Gå til innhold

Ønsker dere at barna deres skal ta yrkesfag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man går yrkesfag kan man jo ta påbygningsår og få generell studiekompetanse. Og det er utrolig mange utdanninger en kun trenger generell studiekompetanse for å komme inn på. Eneste grunnene jeg kan se for å ta allmenne fag er om en vil ha realfag eller gå på IB.

Anonymous poster hash: 019f4...e2d

Synes vel ikke den eneste grunnen til å ta almenne fag er at en ønsker fordypning i realfag. Vil vel heller si at almennfag er for de som ikke nødvendigvis vet helt hva de vil, men som regner det for sansynlig å studere videre på høgskole/uni.
Men med generell studiekompetanse kan du jo fortsette på høgskole/universitet. Men ikke der det kreves fordypning i realfag. Og ganske mye som ikke trenger det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jenta vår skulle bli barne og ungdomsarbeider f.eks så hadde jeg nok helt ærlig blitt skuffet, men jeg hadde ALDRI kommet til å sagt det. 

Jeg kommer fra en familie der "alle" har tatt master/profesjon og mannen det samme. Hadde kommet til å blitt meget så overrasket hvis hun hadde "bare" tatt yrkesfag. 

Anonymous poster hash: 6f3b3...060
Skrevet

Om man går yrkesfag kan man jo ta påbygningsår og få generell studiekompetanse. Og det er utrolig mange utdanninger en kun trenger generell studiekompetanse for å komme inn på. Eneste grunnene jeg kan se for å ta allmenne fag er om en vil ha realfag eller gå på IB.

Synes vel ikke den eneste grunnen til å ta almenne fag er at en ønsker fordypning i realfag. Vil vel heller si at almennfag er for de som ikke nødvendigvis vet helt hva de vil, men som regner det for sansynlig å studere videre på høgskole/uni.
Men med generell studiekompetanse kan du jo fortsette på høgskole/universitet. Men ikke der det kreves fordypning i realfag. Og ganske mye som ikke trenger det.

Ja jeg er klar over det. har selv generell studiekompetanse uten realfag. Mener bare at almennfag er en generalistutdannelse. Du trenger ikke vite hva du vil, men dørene åpner seg.

Skrevet

Vanskelig spørsmål! Det viktigste er selvfølgelig at barna velger selv ut fra hva de ønsker. Samtidig bør utdannet seg til noe som "markedet" etterspør. Derfor er det mange høyskoleutdanninger som jeg IKKE vil anbefalt mine barn til å ta. Selv har jeg tre barn. Eldste er ferdigutdannet sykepleier og fikk jobb før hun var ferdig med studiet. Nr.to går på universitet og har valgt en utdanning som det er mye vanskeligere å få jobb. Det var ikke etter min anbefaling at hun begynte der .  Vi snakket mye om jobb muligheter etterpå, men hun ønsket å gå denne linjen uansett. Lenge til nr 3 er gammel nok til å begynne å tenke på utdannelse. Hvis hun spør meg til råds når den tid kommer anbefaler jeg heller en yrkesfag utdanning hvor man får jobb enn en universitetsutdannelse som fører til arbeidsledighet (i verste fall).  Selv har jeg høyskoleutdanning, mens mannen min er yrkesskoleutdannet. Han tjener for øvrig mere enn meg :-)

Anonymous poster hash: e75ff...8f5
Skrevet

Ja jeg er klar over det. har selv generell studiekompetanse uten realfag. Mener bare at almennfag er en generalistutdannelse. Du trenger ikke vite hva du vil, men dørene åpner seg.

Tror uansett det kan være smart for de som ikke er de aller flinkeste. På allmenn ville de kanskje ha vært av de dårligste og fått dårlige karakterer. På yrkesfaglig ville de ha vært av de beste og fått gode karakterer. Dette kan jo bli utslagsgivende når de skal videre. Og det er bra for selvtilliten. Men da må de jobbe godt på yrkesfag og ikke sose rundt.

Skrevet

det spiller ingen rolle hva jeg ønsker,det må han få lov til og bestemme helt selv :)

Skrevet

Yrkesfag er dessverre blitt for "teoretisk" for mange. Men sånn i utgangspunktet så er yrkesfag supert for "teoriutfordrede" ungdommer. Om mine barn vil gå rett på ykesfagutdanning på videregående, så skal de få det. Selvsagt. Det "skumle" er at de er så unge når de velger seg jobb, at jeg tror interessen for yrket kan "dabbe av" når de faktisk blir voksne og vet mer hva de vil, tenker da på både bosted, jobb, fritidsinteresser, sosialt nettverk mm.

Såfremt jeg ikke ser at de sliter med teoretiske fag, så vil jeg oppmuntre de til generell studiekompetanse, slik at de kan "vokse" litt mer før de velger jobb. Man har så mange fler valgmuligheter om man har dette bak seg, og som sagt, interesser og ønsker for fremtiden vil ganske sikkert endre seg fra de årene man har på videregående frem til man blir "skikkelig voksen":

Selvsagt vet noen allerede da hva de vil bli, man har jo barn som allerede som 6åringer bestemmer seg,- og faktisk blir det de velger da.. Men i begge tilfeller tror jeg dette er unntakene. Jeg gikk selv "allmenne fag",- og både jeg og mine venner hadde jo mange "runder" med oss selv, og hva ville bli. Og selv med generell studiekompetanse bak oss, så valgte man bort noen muligheter ved og velge valgfag etter interesser. Flere tok opp fag i ettertid for og få "spesiell studiekompetanse",-  noen høyere utdanninger krever mer matte, fysikk ol f.eks...

Så igjen, om jeg ser de ikke har store muligheter for generell studiekompetanse på normaltid, så er det helt greit at de velger yrkesfag, men håper de kan vente med og velge yrke til de er litt eldre...

Anonymous poster hash: 09e51...0be
Skrevet

De får selvsagt velge det selv! Men må si at mange her har en utrolig misforstått og fordomsfull oppfatning av yrkesfag. Gikk selv allmennfag og tok senere et fagbrev. Nå har jeg gjenopptatt høyere utdanning og er ferdig med en bachelor. Det er utrolig mange muligheter om du tar yrkesfag også, det er på ingen måte sånn at du må ha det samme yrket hele livet. Den modningen du har gjennom å få noen år i arbeidslivet er også verdifull for mange med tanke på videre utdanning hvis det er aktuelt. Vi kommer dessuten til å få en stor mangel på fagarbeidere framover, statsvitere har vi derimot nok av...

Skrevet

Jeg tok allmenn studiespesiaisering på vgs for at jeg ikke visste hva jeg ville gjøre. Enten opp med et år på universitetet og deretter i jobb. Nå er jeg i gang med fagbrev. 3 utdanningen jeg tar. Har allerede gått to år innem reiseliv, men der er det ikke så lett å få jobb.

Nå har jeg fast jobb og tar også utdanning innen dette.

Anonymous poster hash: 948cc...ad7

Et år på universitet er ikke en utdanning;-) Ei heller allmenne fag.

Tar du fagbrev nå blir det din utdannelse.

Anonymous poster hash: f70b4...ff6

Skrevet

De får selvsagt velge det selv! Men må si at mange her har en utrolig misforstått og fordomsfull oppfatning av yrkesfag. Gikk selv allmennfag og tok senere et fagbrev. Nå har jeg gjenopptatt høyere utdanning og er ferdig med en bachelor. Det er utrolig mange muligheter om du tar yrkesfag også, det er på ingen måte sånn at du må ha det samme yrket hele livet. Den modningen du har gjennom å få noen år i arbeidslivet er også verdifull for mange med tanke på videre utdanning hvis det er aktuelt. Vi kommer dessuten til å få en stor mangel på fagarbeidere framover, statsvitere har vi derimot nok av...

Det spørs jo veldig på yrkesfaget da..  Som frisør står man ganske "fast", det samme om man velger seg innenfor helsesektoren, eller servicefag (kokk, servitør f.eks)da er man litt "stucked" innenfor omsorgsyrkene/restaurant/reiseliv. Og angrer man seg så er liksom "linjene satt". Andre yrkesfag er det lettere og "utvide" og bygge ut mot andre "yrkesretninger". Enig med deg der :)

Skrevet

Det spørs jo veldig på yrkesfaget da..  Som frisør står man ganske "fast", det samme om man velger seg innenfor helsesektoren, eller servicefag (kokk, servitør f.eks)da er man litt "stucked" innenfor omsorgsyrkene/restaurant/reiseliv. Og angrer man seg så er liksom "linjene satt". Andre yrkesfag er det lettere og "utvide" og bygge ut mot andre "yrkesretninger". Enig med deg der :)

Ikke helt enig der. Har selv bakgrunn fra restaurantbransjen og jobber nå i skolen. Mange av mine gamle kollegaer som jobber med helt andre ting. Det er jo også mulig for alle å ta påbygg hvis man ønsker å studere videre. Hvis det er for teoritungt (som er et argument mange bruker) er nok ikke høyere utdanning noe for deg uansett.

Skrevet

Eg ønsker at mine barn skal få eit yrke dei finn glede av, og som dei kan finna givande resten av live, om det er vaskehjelp eller proffesor i matte er rivande likegyldig. Men for min eigen del håpar eg at dei går påbygging etter yrkesfag, då ein får så mange fleire muligheter seinare i livet om dei har lyst til å skifta yrke då. Sjølv gjorde eg det den måten, og har mykje igjen for det.

Skrevet

Jeg tror noe av det viktigste er at ungdommen går i en retning hvor vedkommende har anlegg.

Om ungen har 10 tommeltotter hjelper det ikke mye om foreldrene ønsker h*n skal bli tømrer.

Om ungen hater å måtte lese lengre tekster er en akademisk løpebane ikke saken.

Den som blir en god heisemontør blir ikke nødvendigvis en god ingeniør eller psykolog og omvent.

Det betyr mye for meg at barna mine til sin tid velger seg en løpebane de faktisk har anlegg og interesse for. Det ene er ikke nødvendigvis finere enn det andre.

Skrevet

Det viktigste for meg er at mine barn får en jobb de trives med og at de jobber med noe de virkelig vil. Hvor lang utdannelsen er spiller ingen rolle

Skrevet

Oppfordrer og håper de tar høyere utdanning. Men støtter dem uansett valg.

Både faren og jeg har høyere utdanning høyere grad, så håper våre valg smitter over :)

Anonymous poster hash: 98048...5fa

Skrevet

Oppfordrer og håper de tar høyere utdanning. Men støtter dem uansett valg.

Både faren og jeg har høyere utdanning høyere grad, så håper våre valg smitter over :)

Anonymous poster hash: 98048...5fa

Hva er utdanning høyere grad da?

Anonymous poster hash: 25f8e...e9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...