som går igjennom dette, hvordan kan jeg som venninne gjøre ting bedre for henne? Hvordan kan jeg støtte henne? Hva bør jeg si, og hva bør jeg ikke si? 

Føler at mye av det jeg sier bare blir svada tilslutt fordi jeg har sagt det så mange ganger. 

Det hjelper selvfølgelig ikke på saken at jeg selv er gravid, og bare så det er sagt på forhånd, jeg snakker ikke om min graviditet med mindre hun spør, eller det faller seg naturlig. 

Takk for svar! 

Anonymous poster hash: 542ce...dfa

Fortsetter under...

Hei, vil først si at venninna di er utrolig heldig som har ei så omtenksom venninne som virkelig vil være der for henne. Har hatt mange mislykkede forsøk selv og i tillegg en økende alder (er heldigvis gravid nå), så vet hvor sårbart alt kan være både for den det gjelder og alle rundt. Det verste jeg kunne høre av ei venninne var :merkelig at det skal være så enkelt for noen at dei får det til på en one night stand, og noen må prøve i mange år. Bare med den setningen der hører man ofte kun det negative, ENKELT for noen, FÅ det til og PRØVE. Dette er noe jeg allerede vet, og i den situasjonen trenger man masse positivt. Er velsignet med noen gode venninner selv, som lot meg få fortelle eller komme inn på emnet selv når jeg ønsket å si noe eller når jeg bare måtte fortelle om et mislykket forsøk ( ofte et par uker etterpå, så jeg hadde fått kommet meg opp igjen).Dette var som terapi for meg.Er sikker på at de har hørt om noen av forsøkene flere ganger i detaljer, men de lot meg bare få fortelle det jeg ønsket, uten å stoppe meg. Kansje at du kunne fått venninnen din med ut for å gå en tur, kino eller andre kjekke ting, istedenfor å bare si: ring eller tekst meg hvis du trenger meg, for det hadde i allefall aldri jeg gjordt samme hvor lei jeg var:) Kansje du kan få flere innspill her. Lykke til med venninnen og din graviditet:)

Anonymous poster hash: 9ad4f...88a

Enig med AB, anledning til å prate er når man treffes eller du ringer. Hvis jeg er nede, trist og ikke har energi blir det ikke til at jeg ringer venninner for å spre det dårlige budskapet...

Formuleringer betyr litt for meg. "Jeg håper at det og det lykkes" er mye mer støttende for meg enn "Det går sikkert bra til slutt". Problemet mitt er jo at jeg vet at det ikke alltid ender godt i dette gamet, og når noen er overdrevet optimistiske på mine vegne så kommer alle grunnene til at det kan gå galt dettende inn i hodet mitt. Aksepter at hun bekymrer seg, denne tvilen kan ikke trøstes helt bort. Håp og gode ønsker er alltid bra, forsikringer som det ikke finnes dekning for er ikke så bra.

Når du snakker om graviditet og senere babyen, husk at hun ville gitt hva som helst for å ha hyperemisis, bekkenløsning, nattevåk og ammeproblemer. Du kan snakke om det positive og ting som er tøft for deg, men noen ganger vil hun kanskje være for sårbar, spesielt ved mye hormoner og nedslående resultater. Det som blir feil for meg er hvis noen prøver å trøste ved å vise til alle ulempene med å gå gravid, føde og ha barn. Type at jeg i hvertfall er heldig som kan sove ut i helgene, og at man kan reise mye mer hvis man er bare 2. Ja, det kan jeg, men jeg bytter det gjerne mot å kunne bli vekket av en liten fot i fjeset, og tanken på at det kanskje aldri blir en liten som trenger meg en lørdags morgen er grusom, og jeg tenker på det hver time på dagen.

Hun har nok mye mer behov for en som lytter, enn for at du skal løse saken med ord:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...