Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Se på Sverige, de har en sånn. En bunad som alle kunne brukt, istedenfor for at folk må føle seg presset til å velge en bunad fra hjemstedet sitt som de overhodet ikke liker utseendet på. For det er viktig. Og denne bunaden kunne vært holdt i nøytrale farger og design så flest mulig hadde likt den. Mørkeblå stakk og liv, hvit skjorte og bittesmå røde detaljer fks. Litt som hedmarksbunaden, bare mørk blå! En enkel bunad. For det er bare tull at Hardangerbunaden er en universalbunad her til lands. Ikke grafferdrakt heller. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Det går jo helt fint an å velge seg en festdrakt, hvis man er såå misfornøyd med den bunaden man "bør" ha. Det sagt, alle er norske, så det er jo strengt tatt bare å velge seg en. Anonymous poster hash: 90e3e...20a
Gjest Antarctica Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Se på Sverige, de har en sånn. En bunad som alle kunne brukt, istedenfor for at folk må føle seg presset til å velge en bunad fra hjemstedet sitt som de overhodet ikke liker utseendet på. For det er viktig. Og denne bunaden kunne vært holdt i nøytrale farger og design så flest mulig hadde likt den. Mørkeblå stakk og liv, hvit skjorte og bittesmå røde detaljer fks. Litt som hedmarksbunaden, bare mørk blå! En enkel bunad. For det er bare tull at Hardangerbunaden er en universalbunad her til lands. Ikke grafferdrakt heller. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3 Hardangerbunaden var jo den såkalte "nasjonalen" på 1800-tallet. Helt til man innså at det å strømlinjeforme og forenkle alle de lokale håndverkstradisjonene var en ganske unasjonal måte å tenke på. Hvorfor tar du ikke bare en sparkjøpdrakt, hvis det plager deg at de lokale er for spesifikke? Den svenske er jo stygg som et uvær...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring". Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b
Superdolly Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 (endret) Enig med Pashla. Og så vil jeg også føye til at bunad er ikke lovregulert så ingen 'må' kjøpe seg bunad fra hjemstedet sitt hvis de ikke liker den. For det første går det helt fint å la være å kjøpe seg bunad. For det andre kan man velge seg en annen bunad som man liker. For det tredje kan man kjøpe seg en festdrakt som man synes er fin. Endret 4. mai 2015 av Superdolly
Gjest Antarctica Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring".Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Fins mange fine lokale svenske drakter også. Den der blå er liksom "minste felles multiplum" laget på farger fra flagget. Ubehjelpelig spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring". Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Jeg er ikke misfornøyd, jeg elsker heldigvis min men tenk, det finnes folk som ikke gjør det. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #8 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring". Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Jeg er ikke misfornøyd, jeg elsker heldigvis min men tenk, det finnes folk som ikke gjør det. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3
Gjest Antarctica Skrevet 4. mai 2015 #9 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring". Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt.Anonymous poster hash: 7f439...c2b Jeg er ikke misfornøyd, jeg elsker heldigvis min men tenk, det finnes folk som ikke gjør det. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3 Og de vil automatisk syns blå kjole med røde broderier er finere...?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #10 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring".Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Fins mange fine lokale svenske drakter også. Den der blå er liksom "minste felles multiplum" laget på farger fra flagget. Ubehjelpelig spør du meg. Jepp, det finnes mange lokale festdrakter. Men har du sett noen som bruker de som festplagg? Bunadene i norge har status som galla-antrekk.... Har ennå til gode å se en svenske i sin lokale drakt f.eks i en bryllup, konfirmasjon eller barnedåp:) Anonymous poster hash: 7f439...c2b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #11 Skrevet 4. mai 2015 Se på Sverige, de har en sånn. En bunad som alle kunne brukt, istedenfor for at folk må føle seg presset til å velge en bunad fra hjemstedet sitt som de overhodet ikke liker utseendet på. For det er viktig. Og denne bunaden kunne vært holdt i nøytrale farger og design så flest mulig hadde likt den. Mørkeblå stakk og liv, hvit skjorte og bittesmå røde detaljer fks. Litt som hedmarksbunaden, bare mørk blå! En enkel bunad. For det er bare tull at Hardangerbunaden er en universalbunad her til lands. Ikke grafferdrakt heller. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3 Du er tydeligvis ikke klar over at det er tildels ganske store forskjeller også i de svenske draktene? Det er det altså, det avhenger av hvilket distrikt man kommer fra/har drakt fra. Men mindre variasjon enn i Norge. De norske nasjonaldraktene er en viktig del av vår mangslugne nasjonalskatt og -arv. Anonymous poster hash: 0879e...20d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #12 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring".Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Fins mange fine lokale svenske drakter også. Den der blå er liksom "minste felles multiplum" laget på farger fra flagget. Ubehjelpelig spør du meg. Jepp, det finnes mange lokale festdrakter.Men har du sett noen som bruker de som festplagg? Bunadene i norge har status som galla-antrekk.... Har ennå til gode å se en svenske i sin lokale drakt f.eks i en bryllup, konfirmasjon eller barnedåp:) Anonymous poster hash: 7f439...c2b Da har du neiggu ikke sett mye! Anonymous poster hash: 0879e...20d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #13 Skrevet 4. mai 2015 Uff, den svenska drakten er jo skikkelig hæslig stygg. Glad vi ikke har noe sånt her. Det finnes jo mange festdrakter som man kan velge dersom man ikke liker den bunaden man har tilhørighet til. Er veldig glad for at vi har bunad som vi har det i Norge, og selv om jeg syns det er noen som er finere enn andre, er alle uten unntak et lysår finere enn den svenske-drakten. Anonymous poster hash: 5e3a7...48b
soleia Skrevet 4. mai 2015 #14 Skrevet 4. mai 2015 No vil eg vel påstå at den norske bunadstradisjonen er ein større suksess enn den svenske, så skjønar ikkje at vi skal ta etter akkurat den. Ein har vel fort fleire bunader å velje mellom, om ein absolutt ikkje likar sin lokale. Det skal noko til at alle foreldre og besteforeldre kjem frå same distriktet i våre dagar. Eg hadde iallefall to å velje mellom. Og det er heller ikkje lovregulert at ein ikkje kan ha andre bunader, sjølv om eg er litt gamaldags på det punktet sjølv.
Gjest Antarctica Skrevet 4. mai 2015 #15 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring".Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Fins mange fine lokale svenske drakter også. Den der blå er liksom "minste felles multiplum" laget på farger fra flagget. Ubehjelpelig spør du meg. Jepp, det finnes mange lokale festdrakter.Men har du sett noen som bruker de som festplagg? Bunadene i norge har status som galla-antrekk.... Har ennå til gode å se en svenske i sin lokale drakt f.eks i en bryllup, konfirmasjon eller barnedåp:) Anonymous poster hash: 7f439...c2b Mulig du har rett, jeg er ikke ofte i svenske brylluper Men jeg har sett dem i bruk, ja. På folkedans, mittsommar, svenska flaggans dag og så videre.
Hjertefru Skrevet 4. mai 2015 #16 Skrevet 4. mai 2015 Anbefaler boken "Drakt og prakt" Masse flotte bilder av både norske og svenske lokale folkedrakter.
Gjest Antarctica Skrevet 4. mai 2015 #17 Skrevet 4. mai 2015 Anbefaler boken "Drakt og prakt" Masse flotte bilder av både norske og svenske lokale folkedrakter. Her er fra ei bok som heter "Dräktfolket" av Anja Notini, hvis man vil se mer om de svenske.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #18 Skrevet 4. mai 2015 Se på Sverige, de har en sånn. En bunad som alle kunne brukt, istedenfor for at folk må føle seg presset til å velge en bunad fra hjemstedet sitt som de overhodet ikke liker utseendet på. For det er viktig. Og denne bunaden kunne vært holdt i nøytrale farger og design så flest mulig hadde likt den. Mørkeblå stakk og liv, hvit skjorte og bittesmå røde detaljer fks. Litt som hedmarksbunaden, bare mørk blå! En enkel bunad. For det er bare tull at Hardangerbunaden er en universalbunad her til lands. Ikke grafferdrakt heller. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3 Du er tydeligvis ikke klar over at det er tildels ganske store forskjeller også i de svenske draktene? Det er det altså, det avhenger av hvilket distrikt man kommer fra/har drakt fra. Men mindre variasjon enn i Norge. De norske nasjonaldraktene er en viktig del av vår mangslugne nasjonalskatt og -arv. Anonymous poster hash: 0879e...20d Eh,jo. Hvor har jeg skrevet at svenskedrakten er den eneste for landet? Liker Värmlandsdrakten fks mye bedre enn svenskedrakten. Men det er et fint alternativ uansett. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3
Jezebel Skrevet 4. mai 2015 #19 Skrevet 4. mai 2015 Jeg skjønner ikke resonnementet ditt. Jeg vil tro at man får FLERE misfornøyde mennesker, og ikke færre, når man har én drakt å velge mellom en når man har flere.De aller fleste mennesker har tilhørighet til mer enn én drakt. Personlig synes jeg blå drakt med røde broderier høres litt kjedelig og traust ut.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #20 Skrevet 4. mai 2015 Jeg skjønner ikke resonnementet ditt. Jeg vil tro at man får FLERE misfornøyde mennesker, og ikke færre, når man har én drakt å velge mellom en når man har flere.De aller fleste mennesker har tilhørighet til mer enn én drakt. Personlig synes jeg blå drakt med røde broderier høres litt kjedelig og traust ut. En drakt å velge mellom? Det er snakk om et alternativ til alle de lokale bunadene, ergo man vil kunne velge mellom bunad fra sitt hjemsted, eventuelt sine røtter fra andre steder, pluss en nasjonal bunad for hele landet. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #21 Skrevet 4. mai 2015 Du vet at i Sverige er det INGEN som bruker "bunaden" - med untnak av de kvinnelige kongelige og noen som danser "leikaring".Kjenner flere svensker som er veldig misunnelige på oss dordmenn som har de lokale bunadenen som festplagg - et plagg man har tilhørighet til. Hvis du ikke liker bunaden på ditt hjemsted eller slekssted, står du helt fritt til å velge en nymotens festdrakt. Anonymous poster hash: 7f439...c2b Fins mange fine lokale svenske drakter også. Den der blå er liksom "minste felles multiplum" laget på farger fra flagget. Ubehjelpelig spør du meg.Jepp, det finnes mange lokale festdrakter.Men har du sett noen som bruker de som festplagg? Bunadene i norge har status som galla-antrekk.... Har ennå til gode å se en svenske i sin lokale drakt f.eks i en bryllup, konfirmasjon eller barnedåp:) Anonymous poster hash: 7f439...c2b Mulig du har rett, jeg er ikke ofte i svenske brylluper Men jeg har sett dem i bruk, ja. På folkedans, mittsommar, svenska flaggans dag og så videre. ja, det stemmer nok. Det er utbredt i folkedans. Personlig har jeg aldri sett det brukt på midtsommar. På nasjonaldragen har jeg ikke sett annet enn de kongelige og evt. folkedans-lag. Men så har jo ikke nasjonaldagen i sverige samme status som i Norge. Det er minimalt med folkelig feiring. Og så vidt jeg husker er det bare 5-6% av den svenske befolkningen som i det hele tatt har en folkedrakt, mot 60-65% i Norge (eller noe der omkring - husker ikke eksakt tall) Anonymous poster hash: 7f439...c2b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #22 Skrevet 4. mai 2015 Ehh - jeg regner med at du kanskje også synes at det beste hadde vært om vi alle var helt likt kledt hele tiden??? Jeg er glad i min bunad. Har hatt en slik siden jeg var liten (første fantasibunad som lignet voksenbunaden, deretter voksenbunaden fra en formoder fra jeg var 8. Jeg er også ganske så sikker på at bunaden har spart meg for mange utgifter til penklær oppigjennom årene. Barnedåper, bryllup, konfirmasjoner, 17. mai for å nevne noe. Da jeg var liten brukte jeg også bunaden i barnebursdager og på juleaften. Bunaden jeg har nå presang fra mine foreldre til konfirmasjonen. Sølvet har jeg arvet. Jeg har på meg det jeg vil og du har på deg det du vil! Anonymous poster hash: 924dd...737
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #23 Skrevet 4. mai 2015 Et av de store problemene ved å lage en slik drakt som alle skal kunne bruke er at den nødvendig vis vil bli ganske nøytral og sterkt påvirket av dagens syn på hva som er pent. Om 20 år vil den være gammeldags og svært få vil synes det er noe stas med den drakten. Anonymous poster hash: 3eee5...907
soleia Skrevet 4. mai 2015 #24 Skrevet 4. mai 2015 Jeg skjønner ikke resonnementet ditt. Jeg vil tro at man får FLERE misfornøyde mennesker, og ikke færre, når man har én drakt å velge mellom en når man har flere.De aller fleste mennesker har tilhørighet til mer enn én drakt. Personlig synes jeg blå drakt med røde broderier høres litt kjedelig og traust ut. En drakt å velge mellom? Det er snakk om et alternativ til alle de lokale bunadene, ergo man vil kunne velge mellom bunad fra sitt hjemsted, eventuelt sine røtter fra andre steder, pluss en nasjonal bunad for hele landet. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3 Det finnes allereie fleire slike drakter å velje mellom, feks Vestlandsdrakta, kystdrakta, Fjellbunad, draktene frå Ludo store, Sparkjøp osv, osv. Dei er utslag av den sterke bunadstradisjonen vår i nye og meir moderne variantar. Synes berre det er kjekt at drakttradisjonane lever, og mange variantar og mangfold er berre teikn på ein levande tradisjon, noko ei felles uniform ikkje vil vere.
Jezebel Skrevet 4. mai 2015 #25 Skrevet 4. mai 2015 Jeg skjønner ikke resonnementet ditt. Jeg vil tro at man får FLERE misfornøyde mennesker, og ikke færre, når man har én drakt å velge mellom en når man har flere.De aller fleste mennesker har tilhørighet til mer enn én drakt. Personlig synes jeg blå drakt med røde broderier høres litt kjedelig og traust ut. En drakt å velge mellom? Det er snakk om et alternativ til alle de lokale bunadene, ergo man vil kunne velge mellom bunad fra sitt hjemsted, eventuelt sine røtter fra andre steder, pluss en nasjonal bunad for hele landet. Anonymous poster hash: 2fafe...8d3 Jeg ser ikke helt behovet for enda et alternativ å velge mellom. Som jeg skrev: de fleste har flere bunader å velge mellom (stedet de er født, stedet de er oppvokst, stedet de er flyttet til, stedet noen i familien kommer fra, mannen/konas hjemsted osv). Det er også mange flotte festdrakter å velge mellom. I tillegg er det faktisk ingen lov som sier at du MÅ ha tilhørighet til drakta. Det er jo ingen garanti for at man vil like den nasjonale drakten så personlig tror jeg ikke at markedet er så veldig stort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå