Gå til innhold

Ønsker dere at barna deres skal ta yrkesfag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller høyere utdanning?

Forutsatt at de er lykkelige såklart.

Anonymous poster hash: c17f1...69d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lavt nivå det er på de fleste yrkesfagskolene i dag ønsker jeg ikke at barna skal bruke tiden sin på det. På den annen side ønsker jeg helst at de skal skaffe seg en skikklig fagutdanning, ikke bare en sammenrasking av ulike akademiske fag slik mange ender opp med.

Nå er det ganske mange år til mine barn trenger å velge utdanning. Forhåpentlig vis har utdanningsinstitusjonene endret seg mye innen den tid.

Anonymous poster hash: 88b9b...7ca

Skrevet

SIden eldstemannen min har Asperbger er jeg fornøyd uansett hva han vil gjøre :) Han er veldig oppegående og har normal intelligens, men sliter med teoretisk fag (norsk, samfunnsfag osv). Noe praktisk er nok bedre for ham!

Anonymous poster hash: 883e0...0f9
Skrevet

Jeg skal ikke ønske meg noe som helst når det kommer til det. Så lenge de finner seg noe de trives med, så skal ikke jeg som mor bestemme noe.

Yrkesfag kan være lurt, men det lureste er å ta påbygg i tillegg. Om en ikke er motivert til det, kan man alltids ta det senere på voksenopplæring. 

Jeg har høyere utdanning selv.

Anonymous poster hash: 7f4df...fdc
Skrevet

Jeg har ingen formening overhodet om hva slags utdannelse mine barn skal ta. Hvis de ønsker mine råd, så vil jeg mer enn gjerne diskutere muligheter og alternativer med dem, men jeg mener at dette helt og holdent skal være deres valg. Da er sjansen for at de gjør noe de vil trives med og lykkes med større. 

Anonymous poster hash: 259b8...bf1
Skrevet

Høyere utdanning.

Anonymous poster hash: 91b6b...b75

Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg ønsker at de skal gjøre veloverveide valg som passer for dem og deres ønsker i livet.

Skrevet

Yrkesfag er så mangt. Den ene min går på en yrkesfaglig linje som heter Media og kommunikasjon. Veldig god skole, gode lærere og glimrende kurs. Man får også studiekompetanse hvis man setter det sammen riktig.

Anonymous poster hash: fa918...5aa

Skrevet

Her bestemmer ungdommene selvfølgelig selv. Nå sitter jeg snart med hele fasiten siden jeg har to voksne barn og to ungdommer, og jeg kan derfor si at de to som har tatt yrkesfag ikke på noen måte ligger etter den som har tatt høyskole. Den yngste går allmenn og skal videre til høyere utdanning når den tid kommer, men kommer til å sitte med et klekkelig studielån som prisen for høy lønn.

Faktisk er det h*n som har tatt yrkesfaglig og som har et veldig spesialisert yrke som tjener mest, og som i forhold til sine høyskole utdannende jevnaldrende, har hus og bil disse kun kan drømme om.  ;)

Skrevet

Så lavt nivå det er på de fleste yrkesfagskolene i dag ønsker jeg ikke at barna skal bruke tiden sin på det. På den annen side ønsker jeg helst at de skal skaffe seg en skikklig fagutdanning, ikke bare en sammenrasking av ulike akademiske fag slik mange ender opp med.

Nå er det ganske mange år til mine barn trenger å velge utdanning. Forhåpentlig vis har utdanningsinstitusjonene endret seg mye innen den tid.Anonymous poster hash: 88b9b...7ca

Oj.

Ja, det vil nok Erna Solberg hjelpe til med...?

Skrevet (endret)

Kommer til å oppfordre til høyere utdanning. Også på grunn av muligheter og ferdigheter dette medfører:)

Det kommer jo selvsagt an på hvor skoledyktig han er på det tidspunktet, ville selvsagt ikke anbefalt dette om han var en skolesliter. Men, såfremt han har gode karakterer og fortsetter i samme leie vil jeg i aller høyeste grad oppfordre til det!

Endret av Twintipp og himmelblå
Skrevet

Yrkesfag er så mangt. Den ene min går på en yrkesfaglig linje som heter Media og kommunikasjon. Veldig god skole, gode lærere og glimrende kurs. Man får også studiekompetanse hvis man setter det sammen riktig.Anonymous poster hash: fa918...5aa

Det er mulig skolen barnet ditt går på er bra, men nivået på pensum er skremmende lavt. Jeg har nettopp veiledet en ungdom gjennom en del oppgaver i forskjellige fag på media og kommunikasjon. Det er helt skremmende hvor lite det forventes av elevene for å få bra karakterer.

Skrevet

Nå er det ganske mange år til mine barn trenger å velge utdanning. Forhåpentlig vis har utdanningsinstitusjonene endret seg mye innen den tid.Anonymous poster hash: 88b9b...7ca

Oj.

Ja, det vil nok Erna Solberg hjelpe til med...?

Synes du det høres merkelig ut å anta at utdanningsinstitusjonene vil endre seg mye i løpet av, la oss si, 10 år? Det er i så fall veldig historieløst. Det har skjedd enorme forandringer siden jeg selv gikk på videregående skole og frem til nå (det er 18 år siden nå). Det er da virkelig ingen grunn til å tro at ikke det samme skulle skje i fremtiden...? 

Og nei, høyst sannsynlig vil ikke Erna Solberg bidra til det som statsminister. Hun får neppe fornyet sin periode ved neste valg... 

Anonymous poster hash: 259b8...bf1

Skrevet

Jeg kjenner to stykker i 20-årene som har bommet pga press fra foreldrene.

Ene jenta ønsker å jobbe med barn, mild, sjenert og søt jente som aldri har tatt ordet i noen forsamlinger. Foreldrene presset henne mot en førskolelærerutdanning. Hun klarte videregående fint, men røyk før påske på barnehagelærerutdanningen. Det er jo en utdanning for ledere, og denne sjenerte jenta kan aldri bli noens sjef. Nå jobber hun som ufaglært assistent og skal etterhvert ta barne- og ungdomsarbeider som privatist for hun er for gammel til å få plass på videregående.

Andre vil bli fotograf, men ble presset til å ta allmennefag på videregående. Så må man ha media og kommunikasjon for å komme inn på videre fotoutdanning. Men hun er for gammel til å få plass der nå og det toget er gått. Det er dyrt å utdanne seg til fotograf på privatskoler som ikke har støtte fra lånekassen.

Jeg mener barna må få velge selv, velger de feil er det ihvertfall ikke fordi jeg presset dem i feil retning. Alle passer heller ikke til høyere utdanning og lederstillinger heller. Det er helt ok å være lykkelig som elektriker også

Anonymous poster hash: 6c8ef...e49

Skrevet

Barna velger selvsagt selv! Men jeg har "fra fødsel" av preika om hvir viktig det er med utdanning! :P

Forøvrig er håndverkere en "utdøende rase", så snekker, rørlegger & eletriker er yrker der man mest sannsynlig vil tjene veldig bra. Begrenset hvor mange jurister, psykologer og ingeniører som trengs etterhvert...

Anonymous poster hash: a8eac...715

Skrevet

Ikke slik yrkesfagene er i dag. En gjeng lettere utviklingshemmede, sosialt mistilpassede eller på annen måte ødelagte skoletapere som blir undervist fag de ikke trenger eller har forutsetninger for å forstå. Ønsker ikke at barna mine skal komme i slikt selskap.

Men jeg har ingen ting imot håndverkere av den gamle skolen, fra den tiden man faktisk måtte bestå grunnskolen for å gå videre i utdanningsløpet.

Anonymous poster hash: 433bc...6fb

Skrevet

Nå er det ganske mange år til mine barn trenger å velge utdanning. Forhåpentlig vis har utdanningsinstitusjonene endret seg mye innen den tid.

Hvorfor ikke?

Mange av de med yrkesfagutdanning tjener bedre enn de med 3-4 års høyskoleutdanning. Så det kan jo ikke være lønn som er din grunn.

Anonymous poster hash: 25f8e...e9e

Skrevet

Ikke slik yrkesfagene er i dag. En gjeng lettere utviklingshemmede, sosialt mistilpassede eller på annen måte ødelagte skoletapere som blir undervist fag de ikke trenger eller har forutsetninger for å forstå. Ønsker ikke at barna mine skal komme i slikt selskap.

Men jeg har ingen ting imot håndverkere av den gamle skolen, fra den tiden man faktisk måtte bestå grunnskolen for å gå videre i utdanningsløpet.

Jøss, du har jammen vært uheldig med din yrkesrettet opplæring! Her jeg bor har yrkesfag svært godt ord på seg og utdanner flotte og dyktige håndverkere.

Jeg ønsker heller at barna får et fagbrev innen et yrke det går an å leve av enn å ta en eller annen høytflyvende master som det knapt finnes jobber til.

Når man sitter med master i filosofi og er avd.leder i staten har man bommet kraftig et sted.

Anonymous poster hash: 47ef5...810

Skrevet

Hvorfor ikke?

Mange av de med yrkesfagutdanning tjener bedre enn de med 3-4 års høyskoleutdanning. Så det kan jo ikke være lønn som er din grunn.

Lønn er ikke det viktigste for meg i hvert fall. Jeg ønsker at barna skal gjøre noe de trives med og har forutsetninger til - og at de gjør valg som gir dem fleksibilitet. Det er ulempen ved en del yrkesfag slik jeg vurderer det - det er ikke lett for en elektriker som ikke lenger kan jobbe med det han er utdannet som å velge en annen jobb uten å begynne helt på nytt. Sånn sett gir høyere utdanning større sikkerhet. 

Skrevet

Hvorfor ikke?

Lønn er ikke det viktigste for meg i hvert fall. Jeg ønsker at barna skal gjøre noe de trives med og har forutsetninger til - og at de gjør valg som gir dem fleksibilitet. Det er ulempen ved en del yrkesfag slik jeg vurderer det - det er ikke lett for en elektriker som ikke lenger kan jobbe med det han er utdannet som å velge en annen jobb uten å begynne helt på nytt. Sånn sett gir høyere utdanning større sikkerhet.

Ikke helt enig med deg der. En elektriker kan f.eks ta teknisk fagskole, ingeniørutdannelse eller pedagogikk og undervise. Man har mange valgmuligheter også som fagarbeider.

Anonymous poster hash: 47ef5...810

Skrevet

For meg er det viktigste at de gjør hva de ønsker. Om det er yrkesfag eller hva det er, spiller ingen rolle, så lenge de er lykkelige.

Men kjenner flere som har tatt hjelpepleier eller barne og ungdomsarbeider, de har tatt påbygg, istedenfor å gå ut i lære, så har de heller startet på sykepleier og førskolelærer utdannelse. Da bruker de nøyaktig like langt tid som de som tar allmenn. Så det er mange veier og gå til høyere utdannelse og.

Her har jeg en som ønsker å bli skuespiller, og en som ønsker å bli lærer. Så ser ut som den ene kommer til å velge drama, og den andre allmenn. Minste er det ikke lett å si noe om ennå. Men største har kort tid igjen.

Anonymous poster hash: d0572...4c6
Skrevet

Stakkars deg.......

Anonymous poster hash: fda20...beb

Skrevet

Barna mine skal få velge selv men jeg kommer til og komme med noen velmente tips og råd med tanke på arbeidstider og belastning.

Skrevet (endret)

Jeg håper at barna mine velger en utdannelse, og får en jobb de trives godt i. Selv har jeg fagbrev, men ønsker meg en bachelor. Men jeg vet at valgene jeg tok da jeg var ung var riktig for meg da. Hadde jeg gått for høyere utdanning da hadde jeg ikke klart å fullføre, med det resultatet at jeg kanskje hadde sittet uten utdannelse, og redusert medtringsfølelse.

Jeg tenker at ofte henger mer utdannelse sammen med høyere inntekt og mer arbeidsglede, så jeg håper jo at de tar så mye de klarer.

Jeg synes også at det er skremmende holdninger mange av dere viser her, vi trenger dem som kan utføre jobbene også, ikke bare planlegge dem!

Endret av den perfekte mor
Skrevet

De skal få lov til å bli det de ønsker :)

Jeg er hjelpepleier,men har nå søkt meg inn på høyskolen og på sosionom studiet i en alder av 33 år og med 3 barn.Aldri for sent å bli noe ;)

Anonymous poster hash: 77f3f...56d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...