Gå til innhold

hadde dere klart kravene til forsvarets spesialkommando?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hadde jeg. Vil tro at den ryggsekken hadde vært et h&%¤#ete, men ellers er det jo helt overkommelig. 

Anonymous poster hash: 35a5c...c0c
Skrevet

Hadde nok slitt med svømminga og rygghev. Hva er rygghev? :P

Turen hadde jeg klart fint. Er mye på tur i marka og på fjellet. Vant til å bære tungt (med klær, telt, soveposer, mat etc.). Resten virket heller ikke så hardt.

Anonymous poster hash: 7b17e...0eb
Skrevet

Hadde klart det ja.

Anonymous poster hash: d3756...cc3

Skrevet

Ja. Ingen problemer overhode. Ligger bedre an enn kravene også på flere felt.

Skrevet

Hadde klart utholdenhetskravene lett.

Men styrken? Da måtte jeg trent, gitt.

Anonymous poster hash: 94487...9da
Skrevet

hadde ikke hatt sjans. klarer faktisk ikke en eneste ordentlig armheving. 

svømmingen er det eneste jeg føler meg noenlunde selvsikker på.

men akkurat nå er jeg høygravid, da. men sånn i normalform :P

Skrevet

Ikke sjans i havet!

Har dessuten dårlig rygg og kunne ikke bært så tungt.

Anonymous poster hash: 3d782...59c

Skrevet

Kravene er jo ikke all verden akkurat men tar så mange av dere hang ups altså? På mine 5 år i forsvaret var det langt i mellom jenter som var sterke nok til å ta hangups, utover den ene halve liksom..

Anonymous poster hash: a803d...ff8
Skrevet

http://www.dn.no/dnaktiv/2015/05/01/1042/Trening/er-du-god-nok-for-jegerskolen

De fysiske kravene hadde ikke vært noe problem, men hadde slitt med svømminga. Hadde nok ikke kost meg med spaserturen heller, men det skulle nok gå :)

*kremt* Samboeren min jobbet som løytnant der.. det er ca 1 kvinne hvert 2. år som klarer inntaket. Dette er bare 1. seleksjonen for idet hele tatt få lov til å bli med på opptaket. 

Anonymous poster hash: e61c2...33e

Skrevet

Hadde ikke klart det.

Anonymous poster hash: f6e39...1fa
Gjest Antarctica
Skrevet

De fysiske kravene hadde ikke vært noe problem, men hadde slitt med svømminga. Hadde nok ikke kost meg med spaserturen heller, men det skulle nok gå :)

Hva er "rygghev"?

Jeg hadde klart både vandreturen med sekk og svømmekravene, men push-ups og hang-ups hadde jeg ikke klart om det så var for å berge livet. Sit-ups ville jeg nok ha greid.

Skrevet

Jeg hadde slitt med hang ups og svømming.

Ellers er jeg fysisk sterk og hadde nok klart styrkekravene greit. Ryggsekkløpet måtte jeg nok trent litt til, kondisen er ikke på topp for øyeblikket... :P

Skrevet

Alt utenom push-ups skulle gått fint, men ikke nå for som høygravid er jeg spesielt sprek :P

Skrevet

*kremt* Samboeren min jobbet som løytnant der.. det er ca 1 kvinne hvert 2. år som klarer inntaket. Dette er bare 1. seleksjonen for idet hele tatt få lov til å bli med på opptaket. 

Bra du sa det, disse kravene er virkelig minstekravet og de ordentlige testene og utvelgelsene kommer senere og er mange mange ganger mer krevende.

Anonymous poster hash: a803d...ff8

Skrevet

Hadde nok slitt litt med hang ups, ellers skulle jeg nok klart alt.

Anonymous poster hash: 6f41a...334
Skrevet

Bare så det er sagt så er dette vernepliktige ! For å komme inn i HJK/MJK som er spesialstyrkene ... Jeg skal ikle begynne engang men der har det ALDRI vært ei jente som har kommet gjennom opptaket. Ferdig snakka

Skrevet

Hehe, dette er ikke det annet enn pre-seleksjon. Ikke føl dere for flinke. Jeg tør vedde på at ikke en eneste av dere hadde kommet inn.

Anonymous poster hash: 30aa3...a15
Skrevet

Her er det nok noen damer med litt for god tro på egne ferdigheter ja :)

Anonymous poster hash: e5236...3ed
Skrevet

rygghev er vel å ligge på en slik benk med ryggen løs og løfte den? Om du skjønner? 

Og jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener vi har for god tro på egne ferdigheter? Jeg henviser til kravene i artikkelen, jeg regner ikke med at man er ferdigutdanna om man klarer dem altså ;) Og jeg gjetter ikke på at jeg klarer det der står, jeg vet. Tok 80 push ups i ettermiddag og tok 3,5 kroppshev sist jeg forsøkte.

Skrevet

rygghev er vel å ligge på en slik benk med ryggen løs og løfte den? Om du skjønner? 

Og jeg kan ikke skjønne hvorfor du mener vi har for god tro på egne ferdigheter? Jeg henviser til kravene i artikkelen, jeg regner ikke med at man er ferdigutdanna om man klarer dem altså ;) Og jeg gjetter ikke på at jeg klarer det der står, jeg vet. Tok 80 push ups i ettermiddag og tok 3,5 kroppshev sist jeg forsøkte.

Du er sikkert langt over snittet sterk fysisk når det gjelder for kvinner! Tviler ikke på det altså..80 push ups det er veldig imponerende. Men når det gjelder inntak så handler dette om langt mer en å bestå slike fysiske tester (minimums tester). Som sagt, dette er tester for å se om du i det hele tatt for lov å prøve deg i opptaket deres. Dvs minimums krav. 

Du kan google på youtube hva seleksjonen handler om. Mye av det er hemmelig, men noe har blitt vist på tv via en dokumentarserie. merk deg at soldatenes ansikt er slæddet. Dette har først og fremst å gjøre at noen av de er gått inn i stillinger der de opererer utenlands og er blitt gjort anonyme, men også fordi det er uetisk å vise soldatene frem i den tilstanden de er i da de kommer i mål. Ikke uvanlig at de har tissa på seg, spydd og griner. Dette er kremen av kremen når det gjelder fysisk og psykisk styrke hos norske unge voksne. 

Skrevet

Mange her blander spesialjeger (hærens og marinens jegerkommando) som er SVÆRT fysisk og psykisk krevende!!! Med fallskjermjeger og jegertroppen som begge er vernepliktige DVs gutter og jenter inne til førstegangstjeneste !

Førstnevnte har det ALDRI kommet en jente inn -noen har prøvd seg men aldri klart det. Så nei? Ingen jenter annahver år her ..

Sistnevnte er det også litt høyere krav enn til vanlig førstegangstjeneste men det kan ikke måles med HJK/MJK. Der kan jeg 100% sikkert påstå at INGEN av dere damer hadde kommet inn !

Skrevet

Mange her blander spesialjeger (hærens og marinens jegerkommando) som er SVÆRT fysisk og psykisk krevende!!! Med fallskjermjeger og jegertroppen som begge er vernepliktige DVs gutter og jenter inne til førstegangstjeneste !

Førstnevnte har det ALDRI kommet en jente inn -noen har prøvd seg men aldri klart det. Så nei? Ingen jenter annahver år her ..

Sistnevnte er det også litt høyere krav enn til vanlig førstegangstjeneste men det kan ikke måles med HJK/MJK. Der kan jeg 100% sikkert påstå at INGEN av dere damer hadde kommet inn !

Her er det litt andre ABSOLUTTE minstekrav, https://forsvaret.no/karriere/utdanning/spesialstyrkeutdanning/forsvarets-spesialkommando/spesialjeger/fysiske-minstekrav-spesialjeger

Samt at det psykiske teller 90%..

Skrevet

Det har kommet inn kvinner der jo.. Dessverre vanskelig å bruke kvinner i skarpe oppdrag i utlandet, ja nettopp pga kjønnet. Krigsherrer o.l vil for det første ikke ga omgang med kvinnelige soldatet, for det andre terrorgrupper er kjent for å være spesielt bestialske dersom de oppdager kvinnelige soldater, for det tredje man er usikker på om det å ha en kvinne på et jegerlag gjør dem mer utsatte for angrep dersom det blir kjent at det finnes en kvinne på laget. Førstegangstjeneste kan også gjennomføres på de stedene du påpeker... f eks, fallskjermjegere har førstegangstjeneste, marinejegere har førstegangstjeneste, jegerkompaniet har førstegangstjeneste.. selv om de også har opptak for utdannede militære, f eks fjern eskvadron osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...