Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå 4+4 og fant ut jeg var gravid for 3 dager siden. Jeg ringte legekontoret og forstår det nå slik at det er vanlig å ikke ha kontroll, samtale eller noe før rundt 12 uker og at man kan velge mellom lege og jordmor. Hva om fosteret f.eks dør i uke 7. Skal jeg gå rundt og tro jeg er gravid uten å være det da?

Kjenner at alt dette er litt nytt og at dette er rimelig overveldende. Jeg er liksom gravid og jeg er jo slappere enn vanlig, men allikevel vet jo ingen andre det enn jeg og kjæresten det og kroppen er jo helt lik.

Takker så mye for svar og gleder meg til å bli kjent med flere av dere på forumet etter hvert. :blomst:

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144212360-ikke-f%C3%B8r-12-uker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen eller jordmor finner ikke ut om fosteret er dødt før uke 12. Hjertelyd sjekkes ikke før etter 12. uke og ordinær ul er rundt uke 18.

Er du bekymret kan du ordne deg en privat ul for å sjekke at alt er som det skal.

Har du god grunn til å tro at noe er galt(f eks blødninger) kan du kontakte legen din og høre om han kan henvise deg til ul.

Ma(som det er når fosteret dør og ikke blør ut) er ikke så vanlig, så sjansene for at du skal oppleve det er små.

Anonymous poster hash: 719e6...0e9
Gjest henrishi

Får du intense smerter eller blødninger kan du faktisk ringe legevakta og bli sendt rett til gyekologisk undersøkelse med UL uten henvisning fra legen.

og tid for første time varierer mye fra sted til sted, mest fordi at for eksempel i Oslo søker man fødeplass før uke 12, mens i Vestfold hvor alle får plass uansett så må blodprøver være tatt etter uke 12. (tydeligvis!)

Gjest Runforit

Som oftest så spontanaborterer du om fosteret ikke er levedyktig. MA er sjeldent, selv om en leser om at det kan skje. Ikke Google om sånne ting. Du stresser bare deg selv unødvendig. Etter uke 12 så er det stor sjanse for at alt går bra så forhold deg til det og ikke alle skrekkhistoriene som er samlet på slike forumer. Flertallet har problemfrie svangerskap.

Annonse

Det er forøvrig ikke alle plasser de prøver å finne fosterlyd i uke 12, da det kan være vanskelig. Her gjør de iallefall ikke det før rundt uke 15-16 siden det ikke er like lett å finne på alle så tidlig og fort kan skape mer bekymring enn annet. Men enig med de som sier du ikke bør google og lese alt inne på sånne forum, her finner du mest skrekkhistorier og det virker som om absolutt alle opplever SA\MA. Skal du lese noe så les anbefalte svangerskapsbøker med god informasjon :) Eks Gro Nylander - på vei :)

Anonymous poster hash: 4242c...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...