Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sist svangerskap la jeg ikke på meg noe - noe som var flott da jeg er overvektig fra før. 

Jeg veier like mye denne gangen og har klart meg bra til inntil nylig ... De siste 2-3 ukene er jeg sulten hele tiden (er i uke 20) og det går max 2 timer mellom hvert måltid. Har allerede lagt på meg 3 kg.

Om jeg ikke spiser så blir jeg kvalm og uvel og energiløs. Hvordan kan jeg løse dette uten å legge på meg alt for mye? Jeg spiser ikke usunt, langt i fra - men likevel; mengden mat er jo betraktelig større enn normalt ...

Anonymous poster hash: 2e4f5...837
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144212852-hjelp-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Hva med å spise noe som fyller opp veldig, men som er kalorifattig? Grønnsaker, melon etc?

Eller prøve lavkarbo? Jeg spiser mye proteiner og fett og har helt stabilt blodsukker som gjør at jeg ikke trenger å spise mellom måltider. Går i snitt 4-6 timer mellom måltider og jeg har så og si aldri søtsug. Har også fått mindre urolig mage og bedre fordøyelse.

Er i uke 28 og har gått opp 8 kg(er normalvektig så ligger innenfor vektkurven og har som mål å legge på meg iallefall ca. 12-14 kg)

Jeg mener at man ikke skal begynne med lavkarbo når man er gravid. Kroppen trenger mer karbohydrater både når man er gravid og når man ammer. Hvis du skal prøve en spesiell diet bør du snakke med legen din først. Mye dietter, lavkarbo osv kan gjøre at kroppen skiller seg med en del slaggstoffer og giftstoffer, disse går over i foster og morsmelk. Men velg gjerne lavkarbo som mellommåltid og kveldsmat. Ikke spis middag etter kl 19, må du ha mat etter det kan du spise knekkebrød med f.eks leverpostei, rent kjøttpålegg, kokt egg e.l. eller youghurt uten tilsatt sukker.

Husk at selv om du er overvektig i utgangspunktet skal du ikke gå ned i vekt mens du er gravid. Hvis du er usikker på om du legger for mye på deg, bør du snakke med legen din eller jordmor 😊

Jeg er forøvrig gravid med tvillinger, uke 28+4 og har gått opp ca 20 kg... Jeg var normalvektig i utgangspunktet, og verken lege eller jordmor har reagert på vektøkningen min 😊 jeg har spurt om det er bekymringsfullt at jeg har gått opp så mye, men de sier at så lenge jeg lever sunt i uka og kun godteri i helgene er det greit 😊

Du kan fint spise lavkarbo!! Dere neste er at du ikke skal spise så lite karbo om dagen at du er i ketose.. Dvs ikke under 70-80g karbo om dagen. Men rent kjøtt og grønnsaker kan du spise deg grønn på :)

Dette blir man anbefalt på diapolen på Riksen om man har sv.diabetes! For dette stabiliserer blodsukkeret :)

Jeg tror også at mer proteiner og fett vil gjøre susen.

Jeg har ikke hatt noe ulvehunger og konsentrerer meg om å spise godt med kjøtt, egg, avokado, nøtter, oljer etc og da er jeg ikke sulten mellom måltider. Det betyr ikke at du må leve strikt lavkarbo, men en moderat versjon tror jeg kan hjelpe på.

Jeg tenker at selv om du er overvektig skal du vel helst legge på deg noe? Ellers betyr det jo at du har gått ned i vekt gjennom graviditeten og det er jo ikke anbefalt mtp stoffer som da frigjøres fra fettvevet. Mener å ha lest at "normale" bør legge på seg rundt 12kg og overvektige rundt 6-10kg.

Og den sulten/kvalmen/cravingen føles vel lik for en som er overvektig, må være forferdelig å jobbe mot dette hele tiden:( Kos deg litt og spis det du trenger.

Gikk du noe ned etter forrige fødsel? Den vekten kan du jo hvertfall legge på deg!

Anonymous poster hash: 168ca...3d1

Annonse

Jeg tenker at selv om du er overvektig skal du vel helst legge på deg noe? Ellers betyr det jo at du har gått ned i vekt gjennom graviditeten og det er jo ikke anbefalt mtp stoffer som da frigjøres fra fettvevet. Mener å ha lest at "normale" bør legge på seg rundt 12kg og overvektige rundt 6-10kg.

Og den sulten/kvalmen/cravingen føles vel lik for en som er overvektig, må være forferdelig å jobbe mot dette hele tiden:( Kos deg litt og spis det du trenger.

Gikk du noe ned etter forrige fødsel? Den vekten kan du jo hvertfall legge på deg!

De med fedme bør ikke gå opp mer enn 6 kg.

http://www.babyverden.no/Gravid/Helse/Diverse/Slik-fordeler-vektokningen-seg-i-svangerskapet/

To dager etter sist fødsel veide jeg 10 kg mindre enn ved startsvekt. Og 3-4 uker etterpå veide jeg 20 kg(!!) mindre - også gikk jeg sakte men sikkert ned 5-10 kg til, før vekten snudde og gikk oppover igjen. 

Jeg håper jo at dette skal skje denne gagen også :)

Anonymous poster hash: 2e4f5...837

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...