Gå til innhold

Hva er deres beste oppskrift på pavlova?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skl ha stor 17 mai frokost og gleder meg! Skal bake pavlova for første gang, jeg lager mye pikekyss og mine blir sprø utenpå og seige inni,

Men pavlovaene jeg har smakt har vært sprø utenpå og sånn skummete inni. Jeg liker ille det, men tenker det er sånn det skal være siden "alle" lager de sånn. Hvordan får keg det til i såfall?

Hva er deres beste oppskrift? Of kan keg med sen bunnen som med pikekyss lage et par dager i forveien?

Skrevet

Jeg pisker marengs som normalt (pass på å piske helt stiv, så den nesten er metallisk i fargen, tegner opp en sirkel på bakepapir, bruker ikke form, steker på ca 150 grader i en time, eller til den begynner å få litt farge, før jeg skrur av ovnen , og så får den stå og tørke natten over i ovnen (lager da på kvelden). Min bunn blir ikke "skummete" i hvert fall :) Jeg blander vanlig krem og vaniljekrem og har på et lass med bær (jordbær, blåbær, bringebær og bjørnebær), friske, ikke fryste. tror det blir Pavlova her også ja....

Anonymous poster hash: ccbb6...bcc
Skrevet

Jeg pisker marengs som normalt (pass på å piske helt stiv, så den nesten er metallisk i fargen, tegner opp en sirkel på bakepapir, bruker ikke form, steker på ca 150 grader i en time, eller til den begynner å få litt farge, før jeg skrur av ovnen , og så får den stå og tørke natten over i ovnen (lager da på kvelden). Min bunn blir ikke "skummete" i hvert fall :) Jeg blander vanlig krem og vaniljekrem og har på et lass med bær (jordbær, blåbær, bringebær og bjørnebær), friske, ikke fryste. tror det blir Pavlova her også ja....

Anonymous poster hash: ccbb6...bcc

Takk for svar!

Men marengs som normalt kun hviter sukker og melis og sitron da? Ikke eddik?

For i marengs er det ikke eddik, men i pavlova er der vel gjerne eddik?

Kanskje det er eddiken som gjør den skummete og kjip da?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, og synes "skummete" pavlova er kjipt. Svigermor lager den på den måten, og jeg har lagt merke til at hun steker den relativt kort tid i forhold til meg. Jeg synes også at den skummete delen smaker som rått egg.

Jeg selv lager den etter oppskrift med eddik og maizenna, men passer på å steke den lenge nok. Den blir ofte ganske tykk, og jeg lar den stå på 130 grader i 2-3 timer. Sjekker etter 2 timer ved å stikke en gaffel i midt på og rote litt rundt for å se at det ikke er skum inni. Det skal jo legges krem oppå der uansett, så gjør ikke noe at det blir et lite "sår". Min blir alltid perfekt sprø og litt seig inni :)

Anonymous poster hash: a457c...bc4

Skrevet

Pavlova skal ikke være skummete, den skal være sprø utenpå og seig inni.

Anonymous poster hash: 7dc0d...e8b
Skrevet

Stemmer det, pavlova har litt annen oppskrift enn marengs, det hadde jeg glemt. Jeg bruker vel kun sukker, eggehviter, eddik og maizena, husker ikke akkurat hviken oppskrift, ligner denne mht. ingredienser, men jeg bruker ikke vaniljesukker og har jevn varme, starter ikke på 250 grader, og her står det vel heller ikke noe om tørking i ovnen.

http://oppskrift.klikk.no/pavlova-til-17.-mai/3060/

Skrevet

Takk! Da har jeg rett å slet tørr uheldige med de jeg har smakt! Ja skummet smaker rått egg :/

Da steker jeg den slik som pikekyss på laaaaav varme over lang tid:)

Skrevet

Har aldri smakt skummete pavlova. Bare seig. Men den må være seig, ikke sprø tvers gjennom :)

Jeg blander lemoncurd og pisket krem, da jeg synes vaniljekrem blir for kvalmt til den søte pavlovabunnen. Legg gjerne to bunner oppå hverandre med fyll mellom. Masse bær og frukt! Nam, pavlova er nydelig :)

Skrevet

Jeg har eddik i, og den blir ikke skummete. Liker ikke det jeg heller.

Pleier å ha på jordbær, blåbær og bringebær, og så liker jeg godt å ha over noen pasjonsfrukt. Blander vaniljekrem og krem.

Skrevet

Og ja- du kan lage bunnen noen dager i forveien :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...