Gå til innhold

Vegetarianere - gir de barna sine kjøtt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sikkert forskjellig regner jeg med.. De jeg kjenner gir ikke sine barn kjøtt, men så kjenner jeg veldig strenge vegetarianere :)

Hva noen legger i vegetarianer er relativt. Noen mener vegetarianere spiser fisk (da er i såfall jeg det, men ser ikke på meg selv som vegetarianer) og jeg gir barna mine kjøtt.

De som virkelig er vegetarianere og ikke spiser verken kjøtt eller fisk, men melk og egg, erfarer jeg ofte at ikke gir barna sine kjøtt eller fisk :)

Anonymous poster hash: bd320...431

Skrevet

Min mor ga meg kjøtt og fisk selv om hun var vegetarianer.

Ble veldig mye mer grønnsaker på meg enn andre, men jeg fikk også kjøtt og fisk om jeg ønsket det.

Anonymous poster hash: d0c5a...4b6
Skrevet

Noen gjør nok det

Anonymous poster hash: 8bc46...f11

Skrevet

Tror ikke det er et ja eller nei svar på det spørsmålet.

De vi kjenner er litt ymse, en del barn spiser kjøtt borte, men ikke hjemme. Hos noen har også barna begynt å spise kjøtt i skolealder.

Selv sluttet jeg å være veggis da jeg ble gravid med eldste, men nå har hun bestemt at hun vil være veggis (hun er 11). Vi andre spiser noe kjøtt.

Anonymous poster hash: 015c8...e87

Skrevet

Jeg er vegetarianer og mannen min er det hjemme (ikke på jobb). Vi gir IKKE barna våre kjøtt/fisk. I flere år var vi veganere, da fikk ingen av oss kjøtt/fisk, meieriprodukter eller egg. Ingenting fra dyr (men honning brukte vi litt, bare litt). Kan ikke si jeg savner kjøtt, og fisk har jeg aldri likt. Barna har ikke lyst til å prøve kjøtt/fisk, selv om jeg har sagt de kan gjøre det.

Skrevet

Jeg fikk spise kjøtt borte om jeg ville. Hadde kun vegetarmat hjemme og det var helt fint for meg :) Spiste det jeg ble servert hos andre.

Anonymous poster hash: 4273d...d31
Skrevet

Jeg synes det er ganske uansvarlig å tvinge barna til å leve vegansk. Vegetarisk ok, men vegansk er for mye. Barna trenger næringsstoffer som er i dyriske produkter og som man nesten alltid har mangel på som veganer med mindre man tar kosttilskudd.

Anonymous poster hash: d424b...775

Skrevet

Vi gir hverken kjøtt eller fisk hjemme, men eldstemann (5 år) har i det siste på egenhånd begynt å spise noe fisk borte, kjøtt vil han ikke ha.

Vi har alltid sagt at det er barnas eget valg hva de spiser og vi har vært beviste på å hverken snakke negativt om å spise kjøtt og fisk eller drive vegetarmisjon mot barna.

Anonymous poster hash: 44e65...c47

Skrevet

Jeg er vegetarianer, og det er mine barn også. De kan velge selv når de blir større, men hjemme vil det aldri bli servert kjøtt/fisk. Sambo spiser kjøtt på jobb.

Anonymous poster hash: af8b4...494
Skrevet (endret)

Jeg lager ikke kjøtt hjemme. De må derimot gjerne spise det, men velger selv vegetarisk mat (også på skolen). Vi spiser derimot noe sjømat, et par ganger i uken, så er vel per definisjon ikke veggis.

Endret av beef sister
Skrevet

Jeg er vegetarianer, og det er mine barn også. De kan velge selv når de blir større, men hjemme vil det aldri bli servert kjøtt/fisk. Sambo spiser kjøtt på jobb.

Anonymous poster hash: af8b4...494

What she said :)

Skrevet

Jeg synes det er ganske uansvarlig å tvinge barna til å leve vegansk. Vegetarisk ok, men vegansk er for mye. Barna trenger næringsstoffer som er i dyriske produkter og som man nesten alltid har mangel på som veganer med mindre man tar kosttilskudd.

"Nesten alltid mangel på noe" er du ernæringsfysiolog eller bare antar du?

Jeg er vegetarianer. Vi spiser vegetarisk her hjemme, men mannen og barna spise hva de vil ellers, det skal de få velge selv.

Anonymous poster hash: c6e7a...9fd

Skrevet

Jeg vet om noen som gjør det og andre som ikke gjør det.

Skrevet

Jeg er vegetarianer og mannen min er det hjemme (ikke på jobb). Vi gir IKKE barna våre kjøtt/fisk. I flere år var vi veganere, da fikk ingen av oss kjøtt/fisk, meieriprodukter eller egg. Ingenting fra dyr (men honning brukte vi litt, bare litt). Kan ikke si jeg savner kjøtt, og fisk har jeg aldri likt. Barna har ikke lyst til å prøve kjøtt/fisk, selv om jeg har sagt de kan gjøre det.

Mannen din er naturligvis ingen vegetarianer om han spiser kjøtt utenfor hjemmet(!)

Anonymous poster hash: 286c7...f2a

Skrevet

kjenner et foreldrepar som er veganer, men ungene får egg og fisk - heldigvis :)

Anonymous poster hash: 1d0b4...fb7
Skrevet

Vegetarianere kan spise dyreprodukter, dvs melk, egg, ost, og noen spiser fisk. Veganere spiser ingen dyreprodukter i det hele tatt.

Hvis jeg var vegetarianer elle veganer, ville jeg ikke gitt barna mine kjøtt. Hvorfor lage to måltider? Man trenger ikke kjøtt og dyreprodukter, men da må man legge litt mer krefter i å sørge for at man får i seg alt man trenger.

Jeg kjenner et par som er vegetarianere som ikke gir hundene sine kjøtt. De har lagt veldig mye krefter i kostholdet til hundene, slik at de fremdeles skal få i seg det de trenger. Personlig synes jeg ikke det er riktig gjort mot en dyreart som naturlig spiser hovedsaklig kjøtt, men hundene ser sunne og friske ute foreløpig.

Skrevet

Nei, jeg lager vegetariske middager og ungene spiser det. De kan velge hva de vil spise når de er hos andre, men alle velger stort sett vekk kjøtt, ene ungen har selv valgt å ikke spise dyr og er veldig streng på dette. Mannen min spiser kjøtt til middagen av og til, men da lager han det selv.

Ungene mine er friske og mangler ingenting av vitaminer/næringsstoffer/jern/b12!

Skrevet

Jeg er vegetarianer med egg- og laktoseintoleranse, så tilnærmet veganer. Men mann og barn spiser kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Vi lager todelt middag, men med samme basen (ris/pasta/poteter, saus, grønnsaker, osv). Jeg er også allergisk mot enkelte krydder, så jeg må uansett lage alt fra bunnen av, og det tar ikke mer tid å lage to varianter av noe. Eks. Koke poteter, lage melkefri saus (da spiser alle samme sausen), dampe grønnsaker og steke en mengde kjøttkaker og en mengde soyakaker. De er jo ferdige i frysen uansett.

Andre ganger spiser alle vegansk, men det er når vi har wok, supper eller risengrynsgrøt o.l.

Anonymous poster hash: 95a08...766

Skrevet

Jeg er vegetarianer med egg- og laktoseintoleranse, så tilnærmet veganer. Men mann og barn spiser kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Vi lager todelt middag, men med samme basen (ris/pasta/poteter, saus, grønnsaker, osv). Jeg er også allergisk mot enkelte krydder, så jeg må uansett lage alt fra bunnen av, og det tar ikke mer tid å lage to varianter av noe. Eks. Koke poteter, lage melkefri saus (da spiser alle samme sausen), dampe grønnsaker og steke en mengde kjøttkaker og en mengde soyakaker. De er jo ferdige i frysen uansett.

Andre ganger spiser alle vegansk, men det er når vi har wok, supper eller risengrynsgrøt o.l.Anonymous poster hash: 95a08...766

risengrynsgrøt med soyamelk, havremelk eller rismelk? Øsj

Skrevet

Regner med du kan mye om dette...

Anonymous poster hash: 58233...dbc

Skrevet

Regner med du kan mye om dette...

Anonymous poster hash: 58233...dbc

Åpenbart, ettersom hun snakker om dyriske produkter he he he. Vi andre bruker ordet animalsk☺
Skrevet

Jeg synes det er ganske uansvarlig å tvinge barna til å leve vegansk. Vegetarisk ok, men vegansk er for mye. Barna trenger næringsstoffer som er i dyriske produkter og som man nesten alltid har mangel på som veganer med mindre man tar kosttilskudd.Anonymous poster hash: d424b...775

Regner med du kan mye om dette...Anonymous poster hash: 58233...dbc
Åpenbart, ettersom hun snakker om dyriske produkter he he he. Vi andre bruker ordet animalsk☺
Det er fakta at mange veganere må ta f.eks b12 sprøyter. Det er en feil livsstil, som ingen barn fortjener å få tredd nedover hodet. Man kan heller lære barna sine å behandle dyr bra, og hvordan dyra skal ha det før slakt, ved å f.eks ha egne høner som har det flott.

Skrevet

Jeg kjenner en som sier hun er vegetarianer, men som spiser kylling! Det er jo per definisjon ikke vegetarianer, og kyllingene har det jo aller verst! Hun burde heller sagt at hun ikke spiser rødt kjøtt eller ikke spiser pattedyr. 

De som sier de er vegetarianere, men spiser fisk burde begynne å si pesketarianere og ikke spre feil ord, for for oss som da ikke spiser noe kjøtt eller sjømat eller fisk eller fugl (som da er den ordentlige definiesjonen på vegetarianer) ender det ofte med spørsmålet "men spiser du fisk?"

Digresjon.

Jeg har ikke barn, men hadde jeg hatt det ville jeg nok ikke servert dem kjøtt hjemme. Men hvis de ville prøve de andre steder kunne de gjerne gjort det. 

Nyere forskning viser forresten at det er ufarlig for alle å leve vegetarisk, inkludert gravide og barn. Det står det blant annet om her.

Anonymous poster hash: 24931...5fc
Skrevet

Andre ganger spiser alle vegansk, men det er når vi har wok, supper eller risengrynsgrøt o.l.Anonymous poster hash: 95a08...766

risengrynsgrøt med soyamelk, havremelk eller rismelk? Øsj

Deg om det 😉 Her lager vi det på 50/50 havrefløte og sæter soyamelk og både jeg og mannen liker denne godt. Ingen av oss like risengrynsgrøt laget på kumelk da, så skal ikke nekte for at det ikke smaker det samme 😉 Småen elsker begge varianter.

Anonymous poster hash: 95a08...766

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...