Gå til innhold

Får ikke baby på 5 mnd til å sove uten meg...

Anbefalte innlegg

Uff sliter sånn med å legge små'n og føler vi har rota oss inn på et dårlig spor nå... Håper noen har noen tips!

Han er 5 måneder og et veldig nærhetsbehov. Dette har medført at jeg har endt opp med å amme han i søvn da dette er eneste måten vi noensinne har klart å få han til å sovne... På dagen sitter/ligger jeg med han inntil meg eller på fanget for at han skal få noe søvn i det hele tatt. På kveldene ammer og bruker han puppen som smokk i ca 2 timer før jeg har bært han i søvne inn i senga si hvor han har sovet videre i opp til 5 timer før han har våknet for mat. Om nettene har jeg ammet han i søvn igjen (gått relativt fort), og så lagt han tilbake i senga si.

Jeg skjønner at vi ikke har løst dette på den beste måten, men i desperasjon for at han skulle få sovet så har det blitt sånn...

Nå våkner han på kvelden når jeg bærer han inn i senga, blir illsint og gråter masse. Har forsøkt å amme han i søvn i senga og snike meg ut når han har sovnet -da ser vi på babycallen at han begynner å søke etter puppen innen en time og begynner å gråte når den ikke er der -han merker godt at jeg har lagt feks kosekluten med min lukt på som erstatning. Har forsøkt å bare ligge å stryke han etc for å finne søvnen selv, la han ligge helt i fred, i babyrede, uten babyrede, lyst og mørkt rom, kaldt og halvkaldt rom, opp ned metoden og ja... Alt dette resulterer i at han blir sintere og sintere og til slutt nesten umulig å roe ned i det hele tatt. Vi har faste kveldsrutiner, og begynner som regel senest 6 med de (da er han trøtt). Jeg er utslitt og frustrert, har ingen tid for meg selv på dagtid, og nå har kveldstiden forsvunnet også. Eneste som funker nå er at jeg legger meg sammen med han og blir liggende... Det går jo bare ikke.

Noen som har noen tanker om hva vi kan gjøre for å komme på rett spor igjen? Føler meg som en utrolig dårlig mamma og at det bare er vi som sliter så fælt med sovingen -alle i Barselgruppa bare legger babyene sine ned og kanskje vugger litt først, så sovner de 😔 og det er jo absolutt veldig godt å ha så mye nærhet med han, men jeg kjenner jeg trenger å få gjort litt ting jeg også og ha litt tid for meg selv. Pappa'n er super men jobber dessverre mye så han ser ikke poden mye ukedagene, og det funker på ingen måte når han prøver å ta leggingen...

Anonymous poster hash: 2adc2...747

Fortsetter under...

Hei! Først vil jeg bare si at jeg føler med deg! Det er tøft når man ikke får egentid overhodet i lengre perioder. Du vilsikkert møte mange forskjellige meninger her, men dette er min.. Jeg ville begynt på dagtid med å få baby til å sovne i vognen. Min jente er også 5 mnd og det går ca 2 t med våkentid før hun er trøtt og vil ha en ny blund. Legg barnet når du vet det er trøtt (men ikke for trøtt heller) og mett. Vugg da i søvn. Har du en grusvei du kan gå på? Evt en dørstokk som du rytmisk kan vugge vognen inntil? Bruk også sutt og koseklut gjerne med lukt av deg. Når du bruker vognen vil jo barnet se deg og derfor mener jeg at barnet da kan gråte noe uten at det er farlig.. Er barnet hysterisk ville jeg tatt det opp og roet ned for så å legge barnet tilbake og fortsette vuggingen.. Til slutt vil barnet sovne selv om det i startet sikkert kommer til å våkne etter kanskje en halv time.. Men det går seg til etterhvert! Når barnet klarer å sovne litt på dagen i vognen så ville jeg prøvd samme på kveldsleggingen! Vi har kjøpt vuggeklosser til sprinkelsengen. Bruker dem ikke veldig mye men kjekt å ha i krise :-) masse lykke til!!!

Hei! Først vil jeg bare si at jeg føler med deg! Det er tøft når man ikke får egentid overhodet i lengre perioder. Du vilsikkert møte mange forskjellige meninger her, men dette er min.. Jeg ville begynt på dagtid med å få baby til å sovne i vognen. Min jente er også 5 mnd og det går ca 2 t med våkentid før hun er trøtt og vil ha en ny blund. Legg barnet når du vet det er trøtt (men ikke for trøtt heller) og mett. Vugg da i søvn. Har du en grusvei du kan gå på? Evt en dørstokk som du rytmisk kan vugge vognen inntil? Bruk også sutt og koseklut gjerne med lukt av deg. Når du bruker vognen vil jo barnet se deg og derfor mener jeg at barnet da kan gråte noe uten at det er farlig.. Er barnet hysterisk ville jeg tatt det opp og roet ned for så å legge barnet tilbake og fortsette vuggingen.. Til slutt vil barnet sovne selv om det i startet sikkert kommer til å våkne etter kanskje en halv time.. Men det går seg til etterhvert! Når barnet klarer å sovne litt på dagen i vognen så ville jeg prøvd samme på kveldsleggingen! Vi har kjøpt vuggeklosser til sprinkelsengen. Bruker dem ikke veldig mye men kjekt å ha i krise :-) masse lykke til!!!

Hei og tusen takk for svar!

Ja det ble jo faktisk helt feil i innlegget mitt, han sovner i vogna på dagen når vi triller tur -har aldri fått han til å sove mer enn 30 minutter der (stort sett blid når han våkner da, men umulig å få til å sovne igjen), men han sovner jo hvertfall 😊😊

Var lurt det, skal teste ut på kvelden også, kan jo hende han sover lengre da (jeg prøver gjerne alt unntatt ferber jeg altså)! Tenkte først at jeg ikke vil at han bare klarer å sovne i vogna, men om så skulle være så er det jo faktisk et skritt frem ift å måtte sove inntil meg 👍

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg 😊

Hi

Jeg ville bare latt babyn få den nærheten den tydeligvis trenger. Det får over til slutt. Google high needs baby. Veldig viktig å gi nok nærhet og trygghet til disse små.

Tusen takk for at du leste innlegget mitt og tok deg tid til å svare!

Har lest litt om high needs babyer tidligere, og han passer til en del av beskrivelsene men ikke alle, så tror kanskje ikke han kan defineres som en slik baby. Men uansett er jeg i utgangspunktet enig med deg, og jeg sitter/ligger sammen med han mens han sover ca 3-4 timer hver eneste dag, og samsover hver eneste natt og nå stort sett hele natta. Har derfor vært veldig godt at jeg har kunnet lagt han for kvelden slik at jeg har hatt et par timer for meg selv til å lage meg en god snack, sløve forran tv'n, prate med mannen, gjøre litt sårt trengt husarbeid etc, iom at jeg omtrent ikke får gjort noe som helst ila dagen. Er derfor litt frustrert for at det ikke går å legge han lengre.. 😕

"Problemet" er at han er trøtt i 6tiden, og sovner ca halv 8 etter kveldsrutiner, amming etc, og det er litt kjedelig for meg å måtte legge meg så tidlig hver kveld... er jo ikke trøtt heller for jeg sover fort noen timer på dagen og han sover veldig godt om natta så lenge vi samsover (utrolig heldig med det da -bak i bordet!)

Hi

Annonse

Jeg skjønner høst godt det er slitsomt. Min var high need. Har du prøvd bæresele på dagtid? Vi hadde god effekt av ergobaby. Da fikk jeg også gjort det mest nødvendige husarbeidet.

Har også ergobaby -bruker den en del, og den er virkelig livreddende noen ganger! 😊 ikke alltid han sovner da, men er stort sett rolig når han er i den hvertfall.

Leste om high need babyer igjen nå, mange mnd siden jeg leste om det sist. Er det slik at alle "kriteriene"/kjennetegnene må være oppfylt for at de kan defineres som det? Det er som å lese om poden med unntak av det med at de er veldig aktive og ikke klarer å ligge i ro, ellers kjenner jeg meg veeeldig godt igjen 😉 ikke at det betyr noe fra eller til, bare nyskjerrig.

Når begynte det forresten å gå seg til med babyen din?

Hi

Tja, er 3 år nå og fortsatt en veldig aktiv frøken på alle plan :D men på den andre siden er hun kjempesnill og kjempesmart.

Trenger fortsatt mye kos og bekreftelse, men har i grunn blitt en trygg jente. De sier at når første trassalder er over, så "løsner" det. Men hun vil nok alltid være litt krevende, rett og slett fordi hun er så smart og tenker nøye gjennom ting. Trenger forklaring på det meste.

Men det første vendepunktet kom ved 1 års alderen og jeg sluttet å amme. Da godtok hun flere voksne, og pappan var favoritt en periode.

Tja, er 3 år nå og fortsatt en veldig aktiv frøken på alle plan :D men på den andre siden er hun kjempesnill og kjempesmart.

Trenger fortsatt mye kos og bekreftelse, men har i grunn blitt en trygg jente. De sier at når første trassalder er over, så "løsner" det. Men hun vil nok alltid være litt krevende, rett og slett fordi hun er så smart og tenker nøye gjennom ting. Trenger forklaring på det meste.

Men det første vendepunktet kom ved 1 års alderen og jeg sluttet å amme. Da godtok hun flere voksne, og pappan var favoritt en periode.

Hehe, håpte du skulle svare at det plutselig ga seg ved 8-9 mnd alder jeg 😉😉 ikke for det, vil jo ikke slutte å kose osv og synes det er veldig koselig å samsove, men noen timer voksentid et par kvelder i uka hadde virkelig gjort seg altså 😊

Jepp, ser for meg at dette blir en fin liten krabat med en stor personlighet ja 😃

• 3 uker senere...

Hadde akkurat samme problem som deg, med amming i søvn. Leste en bok som het "sove uten gråt", der var det et eget kapittel om hvordan man kunne venne baby av med dette. Leste det og fulgte fremgangsmåten, og det fungerte! Tok vel en ukes tid mener jeg å huske. Cluet er å lære baby å sovne selv. Anbefaler deg boka på det varmeste! Lykke til, håper det ordner seg for dere 😊

Anonymous poster hash: fb785...ca4

Min baby var helt lik som din. Jeg valgte å bare følge hennes behov. så jeg la meg sammen med henne og hadde puppen tilgjengelig. Var veldig slitsomt, skal ikke nekte for det. Hun sov rett og slett ikke hvis ikke hun lå inntil meg med puppen i munn. Når hun ble ca. 10 mnd, løsnet det mye. Nå ammer jeg henne på sengekanten til hun sovnet, tar rundt 5-10 min. Legger henne i egen seng. Hun spiser fremdeles noen ganger i løpet av natta, men ikke noe problem å legge henne tilbake i senga etterpå. 

Så det blir bedre med tiden:)

Anonymous poster hash: a3617...320
  • 2 uker senere...

Akkurat slik var vår lille da han var baby. Helt normalt. Hold ut og vit at du gir babyen din akkurat det den trenger. Det er slitsomt nå, men det går over! H*n er for liten til å tvinges til å finne søvnen selv. Det blir bedre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...