Gå til innhold

Noen som kan reglene om leksehjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har diskutert en del med læreren til eldste barnet vårt ang leksehjelp. Barnet sliter en del på skolen og har nå endelig fått mye hjelp etter masse tester osv via både skolen og PPT.

Vi har meldt på barnet på leksehjelp to dager i uken. Barnet selv er veldig motivert for å gjøre leksene der.

Som sagt så går barnet sliti på skolen. Lekser har i lang tid vært en kamp. Nå er vi på rett spor, men barnet bruker lang tid på leksene. Er treg, men grundig.

Problemet er at for å få mere leketid på ettermiddagen så ønsker barnet å gjøre lekser isteden for å leke i tilsynstimene. Men de får absolutt ingen hjelp! Barnet vårt sier det har spurt om hjelp til å komme igang, men får ikke.

Vi har flere ganger måttet viske ut alt som er gjort på leksehjelp fordi det er feil. Da blir det stor frustrasjon for barnet som tror det har gjort leksene riktig.

Tok opp dette med læreren igjen i går. Fikk da til svar at de hadde leksetid og ikke leksehjelp! De har gitt flere elever beskjed om at de er for krevende og ikke kan være med på leksetiden osv.

Jeg har vært inne å lest i opplæringsloven og et rundskriv fra regjeringen. Slik jeg leser loven og rundskrivet har de krav på hvis mange timer leksehjelp.

Jeg leser loven slik at det skal gis leksehjelp for å blant annet å utjevne sosiale forskjeller og dette vil jo si at de skal ha hjelp.

Noen som er helt sikre på disse reglene? Som kan gi meg henvisninger til paragrafer o.l.

Jeg vil at både barnet vårt og andre skal få den hjelpen de har krav på. Men om jeg tar fullstendig feil så er det jo greit å finne ut det før jeg tar dette videre opp i systemet på skolen😳

Hilsen en oppgitt og frustrert mamma.

(Beklager at det ble så langt).

Anonymous poster hash: 77bb7...99c

Skrevet

Hvilke trinn snakker vi om?

Anonymous poster hash: e200e...3d7

Skrevet

Hvilke trinn snakker vi om?

Anonymous poster hash: e200e...3d7

3. Klasse

HI

Skrevet

Har ikke lest eller tolket forskrifter, men ville bare dele min erfaring på vår skole. Her kalles det konsekvent lekseTID. Det er en assistent fra sfo tilstede på denne timen. Lærerne er helt åpne på at dette er et tilbud for de som klarer å strukturerer seg til å jobbe med leksene selv. Assistenten skal holde ro og hjelpe i den grad hun rekker over. For oss fungerer dette, så jeg har ikke reflektert videre over det. Men personlig mener jeg at hvis det skal være lekseHJELP med pedagog, så skjønner jeg ikke vitsen med lekser. Da får man heller ha en time ekstra skole. 

Skrevet

Her kan du lese forskriften om leksehjelp - det fremgår klart at det skal innebære hjelp, og ikke bare oppbevaringsplass mens man gjør lekser. Lykke til.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Anonymous poster hash: c42e7...dfe

Dette var det jeg også fant og mener ut fra dette at de faktisk skal ha leksehjelp. Ikke bare oppbevares for å gjøre lekser😏

HI

Skrevet

Har en i 3.trinn og de kaller det leksehjelp. Likevel har det ofte blitt feil det de har gjort på skolen, har unge assistenter som bryr seg lite. I tillegg er det veldig mye uro.

Mitt barn har sluttet på leksehjelp da det brukes kortere tid hjemme i fred og ro. Skolen fikk mye klager pga uro, så de som bråket mest får nå ikke ha leksehjelp.

Helt ok syns jeg.

Anonymous poster hash: acd64...1f1

Skrevet

Som regel så er det en assistent (gjerne fra sfo) som er tilstede på leksehjelpen. Oppgavene til den som er tilstede er å holde so og orden, sette elevene i gang med oppgavene samt hjelpe til der de rekker over det.

Det er sjelden det er en pedagog som har leksehjelpen.

leksehjelp er ikke undervisning. Det innebærer at det skal være høy grad av selvstendig arbeid fra de elevene som deltar. Den voksne skal sette de igang ja, det innebærer sjelden mer enn å sørge for at de er på plassene, tar opp bøkene og begynner å gjøre noe. I lavere klassetrinn skal assistenten hjelpe de konkret med hvilke lekser de skal gjøre (hvis de er så små at de ikke kan forventes å lese ukeplanen selv), mens for de større barna så forventes de at de har en klar plan på hvilke lekser som skal gjøre og at de selv kan prioritere hva de skal gjøre.

Når det gjelder en som snart er ferdig med 3. klasse, så må det kunne forventes at han selv skjønner hvilke lekser han har, han kan ta fram riktige bøker og finne fram til de riktige sidene han skal gjøre. Han skal ikke behøve hjelp til "å komme igang" i den forstand at assistendet skal peke ut hvilke lekser han skal begynne med, hvilke sider han skal gjøre først osv. Dette må han faktisk klare selv.

Dere kan forvente at han kan få noe hjelp dersom han ikke skjønner leksene, dvs ikke forstår selve oppgaven. Imidlertid er leksehjelpen stort sett bare en time og en assistent skal rekke over mange elever. Du kan ikke forvente at assistenten skal sette seg ned med din sønn og konkret hjelpe han gjennom leksene. Han vil f.eks ikke kunne få konkret hjelp til å regne mattestykkene eller få hjelp til å lese en tekst eller få hjelp til å finne ideer til en tekst han skal skrive.

Dere foreldre kan selv bidra til at han får en god opplevelse av leksehjelpen ved å sjekke lekseplanen hans på forhånd og inngå avtaler med han om hvilke lekser han skal gjøre. Skal han f.eks prioritere matte eller skal han skrive en fortelling i norsk.

Anonymous poster hash: a379c...86c
Skrevet

Vi fikk beskjed av lærer at de oppfordret og ikke ha barn på leksehjelp men at vi selv hjalp de med leksene. Dette pga med så mange elever og få voksne på leksehjelp så sier det seg selv at det ikke blir mye hjelp og få. Så her er iallfall leksehjelp mer et sted de kan få sitte og gjøre de men da uten særlig hjelp.

Anonymous poster hash: 23a56...9b8

Skrevet

Som resten skriver over her, er det en assistent fra sfo (en pr 2 klasser på vår skole ) som holder ro. Han/hun gir beskjed om hva som er dagens lekse og det er vel i grunn alt. Mine barn på barnetrinnet jobber veldig selvstendig og konsentrert, så de får unna ukens lekser ved å ha leksehjelp på mandag og tirsdag. Jeg ser selvfølgelig over leksene, men sjeldent det er noe å rette på. Lesing i frivillig bok og engelsk leserkrets tar vi hjemme. Med eldste var leksehjelp totalt ubrukelig. Han trengte en til en oppfølging hele veien (har adhd), og det får de forståelig nok ikke i dette tilbudet.

Skrevet

En som snart er ferdig med 3.trinn bør klare å gjøre lekser selv, iallefall komme i gang.

Er tilsynstimer på Sfo eller skolen? Hvorfor ikke forklare barnet at det kan heller bruke tiden på skolen/Sfo til lek. Der er jo alle kompisene. Når man kommer hjem

Må man jo avtale, passe inn med middag, aktiviteter osv.

Vi lærte barna våre at Sfo var fritid/leketid. Når de kom hjem fikk de mat og så lekser.

De har også lært å gjøre litt ekstra innsats med leksene mandagen så blir det mindre lekser resten av uken.

Syns det er rart du forventer ekstra hjelp av lekser på andre tidspunkt enn oppsatt, bare fordi det passer akkurat ditt barn.

Ellers så anbefaler jeg å bruke friminutt og Sfo som leketid og gode rutiner for lekser på ettermiddagen.

Da slipper dere visking. Og dere som foreldre kan følge med på en annen måte.

Her var løsningen pult på rommet. Matteleksene gjøres på rommet, de har han god kontroll på. Lesing og skrivelekser gjøres på kjøkkenet. Jeg må være tilgjengelig og lager middag samtidig. Sterinlys, nytt kult vannglass (brukes kun til lekser) med isbiter! Litt grønnsaker/eple kuttet i biter.

Vi slet mye med lekser, men faste rutiner må vi ha. Ingen data/tv osv før leksene er gjort.

Anonymous poster hash: f1c93...551

Skrevet

Det er ikke krav om pedagogisk personale på leksehjelp, så kvaliteten er ikke ivaretatt. Det er bare oppbevaring. 

Skrevet

Vi fikk beskjed av lærer at de oppfordret og ikke ha barn på leksehjelp men at vi selv hjalp de med leksene. Dette pga med så mange elever og få voksne på leksehjelp så sier det seg selv at det ikke blir mye hjelp og få. Så her er iallfall leksehjelp mer et sted de kan få sitte og gjøre de men da uten særlig hjelp.

Anonymous poster hash: 23a56...9b8

Samme her. Skolen har informert om at de er motstandere av leksehjelp og leksetid men at det er noe de er pålagt å ha. For å sikkre at færrest mulig bruker "tilbudet" er det lagt til kl. 07.45 om morgenen, i et annet bygg enn der skolens undervisning foregår. Det er ikke lovlig å gjøre leselekser. Det er ikke lovlig å gjøre lekser til for eksempel fredag på torsdagen, i tilfelle noe relevant skal gjennomgås på skolen torsdag, du får ikke komme inn hvis du kommer for sent og det kan ikke påberegnes noen hjelp.

Anonymous poster hash: 47872...8fc

Skrevet

Hvis leksene stadig vekk blir "feil gjort" er det altså ikke SFO eller leksehjelpordningens skyld. Da er det læreren som gir elevene oppgaver de ikke har forutsetninger til å gjøre alene. Det er dårlig tilpasning av opplæringen, for leksene skal jo i utgangspunktet gjøres uten "hjelp". Med unntak av f eks høytlesning på leseleksa skal ikke en 3.klassing ha behov for voksenassistanse til leksene.

Anonymous poster hash: 1f91a...59b

Skrevet

Hvis leksene stadig vekk blir "feil gjort" er det altså ikke SFO eller leksehjelpordningens skyld. Da er det læreren som gir elevene oppgaver de ikke har forutsetninger til å gjøre alene. Det er dårlig tilpasning av opplæringen, for leksene skal jo i utgangspunktet gjøres uten "hjelp". Med unntak av f eks høytlesning på leseleksa skal ikke en 3.klassing ha behov for voksenassistanse til leksene.

Det er ikke vår skole enige i. De forventer at foreldrene sitter med ungene når de gjør leksene og forklarer under veis.

Anonymous poster hash: 47872...8fc

Skrevet

Har var det jammen noen som hadde trekt noen egne konklusjoner....

Som jeg skrev så har barnet endelig fått en del hjelp etter testing både via skolen og PPT. Barnet har ikke forutsetninger for å være så selvstendig som noen her mener. Det var i forbindelse med dette jeg var inne å leste rundskrivet som følger til leksehjelp. Her står det at det skal tilpasses elevens nivå og mestring.

Skjønner ikke hvorfor noen drar inn at barnet skal leke på SFO. Barnet går ikke på SFO, nettopp fordi det er en oppbevaringsplass uten kontroll. Hadde SFO i fjor, men etter at barnet ikke engang var savnet da vi kom for å hente, og det viste seg at ingen hadde sett barnet vårt på 1,5 time!

Tilsynstimene/leksehjelp er i den ordinære skoletiden.

Jeg har begynt å jobbe redusert nettopp for å følge opp barnet ekstra da vi så at det ble mange utfordringer. Men hadde leksehjelp fungert kunne vi brukt mer av tiden hjemme på andre lekser der barnet krever en til en hjelp.

Føler noen ganger at det blir stilt voldsomme krav til oss foreldre. Vi gjør så godt vi bare kan og jeg jobber som sagt redusert for å ha bedre tid til oppfølging. Men vi har fire barn og de skal føles opp alle sammen både på skole og fritidsaktiviteter. Døgnet har dessverre bare 24 timer.

Men det jeg egentlig lurte på var jo klare henvisninger til lovverk, forarbeider til loven, rundskriv osv😁

At det er slik noen skoler gjør det er ikke synonymt med at dette var tanken da loven kom og det som faktisk var meningen.

HI

Skrevet

Leksehjelp er ikke en del av den ordinære skoletida. Det er jo ikke obligatorisk.

Anonymous poster hash: 4be6f...0a9

Skrevet

Leksehjelp er ikke en del av den ordinære skoletida. Det er jo ikke obligatorisk.

Anonymous poster hash: 4be6f...0a9

Her er det i ordinær skoletid. Vi foreldre krysser av på høsten om barnet skal på tilsyn eller leksehjelp.

HI

Skrevet

Jeg er lærer og det hender at jeg er vikar på leksehjelp for småskolen.

Man hjelper de som spør, vanligvis betyr det at man går rundt og hjelper konstant i den timen leksehjelpen varer. Samtidig er det spesielt i 1. og 2. trinn gjerne en elev eller to som må ha hjelp til å rett og slett klare å sitte i ro. 

Vi har IKKE rom for å se over at alt som er gjort er riktig til 20+ elever i løpet av en time. Det kan man virkelig ikke forvente. Vi kan heller ikke være "på" bare en elev hele timen. Det er mange andre som trenger/vil ha hjelp også. 

På vår skole er det ikke leksehjelptilbud for elever som har spesielle behov. Dersom man ikke kan fungere med å gjøre lekser i en klassesituasjon, så kan man ikke være der. Leksehjelp er ikke lovpåbudt, det er et frivillig tilbud fra skolen. Dersom man skal måtte stille med en ekstra lærere til alle de som måtte trenge det (5 timer i uken = en 20% stilling per elev), har ikke vår skole rom i budsjettet til å gi dette tilbudet i det hele tatt. Muligens diskriminerende, men det er nå engang faktum. 

Anonymous poster hash: 880f1...616
Skrevet

Skolene har ikke krav til å organisere leksehjelp på alle trinn. I Oslo er det bare tilbud om leksehjelp fra 5-7. Klasse. Ikke noe tilbud på vår skole til de som er yngre.

Og da de hadde det tidligere, var det bare mulighet til å sitte i et rom å gjøre lekser. En assistent kan ikke hjelpe 25 barn med lekser.

Anonymous poster hash: 44df1...556

Skrevet

Kjære HI.

Jeg ser du har fått litt blandede reaksjoner, noen også av de mindre hyggelige. Det er mulig jeg leser med feil briller, men jeg kjenner jeg blir sår på dine vegne når det bastant påstås at en tredjeklassing skal kunne klare bedre. Det er lett å komme med slike utsagn når man ikke har opplevd problematikk i forhold til det faglige og utvikling i skolen. Den Norske skolen er dessverre for A4 eleven, eller gjennomsnittseleven, men det er bare så synd at det er så mange, mange fler som krever mer enn det som tilbys i dag.

Jeg kjenner på frustrasjonen din og har vært igjennom det samme selv. Det har vært blod, svette og mange, mange tårer. 10-årig grunnskole er gjennomført og snart også første året på videregående. Hadde jeg talt alle timene som har gått med til å slite oss igjennom leksene på ettermiddag-/kveldene mens kompiser har vært ute å lekt... Jeg gråter ved tanken! Det har ikke vært lett, men det går mye bedre i dag, takket være knallhard jobbing i årevis. Egentlig så burde jeg ha jobbet mindre enn 50% for å ha hatt nok tid til lekselesingen sammen med min store helt. Dessverre så har vi huslån og faste utgifter som også må betales, så da sier det seg selv at at det blir lange dager når vi var hjemme halv fem/fem og leksene kunne ta opp i 2,3,4 timer. Hadde det kommet forslag om lengere skoledag og redusert leksemengde, så hadde jeg stått først i køen med stemmeseddelen merket JA!

Disse artiklene har sikker de fleste lest, men de treffer så godt.

http://www.side2.no/foreldre/--det-er-ikke-foreldrenes-jobb-a-undervise-barna/8480260.html

http://ipad.dagbladet.no/2014/10/02/kultur/meninger/debatt/kronikk/skole/35538466/

Du fikk ikke svar på spørsmålet ditt med meg, men jeg forsøkte å få frem at dere er langt fra alene. Leksehjelpen som tilbys her i distriktet er en pult, en stol og en assistent som ikke rekker over halvparten. Og de som rekker opp hånden er gjerne de som allerede har en viss struktur og evner å være selvgående.

Anonymous poster hash: 69b88...144

Skrevet

Har var det jammen noen som hadde trekt noen egne konklusjoner....

Som jeg skrev så har barnet endelig fått en del hjelp etter testing både via skolen og PPT. Barnet har ikke forutsetninger for å være så selvstendig som noen her mener. Det var i forbindelse med dette jeg var inne å leste rundskrivet som følger til leksehjelp. Her står det at det skal tilpasses elevens nivå og mestring.

HIAnonymous poster hash: 77bb7...99c

Når jeg sier at 3.klassinger ikke "skal" ha behov for voksenhjelp mens de gjør lekser, er det jo nettopp fordi jeg mener at skolen har lagt lista for høyt - for nettopp denne eleven. Det har de faktisk ikke lov til, uavhengig av hva som er fagplanen, leksehjelpordningen eller øvrige tilbud. Eleven skal ha opplæring på SITT nivå, om det så betyr at leksa er å synge tralala.

Skrevet

Har diskutert en del med læreren til eldste barnet vårt ang leksehjelp. Barnet sliter en del på skolen og har nå endelig fått mye hjelp etter masse tester osv via både skolen og PPT.

Vi har meldt på barnet på leksehjelp to dager i uken. Barnet selv er veldig motivert for å gjøre leksene der.

Som sagt så går barnet sliti på skolen. Lekser har i lang tid vært en kamp. Nå er vi på rett spor, men barnet bruker lang tid på leksene. Er treg, men grundig.

Problemet er at for å få mere leketid på ettermiddagen så ønsker barnet å gjøre lekser isteden for å leke i tilsynstimene. Men de får absolutt ingen hjelp! Barnet vårt sier det har spurt om hjelp til å komme igang, men får ikke.

Vi har flere ganger måttet viske ut alt som er gjort på leksehjelp fordi det er feil. Da blir det stor frustrasjon for barnet som tror det har gjort leksene riktig.

Tok opp dette med læreren igjen i går. Fikk da til svar at de hadde leksetid og ikke leksehjelp! De har gitt flere elever beskjed om at de er for krevende og ikke kan være med på leksetiden osv.

Jeg har vært inne å lest i opplæringsloven og et rundskriv fra regjeringen. Slik jeg leser loven og rundskrivet har de krav på hvis mange timer leksehjelp.

Jeg leser loven slik at det skal gis leksehjelp for å blant annet å utjevne sosiale forskjeller og dette vil jo si at de skal ha hjelp.

Noen som er helt sikre på disse reglene? Som kan gi meg henvisninger til paragrafer o.l.

Jeg vil at både barnet vårt og andre skal få den hjelpen de har krav på. Men om jeg tar fullstendig feil så er det jo greit å finne ut det før jeg tar dette videre opp i systemet på skolen😳

Hilsen en oppgitt og frustrert mamma.

(Beklager at det ble så langt).

Jobber på sfo selv og har deltatt i "leksehjelp". Mange foreldre misforstår leksehjelpen. Det er rett og slett tid for barna til å gjøre lekser med tilsyn. Det betyr som regel at det er en person fra sfo tilstede som kan hjelpe barna hvis de spør om hjelp og passe på at det er arbeidsro. Det er som regel mer enn nok for den personen. Den har ikke tid og anledning til å sjekke at 25 elevers lekser er korrekt gjort! -Dette et foreldrenes ansvar.

Anonymous poster hash: b7987...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...