Gå til innhold

Begge er studenter, foreldrepenger/foreldrestipend

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest meg grønn på Lånekassen og nav, samt flere tråder er jeg bare mer forvirret enn noen sinne. Så jeg håper på at kanskje noen her kunne hjelpe meg å finne ut av dette. 

Vi planlegger å få barn i løpet av første halvåret av 2016. Min samboer er student og har en deltidsstilling ved side av studie og kommer til å begynne på sitt siste studieår etter sommeren. Jeg har min siste måned på jobb på grunn av at jeg skal begynne å studere igjen, derfor mister jeg rett på foreldrepenger frem til barnet forhåpentligvis kommer og da får engangsstønad i stede. 

Så spørsmålet mitt er, hvordan blir det da med foreldrestipend og foreldrepenger. Min samboer jobber jo ikke 100% i og med at han studerer, men han tjener nok til å få foreldrepenger av NAV har vi funnet ut. Så hvordan fungerer det da med foreldrestipendet som jeg skal ha? 

De fleste tråder der ute, så jobber den ene 100%, men det gjør ingen av oss enda, det blir jo å skje når samboer er ferdig med utdanningen sommeren 2016. 

Håper noen kan hjelpe! 

(postet dette på anonym siden uten svar, så poster her også!)

Anonymous poster hash: a7364...932
  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har lest ganske mye på nav og lånekassens sider i vinter jeg også,ettersom jeg er student og jobber ved siden av :)

Denne siden forklarer retten til foreldrestipend dersom partner tar ut permisjon:

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/vilkar-for-foreldrestipend/

Altså: Hvis han tar ut 100% permisjon,får du ikke foreldrestipend fra Lånekassen.

Vet ikke om dette ga svar? :)

Ellers må jeg si at chat-funksjonen til nav er glimrende,de er kjempeflinke til å svare på det man lurer på!

EDIT: Kan også legge til at hvis han tar f eks 10 uker med 100% permisjon og resten under 100%,så MISTER DU 10 uker med støtte fra Lånekassen,de blir ikke forskjøvet fremover i tid ;)

Endret av Stoltfrøken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...