Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser og leser på nettet og er egentlig mer forvirra enn jeg var til å begynne med. Jeg er bare litt over 5 uker på vei og blir bare fort trøtt og kanskje litt svimmel på kveldene. Ikke begynt å bli kvalm eller noe sånt. Jeg er vant til å trene 5-6 ganger i uken. Trener som regel korte økter med svært høy intensitet. (HIIT) Jeg forstår det slik at jeg ikke kan gjøre det lenger pga jeg ikke kan ha puls over 80%? Jeg er da en godt trent danser og vil jo egentlig fortsette med høy intensitet og kjenner det er vanskelig å holde tilbake. Men den lille i magen er klart viktigst!

Hvem skal jeg høre på? Skal jeg ringe jordmor? Har dere noe erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette, men da jeg var gravid sist fikk råd av en venninne som er personlig trener med erfaring med graviditet :) Hun fortalte at høy puls er ikke farlig når man er gravid, og man kan trene kondis som før. Det er imidlertid viktig å kjenne på signalene kroppen gir en og ikke overanstrenge seg. Pass også på å drikke nok og å ikke bli overopphetet :) Når det gjelder styrketrening fikk jeg beskjed om å ikke løfte veldig tungt, men holde meg på en vekt som man klarer 8 repetisjoner eller flere av :)

Skrevet

I følge legen min, skal du oppføre deg akkurat som før - mulighetene for fysisk utfoldelse stopper seg etterhvert naturlig. Dans i vei :)

Det du skal være obs på er overoppheting (her fikk jeg beskjed om å ikke bruke badstu/ligge for lenge i steiksola - så det er helt innafor å svette litt!) og matvarer.

Det sa iallfall legen min til meg i dag :)

Anonymous poster hash: d9b68...71c
Skrevet

J har trent som før i begge mine svangerskap. 6-7 ganger i uka. Denne gangen har d riktignok dempet seg selv pga grusomt mye kynnere som er vondt og ubehagelig. Men som de sier over her, tren akkurat som du vil, så lenge du lytter til kroppen. Er nå i uke 36 og trener fortsatt så og si hver dag. 😉 lykke til.

Skrevet

Jeg snakket med legen om trening på første kontroll. Fikk beskjed om at trening som man gjorde før man var gravid var ingen problem så lenge man tar hensyn til kroppe, men man skulle ikke å starte med hard trening under graviditet.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg kommer nok til å holde meg unna de aller tøffeste øktene da jeg bruker å bli svimmel og tror selv at det ikke er bra i svangerskapet. Sånn type tabata og zwow. Men kommer til å fortsette å trene HIIT, men da ikke de tøffeste øketene som sagt og ta mer hensyn til å ikke trene til utmattelse og svimmelhet. :Nikke:

Gjest Runforit
Skrevet

Om du er innarbeidet innenfor en type trening så kan du trene som alltid. Kroppen sier selv i fra når det er på tide å roe ned tempoet. Om du blir svimmel, kvalm eller føler ubehag så stopper du.

Det er nye treningsformer med høy intensitet man skal holde seg unna.

Trening i seg selv er alltid positivt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...