Gå til innhold

Halsbetennelse som ikke går over- Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som har opplevd langvarig halsbetennelse (streptokokker) som ikke går over? Hvor lang tid tok det før du ble frisk? Jeg har gått på antibiotika i 2 uker og er enda ikke bra...ingen feber, men vond hals med pusspropper og hovne mandler.

Kan jeg ha vært så uheldig ha fått en virus-halsbetennelse oppå streptokokk- halsbetennelsen?

Er mye bedre enn jeg var, men fortsatt ikke bra, som sagt.

Noen med erfaringer?

Anonymous poster hash: 4831a...31e

Fortsetter under...

Skrevet

Sikker på at det var streptokokkinfeksjon? Tok de test? Har du gått på samme antibiotika bør dy bytte til en annen type. Ellers kan det være det er virus, ja. F.eks kyssesyken.

Anonymous poster hash: 16ed1...fae

Skrevet

Det ble tatt test fra halsen som viste streptokokker, ja. Er på antibiotika type nr 2, da den første ikke fungerte. Det ble også sjekket om det var kyssesyke, noe det ikke var. Derfor jeg lurer på om jeg kan ha fått en virus-halsbetennelse på toppen av kaka....?

-hi

Skrevet

Kan man ha hovne mandler og pusspropper en stund etter halsbetennelse? Noen som vet? :-)

-hi

Skrevet

Ja, en stund gikk jeg med små synlige hvite flekker på mandlene selv etter kur... noe dritt. Rå hvitløk(bakteriedrepende) og slutta med  sukker har endelig fjernet dritten. 

Anonymous poster hash: 248b9...850
Skrevet

Har ikke hatt det så lenge selv,men en jeg kjenner hadde langvarig halsbetennelse, fikk antibiotika,men gikk ikke over. Viste seg å være strupekreft.

Anonymous poster hash: 879b1...49c

Annonse

Skrevet

Ja, en stund gikk jeg med små synlige hvite flekker på mandlene selv etter kur... noe dritt. Rå hvitløk(bakteriedrepende) og slutta med  sukker har endelig fjernet dritten.  Anonymous poster hash: 248b9...850

Hadde du vondt i halsen i perioden før de hvite flekkene forsvant? Var mandlene hovne i tillegg? (Vondt når du kjente på lymfer/mandler utvendig?)

-hi

Skrevet

Både meg og sønnen min. Endte med operasjon for begge to.

Anonymous poster hash: 22750...305

Skrevet

Både meg og sønnen min. Endte med operasjon for begge to.Anonymous poster hash: 22750...305

Fjerning av mandler eller annen type operasjon? "Kun" pga langvarig halsbetennelse?

-hi

Skrevet

Jeg måtte legges inn på ØNH for flere år siden, da infeksjonen var av sterk karakter og måtte ha I.V behandning. Men har legen sjekket deg for kyssesyken?

Skrevet

Hei

Jeg slet med dette 4-5 mnd etter at mitt tredje barn ble født. Tror kroppen min var nedslitt og ikke maktet å bli kvitt betennelsen. Det som til slutt hjalp var hestekur m penicilin (1 grams tabletter) og at jeg tok dem hver sjette time døgnet rundt. Det betød at jeg måtte sette klokken på ringing om natten for å ta tablett, for det var eneste måten å sørge for at man hadde nok antibiotika i kroppen til en hver tid. Prøv det med pinlig nøyaktighet, så tipper jeg det ordner seg.

Skrevet

Jeg måtte legges inn på ØNH for flere år siden, da infeksjonen var av sterk karakter og måtte ha I.V behandning. Men har legen sjekket deg for kyssesyken?

oi, det hørtes ikke noe særlig ut. Men da var allmenntilstanden din dårlig? Hjalp IV beh raskt? Hadde du vært syk lenge?

Jeg har ikke feber o.l, bare den dumme halsen som "aldri" blir bra igjen...hovne mandler/lymfeknuter, pusspropper og vond hals. Tok blodprøve som ble sjekket opp mot kyssesyke, og det var ikke det... Hvor pålitelige er de hurtigtestene?

-hi

Skrevet

Hei

Jeg slet med dette 4-5 mnd etter at mitt tredje barn ble født. Tror kroppen min var nedslitt og ikke maktet å bli kvitt betennelsen. Det som til slutt hjalp var hestekur m penicilin (1 grams tabletter) og at jeg tok dem hver sjette time døgnet rundt. Det betød at jeg måtte sette klokken på ringing om natten for å ta tablett, for det var eneste måten å sørge for at man hadde nok antibiotika i kroppen til en hver tid. Prøv det med pinlig nøyaktighet, så tipper jeg det ordner seg.

Tok du først mildere kur som ikke hadde effekt?- hvor lenge gikk du på den? Høres lurt ut med medisin såpass jevnt, jeg får høre hva legen min sier til uken. Var du i dårlig form, eller var det vond hals som "hang igjen" på deg også?

-hi

Annonse

Skrevet

Hei

Tok du først mildere kur som ikke hadde effekt?- hvor lenge gikk du på den? Høres lurt ut med medisin såpass jevnt, jeg får høre hva legen min sier til uken. Var du i dårlig form, eller var det vond hals som "hang igjen" på deg også?

-hi

Ja, jeg gikk først på 600mg tablett-kur, og jeg ble bedre og trodde jeg var frisk, men så fikk jeg tilbakefall. Husker ikke hvor lenge, men det er vel ganske standard lengde på sånne kurer? Det hang igjen i halsen ja, men jeg ble i tillegg dårlig igjen noen dager (en uke?) etter første kur (var veldig dårlig - høy CRP da jeg kom til legen første gang. ) så fikk jeg 1 g tabletter. Husker ikke helt, men halsen føltes veldig tykk og sår på en annen måte enn ved virus. Og siste runde med 1 g tabletter helt på klokka tok endelig knekken på grusomhetene! (Var min legesøster som tipset meg om at jeg burde være nøye med tidspunktet for tabletten)

Skrevet

Hei

-hiAnonymous poster hash: 4831a...31e

Ja, jeg gikk først på 600mg tablett-kur, og jeg ble bedre og trodde jeg var frisk, men så fikk jeg tilbakefall. Husker ikke hvor lenge, men det er vel ganske standard lengde på sånne kurer? Det hang igjen i halsen ja, men jeg ble i tillegg dårlig igjen noen dager (en uke?) etter første kur (var veldig dårlig - høy CRP da jeg kom til legen første gang. ) så fikk jeg 1 g tabletter. Husker ikke helt, men halsen føltes veldig tykk og sår på en annen måte enn ved virus. Og siste runde med 1 g tabletter helt på klokka tok endelig knekken på grusomhetene! (Var min legesøster som tipset meg om at jeg burde være nøye med tidspunktet for tabletten)

Takk for svar :-) Jeg har tatt medisinen jevnt til faste klokkeslett, kun fra kveld-morgen det har blitt noen ekstra timer imellom. Håper det er normalt å fortsatt ha halsvondt, og at det går over asap.

vanlig at det gjør vondt å svelge så lenge man har pusspropper i halsen?

-hi

Skrevet

Jeg var nok ganske dårlig. Hadde feber og hals tjukk som grøt😕

Tok meg ca 4 dager med iv, før jeg ble frisk. Skikkelig hestekur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...