Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 over 79.000 i pengegaver og scooter, ikke sjans i havet at besteforeldre her gir 20.000 i gave til han alene. Anonymous poster hash: 52691...788
sug lut Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Sånn er det bare. Det er forskjeller. Det må vi alle leve med. Det er ikke noe du trenger å unnskylde heller.
Mumua Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Galskap synes jeg, men kanskje jeg er gammeldags. Barn har bare godt av å lære at verden ikke alltid er rettferdig, ellers kan de risikere å gå seg på en skikkelig smell når realiteten av voksenverden kommer for en dag. Det er så klart kjipt å være de som får mindre eller minst, men sånn er det bare. Forhåpentligvis lærer ungene andre verdier hjemmefra som gjør at sånt ikke svir så inderlig
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Det er helt vilt. Konfirmasjonen har fått en heslig betydning idag. Anonymous poster hash: 81641...7c5
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Husker jeg fikk 15000 til konf i 1997 og det var ganske mye her jeg bor. Min bestevenninne fikk masse smykker bunad og 2000 kr men det turte hun ikke å si..så foreldrene ga henne 6000kr til slik at hun fikk 8000kr bare så hun skulle føle seg likestilt. Skjønner det virkelig ikke. I realiteten fikk hun jo mye mer enn de fleste for bunad er jo ikke akkurat billig... Anonymous poster hash: 14180...599
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Det er helt vilt. Konfirmasjonen har fått en heslig betydning idag. Anonymous poster hash: 81641...7c5 Nåja, det var nå om å gjøre å få mest mulig penger for 25 år siden og... Anonymous poster hash: 37902...c33
lover Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Når jeg var konfirmant var det ikke slik at det var de fra familier med best råd som fikk medt i gaver. Noen brukte konfirmasjon til et form for arve oppgjør fra besteforeldre, oldeforeldre, men konfirmasjonsgave har ikke vært mer enn en indikasjon på hvilken økonomisk hjelp folk har fått senere i livet. Det er ikke viktig hva man får til konfirmasjonen. Vi fikk ingenting utenom bunad, men 10 år senere fikk vi halv mill hver til å bruke på bolig, og våre foreldre lever i beste velgående. Det er ikke viktig 😊
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Her får min datter en macbook pc, en London reise, et kamera og maks 5000 kr. Det er i fra begge foreldre og hele familien. Og selv om hennes venner får mye mer. Så er hun fornøyd. Hun vet hun har en liten familie, og at ingen i familien har mye penger. Anonymous poster hash: bcfad...7a7
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 over 79.000 i pengegaver og scooter, ikke sjans i havet at besteforeldre her gir 20.000 i gave til han alene. Anonymous poster hash: 52691...788 Det høres fullstendig absurd ut. Anonymous poster hash: 4b4fc...45b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 Det er forskjeller. Din sønn burde ikke ta seg nær av dette. Jeg fikk 5500 totalt i min konfirmasjon. Et par gaver, noen sølvsmykker, øredobber osv. Ikke verdt store slanten noe av det, men det betyr mye for meg. Hadde 25 stk i selskapet. Alle andre jeg kjente fikk 15000 ++ (i tillegg til gaver). Jeg gikk på en ungdomsskole med elever fra flere områder, blant annet "sossereiret". De fikk 70000++. Min beste venninne fikk nesten 250000, og en haug av gaver som Scooter, lovnad om bil til 18 årsdagen, smykker, armbånd, øredobber i både sølv, gull og hvitt gull. Hun hadde ca 40 stk i selskapet. Anonymous poster hash: 9ea50...c74
Jezebel Skrevet 29. april 2015 #11 Skrevet 29. april 2015 Her får min datter en macbook pc, en London reise, et kamera og maks 5000 kr. Det er i fra begge foreldre og hele familien. Og selv om hennes venner får mye mer. Så er hun fornøyd. Hun vet hun har en liten familie, og at ingen i familien har mye penger. Anonymous poster hash: bcfad...7a7 Høres ut som dere har gjort en god jobb med henne😊
Gjest Skrevet 29. april 2015 #12 Skrevet 29. april 2015 Helt tullete med 80K i konfirmasjonsgave! Da får du sørge for at sønnen din må skjønne at det alltid kommer til å være forskjeller på gavene og ellers her i livet. Ingenting er rettferdig. Noen har mer, mens andre har mindre.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #13 Skrevet 29. april 2015 Jeg blir kvalm, faktisk. Hva er en konfirmasjon? En borgerlig konfirmasjon er jo bare piss såklart, der skjønner jeg at det handlervom penger og ikke noe annet. De er jo ikke konfirmerte, det blir en falsk greie Men en ekte, kristen konfirmasjon handler ikke om annet enn å konfirmere seg i kirken foran Gud og presten, og familier. Penger? De skal være glade hvis foreldrene stiller opp med mat og selskap ! Anonymous poster hash: 64ed6...ffa
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Sto i media nylig at gjennomsnittet er 33.000. Da får mange både mer og mindre. 79.000 + scooter er i den ene enden av skalaen, og de fleste befinner seg ikke der. En konfirmant bør allerede ha oppdaget at vennen rundt har ulik økonomi og ulik mengde ting og klær. Anonymous poster hash: 9dd32...dad
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #15 Skrevet 29. april 2015 Ei venninne av meg fikk over 50.000 i gave da hun ble konfirmert, og jeg husker jeg syns hun var veldig bortskjemt. Jeg var ikke misunnelig en plass faktisk. Jeg fikk maks 15.000 kr og hadde et kjempekoselig selskap. Fikk også en håndlaget gave av min bestemor som hun hadde laget i gave før hun døde. Det er det jeg husker fra konfrimasjonen, ikke hvor mye penger jeg fikk. Anonymous poster hash: 4c008...332
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #16 Skrevet 29. april 2015 Signerer de andre her, og hvis du føler behov for det kan du jo forberede ham litt på forhånd om at han ikke vil få så mye. Anonymous poster hash: 9c986...557
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #17 Skrevet 29. april 2015 Absurd. Håper mine dropper konfirmasjon, om de ikke oppdager at de er kristne før den tid. De er ikke døpt (eller feiret navnedag), noe svigerforeldrene mine synes er vanskelig. De er opptatt av tradisjon, og har uttalt at de vil at barna skal konfirmeres. Jeg forstår meg ikke på borgelig konfirmasjon, og en bør være kristen for å konfirmeres i kirka. Jeg skjønner at barna vi ha gaver, men da skal jeg heller gi de penger til større ting de trenger uten alt hypa styret rundt konfirmasjon. Det er mange år siden konfirmasjon hadde noen vesentlig betydning her til lands. I den Lutherske kirke er det kun to sakramenter, og konfirmajon er ikke en av dem. Vi lever i et sekularisert samfunn, og jeg mener det blir feil å tviholde på tradisjoner som man ikke kan stå inne for innholdet eller betydningen av. Anonymous poster hash: 9dd32...dad
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #18 Skrevet 29. april 2015 Absurd. Håper mine dropper konfirmasjon, om de ikke oppdager at de er kristne før den tid. De er ikke døpt (eller feiret navnedag), noe svigerforeldrene mine synes er vanskelig. De er opptatt av tradisjon, og har uttalt at de vil at barna skal konfirmeres. Jeg forstår meg ikke på borgelig konfirmasjon, og en bør være kristen for å konfirmeres i kirka. Jeg skjønner at barna vi ha gaver, men da skal jeg heller gi de penger til større ting de trenger uten alt hypa styret rundt konfirmasjon. Det er mange år siden konfirmasjon hadde noen vesentlig betydning her til lands. I den Lutherske kirke er det kun to sakramenter, og konfirmajon er ikke en av dem. Vi lever i et sekularisert samfunn, og jeg mener det blir feil å tviholde på tradisjoner som man ikke kan stå inne for innholdet eller betydningen av. Anonymous poster hash: 9dd32...dad Åja. Anonymous poster hash: 4c008...332
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #19 Skrevet 29. april 2015 Det som plager meg mest er det fryktelig urunde tallet... kunne ikke noen gitt ham bare bittelitt mer? Anonymous poster hash: 11785...818
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #20 Skrevet 29. april 2015 Syns det er rart at dere forteller hva dere selv fikk til komfen. For de fleste her inne er det jo iallefall 5-10 pr siden og samfunnet har forandret seg. Hva dere fikk til komfen er ikke viktig. Men det er mer interessant hva ungdommer innen et 5 års perspektiv har fått til komfen. Det sier noe om dagens samfunn. Det blir litt som å mase om at "men vi klarte oss uten pc og Xbox da vi var små", javel men dagens barn og unge lever i en annen tid enn da vi var små. Anonymous poster hash: c5b14...92e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #21 Skrevet 29. april 2015 Syns det er rart at dere forteller hva dere selv fikk til komfen. For de fleste her inne er det jo iallefall 5-10 pr siden og samfunnet har forandret seg. Hva dere fikk til komfen er ikke viktig. Men det er mer interessant hva ungdommer innen et 5 års perspektiv har fått til komfen. Det sier noe om dagens samfunn. Det blir litt som å mase om at "men vi klarte oss uten pc og Xbox da vi var små", javel men dagens barn og unge lever i en annen tid enn da vi var små. Anonymous poster hash: c5b14...92e Det er faktisk ikke det. For det var store forskjeller på hva folk til konfirmasjonen for 15-20 år siden. Det sier at samfunnet ikke har forandret seg stort at det fremdeles er en konkurranse omtrent for ungdommen hvem som får mest. Og enda en måte å mobbe de får minst på. Anonymous poster hash: 14180...599
pifi med tre nurk Skrevet 29. april 2015 #22 Skrevet 29. april 2015 (endret) Jeg blir kvalm, faktisk. Hva er en konfirmasjon? En borgerlig konfirmasjon er jo bare piss såklart, der skjønner jeg at det handlervom penger og ikke noe annet. De er jo ikke konfirmerte, det blir en falsk greie Men en ekte, kristen konfirmasjon handler ikke om annet enn å konfirmere seg i kirken foran Gud og presten, og familier. Penger? De skal være glade hvis foreldrene stiller opp med mat og selskap ! Anonymous poster hash: 64ed6...ffa Dette var bare trist! Verden har utviklet seg siden 1900.. Dessuten er det ikke noe mer nobelt å motta ræva full av penger fordi man står og "lover" foran gud at man skal leve etter den kristne tro enn om man bekrefter sitt humanistiske livssyn.. De ungdommene jeg møter som konf. Leder for Human-etisk forbund er våkne, oppegående ungdommer som stort sett diskuterer og reflekterer rundt store spørsmål og har mye vettugt å komme med når det gjelder menneskeverd, menneskerettigheter, mobbing, identitet og toleranse. Ser ikke hvorfor det skal være mindreverdig?? Færre og færre føler tilknytning til den norske kirke. At ungdommer får et filosofi/refleksjonskurs i en overgangsfase i livet er ikke piss. Endret 29. april 2015 av pifi med tre nurk
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #23 Skrevet 29. april 2015 Jeg forstår ikke hvorfor konfirmanten får så mye penger. Barna mine vet at det blir ikke noe konfirmasjon hvis de er bare på jakt etter penger. De må fokusere på Gud og religion. De får konfirmere HVIS de er interesserte i religionen, kirka, Gud... ikke penger. Det å forklare barn at penger er det som betyr mest på konfirmasjonen er helt galt. Det å gi mer penger for at de føles seg likestilt er helt galt også. Beklager, men det er min menning. Anonymous poster hash: 844b5...21b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #24 Skrevet 29. april 2015 Din oppgave er å ikke oppdra sønnen din til å bli misunnelig. Man må bare akseptere at man har ulik økonomi, og livsstil. Sett heller fokuset på at det skal være en koselig familiedag. Anonymous poster hash: 07ea9...390
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #25 Skrevet 29. april 2015 Merkelig hvor fort folk her inne dømmer?Datteren min fikk 150 000 til sin konfirmasjon, men hun er overhodet ikke bortskjemt. Om noe syntes hun det var flaut og har til dags dato ikke fortalt noen om hvor mye hun fikk. Anonymous poster hash: 8bc53...de3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå