Gå til innhold

Vegetarianere - gir de barna sine kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søtet soyamelk skulle det stå

Anonymous poster hash: 95a08...766

Skrevet

Jeg synes det er ganske uansvarlig å tvinge barna til å leve vegansk. Vegetarisk ok, men vegansk er for mye. Barna trenger næringsstoffer som er i dyriske produkter og som man nesten alltid har mangel på som veganer med mindre man tar kosttilskudd.Anonymous poster hash: d424b...775

Regner med du kan mye om dette...Anonymous poster hash: 58233...dbc
Åpenbart, ettersom hun snakker om dyriske produkter he he he. Vi andre bruker ordet animalsk☺
Det er fakta at mange veganere må ta f.eks b12 sprøyter. Det er en feil livsstil, som ingen barn fortjener å få tredd nedover hodet. Man kan heller lære barna sine å behandle dyr bra, og hvordan dyra skal ha det før slakt, ved å f.eks ha egne høner som har det flott.Anonymous poster hash: 8bc46...f11

Jeg er ingen kostholdsekspert, men litt peiling har jeg faktisk som sisteårs medisinstudent. Fordi jeg skrev dyrisk i stedet for animalsk kan jeg ikke ha peiling? Jeg bor i utlandet og har bodd her veldig lenge og blir derfor av og til litt språkvill når det kommer til norsk. ;)

Vit B12, som nevnt, får man ikke nok av gjennom et vegansk kosthold. Og det er veldig viktig for cellene (f.eks blodcellene) og nervesystemet. Derfor må det tas som tilskudd. Å leve vegansk mens man er gravid er like ille synes jeg. Jeg kjenner faktisk en jordmor som er veganer. Hun sier selv at dersom hun hadde blitt gravid, ville hun ikke levd vegansk under svangerskapet. Ellers må man være veldige bevisst på hva man spiser så man får i seg alle næringsstoffene som kroppen trenger. Dere må passe på å i dere nok "gode" proteiner, essensielle fettsyrer, vit D, kalsiumtabletter, jern osv. Vil også påpeke at det er vegan jeg snakker om, ikke vegetar.

Anonymous poster hash: d424b...775

Skrevet

Enhver vegeterianer bør kunne en del om kosthold, og når man har tatt det valget for seg selv, er det helt naturlig for meg å ta det valget for barna mine også. Når man synes at det er uetisk med kjøtt, og man vet alt om det negative som er i kjøttet, føles det helt absurd å skulle gi det til barna sine. 

Vi er en vegtarfamilie hvor ingen har spist kjøtt på 15 år, og sunnere, mindre syke, og mer aktive og sterke unger skal man se lenge etter :) Er så deilig at man kan motbevise mange fordommer og feil tankegang om at man MÅ ha kjøtt. Det må man virkelig ikke :) Pratet nylig med en mann på 92 år (som forøvrig så ut som han var 70), som hadde vært vegeterianer hele livet. Så det er virkelig ingenting i kjøtt man må ha. Alt kan man få fra andre kilder :) 

Anonymous poster hash: c7a57...63a
Skrevet

Veldig mange som sier dere er vegetarianere/veganere men manne spiser kjøtt borte. Barna kan velge.

Jeg synes det er rart at en person i huset skal bestemme at resten ikke kan spise fisk/kjøtt til middag når alle de andre spiser dette utenfor huset.

Hvorfor er det mor som bestemmer at det skal serveres vegeteriansk/vegansk mat hjemme? Hvorfor ikke lage maten flertallet i familien ønsker og så velge bort hva man spiser selv?

Anonymous poster hash: 4bd26...396

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer, men måtte til slutt hoppe over til å spise fisk. 

Mannen lener nok litt mer mot å være veganer. Jeg har vært litt i tvil om hvordan vi skulle gjøre dette med tanke på barna. Det var viktig for meg at de ikke skulle føle seg presset til noe.

Så her har fått barna hjemmelaget leverpostei og lignende av "dyrevennlig kjøtt" som pålegg, og vi har kjøttretter omtrent hver søndag. Fisk to-tre ganger i uken og ellers vegetarisk. Barna spiser det de vil utenfor hjemmet, selvfølgelig. 

Så langt virker de fornøyde med dette, men vet ikke helt hva jeg gjør om de plutselig vil ha kjøtt hver dag ;)

Barna er forøvrig sunne og friske og mangler ingenting.

Anonymous poster hash: 432ce...309
Skrevet

http://www.lommelegen.no/legesvar/veganer-og-proteiner

Anonymous poster hash: d424b...775

Ingen grunner til å ikke spise soya? Nåvel... Soya ER jo faktisk ikke sunt og kan klusse til hormonene. Ikke noe jeg ville gitt til hverken barn eller meg selv.

Linser, bønner og kikerter er jo forøvrig spekkfulle av proteiner, så forstår ikke helt hva han legen snakker om.

Anonymous poster hash: 432ce...309

Skrevet

Jeg er vegetarianer med egg- og laktoseintoleranse, så tilnærmet veganer. Men mann og barn spiser kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Vi lager todelt middag, men med samme basen (ris/pasta/poteter, saus, grønnsaker, osv). Jeg er også allergisk mot enkelte krydder, så jeg må uansett lage alt fra bunnen av, og det tar ikke mer tid å lage to varianter av noe. Eks. Koke poteter, lage melkefri saus (da spiser alle samme sausen), dampe grønnsaker og steke en mengde kjøttkaker og en mengde soyakaker. De er jo ferdige i frysen uansett.

Andre ganger spiser alle vegansk, men det er når vi har wok, supper eller risengrynsgrøt o.l.Anonymous poster hash: 95a08...766

risengrynsgrøt med soyamelk, havremelk eller rismelk? Øsj

Anonymous poster hash: 8bc46...f11

Prøv med kokosmelk! Kjempegodt. Jeg er for øvrig ikke vegansk eller vegetariansk... 

Anonymous poster hash: cc449...588

Skrevet

Jeg synes det er ganske uansvarlig å tvinge barna til å leve vegansk. Vegetarisk ok, men vegansk er for mye. Barna trenger næringsstoffer som er i dyriske produkter og som man nesten alltid har mangel på som veganer med mindre man tar kosttilskudd.Anonymous poster hash: d424b...775

Regner med du kan mye om dette...Anonymous poster hash: 58233...dbc
Åpenbart, ettersom hun snakker om dyriske produkter he he he. Vi andre bruker ordet animalsk☺
Det er fakta at mange veganere må ta f.eks b12 sprøyter. Det er en feil livsstil, som ingen barn fortjener å få tredd nedover hodet. Man kan heller lære barna sine å behandle dyr bra, og hvordan dyra skal ha det før slakt, ved å f.eks ha egne høner som har det flott.

Anonymous poster hash: 8bc46...f11

Det er mange veganske produkter som er tilsatt b12. Hvis man er obs på hva man får i seg, trenger man ikke sprøyter. Da er det nok snakk om en mangel som har pågått i flere år. Man kan lagre nok b12 til at man klarer seg som veganer uten b12-tilskudd i flere år, og vi trenger faktisk veldig små mengder b12.

Skrevet

Jeg er vegetarianer og mannen min er det hjemme (ikke på jobb). Vi gir IKKE barna våre kjøtt/fisk. I flere år var vi veganere, da fikk ingen av oss kjøtt/fisk, meieriprodukter eller egg. Ingenting fra dyr (men honning brukte vi litt, bare litt). Kan ikke si jeg savner kjøtt, og fisk har jeg aldri likt. Barna har ikke lyst til å prøve kjøtt/fisk, selv om jeg har sagt de kan gjøre det.

Mannen din er naturligvis ingen vegetarianer om han spiser kjøtt utenfor hjemmet(!)Anonymous poster hash: 286c7...f2a

Nei, det har du rett i. Det jeg skulle skrevet var at mannen min spiser vegetarmat hjemme. Innimellom spiser han fisk (ikke kjøtt) på jobb. Så jeg kan si at omtrent 95-97% av hans kost er vegetar. Han selv ønsker å være 100% vegetarianer, aller helst veganer.

Min mann og jeg bestemte oss før vi giftet oss og fikk barn at våre barn skulle bli oppdratt som vegetarianere eller veganere. Jeg hadde vært vegetarianer i en del år av eget valg, og mannen fordi han bodde i England på 90-tallet under kugalskap hysteri og ville ikke ta kjansen på kjøtt og likte ikke fisken der. Vi har alltid vært fornøyd med valget vårt, både for oss og våre barn. Og de barna som er stor nok til å si en mening, er bare glad de slipper å spise "døde dyr" (deres ord).

Skrevet

Jeg er vegetarianer, men har alltid gitt datteren min både fisk og kjøtt. Etter hvert som hun har blitt større så har hun blitt  mer og mer bevisst på at hun ikke vil ha kjøtt, men av andre grunner enn meg. Hun spiser fisk og det gjør det enklere for meg å sørge for at hun får i seg nok jern,  proteiner, jod og B12.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...